Buitenrit en lichtrijden/aangaloperen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Buitenrit en lichtrijden/aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-25 15:53

Hoi hoi,

Hoe doen jullie dat met lichtrijden en aangaloperen op buitenrit?

In de rijbak heb je natuurlijk duidelijk een binnenbeen en buitenbeen...

Wisselen jullie het lichtrijden af?
En de hulpen voor aanspringen ook? Ene keer om rechts aanspringen en andere keer linksom? Je kan buiten niet echt fout zitten toch?

superpony

Re: Buitenrit en lichtrijden/aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 15:58

Eerlijk? Ligt het eraan of ik een net galopje ga doen of gewoon een flinke galop inzet. Bij laatste laat ik ze gewoon gaan en kiezen ze zelf.

Wil ik netjes aanspringen ga ik een pasje zitten en laat ze aanspringen zoals ik in de bak doe. Meestal is de eerste galop dan wel de linker als ik erover nadenk.
Maar galoppeer je vaak en lang, pak ik ook wel bewust de andere.

Het ligt er ook een beetje aan of het heel erg rechtuit is of dat je veel bochten hebt bijv. Een beter opgeleid paard kan je dan ook nog laten omspringen.

Het is net als in de bak een stuk body control. Eerst leer je vaak in een bocht aanspringen, maar later leer je hoe je het lijf kan plaatsen en sturen om in de gewenste galop aan te springen en dan kan je ook rechtuit kiezen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-25 16:00

Daar gaat het niet om, ze springt al aan als ik ga doorzitten en "galop" zeg. Het is meer dat ik benieuwd ben welke hulp jullie dan op buitenrit geven met je benen.

Ik merk dat ik altijd mijn rechterbeen pak, omdat ik rechtshandig ben. Dus altijd op rechterbeen lichtrijden, rechterbeen achter de singel om aan te springen etc

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 16:05

Nou, daar reageer ik toch op? Gewoon zoals je in de bak doet. Als je in de bak op een recht stuk zowel de linker als rechter galop kan vragen, kan je dat buiten ook.

Iedereen heeft een voorkeur en dan bewust de andere kant kiezen, moet je zelf doen.

Met lichtrijden wissel ik ook als het erg in een bocht loop als dat prettiger voelt.

En als het heel erg recht toe, recht aan is en je zit recht en paard is recht, zou je amper moeten merken op welk been je lichtrijdt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 16:06

Ik wissel heel bewust af met op welk been ik lichtrijd en welke galop we aanspringen en in rijden. Buiten blijf ik werken aan het verbeteren en gelijk krijgen van het paard en daar hoort dus afwisseling ook bij. Niet altijd hetzelfde been of dezelfde galop want dan maak je de sterke kant alleen maar sterker, terwijl het buitenrijden een hele fijne manier van simpel beide kanten galop trainen door de minder bochten en lange stukken.

Het lichtrijden merk ik trouwens geen verschil in welk been ik lichtrijd, maar ik train mezelf ook naast het paard (wat iedereen zou moeten doen in mijn ogen maar dat is andere discussie) dus ik heb met lichtrijden geen 'beter' been oid. Dat is sowieso ook afhankelijk van het paard? En minder van mij als ruiter. Net als galop. Ik kijk juist naar wat het paard moeilijker vind en pas me daarop aan en doe niks omdat ik dat makkelijker vind.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 30-05-25 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-25 16:08

MyWishMax schreef:
Ik wissel heel bewust af met op welk been ik lichtrijd en welke galop we aanspringen en in rijden. Buiten blijf ik werken aan het verbeteren en gelijk krijgen van het paard en daar hoort dus afwisseling ook bij. Niet altijd hetzelfde been of dezelfde galop want dan maak je de sterke kant alleen maar sterker, terwijl het buitenrijden een hele fijne manier van simpel beide kanten galop trainen door de minder bochten en lange stukken.

Dus beste is gewoon afwisselen dus? :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 16:11

Ja, continu hetzelfde train je ze juist scheef mee en het draait om het paard en niet om de ruiter, bot gezegd. De ruiter zou zichzelf ook moeten trainen dat die rechter wordt en beide handen, benen bijna even makkelijk kan.

Maar hoe kom je buiten altijd op hetzelfde been aan het lichtrijden? Die snap ik niet, want dat verandert niet voor jou als ruiter in jouw lijf als je rechtuit gaat. Dus dat zou je niet automatisch op hetzelfde been moeten doen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 16:16

Ik wissel het ook af. Voor galop houd ik er wel rekening mee wat de niet-voorkeurskant van het paard is. Stel je paard heeft meer moeite met de linkergalop, dan vraag ik in die galop wat meer tempowisselingen. Ook op een buitenrit inderdaad. Op een buitenrit vind ik ruiter bepaalt tempo en ruiter bepaalt richting een stuk belangrijker dan in een rijbaan.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-25 16:17

MyWishMax schreef:
Ja, continu hetzelfde train je ze juist scheef mee en het draait om het paard en niet om de ruiter, bot gezegd. De ruiter zou zichzelf ook moeten trainen dat die rechter wordt en beide handen, benen bijna even makkelijk kan.

