(Hoe) Kun je van je paard een koppaard maken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lomax123

(Hoe) Kun je van je paard een koppaard maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-25 12:34

Hoi,

Ik ga gemiddeld 2 a 3 keer per week met mijn merrie op buitenrit, super chill zo lang ze maar achter een ander paard kan hobbelen.

Met sommige paarden kan ze wel voorop, maar niet met alle. Ik heb het idee dat paarden die boven haar in de rangorde staan (ze staat in een gemengde kudde van 30) ze niet achter zich wil hebben.

Er zijn best veel paarden bij ons die liever niet voorop gaan, dus zijn we afhankelijk van die paar paarden die dat wel willen. Sommigen maakt het niets uit of ze voor, midden of achter lopen.
Die van mij is het meest relaxed als zij de hekkensluiter is; een rustig paard achter haar vindt ze ook prima.

Ga ik met een wildvreemd paard die ik in het bos tref, loopt ze prima voorop. (af en toe tref ik mensen waarmee ik via Facebook afspreek.
Alleen van stal weg gaan is dan wel een ding onder het zadel maar dan wandel ik probleemloos naast haar en stap dan in het bos op.

Nu vraag ik me af hoe dat in het paardenbrein werkt? Is het te doen om een paard te trainen voorop te lopen of moet ik gewoon accepteren dat het niet zo werkt?
Ben benieuwd naar andere ervaringen hierin.

Sintara

Re: (Hoe) Kun je van je paard een koppaard maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 12:39

Ja dat is te trainen, probeer met korte stukjes te beginnen en op plekken waar ze zich het meest zeker voelt. Gewoon oefenen :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 12:45

Paarden die hoger haar staan qua rangorde achter haar kan voelen alsof ze opgejaagd/ gedreven wordt.

Maar het is zeker wel te trainen, gewoon een kwestie van veel gaan doen zodat ze er aan gaat wennen en een verschil gaat maken tussen training en in een kudde.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 13:37

Met welke paarden is ze goed in de kudde, heeft ze een vriendin waar ze veel mee optrekt? Dat is namelijk het paard waar ik dit samen mee zou oefenen, als natuurlijk de bijbehorende ruiter medewerking wil verlenen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 13:53

Lomax123 schreef:
Hoi,

Ik ga gemiddeld 2 a 3 keer per week met mijn merrie op buitenrit, super chill zo lang ze maar achter een ander paard kan hobbelen.

Met sommige paarden kan ze wel voorop, maar niet met alle. Ik heb het idee dat paarden die boven haar in de rangorde staan (ze staat in een gemengde kudde van 30) ze niet achter zich wil hebben.

Er zijn best veel paarden bij ons die liever niet voorop gaan, dus zijn we afhankelijk van die paar paarden die dat wel willen. Sommigen maakt het niets uit of ze voor, midden of achter lopen.
Die van mij is het meest relaxed als zij de hekkensluiter is; een rustig paard achter haar vindt ze ook prima.

Ga ik met een wildvreemd paard die ik in het bos tref, loopt ze prima voorop. (af en toe tref ik mensen waarmee ik via Facebook afspreek.
Alleen van stal weg gaan is dan wel een ding onder het zadel maar dan wandel ik probleemloos naast haar en stap dan in het bos op.

Nu vraag ik me af hoe dat in het paardenbrein werkt? Is het te doen om een paard te trainen voorop te lopen of moet ik gewoon accepteren dat het niet zo werkt?
Ben benieuwd naar andere ervaringen hierin.

Polie heeft altijd voorop gelopen want ik reed haar en ik was de leidster van de kudde, met paardrijden ook de baas over mijn man want hij was een leek.
Ze was een enorme floepert en Hercule durfde alles. In het begin moest Hercule het alleen maar overnemen want ze bevroor voortdurend. Hele vermoeiende ritten. Maar steeds minder hoefde dat te gebeuren dat te maken had met de dynamiek tussen mij en de paarden maar ook de paarden onderling.
Het was ook haar eer te na. We waren nooit streng, maar zo gauw zij de ankers in ging hoefde ik alleen maar Cuul te zeggen en dan vloog hij trots langs ons heen met guitige ogen _O- . Maar Polleke was natuurlijk wel de "leid" merrie die verzaakte. Dus zo gauw Hercule voorop liep en zij bij was gekomen vloog ze langs hem heen _O- waarop Hercule en ik elkaar een knipoog gaven. Mijn man en ik met Hercule hebben veel gelachen. Dat heeft wel een paar jaartjes geduurd maar het voordeel was dat ik wel op een gegeven ogenblik met haar alleen naar buiten kon. Ik praat nu over een extreem angstig paardje dat toch die angsten met de hulp van ons drieën wist te overwinnen en dus haar dapperheid kon tonen. Want als je voor alles zo vreselijk bang bent, dan ben je natuurlijk heel dapper dat je überhaupt voorop gaat.
Wij hebben haar angst serieus genomen, nooit boos over geweest, en als ze voorop ging werd ze de hemel in geprezen.

