Ik heb sinds ongeveer 8 maanden een nieuw paard die al een hele tijd stil had gestaan en weer opgepakt moest worden. Zo gezegd, zo gedaan. In de eerste 2 maanden was hij echt extreem gevoelig en vooral eerst veel gelongeerd met singeltje en zadel en hier bokte hij dan ook extreem op. Na een tijd voor het eerst erop gaan hangen, zitten ect en ook hier mee was hij heel bol of begon die ook te bokken maar wel verder gegaan met oefenen en langzaam aan ging het steeds beter.
Nu de afgelopen 3 maanden eigenlijk geen enkele bok meer gegeven en ook niet meer bol geweest als ik erop zat deed hem vaak nog wel even 5 minuten aan de longeerlijn maar ook hiermee was er niks aan de hand maar vond ik dit zelf een fijner idee. Ik reed hem toen ongeveer 3/4x in de week
Nu het volgende:
Laatst is die ergens van geschrokken en gaf hij dus wel een bok, ik ben eraf gevallen en brak mijn sleutelbeen en kan hem momenteel dus niet zelf rijden maar goed 6 weken hem stil zitten zag ik ook niet zitten dus opzoek gegaan na iemand die hem wil gaan rijden totdat ik dit zelf weer kan. Dit meisje die hem nu rijd is niet bang en leek me een goede match alleen het probleem is dus nu dat hij haar eigenlijk al bijna niet op laat stappen en als ze dan eenmaal zit gaat hij kei hard bokkend weg of is die mega bol verschilt nogal per dag.
Zodra die haar been voelt begint hij eigenlijk al, maar ook aan de longe zonder dat iemand erop zit doet hij het af en toe. Na 5/10 minuten is er niks meer aan de hand en is die gewoon weer braaf
Is dit dan toch singelnijd? Ik snap niet waar dit gedrag vandaan komt het lijkt net of we weer vanaf vooraf aan kunnen beginnen.
Voor de rest staat hij 24/7 buiten in een stabiele kudde, krijgt hij onbeperkt ruwvoer en 2x per dag brokken.
De tandarts, fysio, zadelmaker noem het allemaal maar op is er ook bij geweest maar ook die kunnen niks vinden.
Wie o wie heeft een idee waar dit weg komt
Sorry voor mijn lange verhaal