Paarden op trens vertonen meer conflictgedrag dan gereden op s&t

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Paarden op trens vertonen meer conflictgedrag dan gereden op s&t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-25 09:57

https://www.horseandhound.co.uk/news/eq ... rch-904800

Dit vind ik wel een interessant stuk. Kennelijk is de stang en trens toch niet zo slecht als velen beweren.

Of zit het anders en zijn de ruiters die op trens rijden gewoon de veroorzaker van het conflictgedrag omdat ze de slechtere ruiters zijn?

denisesilver

Re: Paarden op trens vertonen meer conflictgedrag dan gereden op s&t

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 10:19

Welk conflictgedrag doelen ze precies op? Het niet aan willen nemen van het bit, meer kloten met de tong? Bedoelt die onderzoeker de voorbeelden die hij noemt over blauwe tongen en dergelijke? En in hoeverre weegt de hoeveelheid ijzer in de mond mee met het überhaupt kunnen laten zien van die conflicten? Worden de paarden die getest zijn doorgaans op dubbel bit gereden, en voor de proef een keer op enkel? Wat voor neusriem hebben ze om gehad met enkel bit in?

Interessant onderzoek, en het roept zoals met alle onderzoeken vaak meer vragen op, dan ze beantwoorden. Ik ben benieuwd naar de publicatie.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 10:44

Of werken stang en trens zo sterk in dat paarden van pijn niets meer durven }:)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 10:54

Negatief gedrag onderdrukken,

Een slof worden vele ook "fijner" op toch omdat je dan wat kan doorbreken.

Is sarcastisch natuurlijk.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 10:59

Lieser schreef:
Of werken stang en trens zo sterk in dat paarden van pijn niets meer durven }:)

Dan zouden ze ook het cortisollevel moeten testen, om dat te bewijzen/uit te sluiten.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 11:05

Zo, wat gaan we er als bokt toch weer heelijk open-minded in :+

Ik ben wel heel erg benieuwd naar nog meer details over exact wélk conflictgedrag. Hoeveel ruiters/paarden zijn er onderzocht, en van welk niveau? Want ik kan me ergens wel voorstellen dat een verbinding met S&T over het algemeen stiller en rustiger is dan op een trens. De inwerking is ook zo verschillend van trens, er zijn echt flink meer mogelijkheden om aanwijzingen mee te geven of druk op een andere plek te leggen (achter de oren, op de kin, etc) dan alleen druk in de mond zelf. En dat bedoel ik niet negatief, juist positief omdat je daarmee dus meer verschillende opties hebt in communicatie als een, meestal goed opgeleid paard, daar voor open staat.

Maargoed, als het aan bokt ligt zitten we helemaal niet meer op onze paarden geloof ik :D Ik ben 100% voor vooruitgang in de paardenwereld maar laten we niet doorslaan in onze geitenwollensokkenla en de vooruitgang onderbouwen met gedegen onderzoek, informatie en kennis. En zulke onderzoeken zijn daar een (eerste) stap in om te kunnen vinden waar meer onderzoek nodig is.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 11:35

XladyX schreef:
Zo, wat gaan we er als bokt toch weer heelijk open-minded in :+

Ik ben wel heel erg benieuwd naar nog meer details over exact wélk conflictgedrag. Hoeveel ruiters/paarden zijn er onderzocht, en van welk niveau? Want ik kan me ergens wel voorstellen dat een verbinding met S&T over het algemeen stiller en rustiger is dan op een trens. De inwerking is ook zo verschillend van trens, er zijn echt flink meer mogelijkheden om aanwijzingen mee te geven of druk op een andere plek te leggen (achter de oren, op de kin, etc) dan alleen druk in de mond zelf. En dat bedoel ik niet negatief, juist positief omdat je daarmee dus meer verschillende opties hebt in communicatie als een, meestal goed opgeleid paard, daar voor open staat.

Maargoed, als het aan bokt ligt zitten we helemaal niet meer op onze paarden geloof ik :D Ik ben 100% voor vooruitgang in de paardenwereld maar laten we niet doorslaan in onze geitenwollensokkenla en de vooruitgang onderbouwen met gedegen onderzoek, informatie en kennis. En zulke onderzoeken zijn daar een (eerste) stap in om te kunnen vinden waar meer onderzoek nodig is.