Maar hoe kom je buiten altijd op hetzelfde been aan het lichtrijden? Die snap ik niet, want dat verandert niet voor jou als ruiter in jouw lijf als je rechtuit gaat. Dus dat zou je niet automatisch op hetzelfde been moeten doen?

Nee klopt, ik kom ook op mijn andere been "terecht" maar dan wissel ik naar rechts. Omdat ik dan denk dat dat hoort. Maar ik kan dus beter dan op links blijven rijden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 16:25

Zertab schreef:
Daar gaat het niet om, ze springt al aan als ik ga doorzitten en "galop" zeg. Het is meer dat ik benieuwd ben welke hulp jullie dan op buitenrit geven met je benen.

Ik merk dat ik altijd mijn rechterbeen pak, omdat ik rechtshandig ben. Dus altijd op rechterbeen lichtrijden, rechterbeen achter de singel om aan te springen etc

De galop buiten wisselde ik af. Als het bochtig was pakte ik de galop van de voorkeur kant om dat later ook met de andere kant te doen daar het paard de weg al kende.
Knetter hart ook afwisselen waarbij ik ook de eerste keren de sterkste kant pakte zodat ik wist dat hij het ook goed aankon.
Weet wel galopperen is impuls opwekkend en paarden kunnen daar met name de terugweg erg heet van worden en de neiging krijgen om te gaan racen. Dus omdat wij zo'n paard hadden galoppeerden wij meestal op verschillende plekken en nooit op de terugweg. Als het paard te voorwaarts was, bv Lente, dan deden we heel vaak de galop niet. Beter safe dan sorry.
Veel plezier.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 17:40

Ik zou juist beginnen met de moeilijke kant in zon voorbeeld als hierboven, die kost meer energie dus wil je juist niet doen als het paard toch al vermoeider is. Dat goed aankunnen is belangrijker voor de moeilijkere kant, zodat je daarna de makkelijke kant kan pakken. Omdat dat toch al de sterkere kant is kunnen ze dat als ze al wat vermoeider zijn nog.

Buiten horen ze ook gehoorzaam te zijn, ik kijk nooit waar een pad ligt. Als het een goed pad is galoperen we en dat zijn regelmatig paden op weg naar huis, omdat het nu eenmaal een rondje is en je dus sowieso groot gedeelte richting huis rijdt. Alleen het laatste pad galopeer ik niet, maar dat is vanwege de cooling down en dus ook uitstappen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 17:44

Ik vind het afhangen van het paard. Als je een paard hebt wat rustiger wordt in zijn hoofd als hij eenmaal een stuk heeft gegaloppeerd dan zou ik dat eerste galopje op de makkelijkere kant doen, en redelijk op tempo. Dan kan hij even stoom afblazen en zich daarna concentreren op allerlei dingen zoals in een normaal tempo stappen of draven, of galopperen op de lastigere kant.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 18:05

Koper schreef:
Ik vind het afhangen van het paard. Als je een paard hebt wat rustiger wordt in zijn hoofd als hij eenmaal een stuk heeft gegaloppeerd dan zou ik dat eerste galopje op de makkelijkere kant doen, en redelijk op tempo. Dan kan hij even stoom afblazen en zich daarna concentreren op allerlei dingen zoals in een normaal tempo stappen of draven, of galopperen op de lastigere kant.

Dat is waar. Maar dan is die 1e galop meer een manier om even de ontspanning op te zoeken en geen 'training' voor het lijf. Gewoon idd stoom afblazen en juist rustiger worden.

Je moet wel rekening houden met de vermoeidheid bij de rest, want de moeilijke kant als laatste vragen als ze dus al vermoeider zijn maakt het nog lastiger. Dat 1e galopje is idd niet zo spannend daarmee, als het goed is is het paard dan nog niet vermoeid,anders moet je al aan hele andere dingen werken haha

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 18:08

Hihi, dat zou wel ernstig zijn :D

Mijn bericht was bedoeld om een nuance aan te brengen, namelijk geest voor lichaam. Paard kan niet goed meewerken als hij in zijn hoofd niet in die modus is. Maar ik denk dat dat wel is overgekomen :)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 18:09

Ik kwam er laatst achter sinds ik weer op een stal met bak sta en dus af en toe weer in de bak rijdt dat ik geen idee meer had op welk been ik moest licht rijden :')
Needless to say dat ik buiten dus altijd op hetzelfde been licht rijd(die wat het fijnste zit haha).
Galop laat ik mijn paard meestal zelf kiezen wat resulteert in 9/10x rechter galop. Soms gaat hij uit zichzelf in de linker galop.

