Waar op buitenrit met paard en motor

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

satyasat

Waar op buitenrit met paard en motor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 09:19

Hallo allemaal,
Mijn vriend en ik willen graag eens een buitenrit samen doen waarbij ik op mijn paard en hij op zijn motor (adventure bike).

Wij zijn op zoek naar plekken waar je leuk en legaal samen kunt rijden, het liefst in omgeving Utrecht of Noord Holland maar kunnen daar evt van afwijken.
Weet iemand iets?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 09:23

Mag je überhaupt wel ergens in Nederland met een motor een natuurgebied in?
En dan ook nog eens in het broedseizoen?
Lijkt me geen goed plan? Misschien gewoon ergens in de polder oid?

LoveBodin

Re: Waar op buitenrit met paard en motor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 09:37

Ik weet dat er in de Maasduinen wel een aantal onverharde paden zijn waar je zowel met paard als motor kan en mag rondrijden. Maar dat is en heel ver weg voor jullie, en ik weet ook niet of je de hele route naast elkaar mag rijden.

Er waren vroeger ook in bijvoorbeeld het leenderbos gedeelde zandpaden, dat waren toen nog openbare wegen, maar die zijn door misbruik (o.a. sluikstorten in het bos) helaas afgezet voor gemotoriseerd verkeer. Ik hoop voor je dat er op andere plekken nog wel dat soort dingen zijn, misschien moet je het vragen op een motor-forum? Waar je met een motor op zandpaden mag rijden, betekent dat vaak dat het openbare weg is, en daar mag je dan met je paard vaak ook wel komen. Andersom (paard eerst vinden en dan kijken of motor er mag) lijkt me lastiger.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 09:38

Ja er zijn wel natuurgebieden waar dat, gek genoeg, mag, de Veluwe is er een van geloof ik. Je moet dan wel een toeslag betalen en hebt en max. km/h waar je je aan moet houden.

Of het leuk is om samen te gaan is een andere, ik kan me voorstellen dat op de paden waar de motor mag, geen paarden mogen komen en andersom.

Zou dan inderdaad lekker de polder pakken, of gewoon de verharde wegen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 09:41

Buiten het feit of het mág of niet, ik vind het een gewoon dom idee om samen met motor en paard samen te gaan rijden. Met name omdat ,meer mensen dan hetzelfde gaan bedenken en er wellicht niet zo goed over nadenken als jij.

Jouw paard kan eraan gewend zijn maar mede-ruiters en hun paarden vaak niet en dat kan weer rare situaties opleveren.
Daarbij wil juist iedereen de paden gescheiden houden, niet alleen motoren maar ook mountainbikers die op het ruiterpad fietsen zijn lastig.
En vice versa, ruiters op niet-ruiterpaden ook.

Ik denk ook niet dat het mag eigenlijk....
Is er geen stuk strand ergens of zo? Of een kale akker waar je toestemming krijgt, niet echt een buitenrit maar als bv in oktober de mais eraf is kun je in de polder misschien wat aan een rijgen....

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 09:43

Ik weet niet wat voor motor je hebt, maar veel maken veel lawaai wat pijnlijk is voor de gevoelige oren van een paard als dat vlakbij komt. Daar zou ik wel voorzichtig mee zijn

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 09:44

In Nederland mag je niet met de motor op het strand komen. (Ook niet met auto's.)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 10:24

ElCamino schreef:
Buiten het feit of het mág of niet, ik vind het een gewoon dom idee om samen met motor en paard samen te gaan rijden. Met name omdat ,meer mensen dan hetzelfde gaan bedenken en er wellicht niet zo goed over nadenken als jij.

Jouw paard kan eraan gewend zijn maar mede-ruiters en hun paarden vaak niet en dat kan weer rare situaties opleveren.
Daarbij wil juist iedereen de paden gescheiden houden, niet alleen motoren maar ook mountainbikers die op het ruiterpad fietsen zijn lastig.
En vice versa, ruiters op niet-ruiterpaden ook.

Ik denk ook niet dat het mag eigenlijk....
Is er geen stuk strand ergens of zo? Of een kale akker waar je toestemming krijgt, niet echt een buitenrit maar als bv in oktober de mais eraf is kun je in de polder misschien wat aan een rijgen....

Dit dus. Ik zou ook niet blij worden als ik ineens een motor tegen kom in het bos als ik met mijn paard ben. Op de openbare weg schrikt hij er niet van, maar in een stil bos denk ik dat hij het anders vind.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 10:34

Cayenne schreef:

Ze heeft het volgens mij nergens over een natuurgebied. Neem aan dat TS snapt dat dat niet zo’n strak plan is met een motor
Afgezien van het feit dat ik het voor mijn paard ook niet echt een top idee zou vinden om continue met het gebrul van een motor naast hem te rijden (en ik zelf ook niet :Y) )

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 11:08

Je mag met een motor op de openbare weg. Met een paard ook. En daar eindigen de mogelijkheden wel zo'n beetje. Op de Veluwe mag je ook nergens met een motorfiets de natuur in, behalve uiteraard over openbare wegen.

Paar praktische overwegingen:
aangenomen dat je geen getrainde enduranceruiter bent en niet gewend bent om een uur met 12-14 km/u te draven, afgewisseld met stukken galop met 18-20 km/u, zul je vermoedelijk 2/3 van de tijd stappen. Met 5 km/u.
Met een motor 20 minuten 5 km/u rijden (da's al onmogelijk op een zandpad dus dan zit je sowieso al aan asfalt vast, en dan nog!) afgewisseld met 10 minuutjes 14 km/u plus een paar minuten 20 km/u galop lijkt me killing om te doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 11:16

Ibbel schreef:
Je mag met een motor op de openbare weg. Met een paard ook. En daar eindigen de mogelijkheden wel zo'n beetje. Op de Veluwe mag je ook nergens met een motorfiets de natuur in, behalve uiteraard over openbare wegen.