Ik vermoed ook dat bij een S en T de druk beter wordt verdeeld, en dat dat prettiger kan zijn voor het paard.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 11:46

Dat van die druk denk ik ook
Ik rij nooit met bit,en ben ik helemaal niet een super ruiter maar in mijn lessen met vorige draver kreeg ik dubbele teugels die als stang en trens werkte. Ik merkte dat, toen ik eenmaal aan de teugels gewend was, mijn paardje er fijn op reageerde.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 11:47

Stang en trens is niks mis mee als t past en de ruiterhand er goed mee om gaat
Net als trens. Scherpere bitten.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 12:58

Ik heb nog weleens een interview gelezen van een oude rot in het vak (ik weet niet meer wie := ), die echt voorstander was van het gebruik van een ongebroken bit. Ik vraag me af of dat ook nog een verschil geeft tov een enkel- of dubbelgebroken bit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 13:25

Hercule, inmiddels overleden, is als eerste beleerd voor de wagen door een prof op stang. Later trens ook onder de vrouw. Voor de show reden we hem altijd op stang en trens, dat vond hij ZALIG en dan begon hij mooi te lopen .
Heb ik altijd zo bijzonder gevonden.
Hij is ooit nog in zijn mond onderzocht door de tandarts toen hij 23 jaar was en de tandarts dacht dat hij altijd zonder bit gereden was. Hij werd nooit zonder bit gereden en heeft echt heel veel uren gereden/ gemend voor een particulier paard want was een gezinspaard. Maar mensen mochten er alleen op als ze echt zijn mondje behandelde als een porcelein kopje.
Dus dat dit bestaat klopt wel bij Hercule, maar is natuurlijk geen wetenschappelijk feit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 14:56

Het onderzoek is gedaan bij hoog opgeleide paarden die op S&T en trens liepen, de uitkomst is inderdaad dat de S&T een hele andere drukverdeling geeft.

Dit is de vertaling:

"Het effect van dubbele hoofdstellen op het gedrag van paarden en de spanning van de neusriem waren enkele onderwerpen die werden besproken tijdens een sessie over biomechanica op het congres van de British Equine Veterinary Association 2025.

Onderzoekers presenteerden samenvattingen van onderzoeken die nog niet volledig zijn gepubliceerd, over actuele onderwerpen in de sector.

Russell MacKechnie-Guire besprak een onderzoek naar het effect van dubbele teugels. H&H rapporteerde enkele bevindingen van dit werk, waaruit bleek dat dubbele teugels een vergelijkbare of lagere neusdruk en teugeldruk uitoefenen dan trensen bij elitepaarden; deze samenvatting ging over gedrag.

"Er zijn zorgen geuit over het welzijn van het gebruik van de dubbele teugel, en de dubbele teugel zelf wordt vaak geassocieerd met, of gesuggereerd als de oorzaak van, conflictgedrag, zoals het loskomen van de mond, het intrekken van de tong, het uitpuilen of verkleuren van de tong, en zijwaartse verplaatsing", zei hij. "Maar er zijn geen kwantitatieve gegevens die expliciet aantonen dat de teugel de oorzaak is.

"Orale laesies worden in verband gebracht met stangen van de kaken met een recht bit en met een trens in de [plooien] van de lippen. De dubbele teugel is net zo actueel als een strakke neusriem, en er zijn groepen en belanghebbenden die oproepen tot een verbod op de dubbele teugel om welzijnsredenen."

Maar de studie vond geen verschillen in de meeste gemeten conflictgedragingen tussen verschillende hoofdstellen bij de bestudeerde paarden van hoog niveau. Wanneer er verschillen werden waargenomen, kwamen conflictgedragingen vaker voor bij de trens dan bij de stang en trens.

Conflictgedrag
"Met behulp van een ethogram van een bereden paard ontdekten we dat twee conflictgedragingen toenamen bij het gebruik van een trenshoofdstel," aldus Dr. MacKechnie-Guire. "Komt dit doordat de teugelhulp minder duidelijk is wanneer de paarden met een trenshoofdstel worden gereden? Elite ruiters passen de teugelhulp mogelijk verfijnder toe, wat leidt tot een betere communicatie met het stang en trenshoofdstel, en misschien is de ruiter subtieler in zijn communicatie met het paard door de werking van de twee bitten."

De teugelspanning is vergelijkbaar voor het trens- en dubbelbit, de gecombineerde teugelspanning, maar bij het dubbelbit wordt de kracht verdeeld over twee bitten. Zou het kunnen dat de focale kracht van het trens- en dubbelbit tot dit conflictgedrag heeft geleid? We weten het niet. Stof tot nadenken.

Dr. MacKechnie-Guire benadrukte dat het hier om paarden en ruiters van hoog niveau ging en dat er meer onderzoek nodig is.

"De interactie tussen hoofdstel en paard is complex, en het is waarschijnlijk dat andere factoren de oorzaak zijn van het conflictgedrag, niet alleen het type hoofdstel", zei hij. "En we hebben echt meer onderzoek nodig om dit verder te ontwikkelen, en natuurlijk ook bij minder ervaren ruiters."

