Mn andere paard bokt in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daphne_040

Mn andere paard bokt in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-25 23:30

Mn 7/8 jarige paard bokt in de galop en heb geen idee waarom
We hebben in januari weer t opgepakt met rijden en ze rijd nu 3/4 keer per week en stap draf doet ze niks echt n schatje mr in de galop bokt ze. Vooral bij het aanspringen en in de bochten. Weten jullie wrm??

Tazzey

Re: Mn andere paard bokt in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 23:43

Wat voor voer krijgt hij? Groentensoep toevallig?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 23:48

Bokken = verzet. Je paard zegt dus nee. En de eerste stap is de dierenarts. 90% van het verzet is medisch, pijn. Dus.. dierenarts. De overige 10% komt door andere oorzaken zoals een ruiter die loopt te bonken en te zagen, tuig wat niet past enz.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 23:51

Hannanas schreef:
Bokken = verzet. Je paard zegt dus nee. En de eerste stap is de dierenarts. 90% van het verzet is medisch, pijn. Dus.. dierenarts. De overige 10% komt door andere oorzaken zoals een ruiter die loopt te bonken en te zagen, tuig wat niet past enz.

Of een goede fysio. Verder eens met bovenstaand.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 05:32

onpaard schreef:
Hannanas schreef:

Of een goede fysio. Verder eens met bovenstaand.

Mer eens.
Mijn draver deed dit in begin veel. Veel moeten rechtrichten en osteopathie ( erkende) erbij gehad.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 05:42

Is dit wel echt jouw paard of ook van je instructrice? Dat maakt voor de adviezen nogal uit.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 05:52

Lalidan schreef:
Is dit wel echt jouw paard of ook van je instructrice? Dat maakt voor de adviezen nogal uit.

Ik vermoed dat ook dit paard niet van haar is, aangezien ze niet precies weet hoe oud hij is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 06:12

Vaak ligt bokken aan de ruiter, die begrijpt het paard niet. Soms kan een paard iets niet door een stijfheid of te weinig kracht en dan kan het paard met een bok zeggen van ik snap je niet of ik vind dit moeilijk. Ik denk niet direct in blessures of meteen naar een dierenarts lopen, want ik ga er van uit dat degene van wie het paard is wel weet of het paard gezond is of niet. Ook heb ik al erg vaak gezien dat er fysiek an sich niets aan de hand is met zo'n paard, maar dat het paard dus ergens een blokkade ofzo heeft zitten waardoor die moeite heeft met het gevraagde. Daar kan een dierenarts niets aan doen, hooguit adviseren. Maar (stal)rust e.d. zal juist averechts werken. Een fysio misschien wel. Het is echter geen directe blessure, maar wel iets wat opgelost moet worden natuurlijk. Maar als het een zwakheid in de spieren is, dan helpt alleen zelf het goed trainen. En ik vraag me af of je dit wel kunt.

Als bokken later ontstaan is, dan moet je kijken wat er veranderd is. Niet passend zadel? Een keer verstapt en in de rug geschoten? Dan moet je dit soort dingen gaan bekijken. Daar kan een fysio of dierenarts misschien bij helpen. Maar iemand met kennis van zaken kan het veelal ook zelf.

Even een voorbeeld, ik heb een 4 jarige ingereden enige jaren terug. Het dier mankeerde verder niets, maar had moeite met de linkergalop, zowel aan de longe, als in vrijheid, als onder het zadel. Onder het zadel was de linkergalop het moeilijkst t.o.v. de linkergalop aan de longe, of in vrijheid. De eigenaar heeft er 1 keer een osteo bij gehad, maar dat heeft (zoals meestal is mijn ervaring) niet geholpen. Maar we wisten wel dat er niets aan de hand was met het dier. Het was een spierloos paard zeg maar, moest duidelijk kracht winnen. Is daarom al laat (pas op 4jarige leeftijd) gecastreerd en pas na goed herstel na de castratie is het zadel er op gegaan. Maar door goed te trainen is het probleem met de linkergalop binnen 2 maanden opgelost. Dit paard heeft gewoon een heel duidelijke voorkeur voor de rechtergalop (net als sommige paarden dus een graasvoetje hebben), en dan is het dus een kwestie van goed trainen. Je ziet nu ook aan de longe en in vrijheid dat de linkergalop goed wordt meegenomen en zelfs changeren is geen probleem, al wordt naar rechts changeren vaker gedaan dan andersom. Maar als je dit dan op het moment van inrijden niet oppakt, dan kan het later een groot en vastgeroest probleem worden. Heb je minder kennis, dan is een keer extra een fysio, iemand tegen betaling het paard laten trainen, en daarna zelf goed en duur les nemen een must. Heb je de kennis wel (en dat verwacht ik niet als ik het bericht zo lees), dan kun je het waarschijnlijk ook zelf oplossen.

