Gezocht iemand aan huis die merrie wil inrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stephanie_86

Gezocht iemand aan huis die merrie wil inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:50

Zoals de titel al een beetje door laat schemeren.

Ik zoek iemand die bij mij op stal mij wil helpen met het door/inrijden van mijn Friese merrie. Uiteraard tegen betaling.

Ik kan alleen maar stallen vinden waar je je paard naar toe moet brengen en dat is iets wat ik niet wil bij mijn merrie.

Weten jullie misschien iemand die naar of uit de buurt van katwijk aan zee komt?

Hebben jullie ervaring met je paard niet wegbrengen naar een trainingsstal? Of beide en wat waren de voor en nadelen?

Ik heb absoluut geen haast met haar en ik heb zelf geen wedstrijd ambities. Maar ja je kan het maar 1 keer goed doen dus heb daar liever hulp bij.

Maflinger_S

Re: Gezocht iemand aan huis die merrie wil inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:17

Dit wordt wel gedaan, weliswaar niet zo vaak, maar het kan wel.

Als ik je titel goed begrijp, gaat het om iemand die aan huis jouw merrie wil inrijden. Dat begrijp ik als: hij/zij rijdt op mijn paard en ik sta er bij en kijk ernaar. (Beetje gechargeerd.)

Als ik vervolgens de tekst van je topic lees, begrijp ik dat jij op je paard gaat rijden, maar dat je iemand zoekt om je vanaf de grond aanwijzingen te geven, je paard vast te houden als jij erop zit enz?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:19

Het nadeel is de kosten en tijd die het neemt van de inrijder. Die moet pakweg 4 keer per week komen om met het dier te werken. Een beetje instructeur vraagt incl reiskosten zo 50 euro per keer, das bij 4x dus 200 per week en dat maakt 800 per maand. Nog los van het feit dat ieders agenda moet toelaten dat je 4x per week kan afspreken, das denk ik nog de meest ingewikkelde factor
Laatst bijgewerkt door troi op Gisteren, 20:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:19

Het is eerst wat je als eerste zegt en daarna hulp als ik er zelf op ga haha verwoordt het misschien een beetje raar.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:36

Ik kan je geen persoon in jouw regio noemen, maar heb wel ervaring met het aan huis laten inrijden.
Zelf heb ik veel voorbereidend werk gedaan, grondwerk en longeren met allerlei voorwerpen op haar rug.
Toen ik haar goed gewend en mak had voor bewegende voorwerpen op haar rug kwam de zadelmak-maakster twee keer per week. Eerst longeren en dan erop.
Na een maand reed ze twee keer per week een half uur en in de tussenliggende dagen lingeerde ik een keer. Ik ging al snel erop uitstappen en langzaam steeds meer zelf rijden. Door een afwijking aan mijn rug heb ik de dame een half jaar nog een keer per week laten komen de andere dag ging ik zelfstandig kort (door mijn rug) rijden.
Dat is echt super fijn gegaan, en nu ben ik geopereerd, mag 3 maanden niet rijden, en rijdt mijn buurmeisje(zo vanaf de manege) drie keer per week. 1 met instructeur en 2 met mijn hulp.
Dier is super braaf en ben blij dat ik zoveel tijd en geld geïnvesteerd heb om haar goed te laten rijden.
Voordeel van zo lang twee keer per week is dat de kosten uitgespreid zijn en eigenlijk niet veel anders waren dan frequent lessen.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:28

tiwi1969 schreef:
Ik kan je geen persoon in jouw regio noemen, maar heb wel ervaring met het aan huis laten inrijden.
Zelf heb ik veel voorbereidend werk gedaan, grondwerk en longeren met allerlei voorwerpen op haar rug.
Toen ik haar goed gewend en mak had voor bewegende voorwerpen op haar rug kwam de zadelmak-maakster twee keer per week. Eerst longeren en dan erop.
Na een maand reed ze twee keer per week een half uur en in de tussenliggende dagen lingeerde ik een keer. Ik ging al snel erop uitstappen en langzaam steeds meer zelf rijden. Door een afwijking aan mijn rug heb ik de dame een half jaar nog een keer per week laten komen de andere dag ging ik zelfstandig kort (door mijn rug) rijden.
Dat is echt super fijn gegaan, en nu ben ik geopereerd, mag 3 maanden niet rijden, en rijdt mijn buurmeisje(zo vanaf de manege) drie keer per week. 1 met instructeur en 2 met mijn hulp.
Dier is super braaf en ben blij dat ik zoveel tijd en geld geïnvesteerd heb om haar goed te laten rijden.
Voordeel van zo lang twee keer per week is dat de kosten uitgespreid zijn en eigenlijk niet veel anders waren dan frequent lessen.

ja het voorbereidende werk heb ik ook al gedaan en heb er zelf al 2 keer even op gestapt dat gaf allemaal geen problemen. Maar zo is wel hoe ik het inderdaad ook voor me zie

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:48

Heel eerlijk verhaal

Als ik er 1 voor iemand beleer dan wil ik het paard vaak op mijn locatie en dat is puur vanwege de tijd en het stabiel kunnen doorpakken.

