Mijn paard bokt bij beginners

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

daphne_040

Mijn paard bokt bij beginners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-25 01:20

Oke dus mijn paard (21) bokt bij beginners die al een beetje kunnen rijden
En met bokken bedoel ik echt ik het midden stil staan niet meer verder willen en dam een bok geven
Bij mij en gevorderden doet ze dat niet
Ook als ik er dan op moet omdat het gw exht niet werkt
Weten jullie wat er aan de hand is??
(Zeg trouwens niet dat we er een dierenarts bij moeten halen want ze is niet van ons en mn lesgever gaat dat toch niet doen.)

denisesilver

Re: Mijn paard bokt bij beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 01:25

Dus het is niet jouw paard, maar die van de manege/instructeur. Dan is het aan diegene om uit te zoeken hoe het aangepakt moet worden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 06:26

Slim manegepaard!
Daar moet je toch de humor van inzien. Paard dwingt gewoon af dat je op hem beter moet rijden.

En eigenlijk gun je zo'n dier dus een leven als privepaard.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 08:03

Tja dit paard heeft gewoon geleerd dat dit werkt... Wees blij dat dit het is, en niet nog erger/gevaarlijker gedrag :7

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 09:04

Waarschijnlijk doet ze dit omdat deze ruiters hun wil er nog niet op kunnen leggen. Ik zou zeggen dat dit geen beginners paard is.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 14:45

Omdat dit topic beter op Onder Het Zadel (OHZ) past ga ik het daarheen verplaatsen.

PW --> OHZ

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 14:52

Waarschijnlijk paard zijn manier om 'nope' te zeggen..

Kan je het hem kwalijk nemen?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 14:57

daphne_040 schreef:
En met bokken bedoel ik echt ik het midden stil staan niet meer verder willen en dam een bok geven
(Zeg trouwens niet dat we er een dierenarts bij moeten halen want ze is niet van ons en mn lesgever gaat dat toch niet doen.)

Het paard weet hoe hij onder het werk uit moet komen.
Het is voor een paard vast ook niet makkelijk om manegepaard te zijn en allerlei verschillende mensen op je rug te hebben.
Wordt het paard vaak gebruikt op een dag bij de lessen?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 15:00

Snapt ze de beginners wel?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 15:10

Het is een bejaard paard dus waarschijnlijk een pijnlijk afgereden lijf en dan doen ze hem nog meer pijn met trekken en stuiteren.Erg dat iedereen nog steeds denkt in termen als “ goed gedrag afdwingen “ anno 2025.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 18:57

office schreef:
Het is een bejaard paard dus waarschijnlijk een pijnlijk afgereden lijf en dan doen ze hem nog meer pijn met trekken en stuiteren.Erg dat iedereen nog steeds denkt in termen als “ goed gedrag afdwingen “ anno 2025.

Ik lees het toch echt anders. Gewoon een slim paard wat weet hoe het onder werk uit kan komen en hoe een ander het wel aan het werk kan zetten.

Als ik naar m'n eigen paard kijk, 22, in jouw ogen dus bejaard. Ik rij er nog gewoon de Z oefeningen mee, ik spring er nog gewoon mee, ik pas werkelijk niets aan, en rij haar niet anders dan toen ze nog jong was. Maar altijd al is ze braaf met beginners, maar ook vreselijk lui. Zet er iemand op die niet kan rijden en mevrouw is slomer dan sloom. Die beginners moeten dan echt pompen en pompen en nog meer pompen tijdens het drijven en de tikken met de zweep komen niet door. Zet er iemand op die wel kan rijden en ze probeert het ook, maar dan is het met net even anders drijven of een tikje met de zweep (en dat zijn dan beslist geen hardere tikken dan een beginner geeft, maar het moment wanneer is dan even anders) en ze weet ineens wel wat de bedoeling is.
Is dit dan goed gedrag afdwingen? In mijn ogen niet, gewoon een slim paard wat beginners ook goed kan leren rijden. Want doe jij het goed, dan loopt mijn paard ook goed. Dus niks geen pijnlijk afgereden lijf. Ze swingt er nog over.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 19:00

Dat is precies wat ik bedoel een oud paard met de zweep naar voren meppen en dus alle signalen negeren .