Kijk dus ook kritisch naar jezelf en overleg met je instructeur. En kijk of het paard bij een ander het wel goed doet.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 06:31

Lieser schreef:
Lalidan schreef:

Ik vermoed dat ook dit paard niet van haar is, aangezien ze niet precies weet hoe oud hij is.

Daarom vraag ik het ook, ook gezien haar andere topic waarin ze het over 'haar paard' heeft, terwijl die van haar instructrice blijkt te zijn.

Tigo987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 09:41

Kan ook zijn dat ze gewoon wat spierpijn of stijfheid opbouwt nu je weer fanatiek aan het rijden bent. Zeker als ze een tijdje stil heeft gestaan. Misschien ff een paar dagen wat lichter werk of alleen longeren en kijken of dat verschil maakt?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 10:24

Lieser schreef:
Lalidan schreef:

Ingewikkeld verhaal, er loopt gelijktijdig nog een topic van TS over bokkend paard waar ze het heeft over mijn paard, maar ook weer niet haar paard/manegepaard. Dus twee topics over bokkende paarden, de een is 7? jaar en de andere 21 ?jaar.
Kortom, snap er helemaal niks van.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 10:25

Heeft ze het over jouw paard? En welke is dan van jou? Want nu snap ik het helemaal niet meer. We hebben een ouder paard wat bokt bij beginners, maar niet bij ervaren ruiters en we hebben een 7 jarige die altijd bokt.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 10:29

germie schreef:
Heeft ze het over jouw paard? En welke is dan van jou? Want nu snap ik het helemaal niet meer. We hebben een ouder paard wat bokt bij beginners, maar niet bij ervaren ruiters en we hebben een 7 jarige die altijd bokt.

Snap de verwarring, TS heeft twee topics : Mijn paard bokt bij beginners en Mn andere paard bokt in galop.
Eerste topic gaat over 21 jarig paard en tweede topic gaat over 7/8 jarig paard. Ze heeft het wel over 'mijn'paard maar dat blijkt dan ook weer niet zo te zijn.

Voor de duidelijkheid TS heeft het steeds over mijn paard als in haar! paard. Dus geen paard van CharleyT :D :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:09

Is dit ook weer een manegepaard?
Dat die bokken is niet zo gek, vaak lopen ze dag in dag uit rond met mensen die niet kunnen rijden. Ze kunnen je niet woordelijk vertellen dat ze rugpijn hebben door slechte ruiters of bvb verkeerd passend tuig. Het is een manier om hun ongemak te communiceren.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:34

Fout ruiter
Vast paard
Onbalans

Pak een kaptoom en een longeerlijn en laat hem galopperen het maakt niet uit hoe en waar zijn hoofd is. Laat hem zijn plekje zoeken hoe het voor zijn lijf uitnodigend is te zakken en zijn balans te vinden.

Enige wat ik doe, gaat het koppie omhoog geef ik wat gas zodat die weer kan "techttrekken"

Doet die het daarna nog zoek de fout bij jezelf, misschien zit je te hard, hang je te veel, zit je in je bekken te vast, hou je hem bij het aanspringen te erg tegen.

Begin daarom onder het zadel met een verlichte zit en veel ruimte op voor en laat hem desnoods de galop "in vallen" en geef hem de kans het te voelen zonder dat je corrigeert.

Zodra je voelt dat hij weer onder je door springt ga je rustig zitten en rijdt hem verder

Als je dit met een hoop geduld volhoud krijg je een fijn los paard wat gewoon correct leert galopperen. Vele recreatieve ruiters en meer verwachten de hemel van een paard maar vergeten om hun paard als een atleet te behandelen. Ieder paard wat moet dragen is een paard wat goed onderhouden moet worden qua bespiering. (Ieder paard hoort natuurlijk goed onderhouden te worden) vaak is het het gebrek aan kennis waarmee wij deze dieren belasten.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 12:11

Omdat deze vraag prima past in je andere topic hier een slotje.