Een paard inrijden vind ik iets wat rechtlijnig moet gebeuren en waar het paard niet met veel signalen zou moeten dealen. Dus 1 training en 1 weg om het even kort door de bocht te zeggen. Als ik dan ook nog eens dagelijks heen en weer zou moeten zou dat bijna niet haalbaar zijn.

Ik weet wel iemand die je kan komen helpen, maar dat kost ook aardig wat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:57

GabberGill schreef:
Heel eerlijk verhaal

Als ik er 1 voor iemand beleer dan wil ik het paard vaak op mijn locatie en dat is puur vanwege de tijd en het stabiel kunnen doorpakken.

Een paard inrijden vind ik iets wat rechtlijnig moet gebeuren en waar het paard niet met veel signalen zou moeten dealen. Dus 1 training en 1 weg om het even kort door de bocht te zeggen. Als ik dan ook nog eens dagelijks heen en weer zou moeten zou dat bijna niet haalbaar zijn.

Ik weet wel iemand die je kan komen helpen, maar dat kost ook aardig wat.

Dit en

troi schreef:
Het nadeel is de kosten en tijd die het neemt van de inrijder. Die moet pakweg 4 keer per week komen om met het dier te werken. Een beetje instructeur vraagt incl reiskosten zo 50 euro per keer, das bij 4x dus 200 per week en dat maakt 800 per maand. Nog los van het feit dat ieders agenda moet toelaten dat je 4x per week kan afspreken, das denk ik nog de meest ingewikkelde factor

Dit. Vaak hebben mensen die zadelmak maken hun eigen grondpersoon. Ik heb nu eentje aan huis staan die ik samen met de eigenaar zadelmak maak en dat is al een heel geregel. Als dit ook nog eens op locatie moest kwam je er met 50 euro per keer echt niet. Je verliest gewoon ook een hoop meer tijd dan wanneer je een maand gewoon kan zadelen en rijden zonder vier schema’s naast elkaar te moeten leggen. Reiskosten, vaak wordt er nog wat na gepraat en kan je niet zomaar ‘weg’ als het paard klaar is om af gezadeld te worden en das allemaal onbetaalde tijd die je ergens anders in had kunnen steken. :o

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:04

Dit is precies wat jij zegt. Waar ik beleer blijf ik 9 van de 10x de persoon op de grond en gaat er iemand op waarvan ik weet dat diegene mij vertrouwt en luistert naar wat ik zeg en ik diegene ook vertrouw dat die niet zelf gaat handelen.

Ik zie de mimiek van het paard en ik ben degene die op de grond stabiel ben voor het paard.

Als ik grondwerk leer ik het paard mij vertrouwen in elke situatie, als ik verdwijn naar erop en hij moet focussen op een ander iemand kan dit onrust veroorzaken.

Als ik er wel op stap dan heb ik inderdaad maar 2 personen die ik op de grond zou willen hebben aan de lijn en die ik volledig vertrouw.

Om het zo goed mogelijk te doen behoud ik dus graag de stabiliteit

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:47

Maar dit is een Fries, dat is vaak niet zo spannend. (no offence)

Ik ken er genoeg die aan huis komen en die het ook goed en kundig kunnen doen maar helaas niet in jouw regio TS.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:51

Je zou eens rond kunnen vragen in je regionale paardenwereldje. M'n ouders hebben vroeger zo iemand gevonden die M'n pony zadelmak gemaakt heeft en mij een tijd les gegeven heeft. Was gewoon een vrouw uit het dorp die meer paarden beleerd heeft.

Mij is het goed bevallen. Pony lekker in haar vertrouwde omgeving en super leerzaam om met alles te kunnen meekijken

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:39

Elisa2 schreef:

Ik ken er genoeg die aan huis komen en die het ook goed en kundig kunnen doen maar helaas niet in jouw regio TS.

Ze is idd heel koel maar wel een dame met een mening haha jammer dat je niemand in de buurt kent.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:41

capopjekop schreef:
Je zou eens rond kunnen vragen in je regionale paardenwereldje. M'n ouders hebben vroeger zo iemand gevonden die M'n pony zadelmak gemaakt heeft en mij een tijd les gegeven heeft. Was gewoon een vrouw uit het dorp die meer paarden beleerd heeft.

Mij is het goed bevallen. Pony lekker in haar vertrouwde omgeving en super leerzaam om met alles te kunnen meekijken

Zoals jij het omschrijft dat zoek ik ook. Ik vind het leuk om overal bij betrokken te zijn. Bij ons op stal kent helaas niemand zon persoon die dat doet

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:57

Elisa2 schreef:

Hier idem, maar vooral regio midden NL dus daar heb je niet zoveel aan TS.

Overigens kwam degene die die van mij op locatie beleerd heeft bij zowel mijn paard, als de 2 van een vriendin, maar 2x per week. Ging echt prima, hadden ze ook genoeg tijd om de boel even te verwerken en dan konden ze evt. een 3e keer in de week nog aan de longe lopen of grondwerk doen. Maar had er idd al wel een basis op de grond in zitten en ze kende(n) het zadel, beugels en hangen al wel. Was praktisch opstappen en wegrijden. Het is alleen wel belangrijk dat je als grondpersoon weet wat je doet en dat je dan met degene die op locatie komt wel matched.