Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MyWishMax schreef:Ik wissel heel bewust af met op welk been ik lichtrijd en welke galop we aanspringen en in rijden. Buiten blijf ik werken aan het verbeteren en gelijk krijgen van het paard en daar hoort dus afwisseling ook bij. Niet altijd hetzelfde been of dezelfde galop want dan maak je de sterke kant alleen maar sterker, terwijl het buitenrijden een hele fijne manier van simpel beide kanten galop trainen door de minder bochten en lange stukken.
MyWishMax schreef:Ja, continu hetzelfde train je ze juist scheef mee en het draait om het paard en niet om de ruiter, bot gezegd. De ruiter zou zichzelf ook moeten trainen dat die rechter wordt en beide handen, benen bijna even makkelijk kan.
Maar hoe kom je buiten altijd op hetzelfde been aan het lichtrijden? Die snap ik niet, want dat verandert niet voor jou als ruiter in jouw lijf als je rechtuit gaat. Dus dat zou je niet automatisch op hetzelfde been moeten doen?
Zertab schreef:Daar gaat het niet om, ze springt al aan als ik ga doorzitten en "galop" zeg. Het is meer dat ik benieuwd ben welke hulp jullie dan op buitenrit geven met je benen.
Ik merk dat ik altijd mijn rechterbeen pak, omdat ik rechtshandig ben. Dus altijd op rechterbeen lichtrijden, rechterbeen achter de singel om aan te springen etc
Koper schreef:Ik vind het afhangen van het paard. Als je een paard hebt wat rustiger wordt in zijn hoofd als hij eenmaal een stuk heeft gegaloppeerd dan zou ik dat eerste galopje op de makkelijkere kant doen, en redelijk op tempo. Dan kan hij even stoom afblazen en zich daarna concentreren op allerlei dingen zoals in een normaal tempo stappen of draven, of galopperen op de lastigere kant.
Zertab schreef:Wij rijden alleen buiten. Dus over wel/niet gehoorzaam zijn of er vandoor schieten in galop; nee zij totaal niet. Ze is super braaf.
Dus ik wil het wel goed doen, juist omdat ik geen mogelijkheid heb om in een bak te rijden.