Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
germie schreef:Op basis van tekst is het lastig om er wat over te zeggen. Het is waarschijnlijk geen gemakkelijk paard. Maar hoe ervaren ben jij? En doet het paard het ook met andere ruiters?
Ik zou eerst dit soort dingen uitsluiten voordat je weer de medische molen in gaat, want het paard was immers gewoon goed.
Hoe was het paard na die 4 maanden (erg lang in mijn ogen) op die trainingsstal? Kon je er toen wel goed op wegrijden? Of was er toen ook al spanning e.d. ?
Ik ga er van uit dat je een passend zadel hebt. Hoe is het dier aan de longe?
En heb je er al eens iemand bijgehad die naar de tanden kon kijken? Dit omdat je zegt dat het met een myler beter gaat, maar wel onrustig met het hoofd.
En heb je bitloos geprobeerd?
capopjekop schreef:Hoe gaat het als je hem met de dubbele longe aan het werk zet? Heb je weleens bitloos geprobeerd?
Hoe wordt je paard verder gehouden? Kan hij z'n ei buiten lang genoeg kwijt met vriendjes?
Heb je ook z'n bloed laten controleren?
Ninx schreef:Je geeft aan ‘zeer schraal’ ivm extreme bloedwormbesmetting.
Voor een paard zeer schraal is ben je wel even verder.
Is dit niet eerder opgevallen dat hij terugviel wanneer je er iedere week was?
M.a.w: wellicht is er meer niet helemaal goed gegaan in het inrijden op die stal? Niet voldoende voer, misschien toch niet met rust en beleid gewerkt waardoor er nu een negatieve associatie is?
Hoe ziet het leven van dit paard er verder uit?
Hoeveel komt hij buiten met andere paarden?
Hoe wordt hij gevoerd?
Wat is nu de trainingsfrequentie?
office schreef:Hoofd en staart onrustig is spanning.Zoon kan vast geweldig rijden maar voelt dit dier misschien niet goed aan.Ik zou proberen rust te brengen .Niet te veel vragen en schakelen.Stille zachte handen en geen sporen .
germie schreef:Dus je hebt hem met of net na de wormbesmetting weggebracht. Het paard is niet overvraagd in die periode? (ook al was dat natuurlijk niet de bedoeling en nam je met 4 maanden echt ruim de tijd, soms kan iets toch te veel zijn).
Ging het daar met de trainer ook al zo? En dan echt vanaf dag 1? Of begon dit bijvoorbeeld na 2 weken?
En soms kun je met longeren ook veel zien. Daar al naar gekeken?
Het kan ook gewoon het karakter van het dier zijn. Sommige paarden zijn gewoon lastig.
Knoek schreef:germie schreef:Dus je hebt hem met of net na de wormbesmetting weggebracht. Het paard is niet overvraagd in die periode? (ook al was dat natuurlijk niet de bedoeling en nam je met 4 maanden echt ruim de tijd, soms kan iets toch te veel zijn).
Ging het daar met de trainer ook al zo? En dan echt vanaf dag 1? Of begon dit bijvoorbeeld na 2 weken?
En soms kun je met longeren ook veel zien. Daar al naar gekeken?
Het kan ook gewoon het karakter van het dier zijn. Sommige paarden zijn gewoon lastig.
Tja of hij overvraagd is daar durf ik niet te zeggen.
Vanaf dag 1 dit gedrag idd. Tis een Verdi en een ruin dus dubbelop langzaam.
Longeren vindt ie geweldig en dan is er ook rust. Vandaar dat ik heb weer helemaal binnenste buiten heb laten keren om echt lichamelijke klachten uit te sluiten.
Knoek schreef:Longeren vindt ie geweldig en dan is er ook rust.
Earth schreef:Ik zou dit ook rijtechnisch aanpakken, door iemand die dat met rust aanpakt. Dus geen cowboy. Iemand die ervoor kan zorgen dat je niet tot het punt komt dat hij stress en ongemak laat zien.
Maar is hij ook een hoofdschudder? Want dat is wel weer een aandoening apart natuurlijk...
SandraWierda schreef:Knoek schreef:Longeren vindt ie geweldig en dan is er ook rust.
Longeer je ook wel eens met de gewone rij optoming? En als je eerst even longeert en als hij de rust heeft je zoon erop aan de longe gewoon even stappen, er weer af en nog even paar minuten longeren totdat de rust er weer is? En zo eigenlijk even helemaal terug naar de basis alsof hij ngo niet beleerd is en zou rustig opnieuw beginnen?
Knoek schreef:Ja doen wel wel, maar dit kan wel een idee zijn. Hij krijgt bij ons alle tijd dus geen enkele druk van dan moet ie dit en dit kunnen.