Spaanse schone in een beetje dressuurmatig werk.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Spaanse schone in een beetje dressuurmatig werk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 07:11

Ik heb al jaren geen ITP topic meer gemaakt, maar mijn spaanse dame mag er wel eens aan geloven.

Spanjaard, 11 jaar oud, gekocht als jaarling (met twijfels :D ).

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb haar volledig zelf opgeleid volgens de academische principes, bitloos op een Cavessal.

Luz is heel expressief en tegelijk een binnenvetter. Heeft de neiging om bij nieuwe dingen / stress te gaan headshaken, maar we zijn er heel erg trots op dat ze momenteel zo ver is dat ze dit eigenlijk bijna niet meer doet. Bij hele nieuwe dingen wel en vaak als ze zich erg ingespannen heeft doet ze het nog even tijdens het beloonmoment, wat ook gewoon dikke prima is natuurlijk.

We zijn bezig met verzameling en zijgangen, heel veel zijgangen. Ze is heel erg flexibel en erg sensibel op ALLES dat ik doe, dus we gaan regelmatig wel eens als een banaan door de baan heen. We gebruiken de zijgangen om ze te gaan rechtrichten zeg maar.

Momenteel zijn we ook vooral bezig om de impuls en rotatie niet te verliezen in de zijgangen, en deze ook iets langer bij te houden en te schakelen van de ene naar de andere zonder dat dit haar stress geeft en in een drama-lama laat veranderen.

De foto's zijn niet heel spectaculair, maar geven imo wel een leuk beeld waarmee we bezig zijn.

Afbeelding
Een gewoon drafje.

Afbeelding
Op dit stukje waren we beetje aan het spelen met schoudervoor / recht

Afbeelding
Galopje. Galop is wel ons heikelpunt. Na een pittig ongeluk in galop ben ik niet superstoer en het is niet haar beste gang. Ik heb de neiging voorover te stuiken, zij gaat een beetje gaan krabbelen, we gaan alle kanten op en we verliezen elkaar in de chaos.
Deze weekstage hebben we mooie stappen vooruit gedaan en dit komt ook wel goed, ik ben héél erg tevreden met dit beeld.

Afbeelding
Travers/appuyement op de cirkel

Afbeelding
Een mooi drafje

Afbeelding
We krijgen telkens al iets mooiere beelden met wat oprichting zonder dat ze de rest van haar lijf verliest en in cadans blijft.

Afbeelding

Afbeelding
Ook hier wat spelen met de achterhand

Afbeelding
Ik ben erg trots op dit beeld, inzet van een Pirouette in draf. Ze draagt zich netjes, wacht op mijn hulpen en geeft een fijn, geconcentreerd beeld.

Afbeelding
Echter heeft mevrouw wel de Levade ontdekt én heeft ze beslist dat dit ook gemakkelijker is dan netjes verzamelen. :+
Gelukkig geeft ze dergelijke huppels netjes geconcentreerd en met mooie buiging in de achterbenen, dus is het niet zo dramatisch :+

Afbeelding
Hier volgens mij een stukje appuyement

Afbeelding
en nog een mooie levade :+

Afbeelding
Dit was eigenlijk een stukje die net tussen een overgang stap/draf in zat en waar ik zie dat ze ergens een zijgang in kruipt, ik weet niet meer of het echt de bedoeling was, maar vond dit wel een heel fijn en ontspannen beeld met een geconcentreerd paard.

We zitten nog niet op het punt dat we echt hele zijdes schoudervoor, travers, appuyementen etc tonen, maar wel dat we vooral bezig zijn met "het corrigeerbaar maken (want het is wel een merrie met een duidelijke mening)", en het dus kunnen inzetten van een zijgang maar ook die zijgang kunnen gaan richten (en nie tevreden zijn met, je krijgt een soort van travers, deal with it).
Onze oefeningen zijn wellicht niet volgens het boekje, maar wel wat het paard nodig heeft.