In een andere samenvatting van Dr. MacKechnie-Guire werd wel gekeken naar combinaties op lager niveau en de strakheid van de neusriem. De onderzoekers hadden al ontdekt dat de druk op de koppen van toppaarden in draf niet significant toenam wanneer de neusriemen werden aangetrokken van twee vingers afstand tot 1,5. Deze studie leverde dezelfde bevindingen op bij beginnende paarden en ruiters.

"We hebben een belangrijke stap voorwaarts gezet met de introductie van de neusriemmeettool door de FEI in mei; de gegevens die daarvoor gebruikt zijn, kwamen deels uit onze studies met elitepaarden, maar nu hebben we ook niet-elitepaarden, dus deze gegevens ondersteunen het gebruik ervan ook daar," aldus Dr. MacKechnie-Guire. "En de waarden bij een vingerspanning, want het is altijd goed om de zaken in perspectief te houden, waren minder dan 15 kPa, een waarde waarvan men denkt dat die pijn en ongemak aan het hoofd veroorzaakt."

Controversieel onderwerp
Een gast, dierenarts en gedragsdeskundige Gemma Pearson, zei: "Bedankt voor het voortzetten van je mooie werk over dit controversiële onderwerp. Ik denk dat het de moeite waard is om te zeggen; ik ken zeker een stal waar de dames de neusriemen niet strakker mochten zetten omdat ze ze fysiek niet strak genoeg konden krijgen. Dus het feit dat we nu ruziën tussen anderhalve en twee vingers, voelt alsof we een lange weg hebben afgelegd, en ik denk dat we dat allemaal moeten onthouden."

Julia Lanfear, een laatstejaarsstudente diergeneeskunde, presenteerde onderzoek naar de vraag of het trekken van lasten de bovenlijn van paarden sterker kan versterken dan rijden onder het zadel. Ze beoordeelde de rugvorm van 42 paarden die lasten trokken en 26 paarden die alleen onder het zadel militair waren, en ontdekte dat het eerste werk "resulteerde in een grotere convexiteit van de paardenrug in vergelijking met rijden onder het zadel".

"Het is mogelijk dat het trekken van lasten kan leiden tot hypertrofie van de epaxiale spier [bovenlijn] bij paarden, omdat de spieren de rug van het paard stabiliseren door de krachten van de achter- en voorbeenspieren tegen te gaan", zei ze. "Het trekken van lasten kan deze behoefte aan stabilisatie vergroten door de voortstuwende kracht te vergroten die de ledematen nodig hebben om de last te verplaatsen. Het trekken van lasten kan leiden tot een verhoogde activering van de epaxiale spieren en hun hypertrofie."

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 15:00

Hartslag is niet meegenomen. De mate van stress valt niet uit te sluiten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 15:07

Ze gaan nog meer onderzoek doen, misschien wordt de hartslag dan ook meegenomen. Ik denk dat het sowieso goed is dat er onderzoeken worden gedaan. Meetbare gegevens, daar heeft de paardenwereld wel behoefte aan.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 15:19

Mijn paard liep perfect western), zonder morren op de correctional met een high port. Geen vuiltje aan de lucht en op 2 vingers te sturen..... echter, deed ik er een trensje in en ik had een uur ruzie met hem, steeds gevecht aan gaan en aan het klooien ermee....

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 15:25

n=1

Ik heb maar 1 paard op S&t gereden.
Hij was altijd een paard dat weinig druk accepteerde.

Oke tijdperk met niet zoveel bit keuzes als nu, maar toch.
Hij was nooit tegen de hand.

Ik ging Z rijden en dacht, als er 1 paard een leermeester voor mij zal zijn en mij het ook direct laat weten als ik teveel met S&T doe dan is hij het wel.

En tot mijn verbazing werd hij zwaarder dan ooit.
Nog steeds niet tegen de hand en nog steeds licht. Maar eigenlijk makkelijker stabieler te rijden.

Dus ja, in die zin is dit onderzoek voor mij niet verbazend.

Het zal wellicht een andere uitkomst geven als men juist iets zoekt om scherper mee in te komen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 15:28

denisesilver schreef:
Ik heb nog weleens een interview gelezen van een oude rot in het vak (ik weet niet meer wie := ), die echt voorstander was van het gebruik van een ongebroken bit. Ik vraag me af of dat ook nog een verschil geeft tov een enkel- of dubbelgebroken bit.

Uit een eenmalige ervaring kan ik zeggen: ja.
Ik had een pony (lang geleden) die een heel moeilijke aanleuning had en heel moeilijk nageeflijk te rijden was.
Ik moest toen van een instructeur een keer een ongebroken trens proberen. Toen was de pony helemaal niet meer te rijden en sturen :+ .
Een paar jaar later had ik de pony startgerechtigd Z-dressuur, dus het is wel goed gekomen.

