Paard "durft" niet op buitenrit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

0llie

Paard "durft" niet op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-25 21:10

Ik lease sinds een aantal maanden een prachtig paard. Ik had niet van haar kunnen dromen, bakwerk gaat top en we leren elkaar steeds beter kennen.

Maar... buitenritten zijn bij haar een probleem. Ze durft niet verder op een stuk waar ze al 100 keer is geweest en waar niks aan veranderd is, ze draait zich om, gaat achteruit lopen (soms richting de sloot) en vandaag voor het eerst galoppeerde ze weg (iets van 10 meter maar alsnog).

Aan de hand is geen probleem, dan gaat ze eigenlijk vooral stilstaan om gras te eten maar nooit is iets spannend of eng. Aan de hand terwijl iemand erop zit is ook geen probleem, zelfs met een hartstikke wapperend halstertouw die er alleen voor de sier hangt.

Zodra ze los is begint het festijn... dan gaat het mis. Ook als er diegene gewoon op de grond naast blijft lopen, ineens is alles eng/spannend. Dat ze dan stil gaat staan en niet verder durft, oke, maar ze gaat achteruit en dat is echt een probleem in een gebied met veel sloten en ze is er vroeger een keer in gevallen.

De vorige leaser(s) kon minder dan een jaar geleden nog helemaal in haar eentje op buitenrit, hetzelfde rondje. Zal het dan een kwestie van vertrouwen zijn wat gewoon tijd nodig heeft? Of kan ik er op trainen. Zo ja? Is er iemand die weet hoe ik hier aan kan trainen of die hier ervaring mee heeft? Ben van plan om binnenkort al met een ander paard én iemand op de grond te proberen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 21:47

Zoals je het schrijft, is de eerste vraag: wat heb jij dit paard te bieden?

Het is een merrie? zijn jouw onderhandelingsskills goed genoeg om deze dame te overtuigen? Daar lijkt het niet op.

Het kan best een kwestie van tijd en vertrouwen zijn, maar evengoed ben jij in de ogen van het paard gewoon niet capabel en zal het (voorlopig) helemaal niks worden.

Maar dit is vanachter een beeldscherm, op basis van de beperkte info die je deelt.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 22:14

ikke schreef:
Zoals je het schrijft, is de eerste vraag: wat heb jij dit paard te bieden?

Het is een merrie? zijn jouw onderhandelingsskills goed genoeg om deze dame te overtuigen? Daar lijkt het niet op.

Het kan best een kwestie van tijd en vertrouwen zijn, maar evengoed ben jij in de ogen van het paard gewoon niet capabel en zal het (voorlopig) helemaal niks worden.

Maar dit is vanachter een beeldscherm, op basis van de beperkte info die je deelt.

Hier ga ik in mee, zeker met oog op de andere topics die je hebt geopend.
Dit paard lijkt niet de juiste match met jou te zijn. Jullie kunnen elkaar niet aanvullen waar nodig is en je kunt haar niet de zelfvertrouwen en leiding geven die zij nodig heeft.

Als ik jou was, zou ik op zoek gaan naar een ander, braver leasepaard of een instructeur/instructrice nemen die jullie kunt begeleiden.

Signe

Re: Paard "durft" niet op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 05:40

Klinkt alsof haar emmertje vol zit en ze zich niet veilig voelt. Mijn paardje doet hetzelfde ( we hebben en goede band, van jongs af aan samen) vaste rondje (helpt) en dan zijn er een paar punten waar hij moeite mee heeft. Bv wanneer de kudde uit zicht is. Wegen die verder weg gaan ipv terug. En sommige dagen komen we niet verder dan 200 meter de weg op.

Ernaast lopen gaat beter dan erop. De ene dag doen we een rondje dorp fluitend als een baas, de andere dag is de oprit al te ver. We hebben geen buitenzij maatje, dat helpt, mar ook dan kan hij vollopen met spanning/onzekerheid. Ik laat het niet tot angst komen, stap af, ga terug, wat hij maar nodig heeft om er weer uit te komen.

Ik heb er moeite mee, want ik wil ‘gewoon lekker rijden’ maar dat zit er gewoon (nog) niet in. Het is dus zoeken (onder begeleiding) naar wat voor jullie weerkt om de situatie stukje bij beter makkelijker te maken. Afhankelijk van je regio kun je wellicht coaches vinden die je hiermee kunnen helpen ( Liesbeth Joran hier in het noorden bv)

germie

Re: Paard "durft" niet op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 06:36

Je paard wil waarschijnlijk liever bij de kudde blijven en de ruiter is niet vertrouwd genoeg om vanaf het zadel de leiding te nemen.
Ik herken het van een paard wat ik rij, en waarbij ik geen hulp heb om het te doorbreken. Hier is het probleem dat hij ook gevaarlijk wordt (steigeren, de sloot in lopen, bij stress niet meer benaderbaar zijn om dan vastgepakt te worden) en mensen dus gewoon als ik eens hulp heb ook meteen zelf bang zijn en dat weet hij. Vroeger kon ik gewoon op alles blijven zitten en dan ging er goed been in, eventueel een tik met de zweep, maar dan kon ik het wel alleen oplossen. Nu zou het op te lossen zijn als er iemand met een beetje overwicht mee zou lopen, of iemand er op en dat ik er dan naast loop. Hij volgt mij echt overal als een hondje.

Maar wat bij dit paard werkt om verder te komen is als hij in z'n achteruit gaat het dier om te draaien en dan achteruit verder van huis te rijden. Dus je gaat voorbij het staakpunt achterwaarts, en draait hem dan weer om en vraagt weer normaal voorwaarts. Weer achteruit? Hup weer omdraaien en weer achterwaarts. Zo kom ik met de ruin die ik rij dus wel steeds een stapje verder. Geen zweep, geen geweld, gewoon van 'jij wilt achterwaarts? Prima, maar dan wel in de richting die ik wil'. Ja, soms rij ik grotere afstanden achterwaarts (wel eens meer dan 50m moeten doen), maar op deze manier kom ik inmiddels het zandpad alleen af (400m, daarna kom ik op de openbare weg en het paard is ook geen verkeer gewend, dus dat vraagt ook eerst wandelen aan de hand er bij om verkeersmak te worden).

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 06:58

Ga met sayaJones mee.
Er is eigenlijk in laatste 3 topics,
Niet op wasplaats willen
Niet stilstaan met opstapplaats
En nu dus niet naar buiten kunnen
Een rode draad.....
Vertrouwen, neem of een ander bijrijdpaardje of ga enorm investeren in een juiste lesgeefster die naar jullie samenwerking kijkt, zeker vanaf de basis

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 16:27

boedjang schreef:
Ga met sayaJones mee.
Er is eigenlijk in laatste 3 topics,
Niet op wasplaats willen
Niet stilstaan met opstapplaats
En nu dus niet naar buiten kunnen
Een rode draad.....
Vertrouwen, neem of een ander bijrijdpaardje of ga enorm investeren in een juiste lesgeefster die naar jullie samenwerking kijkt, zeker vanaf de basis

Ik heb de andere topics niet gelezen, maar dan is het duidelijk dat het dier ergens geen respect voor je heeft. Dit los je op met hulp van een ander, of een ander paard zoeken.

Zelfs het makste paard kan bij iemand zonder overwicht toch veranderen in een dier wat gewoon af en toe wat uitvreet.