Galopwissel ineens moeilijk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PunniePony

Galopwissel ineens moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 08:51

Hoi,

De pony van onze dochter is sinds september bij ons. De pony is 19 jaar en heeft Z gesprongen en de laatste 2-3 jaar in het L gelopen.

De pony wisselde tot 2-3 weken terug automatisch de galop bij het van hand veranderen. Ze sprong zelf over. Onze 8 jarige dochter deed daar niets aan, alle eer aan de pony. Wel wisselde ze op 1 kant altijd met een ‘bokje’. Dat deed ze bij de vorige eigenaar ook al.

In een week of 2 tijd werden die bokjes bij de wissel een stuk hoger en net toen ik een rode draad daarin begon te doen, wisselde ze ineens niet meer van de linker naar de rechter galop. De andere kant doet ze automatisch nog. Ook na de sprong land ze standaard in de linker galop. Hoe stijl de bocht ook is: ze wisselt niet.

Mijn oudere dochter (12) kan de pony wel laten wisselen maar dit gaat moeizaam en de helft van de tijd overkruist.

Wat is er wellicht veranderd? Ik kom op 2 dingen:
Niet perse wat veranderd. Maar… Ze is rond die periode naar de hoefsmid geweest (we wachtten hiermee tot na de regiokampioenschappen, de week hierna is ze bekapt en moeilijk/niet meer de wissels gaan doen).
Zadel is onveranderd, wel ons eigen zadel erop vanaf dat we haar hebben. Maar we rijden sinds een maand of 2 wel met een ander padje onder het zadel.

We hebben de tandarts gehad (exact een jaar er tussen), ze wel scherpe randen dus was wel nodig volgens de tandarts. Geen haken of kapotte wangen oid.
De fysio is geweest en heeft haar behandeld. Ze zat wel vast volgens haar.
Dit heeft niet geholpen bij de wissels tot nu toe helaas.

Denk mee: hoe kan dit er zo ineens af gaan bij een pony die dit zo ingesloten geautomatiseerd heeft? Waar zou het ‘m in kunnen zitten. Denk mee/vraag maar raak!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:56

Ik denk..jullie hebben de pony vanaf september, pony zal waarschijnlijk steeds schever zijn gaan lopen (no offence) en vast zijn gaan zitten in zijn lichaam waardoor hij minder makkelijk kan wisselen.

Wat ik zou doen is: pony eerst goed los laten maken, fysio is goed maar komt soms niet diep genoeg, fasciatherapie raadt ik aan. Dan goede dressuurmatige les nemen, pony eerst na het losmaken op trainen aan de dubbele longe (met les) en dan ohz en gaan rechtrichten.

Vaak als ze een kant dingen niet meer willen doen heeft het bijna altijd met scheefheid te maken.

*ga er vanuit dat de pony gekeurd is bij aankoop en medisch in orde*

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:58

Paarden zijn van nature altijd scheef. Deze pony is vermoedelijk door de vorige eigenaar 'recht' gereden.
Een dochter van 8 die 'niets eraan doet' (is ook vrij logsch, zover ben je nog niet als je 8 bent), zal de pony niet meer recht rijden, en dan zal de natuurlijke scheefheid na verloop van tijd weer terugkeren. Dat de pony niet meer naar rechts overspringt, betekent dat de pony 'links' gebogen is, wat de meeste paarden ook idd zijn.

Oplossing: goed les, recht richten, gymnasticeren (is ook het behoud van een 19-jarige pony!), rechter buiging vragen (voltes en schouder voor, zodat het rechterachterbeen onder moet treden). Zorg echt voor goede begeleiding, vanaf een scherm is het makkelijk adviseren, voor het in de praktijk uitvoeren is het echt belangrijk dat iemand meekijkt.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:00

Ik ga mee met de rest. De kwaliteit van de training is achteruit gegaan bij jullie tov bij de vorige eigenaar, waardoor de pony minder goed in het lijf zit en dat komt dan nu tot uiting in de wissels

PunniePony

Re: Galopwissel ineens moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:21

Hoi!

Er zit zeker logica achter wat jullie zeggen. Alleen wat mij puzzelt is: waarom 10 maanden steevast spot on de wissel springen, en in een tijdsbestek van 2-3 weken ineens van alles naar niets. Zou dat in die theorie dan niet langzaam aan ‘moeten’ wegvallen?

De 8 jarige heeft om de week privé les dressuur. Alleen die moet nog zoveel leren en op zoveel tegelijk letten (hakken naar beneden, handen stil, pony aan het been hebben en houden, op goede been lichtrijden, etc) dat die (automatische) galopwissel en het rechtrichten etc niet direct een focus is. (Hoofd recht wel en stelling in de bocht etc maar dat is al moeilijk voor haar icm de rest)

Zou het helpen als dr zus bij rijdt om de wissels te blijven rijden zolang de 8 jarige het nog niet kan? Fysio was er dus geweest en de pony zat vast in de linkerschouder. Ze komt nog weer over 6 weken. 12 aug ga ik nog naar de chiropractor met de pony.

PunniePony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:27

Elisa2 schreef:
Ik denk..jullie hebben de pony vanaf september, pony zal waarschijnlijk steeds schever zijn gaan lopen (no offence) en vast zijn gaan zitten in zijn lichaam waardoor hij minder makkelijk kan wisselen.

