Met overtuiging rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luzerna

Met overtuiging rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 22:12

Hallo allemaal,

Omdat hier zoveel ervaring te vinden en iedereen al zoveel problemen heeft opgelost, wil ik weer wat voorleggen.

Als ik bepaalde oefeningen doen met mn paard, zegt mijn instructeur vaak dat ik met meer overtuiging moet rijden. Duidelijker mijn hulp moet geven, niet een voorzichtig verzoek, maar een duidelijke opdracht.

En als ik dat doe, dan werkt dat ook, maar in het begin ben ik kennelijk niet overtuigend genoeg. Bijvoorbeeld als we aan moet galopperen, kan ze dat of niet of aarzelend doen. Zodra ik het beu ben en denk: 'en nu gaan we in galop', dan gaat ze ook. Hetzelfde bij door galopperen, ze valt er snel uit. Bij mijn instructeur gaat het overigens allemaal als vanzelf.

Hoe zorg ik dat ik vanaf het begin met meer overtuiging rijd. Ik doe mindset oefeningen en bereid me voor, maar wellicht hebben jullie nog een goede tip.

Alvast dank!

Polly
Moderator Algemeen

Re: Met overtuiging rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 22:24

Ik verplaats je topic naar 'onder het zadel' daar past het beter

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 23:23

Gewoon vanaf begin denken "En nu gaan we in galop" ? :')

"Gewoon" met meer vertrouwen rijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:26

Het zit allemaal in je energie, paarden voelen dat.

Zoals FB zegt, niet gaan vragen of ze aub in galop wilt maar gewoon gelijk denken/ voelen. "Nu gaan we in galop, doordraven, stappen, doorgalloperen etc."

Jij bepaald, een duidelijke leider geeft duidelijke opdrachten zonder "ruis" op de lijn. Niet gaan twijfelen aan jezelf.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:59

Ik denk ook jezelf ervan overtuigen dat te liefjes vragen niet per-sé vriendelijker is tegenover je paard. Gewoon vriendelijk, eerlijk maar duidelijk zijn vinden ze vaak fijner dan twijfelachtige verzoeken.

Luzerna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 10:06

pmarena schreef:
Ik denk ook jezelf ervan overtuigen dat te liefjes vragen niet per-sé vriendelijker is tegenover je paard. Gewoon vriendelijk, eerlijk maar duidelijk zijn vinden ze vaak fijner dan twijfelachtige verzoeken.

Ja, das ook een goede. Ik schrijf het op!

Luzerna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 10:08

Elisa2 schreef:

Zoals FB zegt, niet gaan vragen of ze aub in galop wilt maar gewoon gelijk denken/ voelen. "Nu gaan we in galop, doordraven, stappen, doorgalloperen etc."

Jij bepaald, een duidelijke leider geeft duidelijke opdrachten zonder "ruis" op de lijn. Niet gaan twijfelen aan jezelf.

Dank, ook FB. Ik denk het ook wel, maar met een aarzeling. Ik voel dat ik me afvraag of het wel gaat lukken. En dat is wat ik doorgeef.

Maar hoe verander ik dat? Ik doe nu miniset oefeningen en visualiseren. Het helpt wel, maar niet voldoende. Als ik het beu ben, dan gaat het goed, maar ik wil het zover niet laten komen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:19

Voor mij helpt het juist helemaal niet als ik er teveel over nadenk. Ik rijd al mijn hele leven en kan het beste gewoon vertrouwen op mijn instinkt. Na een harde val met grote consequenties heb ik nog altijd wat spanning met opstappen, maar eenmaal aan het rijden dan pak ik wel door. Maar dat is natuurlijk persoonlijk, dus niet perse wat jou kan helpen.

Les nemen werkt dan misschien wel het beste? Dan heb je iemand die vanaf te grond commando's geeft en dat geeft dan vaak ook wel een stok achter de deur. Tenminste bij mij wel als iemand "Been!!" Of "Nu door..!!" staat te gillen. ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 14:00

Luzerna schreef:
Elisa2 schreef:

Dank, ook FB. Ik denk het ook wel, maar met een aarzeling. Ik voel dat ik me afvraag of het wel gaat lukken. En dat is wat ik doorgeef.

Maar hoe verander ik dat? Ik doe nu miniset oefeningen en visualiseren. Het helpt wel, maar niet voldoende. Als ik het beu ben, dan gaat het goed, maar ik wil het zover niet laten komen.

Gewoon stoppen met denken. :D

Jij vraagt je af of het wel gaat lukken, dus dan zit je in je hoofd..ipv dat je gewoon aan het rijden, voelen en doen bent. Als je voelt wat je moet doen, dan denk je niet..zeg maar.

