Hoeveel contact voor aanleuning

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dahlia85

Hoeveel contact voor aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-25 21:32

Mijn paard loopt tijdens het rijden eigenlijk niet nageeflijk, of het duurt best lang. Ik weet even niet goed of ik helemaal goed de technische termen goed gebruik maar ik ga het omschrijven
Met mijn vorige paard reed ik met meer teugeldruk (contact met de mond, is dat aanleuning?) Nu, met mijn nieuwe paard, les ik wekelijks en zegt de instructrice dat die aanleuning/nageeflijkheid meer door het paard moet worden gezocht. Dus niet in de krul trekken. Dat klinkt mij als een duidelijk verbeterpunt voor mijn rijden dus dat doe ik niet meer.

Nu vind ik het lastig te bepalen wat goed is. Te weinig geeft klapperende teugels / onrust in de mond en merk ik dat hij zoekt naar contact.
Teveel voelt als teveel op de rem/druk in de mond.
Ik weet niet meer zo goed hoe ik bepaal wat goed is
Hij is wat flegmatiek dus écht te weinig van achter naar voren. Dat is sowieso al een verbeterpunt en zal deels het verschil gaan maken. Ik wil hem licht op de hand houden maar heb tegelijkertijd gezien dat als een ander hem rijd en hem goed voorwaarts rijd maar ook wat meer contact maakt met de mond hij echt moet mooier loopt.

Hoe bepaal ik wat goed is? Kan je dat in gewicht uitdrukken of op een andere manier vergelijkbaar maken

Earth

Re: Hoeveel contact voor aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 22:12

Een contact teugel is een contact waarbij je de mond voelt en meebeweegt in de beweging van het paard. De hand moet stil zijn, ten opzichte van de paardenmond. Dat is zeker in de opleiding belangrijk, omdat er dan nog geen constante aanleuning is. Dus je moet de mond voelen, en het paard moet jouw hand voelen en vertrouwen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:27

Precies wat Earth zegt, de teugel moet 'aan' zijn zodat je de mond voelt zonder dat er druk of kracht op staat. En het is belangrijk om zelf goed mee te bewegen met de hand in de beweging zodat je het paard daar niet stoort.

Als je leert je paard van achter naar voren naar de hand toe te rijden en het paard het contact pakt zul je merken dat dit makkelijker wordt. Als paard dan iets contact verbreekt dan vul je aan met been zodat deze het bit weer aan gaat nemen. Stap 1 is dus inderdaad zorgen dat het paard aan het been komt.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:42

Ik sluit me aan bij het bovenstaande. Iemand omschreef ooit dat het voelt als hand in hand lopen met iemand. Het contact is constant, dus niet los vast maar vriendelijk.

Je zegt zelf al dat hij te weinig van achter naar voren is. Als je 'm goed aan t been krijgt zal dat echt een game changer zijn. Zonder is er geen aanleuning

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:47

Het moet voelen of heb je in je hand een vogeltje. Dus niet te hard beethouden, dan knijp je het vogeltje dood. Maar niet te los laten want dan vliegt het vogeltje weg.

Centered Riding.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:50

@Tabbladen mooi omschreven, zo heb ik het exact ook geleerd en die omschrijving was voor mij het duidelijkst.

TS, wat hier geschreven wordt; zorg idd eerst dat jouw paard goed aan het been is en echt van achter naar voren gereden wordt. De rest komt echt vanzelf wel.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:03

Ah kijk dat bevestigd wat ik zelf ook logisch vind (gevoel van hand in hand lopen/een vogel vasthouden. Goede vergelijkingen. Dan ben ik daarmee op de goede weg en de focus meer verleggen naar een actievere achterhand

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:30

Voor mij voelt het vaak aan als een 'elastiekje' als mijn paard zelf (eindelijk!) de hand opzoekt en met een actief achterbeen rechtop loopt. Als een soort veer in mijn hand, zonder dat je zelf tegenwerkt.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:47

Als jij met een contactteugel rijdt (hier al heel mooi omschreven) en (zoals Rien van der Schaft zegt) het lichaam van het paard naar zijn hoofd rijdt kan het paard er aanleuning van maken.
Dat vind ik zelf het mooie van het woord nageefelijkheid, dat moet je niet actief vragen, maar het paard geeft het je ...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:53

Dees schreef:
Het moet voelen of heb je in je hand een vogeltje. Dus niet te hard beethouden, dan knijp je het vogeltje dood. Maar niet te los laten want dan vliegt het vogeltje weg.