Wat ik zou doen is: pony eerst goed los laten maken, fysio is goed maar komt soms niet diep genoeg, fasciatherapie raadt ik aan. Dan goede dressuurmatige les nemen, pony eerst na het losmaken op trainen aan de dubbele longe (met les) en dan ohz en gaan rechtrichten.

Vaak als ze een kant dingen niet meer willen doen heeft het bijna altijd met scheefheid te maken.

*ga er vanuit dat de pony gekeurd is bij aankoop en medisch in orde*

De fysio waar ik het over heb deed bij de pony fascia/bindweefsel therapie, dus dat is mooi om te horen dat je dat ooo aanraad!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:55

Ik zou de pony laten nakijken door de DA omdat hij het bij de vorige eigenaar ook al met een sprongetje deed.

Knietje en sprong achter...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:58

Ik zou mij voorlopig eerst richten op het leren rijden van je 8-jarige. En nog helemaal niet bezig zijn met een wissel.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:25

Waarom ga je met de pony naar een chiropractor? Ik zou het bij een fysio houden persoonlijk. Als je andere dochter rijtechnisch handig zou het best een goed idee zijn als zij haar 1x per week (dressuur matig) rijdt. Ondersteunen met longeren kan ook helpen maar wel alleen als je handig bent met longeren ;).

De wissel gaan oefenen hoeft niet want de pony weet hoe die moet, rechtrichten en gymnastiseren moet wel. Hoe is verder de galop van de pony en hoe gaat hij achterwaarts? Voelt hij sterk op 1 kant? Gezien de leeftijd zou artrose in het SI niet gek zijn.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:42

Mijn paard liep wissels in 't Z2 voor een 7, totdat hij ineens, binnen een maand, eerst het gemak van de wissel verloor en vervolgens niet meer wilde wisselen. Bleek artrose in het SI gewricht.

Natuurlijk helpt het als de pony rechtgericht wordt. Ik zou echter overwegen om bij een goede paardenarts langs te gaan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:43

TS: op zich is het kleine bokje wat de pony altijd gaf óók al een signaal geweest van meer moeite hebben met.
Dan is daarna een snellere toename van de uiting niet heel raar meer. Het gaat nog wat moeilijker voelen voor de pony, de pony gaat iets meer spanning voelen daardoor, en gaat nog wat moeilijker wisselen en meer spanning opbouwen.

Zoals Dee_es al aangeeft zit de oplossing hem in ieder geval zeker niet in de wissel zelf. Maar juist in de basis dingen. Dus als je andere dochter daar handiger in is kan dat helpen. Maar op de grond (en in stap) kun je vaak ook al een hoop ondersteunende zaken doen. Dus dat zou jij eventueel ook kunnen oppakken.
Waarschijnlijk heeft je fysio wel wat suggesties voor (grondwerk)oefeningen die je kunt doen.

Het goed nieuws is dat je blijkbaar een lieve meewerkende pony hebt én dat jullie het probleem signaleren en adresseren op tijd. Dan is er een goede kans dat je het weer op de rit krijgt.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:50

FriesWytske schreef:
Ik zou mij voorlopig eerst richten op het leren rijden van je 8-jarige. En nog helemaal niet bezig zijn met een wissel.

Helemaal mee eens. @TS: Focus eerst maar op de rij opleiding van de 8 jarige. Je kan niet van een pony verwachten dat ie tot in eeuwigheid automatisch(ook zo'n vreemd woord) wissels blijft springen met een 8 jarig beginnertje op zijn rug.
Het is nl een levend wezen met eigen wil en karakter. Je verwachtingen zijn niet echt realistisch.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:42

Jullie gaan er allen aan voorbij het op die kant met een ,bokje, wisselde al bij de vorige eigenaar...
Dat hoort natuurlijk niet mits je in een zeer langzame galop gaat.
Denk eerder er wat niet o.k is in het lijf van het dier en het nu wel gescheten vind om te wisselen omdat dat nu kan.

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:55

Popstra schreef:
Jullie gaan er allen aan voorbij het op die kant met een ,bokje, wisselde al bij de vorige eigenaar...
Denk eerder er wat niet o.k is in het lijf van het dier en het nu wel gescheten vind om te wisselen omdat dat nu kan.

Dit... Er zat al iets niet lekker en het (vermoedelijk) niet meer recht rijden van de pony in de training zal niet geholpen hebben.
In plaats van "paten en peuten" te laten komen, zou ik altijd eerst de dierenarts een degelijk kreupelheidsonderzoek laten doen.
Als die dingen uitgesloten of behandeld zijn en je wilt dat de pony goed genoeg gereden blijft ondanks dat je dochtertje een beginner is dan zou ik hem regelmatig laten rijden door een beter ruitertje.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:29

Laten nakijken door een goede sportpaardendierenarts. Heeft de leeftijd om ergens even geholpen te moeten/mogen worden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:05

Popstra schreef:

De helft van de springpaarden springt de wissel in tweeën met een bokje. Als hij nooit correct is aangeleerd kan dat ook gewoon de manier zijn waarop het paard denkt dat het moet

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:27

Ja dat denk ik ook, veel springpaarden wisselen niet zo netjes..daar zou ik niet zo snel wat achter zoeken.

TS, is er iets veranderd drie weken geleden wanneer hij het begon te doen? Soms is het gewoon puur toeval het moment. Dat hij vast zat in zijn linkerschouder geeft wel de scheefheid aan en dat hij waarschijnlijk op links "valt". Ik zou hem zeker door laten trainen door een dressuurmatig betere ruiter en als je het niet vertrouwd verder na laten kijken.