Achteruitlopend paard op buitenrit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

6_Sammy_6

Achteruitlopend paard op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 17:58

Hi!
Ik heb een probleempje waar ik graag advies voor zou willen krijgen.
Als ik met mijn paard naar buiten ga aan de hand is er niks aan de hand en is hij super braaf. (Met hoofdstel in)
Maar als ik precies dezelfde route loop terwijl ik erop zit krijgt hij bijna meteen als we van het terrein zijn kortsluiting en loopt hij heel snel naar achter. (Heel gevaarlijk, want er zit sloot naast de weg waar hij dan net aan niet invalt.)

Het maakt niet uit of we alleen zijn of met een ander paard. En of er iemand naast loopt.

Heeft iemand van jullie een zelfde ervaring gehad en of goed advies?

Ik zou dolgraag met m’n vriendje lekker naar buiten willen gaan, wat hij voorheen altijd super leuk vond (nu nogsteeds!) en super braaf deed.

juval

Re: Achteruitlopend paard op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 18:05

oei, dat is een lastige...
wat zou er gebeuren als je er eerst een paar honderd meter naast loopt, en er dan op gaat zitten?
misschien is het echt de 'drempel´ om van eigen terrein af te gaan.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 18:06

Ben je gespannen als je erop van het erf af gaat? Doet hij het ook met anderen erop?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 18:06

Geen zelfvertrouwen. Wat doet hij aan lange lijnen? Als hij dus voorop moet? En wat als je er iemand anders op zet en er zelf naast loopt? En hoe dicht bovenop je wil hij lopen? Wat doet hij met zeg 2-3 meter ruimte aan een wat langer touwtje?

Optie : zadel & hoofdstel en gaan wandelen, onderweg paar keer op en af stappen (zonder gaan lopen) en weer er naast verder wandelen. Wat lekkers er in mocht hij kunnen kauwen (verteld je meteen hoeveel spanning er in zit).

6_Sammy_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 18:10

juval schreef:
wat zou er gebeuren als je er eerst een paar honderd meter naast loopt, en er dan op gaat zitten?

Moeite waard om eens te proberen! Maar vind vooral gek dat als ik ernaast loop er helemaal niks aan de hand is zelfs niet als ik heel lang wegloop van het terrein.

Ook als ik erop zit en er iemand naastloopt, ontstaat er kortsluiting.

6_Sammy_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 18:11

Amado schreef:
Ben je gespannen als je erop van het erf af gaat? Doet hij het ook met anderen erop?

Nee zeker niet! Vooral omdat het aan de hand super goed ging. En ja hij doet het ook als iemand anders erop zit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 18:14

Wees hem voor en zet hem buiten meteen met zijn kont in de richting waarin jij wilt gaan en laat hem lekker achteruit lopen tot ie het zat is :)

6_Sammy_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 18:17

tamary schreef:
Geen zelfvertrouwen. Wat doet hij aan lange lijnen? Als hij dus voorop moet? En wat als je er iemand anders op zet en er zelf naast loopt? En hoe dicht bovenop je wil hij lopen? Wat doet hij met zeg 2-3 meter ruimte aan een wat langer touwtje?

Optie : zadel & hoofdstel en gaan wandelen, onderweg paar keer op en af stappen (zonder gaan lopen) en weer er naast verder wandelen. Wat lekkers er in mocht hij kunnen kauwen (verteld je meteen hoeveel spanning er in zit).

Lange lijnen kent hij niet. Dus dat zou weer een heel ander project zijn. Hahahah.
Aan de lijn loop hij ontzettend relaxt, (ik kan zover ik heb uitgevonden, geen filmpje toevoegen helaas.) En dan loopt hij ook zoals ik wil, dus als ik wil dat hij afstand houd doet hij dat ook, en als ik het toelaat mag hij af en toe een grasje meenemen.
Aan een langer touw blijft hij gefocust op mij en luistert ook wanneer het nodig is.

Goed idee! Zal kijken of dat haalbaar is, ik ben namelijk niet zo groot en mijn paard is rond 1.75, dus ik en afstappen zonder opstap is al een uitdaging.

6_Sammy_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 18:19

DubbelFun schreef:
Wees hem voor en zet hem buiten meteen met zijn kont in de richting waarin jij wilt gaan en laat hem lekker achteruit lopen tot ie het zat is :)

Dat gaat lastig, de weg waar we overheen gaan is een weg waar vanalles mag komen en aan de zijkanten gras wat naar beneden loopt tot sloot.

Kan moeilijk kriskrossend midden over de weg heengaan. :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 18:30

Er is vast wel eens een rustig moment, op zondag oid ?

6_Sammy_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 18:33

DubbelFun schreef:
Er is vast wel eens een rustig moment, op zondag oid ?

Er rijden daar voornamelijk wielrenners, dus die zijn eigenlijk vrijwel altijd actief .

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 18:37

Herkebaar
Ook ik maakte dit met Kelan mee op bepaalde punten
En ook ik ervaarde het als gevaarlijk gedrag omdat ik het gevoel had dat hij niet uitkeek waar hij stapte.
Met een andervpaardcerbij of ik er naast was er niets aan de hand.
Ik hielp hem op dat soort momenten
Dan maar even eraf om er vervolgens op te gaan
Samenwerken kun je namelijk alleen in vertr

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 18:46

Buitenrijden is een deel van de opleiding van je paard. Veel ruiters menen het in 2 middagen gefixeerd te hebben. Helaas werkt dan niet voor alle paarden. Sommigen hebben meer tijd hiervoor nodig.