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 19:06

Dees schreef:
Slim manegepaard!
Daar moet je toch de humor van inzien. Paard dwingt gewoon af dat je op hem beter moet rijden.

En eigenlijk gun je zo'n dier dus een leven als privepaard.

Precies dit en je ziet vaak dat ze dit meer gaan doen in vakantietijd, als de gevorderde ruiters op vakantie zijn en hij blijft zitten met de beginners.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 20:15

Slim paard!
Niet ieder paard is geschikt als beginnerspaard. Vraagt veel van ze: braaf blijven bij onduidelijke hulpen, en ruiter die vaker uit balans zit, dan in balans. Zou met mijn pony ook absoluut slecht aflopen.

Mijn oude pony daarintegen was super lief als er eens een beginner (buurmeisje) op mocht. Maar als dezelfde beginner een paar jaar later had leren rijden, en er nog eens op klom, dan kreeg degene vliegles. Meneer pikte het niet zomaar als ie aan het werk moest :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 20:44

office schreef:
Dat is precies wat ik bedoel een oud paard met de zweep naar voren meppen en dus alle signalen negeren .

Ik lees nergens dat er gemept wordt. En ook niet dat er signalen genegeerd worden. Bij mijn paard in ieder geval niet. En ik denk dat het paard van de ts gewoon een slim paard is.
Iedereen is een beginner geweest, dus men moet wel de kans krijgen om te leren, want anders blijf je een beginner. En sommige paarden zijn betere leermeesters dan anderen.
Zet de gemiddelde bokker op een gemiddeld gp paard en ook dan zal het niet goed gaan. En ook dan zal het ene paard nog wel willen lopen en een andere niet.

Ik rij dus ook een paard wat niet gemakkelijk is, ik kan er op rijden, maar velen durven er niet eens op. Het is er gewoon eentje met een gebruiksaanwijzing. Oh, en die rij ik dus absoluut niet met zweep en sporen. Puur op stem, zit en been. Maar het is er eentje die rustig op het moment dat een ruiter onzeker wordt een bok(je) geeft, gewoon puur omdat het kan.

daphne_040

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 00:21

denisesilver schreef:
Dus het is niet jouw paard, maar die van de manege/instructeur. Dan is het aan diegene om uit te zoeken hoe het aangepakt moet worden.

Nee ze is van n man die r niks mre doet haha t is ook mn verzorg drm meer mr er zijn ook maar 6 paarden bij ons ja ik we zijn klein oke en een is n veulen van mss net n week n andere n 7 narige die we net weer hebben opgepakt en ja

daphne_040

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 00:23

Elisa2 schreef:
Waarschijnlijk doet ze dit omdat deze ruiters hun wil er nog niet op kunnen leggen. Ik zou zeggen dat dit geen beginners paard is.

Nee ik ook niet mr we hebben niet zoveel paarden bij ons en eerst was ze echt super braaf bij beginners en nogsteeds bij echt mensen die hun eerste les hebben ofz ik heb t over de mensen die echt opzich wel kunnen rijden mr niet kunnen rijden snap je
En daar had ze eerst ook geen probleem mee dus t is echt ineens

daphne_040

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 00:25

mika11 schreef:
daphne_040 schreef:

Het paard weet hoe hij onder het werk uit moet komen.
Het is voor een paard vast ook niet makkelijk om manegepaard te zijn en allerlei verschillende mensen op je rug te hebben.
Wordt het paard vaak gebruikt op een dag bij de lessen?
ze is pas sinds 2023 manege paard maar nee meestal gebruiken we haar denk ik max 2 uur en dan mr 3 dagdn in de week
En rijd wel (bijna) elke dag mr moet eig elke dag omdat ze n ziejte heeft dat ze snel stijf word en dan weer kreupel en dan gaat t nie mr over ofz

