Hoe lang rij jij in de bak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marjor

Hoe lang rij jij in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-25 19:34

Naar aanleiding van een gesprek dat ik met iemand had over hoe lang je in de bak rijdt, ben ik erg nieuwsgierig naar hoe lang Bokt in de bak rijdt.

De andere persoon gaf aan 20 minuten tot een half uur in de bak te rijden. Ik gaf aan dat ik dat erg weinig vond, aangezien ik 10 minuten in- en 10 minuten uitstap. Ik zit er meestal dan ook een klein uur op. Ik zie dat als rijden, maar de andere persoon zag alleen het draven en galopperen als daadwerkelijk rijden. Ik ben dus erg benieuwd hoe lang Bokt in de bak rijdt.

Hoe lang stap je in.
Hoe lang rijdt je los.
Hoe lang train je/ pak je meer op.
En hoe lang stap je uit.
Wellicht is het niveau dat jullie rijden ook nog van invloed.

Ik ben erg nieuwsgierig, dus brandt los!!

Ik zal aftrappen:
10 minuten instappen.
15 minuten losrijden.
5 minuten stappen tussendoor.
15 minuten echt trainen/ oppakken.
10 minuten uitstappen.
Dit is ongeveer, het hangt er ook vanaf hoe los mijn paard die dag is. Ik rij niet op de klok.

Ik rijd geen wedstrijden, maar ons niveau zal op L2/ M1 liggen.
Laatst bijgewerkt door marjor op 26-07-25 19:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 19:45

Dat wisselt heel erg.

Gemiddeld denk ik ongeveer 3 kwartier.
Als ik les heb meestal langer, dan haal ik met uitstappen erbij de 5 kwartier regelmatig. Soms als ik druk ben zit ik er maar een half uur op.

Bij mij hoort stapwerk juist ook bij de training.
Lekker loswerken, rechtrichten, pasje wijken voor het been, doe ik allemaal (ook) in stap.

Ik hang nergens een vaste of minimale tijd aan.

Pony loopt 24/7 buiten, als ik op stap en de bak in ga, dan pak ik meestal direct de teugels al wat op en begin ik met loswerken.
Het kan na 10 minuten zijn dat ik ga draven, het kan ook zijn dat ik meer dan 20 minuten loswerk in stap en dan ga draven.

Ook voor uitstappen heb ik geen vaste tijdsduur.
Hij moet op adem zijn, en als het heel warm is, zelfs dat niet, dan ga ik er veel eerder af en koud afspoelen onder de slang, dat is dan een effectievere cooling down dan blijven stappen.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 20:24

Ongeveer 3 kwartier.
10 min in en uit stappen.
Soms iets langer soms korter.
Maar nooit langer dan een uur dat vind ik echt te lang.
Als ze lekker los is en alle oefeningetjes haar makkelijk af gaan zijn we zo klaar.
Eigenlijk ook zoals hier boven beschreven word.

c_alsemgeest

Re: Hoe lang rij jij in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 20:27

Minimaal 10 min in en uit stappen, maar dat doe ik meestal buiten.
In de bak zelf wisseld het erg, wat ik vooraf van plan was en hoe hij voelt. Zit meestal ergens tussen 30 min en 60 min in incl het in en uit stappen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 20:29

marjor schreef:
De andere persoon gaf aan 20 minuten tot een half uur in de bak te rijden. Ik gaf aan dat ik dat erg weinig vond, aangezien ik 10 minuten in- en 10 minuten uitstap. Ik zit er meestal dan ook een klein uur op. Ik zie dat als rijden, maar de andere persoon zag alleen het draven en galopperen als daadwerkelijk rijden.

In- en uitstappen met een lange teugel zie ik inderdaad niet als daadwerkelijk rijden (= werken), maar figuren rijden in stap bijvoorbeeld wel.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 20:31

Omdat dit topic op OHZ hoort ga ik het daarheen verplaatsen.

ED --> OHZ

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 23:49

Ik reken stappen wel mee. Ergens tussen de 30 en 60min, hangt van het paard, niveau en doel van de training af.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 07:21

Maximaal half uurtje tenzij ik les heb. Mijn paard staat buiten dus loopt veel zelf.

