Wat betaal je om je paard te laten rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lizenlotte

Wat betaal je om je paard te laten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 07:16

Hoi,

Ik heb 2 meiden die mijn paard voor me willen gaan rijden (ieder 1 keer per week.) ze zijn 14 en 20 jaar oud en kunnen beiden goed rijden (als in ze hebben beiden jonge paarden ingereden/beleerd en kunnen beide een hengst rijden)
Ze helpen mij daar enorm mee omdat ik zelf langere tijd uit de running ben, daarom wil ik ze er iets voor betalen.
Wat zouden jullie hun geven per keer? Het gaat om de dochter van mijn stalvriendin en een meisje wat veel op stal te vinden is, goede bekenden dus die zelfstandig gaan rijden en mijn paard goed kennen.

rien10

Re: Wat betaal je om je paard te laten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:38

Aan een niet professional betaal ik niets. Aan mijn instructeur betaal ik per keer hetzelfde als een privé les.
Iemand die mij helpt als ik op vakantie ben, krijgt een cadeautje als ik terug ben.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:46

Ik betaal niets en de verzorgsters hoeven enkel in de wintermaanden 1x per week uit te mesten. Het is een win win situatie.
Gaan we op vakantie dan geven we wel een leuk aandenken

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:49

Ik zou alleen betalen als mijn paard er beter van word, dus hangt af van hun nivo.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:53

Als niet-professional, maar wel jonge, handige ruiter, kreeg ik vroeger 5€ per keer als ik het paard reed. Was een leuk zakcentje. Ik reed toen op Z-niveau en was handig en dapper genoeg om ook een "stout" paard te rijden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:54

Dat hangt van zoveel dingen af. Gaan zij jouw paard wat bijleren of is het alleen beweging geven. Zelfs bij alleen beweging geven om jou uit de brand te helpen snap ik dag je iets zou willen geven, maar dan zou ik eerder voor de gehele periode iets geven en niet per keer rijden. Als ze het paard echt trainen en verbeteren ga je dus al wel per keer betalen. Of op een andere manier, maar staat er wel iets tegenover. Het klinkt wel als iets anders als gewoon verzorgen of bijrijder?

Ik heb soms per keer betaald gekregen
, tussen de 10 en 25 euro en andere keren werden mijn lessen betaald en de startkaart en het startgeld. Plus zorgde de eigenaar voor het vervoer. Of ik kreeg na afloop van de periode een groot cadeau wat nuttig was. Een keer een hoofdstel, cadeaubonnen van paar tientjes tot meer als 100 euro. Maar dat waren allemaal paarden die ik reed om ze beter te maken.

Als ik gewoon een kennis of vriendin hielp vanwege vakantie kreeg ik iets leuks na afloop en geen echte betaling. Dan was het gewoon voor paard zorgen en mocht ik rijden als wilde.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:08

Een leuk dekje/setje van een merk dat ze leuk vinden? Of hier en daar een les? Als je echt geld wil geven zou ik dat niet per keer maar per week/maand doen. Als ze 2x per week rijden onderhoud je de basis conditie van het paard. Dat is genoeg voor het doel wat je hebt. Ze blijven immers lekker onder het zadel.
Als ze één week bv 5x gaan rijden.. dan heb jij daar niet perse meer aan dan je doel, maar kost je dan wel veel meer.
Dus ik zou -als je graag geld wilt geven- afspreken minimaal 2x per week rijden, en daar een bedrag voor.