Het kan dus een lange weg zijn en dan waren bij ons de paarden een echtpaar dat zeer veel van elkaar en ons hielden.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 14:11

Mijn merrie heeft ook lang niet voorop gewild. Wij kunnen in het bos ook naast elkaar rijden, paden zijn lekker breed. Dit hielp ook al. Inmiddels kent ze het bos goed en is haar zelfvertrouwen enorm gegroeid. En nu loopt ze ook prima voorop.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 14:38

Wat doet ze? Stoppen met lopen? Vluchten?

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-25 14:41

Bedankt voor de reacties al tot zover, zo te zien is het bij allemaal goed gekomen.

Haar vriendje staat met pensioen vanwege een blessure, dus die wordt niet meer bereden, kan alleen nog korte wandelingetjes. Maar genoeg kudde genootjes met wie we weg kunnen. Eenmaal in het bos, kan ze prima voorop, maar dus niet met iedereen.

Ze staakt, en als ik dan drijf, gaat ze naar achteren. Vluchter is ze gelukkig niet.

Vind het zo gek dat ze het bij sommige paarden wel en bij andere weer niet doet.

Blijven oefenen dus, fijn dat er hoop is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 16:54

Inderdaad gewoon blijven oefenen met stoerder en zelfverzekerder worden :j

Ik vind het eerlijk gezegd ook niet fijn hoor met een paard achter me, je hebt er toch vrij lompe donders bij en dan voelt het toch wat opgejaagd inderdaad, dat je niet weet of er ineens rottigheid achter je gebeurt. Maar ik reed dan ook altijd het liefst alleen. Gewoon lekker een moment van samenzijn en verbinding met je paard zelf :j

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 17:09

En als je alleen gaat, of doe je dat nooit?

Die van mij heeft dat ook als we met meer dan twee zijn. Ik ga alleen met hem naar buiten (loop dan wel naar het bos 1km omdat hij niet alleen het erf af durft). Met tweeën gaat ook prima, de hele weg naast elkaar en ook stukjes voorop. Maar met 3 of meer dan ligt het er echt aan welke paarden er bij zijn. En dan staat hij niet eens met die paarden in dezelfde wei. Geen idee waar dat aan ligt. Maar het is wel stukken beter geworden door het vaak te doen en door met de paarden waar hij het bij heeft regelmatig samen, met tweeën dus buiten te gaan. Hij had dat met een paard heel sterk maar dat is daardoor eigenlijk helemaal over gegaan.

Volgens mij sta jij trouwens bij de stal achter die waar ik sta in Someren-Heide. Wel heerlijk rijden he, daar in het bos.

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-25 18:44

Ik ga niet alleen op buitenrit met haar. Probeer het af en toe wel, maar dan maar hele kleine rondjes. Ze is (nog) niet genoeg op haar gemak in haar uppie als ik erop zit. Maar we komen van ver, tot een jaar geleden kon ik niet eens in mijn eentje wandelen met haar, ik kan nu overal met haar naartoe wandelen, dat gaat super.

Ik sta inderdaad in Someren-Heide, bij de Frye Ranch en geniet volop van de bossen daar, blijf me steeds verbazen hoe mooi het is, en we blijven steeds nieuwe plekken ontdekken. Leuk dat jij zo dicht bij staat Bloody Mary.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 18:51

Lomax123 schreef:
Ik ga niet alleen op buitenrit met haar. Probeer het af en toe wel, maar dan maar hele kleine rondjes. Ze is (nog) niet genoeg op haar gemak in haar uppie als ik erop zit. Maar we komen van ver, tot een jaar geleden kon ik niet eens in mijn eentje wandelen met haar, ik kan nu overal met haar naartoe wandelen, dat gaat super.

Ik sta inderdaad in Someren-Heide, bij de Frye Ranch en geniet volop van de bossen daar, blijf me steeds verbazen hoe mooi het is, en we blijven steeds nieuwe plekken ontdekken. Leuk dat jij zo dicht bij staat Bloody Mary.

Ja leuk. Ik sta bij de Flierefluiter. Dan kom ik je vast wel eens in het bos tegen.

Maar wat die tips betreft, met twee gaan met een paard waar ze in de groep moeite mee hebben om voor te gaan heeft bij mij dus geholpen.

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-25 19:03

Ja ik kom wel eens een groepje van de Flierefluiter tegen in het bos, rijd er ook vaak langs.

Ik zal ook jouw tip eens proberen, dankjewel voor het meedenken