Opwarmen doen we 5 minuten dan is hij het zat en gaat hij dingen aanbieden. Dan oefenen we even alles wat op de agenda staat die dag (met wat spontane ideeën van paardlief zelf tussendoor _O-) en dan eindigen we met draven met een lange teugel.

Daarna nog een rondje of twee stappen en dan gaat hij zelf stilstaan, kijkt mij aan met bombastic side eye en dan stap ik af. Vervolgens gaat hij de wei weer op dus hij kan lekker zelf verder afkoelen indien nodig.

Als hij echt buiten adem is stappen we langer uit (bijvoorbeeld buitenrit) maar in de bak gebeurd dat niet zo snel.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 07:41

Half uur.

Toen ik Z reed en nu nog als recreatie ruiter.

Paarden komen van de wei en gaan daarna terug.

Stappen doe ik nu heel veel omdat dit voor mijn eigen beperking zo is. En draaf misschien 10 minuten in totaal verdeeld over dat half uur.

Toen ging ik vrij snel draven en galopperen. Dat nog lekker lang. Dat was het losweken. Overgangen maken enz. En dan kom na de 10 minuten het serieuzere werk beginnen.

Stappen deed ik dan weer een minuut of 5.

Enkel met les en buitenrit reed ik langer.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 08:00

Meestal tussen de 30 en 45 min, beetje afhankelijk van het doel en het hoe gaat.
Ik stap meestal buiten de bak uit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 08:36

Altijd 15 minuten instappen. Of ze nu vanuit ze box komt of van buiten. Vrije beweging is toch anders als stappen ohz of zelfs aan de hand en helemaal nu met zware blessure aan been vind ik het heel belangrijk. De dierenarts trouwens ook. Dat instappen reken ik wel mee, want daar zit ook wel echt los maken bij met volte en, als het mag, zijgangen en overgangen. Daarna gaan we galoperen en daarna weer draven in het loswerken, ook 10 minuten tot kwartier ongeveer.
De ene keer ben ik dan klaar, dus ongeveer half uurtje, de andere keer gaan we even stappen en daarna nog tijd serieuzer aan het werk. Ook nog een kwartier meestal, maar kan ook een half uur zijn.
Uitstappen doe ik paar rondjes in de bak en daarna buiten en vaak aan de hand de laatste minuten. Maar altijd ook 10 minuten ook al gaat ze daarna gewoon naar buiten. Dat tel ik niet mee eigenlijk.

Het wisselt dus per dag. Als we alleen simpel losrijden zijn we half uur bezig met in en uit stappen erbij. Serieuzer training ergens tussen 3 kwartier en een uur en de ene keer is dat met uitstappen en erbij en andere keer is dat er nog na.
Nu trainen we B niveau :+ Of iig qua oefeningen, maar wel verzameling enzovoorts erbij, dus wel wat meer alleen zonder zijgangen nog. In de gezonde tijd Z niveau en verder werken.
Maar goed, we trainen ook maar 3 keer per week nu en in normale tijden 4 keer. Als er wedstrijd is en er dus een keer extra gereden wordt is de week erna vaak keer minder en de keer voor de wedstrijd alleen los rijden. Ik vind het niet nodig altijd een uur te rijden, goed is goed. Maar vind het wel heel belangrijk om de warming up goed te doen en daar hoort instappen ook bij. Dus die 20 minuten red ik niet meer, voor dezelfde blessure stapte ik ook 10 minuten los maar dan was het idd na 20 minuten klaar op makkelijke dag. Juist omdat het ook belangrijk is om en training af te wisselen maar ook rekening te houden met herstel van spieren enzovoorts. Dus zware en lichte of herstel trainingen af te wisselen.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 08:53

Verschilt heel erg maar gemiddeld ben ik zo'n 45min bezig.

Ik doe vaak al 5min grondwerk voor ik erop ga, dan nog 5 minuten losstappen en dan begin ik eraan. Meestal een halfuur echt werken en dan uitstappen. Dat doe ik dan regelmatig ernaast, of ik ga een stukje op straat stappen. Uitstappen in de bak is maar saai :P

Onlangs had ik ook een dag waarop ik niet veel zin had en paard had ook niet z'n beste dag, dan hebben we 5min grondwerk gedaan en 10min stapwerk en was het klaar. Het is maar hoe het aanvoelt ook.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 09:34

Ik ook meestal zo’n 45 minuten incl losstappen, maar zonder uitstappen. Dat laatste doe ik altijd in de stapmolen of buiten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 09:43

Dat ligt aan het paard (energiek of niet), aan de leeftijd en aan het niveau (net onder het zadel of ervaren). Jong paard reed ik 20 min tot een half uur met instappen en uitstappen erbij. Ervaren volwassen paard op niveau reed ik zeker een uur, soms langer met instappen en uitstappen erbij.

