Singelnijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Des_sie

Singelnijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 19:13

Hallo allemaal,

Ik heb sinds ongeveer 8 maanden een nieuw paard die al een hele tijd stil had gestaan en weer opgepakt moest worden. Zo gezegd, zo gedaan. In de eerste 2 maanden was hij echt extreem gevoelig en vooral eerst veel gelongeerd met singeltje en zadel en hier bokte hij dan ook extreem op. Na een tijd voor het eerst erop gaan hangen, zitten ect en ook hier mee was hij heel bol of begon die ook te bokken maar wel verder gegaan met oefenen en langzaam aan ging het steeds beter.
Nu de afgelopen 3 maanden eigenlijk geen enkele bok meer gegeven en ook niet meer bol geweest als ik erop zat deed hem vaak nog wel even 5 minuten aan de longeerlijn maar ook hiermee was er niks aan de hand maar vond ik dit zelf een fijner idee. Ik reed hem toen ongeveer 3/4x in de week

Nu het volgende:
Laatst is die ergens van geschrokken en gaf hij dus wel een bok, ik ben eraf gevallen en brak mijn sleutelbeen en kan hem momenteel dus niet zelf rijden maar goed 6 weken hem stil zitten zag ik ook niet zitten dus opzoek gegaan na iemand die hem wil gaan rijden totdat ik dit zelf weer kan. Dit meisje die hem nu rijd is niet bang en leek me een goede match alleen het probleem is dus nu dat hij haar eigenlijk al bijna niet op laat stappen en als ze dan eenmaal zit gaat hij kei hard bokkend weg of is die mega bol verschilt nogal per dag.
Zodra die haar been voelt begint hij eigenlijk al, maar ook aan de longe zonder dat iemand erop zit doet hij het af en toe. Na 5/10 minuten is er niks meer aan de hand en is die gewoon weer braaf

Is dit dan toch singelnijd? Ik snap niet waar dit gedrag vandaan komt het lijkt net of we weer vanaf vooraf aan kunnen beginnen.

Voor de rest staat hij 24/7 buiten in een stabiele kudde, krijgt hij onbeperkt ruwvoer en 2x per dag brokken.
De tandarts, fysio, zadelmaker noem het allemaal maar op is er ook bij geweest maar ook die kunnen niks vinden.

Wie o wie heeft een idee waar dit weg komt :)

Sorry voor mijn lange verhaal :=

Foaly

Re: Singelnijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 19:41

Singelnijd is toch tijdens het aansingelen? Ik ken een paard dat dit heeft, maar zodra je die eenmaal opgezadeld en aangesingeld hebt (met beleid) kun je er zo op wegrijden. Dit klinkt voor mij als een paard dat ergens enorm vastzit of pijn heeft. Is er al eens een DA bij geweest in het rijtje dat je opnoemt?

Des_sie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 19:43

Ja klopt dat is ook zo met opzadelen is hij helemaal niet boos. En ook met rijden was er dus al maanden niks aan de hand tot nu die ander hem rijd dus.
Heb laatst zelf even weer 10 minuutjes geprobeerd ook toen was er niks aan de hand.
Nee de dierenarts is niet geweest maar de fysio, osteopaat wel en die konden niks geks vinden. Ook niet gevoelig in de rug ect

Des_sie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 19:46

En na die 5 minuten is er dus ook niks aan de hand en is hij super braaf te rijden.
Het is vooral op het moment dat hij aandraaft (zonder dat iemand erop zit) alsof hij dan ineens de singel voelt en dan bokt hij dus sinds kort weer. En ook als haar been de eerste x tegen hem aan komt hierna is hij braaf en hij doet dit gedrag ook zeker niet altijd

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 19:48

Mijn eerste vraag is of er al gekeken is naar maagzweren

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 19:50

Lijkt erop dat het paard toch echt pijn heeft. Dierenarts en op de foto zetten zou ik doen.