In theorie ligt een ongebroken bit stiller in de mond en meer op de tong. Een enkel gebroken ligt meer op de lagen en een dubbel gebroken over tong en lagen. Een bustrens/D-trens ligt stiller dan een watertrens. Nadeel van een ongebroken bit is dat je niet afzonderlijk links en rechts kan inwerken, wat lastig is met gymnastiseren van het paard.
Het Myler-bit, en aanverwanten, combineren het voordeel van ongebroken (stil liggen) met gebroken (mogelijk om rechts-links afzonderlijk in te werken).

Maar, zoals met alles. Je hebt de theoretische inwerking en de praktijk van het individuele paard.
Het is niet voor niets dat er zo ontzettend veel verschillende soorten bitten zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 15:36

Bovenstaande paard wat ik net beschreef liep het beste op ongebroken.
In die tijd kwam dubbel gebroken net in opmars.
Op enkel gebroken liep hij echt niet fijn, later dus dubbel gebroken geprobeerd en daar liep hij ook oke op.
En ik ken diverse paarden die juist op ongeboken fijner lopen. Paarden die dus juist meer naar het bit toe mogen komen ipv er af.

Mijn ruin nu, wil juist niet ongebroken, die wil dubbel gebroken.
mijn merrie vind dubbel en ongebroken beide wel oke.
Enkel gebroken willen zij ook beide niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 15:44

Mijn ervaring tit nu toe is dat paarden S&T makkelijk accepteren. We wisselen S&T regelmatig af met (dubbel gebroken) trens en merken eigenlijk weinig verschil. S&T is wel duidelijk voor een paard in de fijne afstelling.
S&T moet niet in ongeoefende handen; je kunt er de kaak van je paard mee breken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 17:06

DuoPenotti schreef:
n=1

Ik ging Z rijden en dacht, als er 1 paard een leermeester voor mij zal zijn en mij het ook direct laat weten als ik teveel met S&T doe dan is hij het wel.

Nog steeds niet tegen de hand en nog steeds licht. Maar eigenlijk makkelijker stabieler te rijden.

Het zal wellicht een andere uitkomst geven als men juist iets zoekt om scherper mee in te komen.

Hier ook vaak gehad dat paarden makkelijker verbinding durven maken op stang en trens :j niet sterk, onsmakelijk of zwaar, maar juist meer aan elkaar van achter naar voren. Alsof de energie er niet meer aan de voorkant uitliep en het paard zich meer in de hand durfde te leggen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 17:22

996981 schreef:
DuoPenotti schreef:
n=1

Hier ook vaak gehad dat paarden makkelijker verbinding durven maken op stang en trens :j niet sterk, onsmakelijk of zwaar, maar juist meer aan elkaar van achter naar voren. Alsof de energie er niet meer aan de voorkant uitliep en het paard zich meer in de hand durfde te leggen

Beter als dat kan ik het niet verwoorden :j

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 17:23

germie schreef:
Of zit het anders en zijn de ruiters die op trens rijden gewoon de veroorzaker van het conflictgedrag omdat ze de slechtere ruiters zijn?

Ik vind de studie opzet niet terug maar wat ik zo lees hebben ze 'high level' ruiters en paarden gebruikt voor het onderzoek. Het meest zuivere zou zijn om de zelfde combi met de verschillende bitten te testen.

Jammer dat de onderzoeksopzet nog niet duidelijk is.

Elisa2 schreef:
Ze gaan nog meer onderzoek doen, misschien wordt de hartslag dan ook meegenomen. Ik denk dat het sowieso goed is dat er onderzoeken worden gedaan. Meetbare gegevens, daar heeft de paardenwereld wel behoefte aan.

Mee eens. Maar ook echt heel moeilijk om goed onderzoek te doen. Het lijkt me enorm uitdagend om de variabelen zo klein te houden dat het onderzoek ook echt meet wat het meten moet..

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 17:26

Manuel Jorge de Oliveira is er ook van overtuigd dat dit het beste werkt, dus onder de oude meesters leeft dit ook wel

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 17:48

Stang heeft een eigen balans en als die bij de houding van het paard past en paard er dus aanleuning op kan vinden is dat prettiger te rijden niet vreemd.
Mijn pony destijds liep heel fijn op een snaffle met shank en was onrustig / vervelend een D-trens met precies hetzelfde mondstuk.
De oude meesters noemden trens ook een gevorderden bit wegens teveel ruis, beginners kregen juist een stang in handen. Kennelijk zijn de paarden het eens met stang is fijner dan trens.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 17:48

Die Oliveira rijdt toch alleen op stang? Vindt dat nu alleen niet echt een meester..(als we het over stress signalen bij paarden hebben) :o

Die ervaring heb ik trouwens ook met S&T wat 996981 schrijft. Al wissselden wij wel altijd trens en S&T af.