6_Sammy_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 19:25

Nienke1979 schreef:
Herkebaar
En ook ik ervaarde het als gevaarlijk gedrag omdat ik het gevoel had dat hij niet uitkeek waar hij stapte.

Mooi gezegd! Het is alleen in het moment heel lastig eraf te komen omdat hij echt met volle vaart gaat en het loopt naar beneden. (Helaas geen bospaadjes of iets in de buurt)
En hij doet dit ook met paarden voor of achter hem.

6_Sammy_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 19:29

Jennyj01 schreef:
Buitenrijden is een deel van de opleiding van je paard. Veel ruiters menen het in 2 middagen gefixeerd te hebben. Helaas werkt dan niet voor alle paarden. Sommigen hebben meer tijd hiervoor nodig.

Zeker mee eens! Alleen dit paard is bijna 22 en gaat zijn hele leven al naar buiten. Hij heeft jaren op een manege gestaan en daar ging hij altijd mee naar buiten met weinig of veel paarden of alleen. Allemaal! Hij is het echt sinds kort gaan doen (bij de vorige eigenaar is hij het gaan doen na pas een tijd, toen reed ik hem bij. Nu doet hij het nogsteeds nu hij van mij is.) en het lijkt niet alsof hij spanning opbouwt of last van heeft. Hij is verder namelijk relaxt.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 19:33

Doet je paard het ook als jij hem aan de hand hebt en er iemand anders op zit?

Ben jij (of de oude eigenaar) kortgeleden niet toevallig van zadel gewisseld en rijdt je hem ook in de bak of alleen buiten?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 19:38

Wat is er gebeurd dat deze verandering is gekomen? Weet je dat of kan je dat aan de vorige eigenaar vragen.
Meestal doen ze dit niet ineens zonder aanleiding.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 19:56

Wandelend aan de hand van stal gaan, en zodra je ver genoeg weg bent erop stappen. Het is even kijken wat het moment is waarop het het achteruitlopen niet meer doet. En belonen natuurlijk niet vergeten als hij braaf doorloopt.

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 20:18

Dat begrijp ik
Op dat moment lukt het ook niet
Maar er zal vast een herkenbaar moment zijn waarop hij het gaat doen
Mogelijk kan je het aan voelen komen
Het doel wordt dan ook gedrag voor zijn
6_Sammy_6 schreef:
Nienke1979 schreef:
Herkebaar

Mooi gezegd! Het is alleen in het moment heel lastig eraf te komen omdat hij echt met volle vaart gaat en het loopt naar beneden. (Helaas geen bospaadjes of iets in de buurt)
En hij doet dit ook met paarden voor of achter hem.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 21:03

Mijn paard doet dit ook als ik lange tijd niet naar buiten ben geweest, lijkt wel een stukje onzekerheid te zijn. Zodra ze weer een paar keer is geweest is er ook niks meer aan de hand.
Vorige keer was mijn vriend mee, die pakte haar dan bij een teugel en liep een meter mee en dan was het weer goed. Ik kan zo ook niet iets anders verzinnen dan iemand meenemen, of zelf afstappen, stukje lopen en weer opstappen.
Boos worden werkt averechts. Lastige is dat de mijne het ook na 1,5 uur nog ineens op een stukje kan doen, dus het is niet te voorspellen anders kun je ernaast lopen tot je er voorbij bent.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 21:33

juval schreef:

Dit zou ik inderdaad doen. En dan steeds wat eerder opstappen tot je rijdend van het terrein kan

6_Sammy_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 22:03

journee schreef:
Doet je paard het ook als jij hem aan de hand hebt en er iemand anders op zit?

Ben jij (of de oude eigenaar) kortgeleden niet toevallig van zadel gewisseld en rijdt je hem ook in de bak of alleen buiten?

Yes hij doet dit ook al ik ernaast loop en iemand anders erop zit!

Nee hij heeft hetzelfde zadel, ik heb zijn zadel overgekocht en die past perfect.

6_Sammy_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 22:05

monsera schreef:
Wat is er gebeurd dat deze verandering is gekomen? Weet je dat of kan je dat aan de vorige eigenaar vragen.
Meestal doen ze dit niet ineens zonder aanleiding.

Daar ben ik van bewust. Ik weet dat er vaak idd een aanleiding voor is. Maar er is tijdens het buitenrijden niks gebeurd, het kwam echt uit het niets. Toen hij bij de vorige eigenaar stond, was ik ook de enige die hem verder reed en 1 ander meisje en daar deed hij dat ook. :(

6_Sammy_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 22:05

Lindsey_99 schreef:
Wandelend aan de hand van stal gaan, en zodra je ver genoeg weg bent erop stappen. Het is even kijken wat het moment is waarop het het achteruitlopen niet meer doet. En belonen natuurlijk niet vergeten als hij braaf doorloopt.

Dat ga ik zeker weten nog een keer proberen! Miss als ik de weg helemaal ben afgelopen en de hoek ofzo om ben.

6_Sammy_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 22:10

[quote="Nienke1979"]
Dat begrijp ik
Op dat moment lukt het ook niet
Maar er zal vast een herkenbaar moment zijn waarop hij het gaat doen
Mogelijk kan je het aan voelen komen
Het doel wordt dan ook gedrag voor zijn

Ja zeker!
Alleen heb dat nog niet kunnen achterhalen, afgelopen keren ben ik zo bezig niet achterover de sloot in te gaan dat ik erop let wanneer hij het gaat doen, omdat het zo onverwachts elke x gebeurd.
[quote="6_Sammy_6"]