Opbouwende kritiek is zeker welkom.

boedjang

Re: Spaanse schone in een beetje dressuurmatig werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 07:36

Ik ging meteen even google raadplegen over je hoofdstel.
Is ze direct gereden met de teugels onder kin? Of ook aan zijkant
En waarom is de keuze voor deze manier? Prachtig dier is ze hoor en vriendin van mij heeft ook zo'n enorme mooie Spaanse met de gevoeligheid die jij beschrijft. Ze is terrecht een topic waard.
En ik vind sowieso dat je een mooie zit hebt, ook op de galopfoto maar daar heb je zelf waarschijnlijk een ander idee over na je ongeluk.

Hopenlijk kan ik mijn 3 jarige kleine camarque met dezelfde rust inrijden

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 07:51

Dankjewel!
Ik gebruik de Cavessal van Jossy Reynvoet. Deze kan je gebruiken als kaptoom, met extra ringetjes ook als sidepull, met hackamore scharen als Cavemore, en als een soort van Bosall.

Ik rij inderdaad met enkel de teugels op de onderkant. Teugels op de kaptoomringen vindt ze te wiebelig bij haar ogen en het headshaken wordt erger. Ik reed voordien op de sidepull en soms met dubbele teugel (sidepull en bosall als voorbereiding om de bosall naar een stangbit over te zetten), maar Luz vindt al het touw en extra spul aan en rond haar hoofd niet fijn en loopt eigenlijk het best op deze setting.

Ze is erg flexibel, en had bij een zijdelingse hulp op de sidepull de neiging om haar hals dubbel te knikken en op de buitenschouder te vallen, ook bij het gewoon openen van mijn hand zonder iets van druk. Op deze setting heeft ze die neiging niet en blijft ze veel rechter.

Ik weet nog niet of ik ooit ga overschakelen op een bit, op zich is het voor mij zeker geen must of doel.

https://www.bitloze-academische-rijkuns ... os-rijden/

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 08:12

Ah duidelijk, voor haar makkelijker.
Met mijn vorige paarden ook middels academische rijkunst les gehad

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 08:32

Wat een prachtig dier en ik vind dat ze prachtig toont onder het zadel. Heel leuk dat je de foto's deelt (en om de jaarling foto moest ik onwijs lachen!)

Ries411

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 08:42

Het ziet er vriendelijk uit :)!

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 12:11

Erg mooi gereden! Ik word heel blij van dit beeld moet ik zeggen. En prachtig paard!

En ik snap waarom je twijfelde als ik die jaarling foto's zo zie :') :=

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 12:31

Dankjewel!

De jaarlingfoto's waren erg hé :')

Ze is ook heel lang smal, tenger en wobbly gebleven, pas vanaf een jaar of 5-6 is ze wat deftig in model gekomen (en nu moeten we beetje opletten dat ze niet té goed in de vetjes komt :+ ).

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 12:51

Ik wilde net zeggen, ze wordt nu bijna te royaal :')
Maar mooi beeld hoor, fijn gereden. :)

Ennasuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 16:30

Ziet er goed uit

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:23

Ik vind het ook een heel fijn ontspannen en geconcentreerd beeld geven, en fijn dat ze zo duidelijk aangeeft welke optoming ze het fijnst vindt.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 09:14

Die tweede foto als jaarling ook.. :')

Net beeld, dit vind ik echt super fijn om te zien en kan ik alleen mar toejuichen! Prachtige merrie heb je! <3

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-25 09:25

Dankjulliewel! <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 12:18

Mooi paard en mooie combinatie zijn jullie! Je zit echt keurig recht op.

Ik vind het beeld prettig en vriendelijk om te zien. Zou qua activiteit het achterbeen wel iets meer onder de massa willen zien bij het dragen.

En achja.. volgens mij zijn de meeste van deze paarden niet zo knap als jaarling. :D (en dat maken ze later ruimschoots goed)

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 20:51

Meeega mooi paard! Net beeld zo samen!

(Die jaarling foto's geven mij hoop voor mijn jaarling :') _O- )