Fijn dat ze je willen helpen! Goede bijrijders zijn priceless!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:10

In dit geval zou ik ook een bedrag of cadeau achteraf geven. Of een cadeaubon van e100,- voor de ruitersportwinkel ofzo.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:06

Ik heb het helaas niet over een paar weekjes zoals bij een vakantie, het gaat om zeker een half jaar. Beiden hebben zelf al wat om te rijden dus voor hun geen voordeel, ze doen het echt om mij te helpen en tijdelijk.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:20

Ik betaalde mijn ervaren stalgenootje/bijrijder €10,- per keer. Ging om een jong paard in een leerfase, welke ik helaas ivm gezondheid zelf niet kon rijden.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:44

Aan zoiets dacht ik ook, maar is dat niet heel veel geld voor een 14 jarige, 40 euro extra per maand?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:46

Wanneer ben je een 'professional' ?

ik vraag 25 euro per keer. Het is niet zonder risico's

Wanneer ik mijn merrie weg breng voor een training voor de wagen betaal ik 40 euro per keer

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:51

Kabayo schreef:

Wanneer ik mijn merrie weg breng voor een training voor de wagen betaal ik 40 euro per keer

Als het je werk is.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:56

ik zou denk ik voor 5 of 10 euro per keer gaan.
of er tussenin :). voor 40 euro per maand kan ze net een les betalen van een goede instructeur. alles is duur tegenwoordig

er zit ook wel aardig leeftijdsverschil tussen de 2 meiden. zit er ook verschil qua niveau in?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:57

Moeilijk. De 14 jarige is nog een kind dus kan nooit een prof zijn. Misschien een leuk cadeautje achteraf?
De 20 jarige is een volwassen persoon, maar gaat ze je paard ook echt verbeteren? Dan mag daar wel wat tegenover staan lijkt me ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:01

rien10 schreef:
Kabayo schreef:

Als het je werk is.

En dan kan je het vragen, maar je hoort ook nog wel wat niveau te hebben in mijn ogen. Zat profs die ik nooit zou betalen, omdat ze qua niveau en ervaring juist geen prof zijn haha. Ik ga pas iemand betalen als ze echt beduidend niveau/ervaring hebben, dus basis niveau is voor mij al geen reden om te betalen en zeker niet meer als 10 euro. Want in zo'n geval is het niet echt iets anders als een bijrijder en die worden niet betaald, die moeten betalen of klusjes doen.
Instructie zou ik hetzelfde betalen als de prijs van een les.

Tenzij het dus gaat om langere tijd zoals bij ts, maar dan vind ik het niet nodig om per keer te betalen. Dan zou ik eerder kijken voor iets per maand of voor de hele periode en eventueel dus ook een deel geld en deel lessen betalen zodat paard gereden wordt zoals jij wilt. Les bij jouw instructie dus bijvoorbeeld.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:03

Lizenlotte schreef:
Aan zoiets dacht ik ook, maar is dat niet heel veel geld voor een 14 jarige, 40 euro extra per maand?

Een 15 jarige heeft minimum loon van €4.22 per uur bruto, dus nog belasting e.d. er van af. Dus 10 per keer, zeg dat ze max 2 uur bezig zijn verdienen ze al boven minimumloon *D

Edit;

Zie nu dat ik de tekst verkeerd lees, ik dacht dat je het weinig vond :') ik zou zelf voor mijn gevoel op 7,50 per keer zitten, maar als de dames er (nog) niet om vragen zou ik ze met lekkers en aandacht in de watten leggen als dat binnen je mogelijkheden ligt. Een dagje mee uit oid
Laatst bijgewerkt door billy3105 op Vandaag, 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:03

@MWM Precies. Dus mijn instructeur komt er op, geen andere prof. Vriendinnen zat die me willen helpen met vakantie etc. Die krijgen een bos bloemen, chocola, mijn eeuwige dank of wat anders.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:05

Lizenlotte schreef:
Hoi,

Ik heb 2 meiden die mijn paard voor me willen gaan rijden (ieder 1 keer per week.) ze zijn 14 en 20 jaar oud en kunnen beiden goed rijden (als in ze hebben beiden jonge paarden ingereden/beleerd en kunnen beide een hengst rijden)
Ze helpen mij daar enorm mee omdat ik zelf langere tijd uit de running ben, daarom wil ik ze er iets voor betalen.
Wat zouden jullie hun geven per keer? Het gaat om de dochter van mijn stalvriendin en een meisje wat veel op stal te vinden is, goede bekenden dus die zelfstandig gaan rijden en mijn paard goed kennen.

