Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dees schreef:Het moet voelen of heb je in je hand een vogeltje. Dus niet te hard beethouden, dan knijp je het vogeltje dood. Maar niet te los laten want dan vliegt het vogeltje weg.
Centered Riding.
jetm schreef:Als jij met een contactteugel rijdt (hier al heel mooi omschreven) en (zoals Rien van der Schaft zegt) het lichaam van het paard naar zijn hoofd rijdt kan het paard er aanleuning van maken.
Dat vind ik zelf het mooie van het woord nageefelijkheid, dat moet je niet actief vragen, maar het paard geeft het je ...
Earth schreef:Een contact teugel is een contact waarbij je de mond voelt en meebeweegt in de beweging van het paard. De hand moet stil zijn, ten opzichte van de paardenmond. Dat is zeker in de opleiding belangrijk, omdat er dan nog geen constante aanleuning is. Dus je moet de mond voelen, en het paard moet jouw hand voelen en vertrouwen.
Lithya schreef:Wat gebeurt er wanneer je de focus op nageeflijk rijden even helemaal loslaat. Even de focus op actief rijden. Veel overgangen, veel wendingen, slalommen tussen en over balkjes. En alles netjes begeleiden met je benen. Overgangen rijden, dus niet gelijk op de rem trekken. Wat gaat je paard je dan aanbieden?
Earth schreef:Lithya schreef:Wat gebeurt er wanneer je de focus op nageeflijk rijden even helemaal loslaat. Even de focus op actief rijden. Veel overgangen, veel wendingen, slalommen tussen en over balkjes. En alles netjes begeleiden met je benen. Overgangen rijden, dus niet gelijk op de rem trekken. Wat gaat je paard je dan aanbieden?
In mijn ogen zou dit ook de focus altijd moeten zijn, toch? Ik ben dan wat minder van de uitdagende dingen, alleen voltes rijden en focussen op stelling en buiging is voor mij al belangrijk. En dan rechtuit op de 2e hoefslag en spelen met deze buiging en stelling naar het rechtrichten toe.
oji schreef:Vergeet niet dat een paard vaak alleen maar van achteruit goed kan aanvullen en voorwaarts gaan, als hij ook recht is. Als hij heel scheef is, kun je drijven wat je wilt, hij kan dan vaak simpelweg niet op de juiste manier naar voren. Dus let goed op dat het contact/de druk op beide teugels gelijk is en plaats de schouders van je paard altijd recht voor de achterbenen. Pas dan kan ie van achteruit door gaan geven en kun jij verbinding krijgen. Op het moment dat je paard die verbinding in jouw hand opzoekt, dan niet je hand weggeven/wegsteken, maar die verbinding zo constant mogelijk onderhouden. Niet gaan lopen spelen met je teugels of kneepjes geven, zorg dat het contact dat jij aanbiedt, zo constant mogelijk is, alleen dan krijg je een stabiele verbinding en nageeflijkheid.
Maar goed, het is wat Cioccolato zegt, het is een gevoel en dat gevoel moet je ontwikkelen. Weten wat je moet doen is 1, maar het ontwikkelen van het gevoel gaat lange tijd overheen en daarvoor moet je heel veel vlieguren maken en er is gewoon geen easy fix. Veel succes!