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 09:48

Meestal half uur a drie kwartier.

Paard staat 24/7 op de wei in een kudde dus hij loopt zat.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 09:54

Met Maddy rij ik meestal zon 20 tot 30 minuten in de bak, maar ik stap niet zo lang in. Het meerendeel van de tijd stap ik sowieso, inmiddels zit ik op bijna 10 minuten draf in totaal en een minuut galop. Na het rijden in de bak stap ik af en loop buiten een rondje, want in de bak worden we gek van de dazen dus echt lekker uitstappen gaat dan niet

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 09:56

Toen ik nog reed:20-40 min. Uitstappen deed ik meestal buiten de bak. Instappen niet superlang, paard staat 24/7 buiten dus al in beweging voor ik erop ga. Ik gebruikte het instappen meer om op elkaar afgestemd te raken. Dus verbinding maken en vandaar uit kleine dingen gaan doen, zo vloei je heel ontspannen naar 'losrijden'. Losrijden is voor mij stretchen en afstemmen. Dat loopt weer door in stukjes kracht en techniek invoegen. Een vloeiend proces.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 10:24

Instappen, nou ik stap even een paar rondjes, maar ik ga wel te voet naar de piste dus heeft hij al 15 min gestapt, en op straat vraag ik ook pasje wijken en eens een tempowisseling.
Rijden in de bak is vaker draven dan galop. Ook tijdens de lessen komt galop pas na 30 min.

Uitstappen is ook weer afhankelijk van hoe warm het is en hoe hard m'n paard ademt. Als hij echt erg moe is stap ik wat langer rond alvorens ik te voet terug naar de wei ga.

Mijn paard loopt tevens 24/7 buiten met een jaarling, heeft dus beweging genoeg.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 10:57

Met een volwassen, fit paard zat ik vaak op de 45 minuten, voor lange sessies 60 en korte 30 minuten. Ik doe wel graag veel stapwerk, zowel in- en uitstappen als tussendoor. Ik kijk eigenlijk niet op mijn horloge en heb ook geen klok, dus de precieze verdeling kan ik niet geven

Ik heb nu alleen een jonge pony onder het zadel, die loopt op dit moment 15-25 minuten als we rijden. Dat is dan voornamelijk beetje gymnastiseren in stap en een paar rondjes draf.
Uitstappen doe ik vaak (deels) aan de hand.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 11:04

Hangt van het paard, van het doel van de training en van de temp. af.

Mij 3-jaartje max 30 min.er op maar dat is zelden in de bak. Ik rijd haar liever in een grote piste of op buitenrit.

Mijn z-paard max een uur, meestal minder, inclusief uitgebreid instappen en uitdraven & uitstappen.
Stappen is nooit luieren, en bij het instappen al snel tempowisselingen, allerlei bochtenwerk, en wijken.
Ik heb verschillende fases in mijn training
1 loswerken, achtereenvolgens in stap, draf en galop.
2 intensief overgangen rijden
3 de verzamelende zijgangen (schouderbinnenwaarts, travers en appuyeren)
4 het doel van de dag ( vb proefje rijden + zwak punt remediëren of bv iets nieuws)
5 uitgebreid uitdraven, (voorwaarts neerwaarts op lange lijnen en grote voltes)
6 uitstappen ( liefst buiten de bak, maar ook nu actief doorstappen))

Ik hou van afwisseling ook tijdens de baktraining. Ik zie veel te veel b en l ruiters die direct alles door elkaar rijden en na 20 min. weten ze niet meer wat verzonnen. Ze missen alle uitdaging en projecteren het op hun paard: "Mijn paard houdt niet van bakwerk."

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 12:32

Gemiddeld 10 minuten tot een kwartier losrijden (stappen, draven en klein galopje). Daarna afhankelijk van hoe makkelijk het gaat 20 minuten tot een halfuur even echt aan het werk en dan nog kwartiertje uitdraven (halsstrekken) en uitstappen.