wat spreek je af, rijden voor je plezier - geen betaling - of is het om te verbeteren, lijkt me ook niet met een keer per week dus ook geen betaling,

waardering zit 'm dan in een les bij je eigen instructie zodat het paard opdezelfde manier gereden blijft, zou voor mij een winwin situatie zijn
Laatst bijgewerkt door mce op Vandaag, 10:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:09

Wat Kabayo zegt: het is niet zonder risico.
Er is nogal een leeftijdsverschil met een minderjarige en een volwassene, dat maakt de afweging ook ingewikkelder.

Voor het gemak even afgerond, het minimum uurloon is 12 en 5 euro.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/minimumloon/bedragen-minimumloon/bedragen-minimumloon-2025
Als ze beide hetzelfde doen met je paard en beide vergelijkbare kwaliteiten hebben is het raar om ze daarvoor ongelijk te belonen.

Rijden, verzorgen, op- en afzadelen. Ik zou dan aan 10 euro per keer denken.

Andere overweging: wat zou jij willen krijgen als de situatie omgedraaid was? Want ik zou voor 10 euro per keer er niet aan beginnen :o .

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:10

rien10 schreef:
@MWM Precies. Dus mijn instructeur komt er op, geen andere prof. Vriendinnen zat die me willen helpen met vakantie etc. Die krijgen een bos bloemen, chocola, mijn eeuwige dank of wat anders.

Ik heb wel paarden voor anderen gereden, maar ben geen prof. Hoewel het toen wel enige inkomstenbron was :') Maar vaak werd dat betaald door lessen, startkaart en startgeld. Andere keren ergens rond de 10 euro tot 20 euro, maar dat was dan wel kort en niet voor langere tijd zoals ts en echt bedoeld om paard te trainen ook bij lastig punt waar eigenaar niet doorheen kwam. En soms ook de eigenaar, dan kreeg ik ook betaald voor het lesgeven.
Maar ook gewoon cadeaubonnen of leuke dingen gehad idd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:14

Ik heb eigenlijk alleen mijn instructrice laten rijden en die betaalde ik dan gewoon een tarief. Vaak wel een afspraak op maat als het om een langere periode ging.

Ik zou die meiden ook wel wat geven. Het hoeft allemaal niet gratis te zijn, zeker niet als je er zelf mee geholpen bent. 10 euro per keer o.i.d.?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:21

Geen antwoord op je vraag, maar wel belangrijk: heb je een aansprakelijkheidsverzekering die de risico’s dekt als je paard door derden wordt gereden en de berijder iets overkomt? Dat zou ik wel even nakijken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:23

henshem schreef:
Geen antwoord op je vraag, maar wel belangrijk: heb je een aansprakelijkheidsverzekering die de risico’s dekt als je paard door derden wordt gereden en de berijder iets overkomt? Dat zou ik wel even nakijken.

Dan is het ook belangrijk om na te gaan of je wel verzekerd bent als je ze betaald. Daar willen verzekeringen nog wel moeilijk over doen, omdat ze het dan ineens als dienst gaan zien die je inhuurt.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:37

Verzekeringstechnisch is alles afgedekt, dat is lang geleden al afgestemd met de verzekering (ik lig er al meer dan een jaar uit helaas)
Eerder werd mijn paard idd door mijn instructie gereden, dat kan ik helaas niet meer betalen nu. (47,50 per keer plus reiskosten, en dat keer 2 in de week; reken maar uit.) De meiden laten lessen bij mijn instructie is geen optie vanwege de taal (we zitten in Duitsland) zelf hebben ze geen instructie omdat die in deze regio moeilijk te vinden is (vandaar ook dat ik een Nederlandse instructie heb)
Wedstrijden rijden ze niet.