Centered Riding.

Even een aanvulling hierop.

Want ook al is je hand zacht. Je ellebogen en schouders moeten ook zacht, los en verend zijn. :j

Als een elastiekje, die constant mee wil bewegen ten opzichte van de paarden mond.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:40

jetm schreef:
Als jij met een contactteugel rijdt (hier al heel mooi omschreven) en (zoals Rien van der Schaft zegt) het lichaam van het paard naar zijn hoofd rijdt kan het paard er aanleuning van maken.
Dat vind ik zelf het mooie van het woord nageefelijkheid, dat moet je niet actief vragen, maar het paard geeft het je ...

Heel mooi gezegd. Niet afdwingen maar aanbieden.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:02

Mijn paard loopt enkel nageefelijk als alles in haar lijf klopt. Voor mij een teken dat er nog te puzzelen valt als ze niet na wil geven. En daarbij heb ik een zachte en volgende hand zodat het bit stil in de mond ligt.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:46

Earth schreef:
Een contact teugel is een contact waarbij je de mond voelt en meebeweegt in de beweging van het paard. De hand moet stil zijn, ten opzichte van de paardenmond. Dat is zeker in de opleiding belangrijk, omdat er dan nog geen constante aanleuning is. Dus je moet de mond voelen, en het paard moet jouw hand voelen en vertrouwen.

Aanvullend; om een stil mond-hand contact te kunnen hebben is een onafhankelijke zit nodig. Dus rijden zonder dat je armen nodig zijn om ergens steun of balans te houden.
Iemand zei vroeger ooit eens dat je een kopje koffie moest kunnen vasthouden, of sjekkie moest kunnen draaien in draf. Dan was je zit onafhankelijk. Maar boogschieten mag ook ;)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:04

Het is gewoon weg ook een gevoel wat je als ruiter moet ontwikkelen.
Hoeveel en wanneer gebruik je wel wat druk (ophouding).
Dat ontwikkeld ten eerste niet iedereen en ten tweede gaat daar serieus tijd overheen :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:50

Ik kan het als beste beschrijven als hand in hand lopen met je geliefde. Je houdt verbinding, voelt en volgt elkaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:23

Beetje offtopic, maar ik vind dit een mooi topic geworden met mooie beschrijvingen.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:28

Wat gebeurt er wanneer je de focus op nageeflijk rijden even helemaal loslaat. Even de focus op actief rijden. Veel overgangen, veel wendingen, slalommen tussen en over balkjes. En alles netjes begeleiden met je benen. Overgangen rijden, dus niet gelijk op de rem trekken. Wat gaat je paard je dan aanbieden?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:37

Lithya schreef:
Wat gebeurt er wanneer je de focus op nageeflijk rijden even helemaal loslaat. Even de focus op actief rijden. Veel overgangen, veel wendingen, slalommen tussen en over balkjes. En alles netjes begeleiden met je benen. Overgangen rijden, dus niet gelijk op de rem trekken. Wat gaat je paard je dan aanbieden?

In mijn ogen zou dit ook de focus altijd moeten zijn, toch? Ik ben dan wat minder van de uitdagende dingen, alleen voltes rijden en focussen op stelling en buiging is voor mij al belangrijk. En dan rechtuit op de 2e hoefslag en spelen met deze buiging en stelling naar het rechtrichten toe.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:53

Earth schreef:
Lithya schreef:

In mijn ogen zou dit ook de focus altijd moeten zijn, toch? Ik ben dan wat minder van de uitdagende dingen, alleen voltes rijden en focussen op stelling en buiging is voor mij al belangrijk. En dan rechtuit op de 2e hoefslag en spelen met deze buiging en stelling naar het rechtrichten toe.

