Spanjaard, 11 jaar oud, gekocht als jaarling (met twijfels
).

Ik heb haar volledig zelf opgeleid volgens de academische principes, bitloos op een Cavessal.
Luz is heel expressief en tegelijk een binnenvetter. Heeft de neiging om bij nieuwe dingen / stress te gaan headshaken, maar we zijn er heel erg trots op dat ze momenteel zo ver is dat ze dit eigenlijk bijna niet meer doet. Bij hele nieuwe dingen wel en vaak als ze zich erg ingespannen heeft doet ze het nog even tijdens het beloonmoment, wat ook gewoon dikke prima is natuurlijk.
We zijn bezig met verzameling en zijgangen, heel veel zijgangen. Ze is heel erg flexibel en erg sensibel op ALLES dat ik doe, dus we gaan regelmatig wel eens als een banaan door de baan heen. We gebruiken de zijgangen om ze te gaan rechtrichten zeg maar.
Momenteel zijn we ook vooral bezig om de impuls en rotatie niet te verliezen in de zijgangen, en deze ook iets langer bij te houden en te schakelen van de ene naar de andere zonder dat dit haar stress geeft en in een drama-lama laat veranderen.
De foto's zijn niet heel spectaculair, maar geven imo wel een leuk beeld waarmee we bezig zijn.

Een gewoon drafje.

Op dit stukje waren we beetje aan het spelen met schoudervoor / recht

Galopje. Galop is wel ons heikelpunt. Na een pittig ongeluk in galop ben ik niet superstoer en het is niet haar beste gang. Ik heb de neiging voorover te stuiken, zij gaat een beetje gaan krabbelen, we gaan alle kanten op en we verliezen elkaar in de chaos.
Deze weekstage hebben we mooie stappen vooruit gedaan en dit komt ook wel goed, ik ben héél erg tevreden met dit beeld.

Travers/appuyement op de cirkel

Een mooi drafje

We krijgen telkens al iets mooiere beelden met wat oprichting zonder dat ze de rest van haar lijf verliest en in cadans blijft.

Ook hier wat spelen met de achterhand

Ik ben erg trots op dit beeld, inzet van een Pirouette in draf. Ze draagt zich netjes, wacht op mijn hulpen en geeft een fijn, geconcentreerd beeld.

Echter heeft mevrouw wel de Levade ontdekt én heeft ze beslist dat dit ook gemakkelijker is dan netjes verzamelen.

Gelukkig geeft ze dergelijke huppels netjes geconcentreerd en met mooie buiging in de achterbenen, dus is het niet zo dramatisch

Hier volgens mij een stukje appuyement

en nog een mooie levade

Dit was eigenlijk een stukje die net tussen een overgang stap/draf in zat en waar ik zie dat ze ergens een zijgang in kruipt, ik weet niet meer of het echt de bedoeling was, maar vond dit wel een heel fijn en ontspannen beeld met een geconcentreerd paard.
We zitten nog niet op het punt dat we echt hele zijdes schoudervoor, travers, appuyementen etc tonen, maar wel dat we vooral bezig zijn met "het corrigeerbaar maken (want het is wel een merrie met een duidelijke mening)", en het dus kunnen inzetten van een zijgang maar ook die zijgang kunnen gaan richten (en nie tevreden zijn met, je krijgt een soort van travers, deal with it).
Onze oefeningen zijn wellicht niet volgens het boekje, maar wel wat het paard nodig heeft.
Opbouwende kritiek is zeker welkom.
!
)