Des_sie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 20:01

Maagzweren heb ik ook al eens aan gedacht maar blijf het gek vinden als ik hem regelmatig rij dat er dan dus ook helemaal niks aan de hand is. Maar wil ook zeker niet dat hij pijn heeft!
Paard is voor aankoop helemaal röntgen goed gekeurd :)

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 20:05

Des_sie schreef:
Maagzweren heb ik ook al eens aan gedacht maar blijf het gek vinden als ik hem regelmatig rij dat er dan dus ook helemaal niks aan de hand is. Maar wil ook zeker niet dat hij pijn heeft!
Paard is voor aankoop helemaal röntgen goed gekeurd :)

Niks vreemds aan, maagzweren geven zoveel verschillende klachten

Des_sie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 20:08

Ja dat is waar ik kan altijd even informeren bij de DA

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 20:16

Is de rug ook op de foto geweest bij de keuring?

Anders zou ik idd in de hoek van maagzweren zoeken

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 22:32

Het paard had al een tijd stilgestaan voordat je het kocht. Dan bestaat de kans dat hij iets mankeerde en daarom stilstond, ook al zeggen ze van niet...

Is de rug op de foto geweest en zo ja, als dat destijds echt goed was, denk ik meer aan bekken-SI problemen dan aan singelnijd. Dat is zoals eerder gezegd ook duidelijk zichtbaar bij het opzadelen en aansingelen.

Het kan best zijn dat het in wezen een onwijs lief paard is dat na een paar minuten denkt: oké, ik werk maar mee, ondanks de problemen die ik heb, ( of met mijn eigenaresse werk ik mee)...

Ik denk dat ik met dit probleem naar een goed aangeschreven paardenkliniek zou gaan om het goed uit te laten zoeken wat er mis is. Overigens is mijn mening dat goede osteopaten, fysiotherapeuten etc. ook eerst dierenarts onderzoeken willen voordat ze aan je paard zitten met dit soort problemen.

Succes met je paard, maar echt hoor: nu eerst naar een goede paardenkliniek!

Des_sie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 22:56

Ik zal morgen zeker even contact opnemen met een goede kliniek! Was ook even benieuwd wat jullie ervan dachten

Keebish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 08:44

Buiten het feit dat je inderdaad even naar de kliniek moet om pijn o.i.d. uit te sluiten, zou het zo maar kunnen zijn dat je paard heel.. eenkennig is. Ik herken het van mijn eigen paard waarbij ik ECHT zijn vertrouwen moest winnen om uberhaupt iets met hem te kunnen. Hij is onwijs lief en aanhankelijk en vriendelijk naar iedereen, maar werken of opdrachten uitvoeren doet hij liever niet. Ik heb lang gedacht dat hij ergens last van had, van maagzweren tot kissing spines aan toe. Naar de kliniek, binnenstebuiten gekeerd, maar hij had volgens de foto en kreupelheidsonderzoek nergens last van. Ik ben echt van 0 begonnen met hem om z'n vertrouwen te winnen en inmiddels kan ik alles, maar een ander laten longeren of rijden kan echt alleen met moeite als ik er zelf bij ben..

Des_sie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 09:50

Pijn uitsluiter ga ik zeker doen! Beter het zekere voor het onzekere.
Maar dat hij eenkennig is speelt denk ik zeker mee! Als er een onbekende komt komt hij liever niet in de buurt. Als de hoefsmid bijvoorbeeld komt moet ik hem van te voren in stal hebben anders krijg je hem echt niet meer te pakken. En daarbij met rijden gaat het bij mij echt al maanden super goed geen gebok, niet bol gewoon een braaf super lief paard. Todat dus een ander opstapt dan is het mis. De eerste maanden dat ik hem had kon ik hem niet aanraken op zijn hoofd en was die bang dat die klappen zou krijgen maar nu kan ik alles met hem <3
Maar goed ik wil absoluut niet dat hij pijn heeft en ga ik ook uit sluiten