Voor mij ook, maar ik merk dat daar vaak niet de focus ligt. De focus ligt vaak op het “aan de teugel rijden.” Vandaar dat ik dit inbreng. Voor iemand die het lastig vindt om lijnen te bepalen kunnen balkjes of pilonnen helpen om de figuren netjes te gaan rijden. Dat hoeft niet een uitdaging te zijn. Balkjes op de juiste manier gebruikt, kunnen helpen de achterhand wat extra te activeren. Dat is simpel rijden met extra rendement.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:32

Vergeet niet dat een paard vaak alleen maar van achteruit goed kan aanvullen en voorwaarts gaan, als hij ook recht is. Als hij heel scheef is, kun je drijven wat je wilt, hij kan dan vaak simpelweg niet op de juiste manier naar voren. Dus let goed op dat het contact/de druk op beide teugels gelijk is en plaats de schouders van je paard altijd recht voor de achterbenen. Pas dan kan ie van achteruit door gaan geven en kun jij verbinding krijgen. Op het moment dat je paard die verbinding in jouw hand opzoekt, dan niet je hand weggeven/wegsteken, maar die verbinding zo constant mogelijk onderhouden. Niet gaan lopen spelen met je teugels of kneepjes geven, zorg dat het contact dat jij aanbiedt, zo constant mogelijk is, alleen dan krijg je een stabiele verbinding en nageeflijkheid.

Maar goed, het is wat Cioccolato zegt, het is een gevoel en dat gevoel moet je ontwikkelen. Weten wat je moet doen is 1, maar het ontwikkelen van het gevoel gaat lange tijd overheen en daarvoor moet je heel veel vlieguren maken en er is gewoon geen easy fix. Veel succes!

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:14

Als hand in hand lopen, die onthoud ik! Ik zeg altijd als een ei in je hand die je niet kapot mag maken, maar hand in hand is veel beter, omdat de verbinding met de paardenmond niet statisch moet zijn maar elastisch.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:18

oji schreef:
Vergeet niet dat een paard vaak alleen maar van achteruit goed kan aanvullen en voorwaarts gaan, als hij ook recht is. Als hij heel scheef is, kun je drijven wat je wilt, hij kan dan vaak simpelweg niet op de juiste manier naar voren. Dus let goed op dat het contact/de druk op beide teugels gelijk is en plaats de schouders van je paard altijd recht voor de achterbenen. Pas dan kan ie van achteruit door gaan geven en kun jij verbinding krijgen. Op het moment dat je paard die verbinding in jouw hand opzoekt, dan niet je hand weggeven/wegsteken, maar die verbinding zo constant mogelijk onderhouden. Niet gaan lopen spelen met je teugels of kneepjes geven, zorg dat het contact dat jij aanbiedt, zo constant mogelijk is, alleen dan krijg je een stabiele verbinding en nageeflijkheid.

Maar goed, het is wat Cioccolato zegt, het is een gevoel en dat gevoel moet je ontwikkelen. Weten wat je moet doen is 1, maar het ontwikkelen van het gevoel gaat lange tijd overheen en daarvoor moet je heel veel vlieguren maken en er is gewoon geen easy fix. Veel succes!

Daar ben ik het niet mee eens, ik vraag me ook echt af hoe je een paard recht wilt maken zolang beide achterbenen er niet even actief onder zijn? Of wellicht bedoel je rechtstellen..maar rechtrichten gaat juist pas als eerst beide achterbenen er even actief onder zijn. Voor mij is eerst achter echt het allerbelangrijkste.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:41

Probeer het maar eens. Een paard dat echt heel scheef loopt is amper naar voren te rijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:43

Denk dat ik daar ruimschoots ervaring mee heb, als ze moeilijk naar voren te krijgen zijn komt dat omdat de spieren aan de korte kant ernstig verkort zijn. Zonder deze op te rekken ga je ze nooit volledig recht krijgen..dus losmaken, en toch eerst zorgen dat de achterbenen er goed onder komen de spieren op de korte kant weer gaan verlengen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 54 min geleden

Als ze scheef zijn en je rijdt naar voren, gaan ze alleen maar huppen of zijwaarts. Ze zullen toch semi recht moeten lopen om naar voren te gaan. Het echte recht maken komt dan.