Ja allemaal heel slecht en zo. Maar ik zal er weinig tot niks aan veranderen om eerlijk te zijn.
In de bak doe ik netjes hoe het hoort en buiten zoals wij dat leuk vinden :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 18:35

Ik wissel wel eens een aantal kilometer elke 10 passen van been door een pas extra te blijven staan. Een heel fijne manier om zonder al te veel moeite je paard heel mooi recht te richten buiten. Geleerd tijdens een endurancetraining met meerijden de instructeur.

Maar meestal wissel ik om de zoveel kilometer een keer van been.

Ook wel om inderdaad links en rechts gelijk te doen.

Galop doe ik buiten niet perse heel bewust kiezen voor welke galop ik ga.
Ik weet dat wanneer ik een lang stuk ga galopperen, hij meestal zelf een keer wisselt.
En ik weet dat hij buiten vaak de galop kiest die in de bak de training ervoor lastiger was.
En aangezien dat ook van tijd tot tijd wisselt, galopperen we buiten ook afwisselen.
Alleen doe ik daar dus niet perse iets actiefs zelf voor kwa hulp.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-25 18:37

Wij rijden alleen buiten. Dus over wel/niet gehoorzaam zijn of er vandoor schieten in galop; nee zij totaal niet. Ze is super braaf.

Dus ik wil het wel goed doen, juist omdat ik geen mogelijkheid heb om in een bak te rijden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 18:39

Been wisselen bij lichtrijden (elke 3-4 passen op een mooi recht bospad bv) is ook een rechtricht oefening. In galop is rechtrichten een ander verhaal, maar ook daar is aandacht hebben voor beide kanten makkelijk willen aanspringen belangrijk. Is stukje paard heel houden en zorgen dat die ook rugspieren gelijkmatig gebruikt. Voor een wild paard heeft voorkeursbeen een voordeel, met ruitergewicht eerder een nadeel.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 18:47

Als ik met meerderen ben (1 a 2 x per week) hobbel ik vrolijk met de rest mee zonder hier op te letten. Maar als ik alleen buiten ben (ook 2 x per week), dan ben ik wel bewust met rechtrichten bezig. Dus regelmatig van been verwisselen. En ook in galop regelmatig wisselen. Maar ook met zijgangen en wijken op een lang recht pad. Sinds ik dat doe merk ik echt dat hij veel rechter is en ook soepeler aanvoelt. Wel belangrijk, omdat ik normaal gesproken maar 1 x in de 2 weken in de bak rijdt. Wel met les dan van iemand die heel bewust met rechtrichten bezig is. Echt heel fijn zo.

Die oefening met om de 3 a 4 passen wisselen hierboven ga ik ook eens doen. Wist niet dat dat daar zo goed voor was. Bedankt voor de tip.

En dat doe ik dan echt voor zijn lichaam. Omdat hij daar gezonder en sterker van wordt. Dat merk ik ook echt.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 18:59

Ik rij buiten zo goed als alleen op mijn stem, dus het woord 'Galop'. Mogen ze zelf lekker kiezen of ze links of rechts aanspringen

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 19:08

Sowieso is de sta-sta-zit-sta-sta-zit oefening ook erg goed voor ruiter en paard.. en dan wissel je automatisch van been..

Ik wissel ook regelmatig van been.. denk dat dat ook erg belangrijk is voor t behoud van je paard

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 19:16

Zertab schreef:
Wij rijden alleen buiten. Dus over wel/niet gehoorzaam zijn of er vandoor schieten in galop; nee zij totaal niet. Ze is super braaf.

Dus ik wil het wel goed doen, juist omdat ik geen mogelijkheid heb om in een bak te rijden.

Als je het 'goed' wilt doen en je paard al min of meer goed recht is: 50/50 op ene been en andere been lichtrijden, en evenveel linker- als rechtergalop meepakken.
Is je paard nog niet recht: 60% moeilijke kant / 40% makkelijke kant is meestal genoeg om de moeilijke kant te trainen.

OneLiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 14:41

Nooit over nagedacht eigenlijk, ik ga gewoon lichtrijden zonder op te letten op welk been ik lichtrijd.
Bij de galop ga ik doorzetten en zeg ik vaak galop en springt dan aan. Soms geef ik een hulp en dan is het meestal voor de linkergalop (van ons beide de fijnere hand).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 17:27

Ik wissel met draven buiten ook bewust regelmatig van been anders rijd je automatisch vaak op hetzelfde been omdat die net even makkelijker of vanzelfsprekender gaat.
Galop laat ik soms gewoon gaan, naar voren zitten en ja zeggen en dan gaat ‘ie meestal vanzelf wel :D
Maar meestal spring ik bewust een bepaalde kant aan om later de andere kant te doen zodat we beide kanten hebben gehad tijdens 1 ritje. De moeilijkere kant pak ik dan meestal als het lukt net even vaker of langer buiten.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 18:55

Ik wissel zowel het lichtrijden als de galop af, probeer daar echt op te letten, omdat inderdaad anders de hele buitenrit op de voorkeurs kant gereden wordt, en dat is gewoon niet goed imo