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 01:19

Wss heeft het paard simpelweg last van de beginners en zitten ze het dier in de weg of veroorzaken pijn. Beginnende ruiters kletsen best lomp in het zadel en als je daar al gevoelig bent (want manegelespaard) en doet dat zeer.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 06:10

Als jullie hulpen net zo duidelijk zijn als jouw geschreven teksten, dan begin ik wel te snappen dat het paard het ook niet meer snapt. En daarom gaat bokken

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 06:29

Citaat:
ze is pas sinds 2023 manege paard maar nee meestal gebruiken we haar denk ik max 2 uur en dan mr 3 dagdn in de week
En rijd wel (bijna) elke dag mr moet eig elke dag omdat ze n ziejte heeft dat ze snel stijf word en dan weer kreupel en dan gaat t nie mr over ofz

Heb je voor mij een duidelijkere tekst. Ik kan geen touw knopen van wat er staat?

Iets met stijf en soms kreupel? Dat klinkt eerder als een dier dat fysiek niet heel topfit is. Hoe wordt het beestje verder gehouden en waar is de eigenaar in dit verhaal?

Maar verder mijn tinker flikte dit ook. Beginners heel lief zoet braaf. Net ietsje verder dan beginners en een te lompe rijstijl met dwingen ipv vragen. :evaw: Bye bye hopelijk kunt u goed landen. Of hij bleef stug staan en verzette geen stap meer. :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 06:52

Wat ik er uit haal is dat het dier sinds 2023 in de manege is, het is een kleine manege met maar een paar paarden. Dit dier loopt max 2 uur op 1 dag en max 3 dagen in de week. Er rijdt wel elke dag iemand op, want anders wordt het dier stijf en kreupel. Het paard is niet van de ts, maar het is het verzorgpaard van de ts.

Een paard van 21 hoort niet als die niet gereden wordt en wel gewoon vrije beweging in de wei krijgt stijf en kreupel te worden. Dan is er fysiek iets niet in orde, waarschijnlijk artrose of al erger.
Ik ga er wel van uit dat het dier dus gewoon dagelijks in de wei staat, OOK in de winter VELE uren buiten. Dus hoe wordt dit dier gehouden?

En dan nog, is het dier bij een gevorderde ruiter niet stijf of kreupel? Of is het dat die gewoon een dier met pijn er doorheen kunnen rijden? Want dan hoor je er niet op te rijden. Een beetje opstartstijfheid na een nacht op stal zou nog mogen, maar ook dan geldt, gewoon overdag vrije beweging mag een paard niet kreupel maken.

Kun je dit nog toelichten? En kijk ook eens naar de benen, zijn de kogels dik of gevuld? Of vlak boven de kogels? Dit is vaak artrose, en hoeft bij een ouder dier niet erg te zijn, maar het is wel het begin van het einde.

Mijn paard is 22, en heeft hier allemaal geen last van, ook geen opstartstijfheid en kun je nog gewoon net zo rijden als toen ze 7 was. Je moet met artrose en opstartstijfheid ook geluk hebben, want sommige paarden krijgen dit al als ze 12 zijn. Maar soms is het ook te veel belast in de jongere jaren. En als een paard hier wat last van heeft, dan is juist hele dagen op stal zeer en zeer en zeer slecht. Het is iets wat jij misschien niet kunt veranderen, maar zulke informatie maakt het verhaal hier wel duidelijker.

Want eerst was het gewoon een paard wat bokt bij beginners, niets over stijfheid en dat soort dingen. Dan is het gewoon een slim dier. Maar nu komt er ook al moet bereden worden bij, anders kreupel en dan geeft dat een heel ander beeld.