Paar praktische overwegingen:
aangenomen dat je geen getrainde enduranceruiter bent en niet gewend bent om een uur met 12-14 km/u te draven, afgewisseld met stukken galop met 18-20 km/u, zul je vermoedelijk 2/3 van de tijd stappen. Met 5 km/u.
Met een motor 20 minuten 5 km/u rijden (da's al onmogelijk op een zandpad dus dan zit je sowieso al aan asfalt vast, en dan nog!) afgewisseld met 10 minuutjes 14 km/u plus een paar minuten 20 km/u galop lijkt me killing om te doen.

Hoge Veluwe ingang Otterlo mag je met gemotoriseerde voertuigen in. Dus dat zou een optie zijn voor TS.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 12:03

Autumnn schreef:
Cayenne schreef:

Ze heeft het volgens mij nergens over een natuurgebied. Neem aan dat TS snapt dat dat niet zo’n strak plan is met een motor
Afgezien van het feit dat ik het voor mijn paard ook niet echt een top idee zou vinden om continue met het gebrul van een motor naast hem te rijden (en ik zelf ook niet :Y) )

Lijkt me wel dat TS zoiets als een natuurgebied zoekt, want verder kun je met paard en motor overal op de openbare weg :P
(Of dat verstandig is, is een ander verhaal natuurlijk :+ )

Ik zou dan idd voor de Veluwe gaan.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 12:16

Dit kan en mag prima bij ons in het bos. De zandpaden zijn daar openbaar en dus zowel toegankelijk voor paarden, als voor gemotoriseerd verkeerd. Je mag met de motor, niet van de zandpaden af, dus geen kronkelige bospaadjes ed pakken, dat staat duidelijk aangegeven.

Maar Sallandse Heuvelrug/Hellendoornse Berg vanaf de N35 noordelijk, dus richting het Avonturenpark, tot aan de Sanatoriumlaan, is dus toegankelijk. Alles gaat hier door elkaar, motoren, paarden, mtb'ers en wandelaars. Deel van het bos van de Hellendoornse Bergweg tot de Klinkenbeltweg is ook nog eens losloopgebied voor honden.

Als je start bij de rijvereniging aan de Reestweg Hellendoorn, kan je daar zo het bos in. Of bij de Uitkijk (restaurant/hotel).

Ik kom hier met paard ook regelmatig motoren tegen in het bos, op de grote paden. Paard is dit gewend, net als loslopende/blaffende honden en alle andere gebruikers van het bos.

Ik snap dat dit lang niet overal kan, maar als het kan en mag, en je paard vind dit ok, waarom niet. Alleen is Hellendoorn wel wat uit de richting bij wat jij vraagt ;-)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 12:33

Cayenne schreef:

Hoeft geen natuurgebied te zijn, toch? Kan ook een recreatiegebied zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 12:37

Op de Hoge Veluwe mogen auto's/ motors alleen op de wegen rijden, stapvoets die door het park lopen. De ruiterpaden gaan de bossen in, dus samen rijden lukt niet..

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een motor ook niet vind thuis horen in een bos.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 12:43

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 12:46

_San87_ schreef:
Hoge Veluwe ingang Otterlo mag je met gemotoriseerde voertuigen in. Dus dat zou een optie zijn voor TS.

Ja, dan rijd je dus op de openbare wegen binnen het park. Dat kan. Dat kan overal, op openbare (zand-) wegen mag je met een auto of motor rijden. En met een paard. Of dat leuk is, is een tweede. Naast het snelheidsverschil, wat met een normale fiets (en endurancetempo) al niet heel goed matcht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 12:55

Ibbel schreef:
_San87_ schreef:

Ja, dan rijd je dus op de openbare wegen binnen het park. Dat kan. Dat kan overal, op openbare (zand-) wegen mag je met een auto of motor rijden. En met een paard. Of dat leuk is, is een tweede. Naast het snelheidsverschil, wat met een normale fiets (en endurancetempo) al niet heel goed matcht.

Ik wist niet dat er openbare wegen zijn waar je toegang voor moet betalen, weer wat geleerd.

Blijkbaar mag je in Hellendoorn ook met de motor t bos in, als ik het bericht van MarliesV zo lees.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 13:48

Yes klopt, wij rijden zelf ook regelmatig met de quad in het bos hier, maar het is dus net als overal, openbare weg officieel (dus mag je er ook met de auto komen, maar zonder 4x4 zou ik dat afraden haha), alleen dan heel veel zandpaden, kriskras door het bos, dus prima voor paard en motor combi.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 13:51

Ik vind daar toch wel wat van, hoor := . Maar goed, wat mag dat mag.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 13:55

Lieser schreef:
Cayenne schreef:

Hoeft geen natuurgebied te zijn, toch? Kan ook een recreatiegebied zijn.

Uiteraard, maar is dat handig? Vaak is het daar toch wel redelijk druk.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 14:08

MarliesV schreef:
Yes klopt, wij rijden zelf ook regelmatig met de quad in het bos hier, maar het is dus net als overal, openbare weg officieel (dus mag je er ook met de auto komen, maar zonder 4x4 zou ik dat afraden haha), alleen dan heel veel zandpaden, kriskras door het bos, dus prima voor paard en motor combi.

Wij zijn inderdaad ook met onze Land Rover in Hellendoorn door het bos gegaan.

TS: kijk eens naar greenlane routes, dat zijn vaak zandpaden door het bos voor 4x4. Dat kan je mooi doen met paard en motor