Als ik jou was zou ik mezelf gaan trainen op voelen, iedere keer dat er een gedachte op komt dan dwing je jezelf om op je paard te concentreren. Wat voel je onder je? welk achterbeen gaat wanneer naar voren toe?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 14:06

Bij het springen zeggen ze "gooi je hart over de hindernis, dan volgt het paard vanzelf".
Zo is het in principe natuurlijk ook bij het inzetten van welke andere oefening dan ook.

Ik denk dat het besef dat je je paard juist een dienst bewijst door duidelijk te zijn, misschien de beste slagingskans heeft :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:02

mss met je instructie terug aan de longe? Lichaamshouding en motoriek zijn bepalend. Overtuigend rijden is in deze context eerder duidelijk zijn denk ik, want overtuigend rijden kan ook defensief rijden zijn en dat is niet voor elk paard een juiste benadering. Dus wat ik lees is dat je mss wat onzeker bent, te voorzichtig en daardoor dus de leiding mist. Aan jouw om te bepalen vanwaar dat komt, is het onzekerheid of angst of nog gevoel ontwikkelen. Gewoon overleg plegen met je instructie en open kaart spelen

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 17:45

Dat stukje geloven dat je paard doet wat je vraagt is een belangrijk onderdeel van de hulp voor je paard. Je lichaam bereidt zich namelijk voor op wat het verwacht dat er komt.

Als je bijvoorbeeld verwacht dat je paard weigert voor een hindernis zal je lichaam anders reageren dan wanneer je verwacht dat ie springt. Je paard voelt aan je lichaam dat je je voorbereid op een weigering en zal nu zeker niet springen. Je lijf vraagt immers iets anders.

Hetzelfde geld voor het vragen van galop. Je moet de eerste sprong als het ware al voelen op het moment dat je 'm vraagt. Als je je schrap zet voor een snelle draf dan krijg je ook een snelle draf. Mocht je dat gevoel een beetje zijn kwijtgeraakt dan kan je het misschien eerst op een ander paard oefenen en dan dat gevoel meenemen naar je eigen

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 18:09

Luzerna schreef:
Elisa2 schreef:

Het kan ook helpen om hardop tegen jezelf en je paard te zeggen wat je wilt gaat doen.

Luzerna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 22:56

Dank, goede tips. Heb alles goed doordacht en het rijden vanavond ging goed (en daar probeerde ik inderdaad meer te rijden en minder te denken). Hopelijk kom ik hiermee in een goede flow.

Het is allemaal niet zo gemakkelijk:)

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 08:19

En vergeet niet toe te staan met de teugels wordt wel eens vergeten .Maar ruimte geven om te versnellen is dus ook heel belangrijk.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 08:26

Luzerna schreef:
Dank, goede tips. Heb alles goed doordacht en het rijden vanavond ging goed (en daar probeerde ik inderdaad meer te rijden en minder te denken). Hopelijk kom ik hiermee in een goede flow.

vooruitdenken, weten wat je gaat doen en heb ik de hulpen paraat,
weet ik wat de hulpen zijn, zo nee vraag ze aan je instructie,

vragen maakt je wijzer, en dat maakt rijden leuker.
Laatst bijgewerkt door mce op 14-05-25 08:55, in het totaal 3 keer bewerkt

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 08:31

Geef jezelf een opdracht. Ik ga/wil tussen m en c aangalopperen. Ik rij een overgang terug tussen … ik wil bij B een grote volte rijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 08:53

Luzerna schreef:

Goedzo! Het is zeker niet allemaal makkelijk..dat maakt het ook zo leuk en leerzaam. :D

Luzerna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-25 16:02

mce schreef:
Luzerna schreef:

vooruitdenken, weten wat je gaat doen en heb ik de hulpen paraat,
weet ik wat de hulpen zijn, zo nee vraag ze aan je instructie,

vragen maakt je wijzer, en dat maakt rijden leuker.

Deze hielp me enorm! Vooruit denken, weten wat ik waar ga doen en de juiste hulp geven. En verder niet teveel nadenken (wat iemand al zei) en gewoon doen. Ze deed het vandaag allemaal braaf en ontspannen bij de eerste hulp. Nu vasthouden. Dank hoor, alle tips helpen echt (ook toestaan met d3 handen). Ik heb goede instructie, voor mij helpt dit ook echter heel goed. Soms hoor ik hetzelfde als tijdens de les, maar ineens komt het dan aan. Dank!!

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 16:23

Luzerna, Dank je wel voor het delen, dan komt er steeds meer overtuiging, want dat doet kennis en kunde, Veel succes met deze "opstap"

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 16:24

Fijn dat het beter gaat! Het is zeker allemaal lastig en we zijn nooit uitgeleerd! Maakt de hobby zo mooi in mijn ogen!

Succes verder nog!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 09:02

Goedzo, goed bezig!