En ja, je kunt een paard in sommige gevallen door z'n kreupelheid heen rijden en dan oogt het dier zuiver, maar hier komt het probleem dat een paard niet kan praten, en dus niet kan aangeven of de pijn dan echt weg is of niet. En dan moet je je gaan afvragen of rijden wel eerlijk is.
Ik sta ook al jaren op met een stijve en pijnlijke achillespees, met bewegen wordt het snel beter. In zo'n geval zou het paard dus wel volledig en ook best zwaar belast kunnen worden. Maar omdat het dier niet kan praten weet je dus niet of dit kan of niet. Een dierenarts kan soms adviseren, maar nog altijd niet de pijn van een dier voelen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 13:33

Als 2 paarden bij een zelfde ruitr bokken gaat er flink wat mis in de kunde van de ruiter lijkt mij

daphne_040

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 16:28

germie schreef:
Wat ik er uit haal is dat het dier sinds 2023 in de manege is, het is een kleine manege met maar een paar paarden. Dit dier loopt max 2 uur op 1 dag en max 3 dagen in de week. Er rijdt wel elke dag iemand op, want anders wordt het dier stijf en kreupel. Het paard is niet van de ts, maar het is het verzorgpaard van de ts.

Een paard van 21 hoort niet als die niet gereden wordt en wel gewoon vrije beweging in de wei krijgt stijf en kreupel te worden. Dan is er fysiek iets niet in orde, waarschijnlijk artrose of al erger.
Ik ga er wel van uit dat het dier dus gewoon dagelijks in de wei staat, OOK in de winter VELE uren buiten. Dus hoe wordt dit dier gehouden?

En dan nog, is het dier bij een gevorderde ruiter niet stijf of kreupel? Of is het dat die gewoon een dier met pijn er doorheen kunnen rijden? Want dan hoor je er niet op te rijden. Een beetje opstartstijfheid na een nacht op stal zou nog mogen, maar ook dan geldt, gewoon overdag vrije beweging mag een paard niet kreupel maken.

Kun je dit nog toelichten? En kijk ook eens naar de benen, zijn de kogels dik of gevuld? Of vlak boven de kogels? Dit is vaak artrose, en hoeft bij een ouder dier niet erg te zijn, maar het is wel het begin van het einde.

Mijn paard is 22, en heeft hier allemaal geen last van, ook geen opstartstijfheid en kun je nog gewoon net zo rijden als toen ze 7 was. Je moet met artrose en opstartstijfheid ook geluk hebben, want sommige paarden krijgen dit al als ze 12 zijn. Maar soms is het ook te veel belast in de jongere jaren. En als een paard hier wat last van heeft, dan is juist hele dagen op stal zeer en zeer en zeer slecht. Het is iets wat jij misschien niet kunt veranderen, maar zulke informatie maakt het verhaal hier wel duidelijker.

Want eerst was het gewoon een paard wat bokt bij beginners, niets over stijfheid en dat soort dingen. Dan is het gewoon een slim dier. Maar nu komt er ook al moet bereden worden bij, anders kreupel en dan geeft dat een heel ander beeld.

En ja, je kunt een paard in sommige gevallen door z'n kreupelheid heen rijden en dan oogt het dier zuiver, maar hier komt het probleem dat een paard niet kan praten, en dus niet kan aangeven of de pijn dan echt weg is of niet. En dan moet je je gaan afvragen of rijden wel eerlijk is.
Ik sta ook al jaren op met een stijve en pijnlijke achillespees, met bewegen wordt het snel beter. In zo'n geval zou het paard dus wel volledig en ook best zwaar belast kunnen worden. Maar omdat het dier niet kan praten weet je dus niet of dit kan of niet. Een dierenarts kan soms adviseren, maar nog altijd niet de pijn van een dier voelen.

Ze wordt stijf als ze niet bereden word zilang we haar rijden/longeren etc is er niks aan de hand

daphne_040

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 16:28

Popstra schreef:
Als 2 paarden bij een zelfde ruitr bokken gaat er flink wat mis in de kunde van de ruiter lijkt mij

Bij mij en haar andere verzorger is er niks aan de hand hoor