Tips: handen stilhouden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MieVic

Tips: handen stilhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 15:01

Hallo, sinds halfweg september mijn eigen paard. Nu heb ik wel op latere leeftijd leren paardrijden (ik was 38) en heb al steeds de neiging gehad, als ik galop aanvraag om mijn handen omhoog te doen. Iets van steun zoeken op de handen wss...onzekerheid e.d...
Nu mijn paardje is een echte merrie dus kan soms wat nukkig zijn, af en toe een klein bokje maar over het algemeen is het geen stoute en kan ze veel verdragen. Maar om in galop te gaan kan ze nogal koppig zijn en ik focus mij daar dan op, gevolg, ik krijg stress en dan gaan die handen altijd omhoog waardoor ik haar natuurlijk meer stoor dan goed is en waarop zij nog nukkiger word. Wat kan ik doen om die handen omlaag te houden in stress situaties? Eenmaal in galop zijn mijn handen rustig...geen veilige hulpmiddeltjes die jullie weten? Alvast bedankt.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 15:12

Gewoon een ouderwets bokriempje aan je zadel en die even vast pakken met het galopperen.

Een echte merrie en nukkig in een zin vind ik lastig om te lezen trouwens: Waarschijnlijk geef jij veel verschillende signalen af, wat je paard niet begrijpt. Ga kilometers maken in galop, maar straf je paard niet af als het niet lukt.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 16:58

Wat gezegd wordt, bokriempje of alleen de hals riem van een Martingaal waaraan jij je vast kunt houden.

Flubberboot

Re: Tips: handen stilhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 18:32

Inderdaad iets van een riempje vastpakken. Manen vastpakken wilt ook nog eens werken

MieVic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 22:17

Freyr schreef:
Gewoon een ouderwets bokriempje aan je zadel en die even vast pakken met het galopperen.

Een echte merrie en nukkig in een zin vind ik lastig om te lezen trouwens: Waarschijnlijk geef jij veel verschillende signalen af, wat je paard niet begrijpt. Ga kilometers maken in galop, maar straf je paard niet af als het niet lukt.

Mijn paard afstraffen? Hoe bedoel je? Ik 'straf' mijn paard helemaal niet! Iedereen die mij kent weet dat ik alles doe voor mijn dieren. Moest ik mijn paard afstraffen en zeggen/denken dat het aan mijn paard lag, dan zou ik hier niet vragen hoe ik mezelf kan verbeteren zodat ik mijn paard niet onnodig stoor in haar mond. En mijn paard IS nukkig en een echte merrie, daarmee zeg ik helemaal niks verkeerds. Moest ik dat niet kunnen verdragen dan had ik geen paard gekocht. Aub wees ook lief met je commentaar tegenover mensen ipv mij 'af te straffen' zonder me te kennen. Dank u

MieVic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 22:18

Flubberboot schreef:
Inderdaad iets van een riempje vastpakken. Manen vastpakken wilt ook nog eens werken

Dank u

MieVic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 22:18

Lithya schreef:
Wat gezegd wordt, bokriempje of alleen de hals riem van een Martingaal waaraan jij je vast kunt houden.

Dank u

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 14:05

Idd, een bokriem of halstertouw om de hals maken en vastpakken. Kan wel zijn dat je merrie het moment van dat vastpakken gaat associëren met spanning/galop en dan alsnog dat gedrag gaat triggeren.

Het kan dan ook helpen om voor een bepaalde periode toch even een instructeur in te schakelen die je even voor de galop attendeert op je handen. Zo ben je er op dat moment ook even heel bewust mee bezig en wordt je motorische geheugen ook getraind.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 14:23

Je straft niet bewust.
Waarschijnlijk geeft je tegenstrijdige signalen. Met je beenhulp “aangalopperen” en met je handen “ho, niet zo hard”. Dat doe je niet expres, maar het frustreert je paard. Jij vertaalt dat wellicht als nukkig. Ik vertaal tegenstrijdige hulpen als afstraffen.
Je vraagt tips. Stel jezelf open voor feedback, daar leer je van.
Handen stil houden is zelden een kwestie van de handen, meestal een kwestie van de zit. Ga oefenen met een instructeur op onafhankelijk zitten in de galop overgang. Succes.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 18:09

"Nu mijn paardje is een echte merrie dus kan soms wat nukkig zijn"

Ik wil hier even op inhaken. Nukkig zijn heeft niks met een merrie te maken. Als ze nukkig is dan heeft ze ergens last van

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 19:33

Als je gas gaat geven (drijven) en remmen ( handen niet mee) tegelijk dan kan dat een bokkend paard geven. Zorg dat je geen tegenstrijdige hulpen geeft , een oplossing is dat bokriempje.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 19:45

Nee. Het bokriempje is een prima tijdelijke oplossing. Wat het moet zijn is een onafhankelijke zit.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 20:00

Het kan zijn dat je zelf gespannen gaat zitten.
Als je je schouders en rug onbewust gespannen gaat houden, dan kan je je handen ook nooit stil houden.
Probeer je handen rustig te houden vanuit je schouders en armen.
En blijven ademen, als je niet meer ontspannen ademt werkt dat ook tegen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 20:05

rien10 schreef:
Nee. Het bokriempje is een prima tijdelijke oplossing. Wat het moet zijn is een onafhankelijke zit.

Exact. Dus veel kilometers maken is dan de oplossing. Dat komt vanzelf. In de tussentijd kan het bokriempje goed helpen.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:15

Je bent je bewust van je fout en dan ben je al halfweg naar de oplossing..

Maar een wondermiddel bestaat niet, gewoon beter leren rijden.

Echt oordelen wat jij en je paard meest nodig hebben is vanuit onze zetel niet mogelijk.
Toch even brainstormen, kijk maar wat bij jullie past.

- het eerder genoemde bokriempje ( dat vind ikzelf vreselijk onhandig)
- veeeeel rijden, je hebt het paard voor jezelf dus het kan. Zowel je paard als jijzelf gaan beter worden en langzaamaan een echte vertrouwvolle combinatie worden.
- voor jou gepaste instructie zoeken.
- zowel buitenritten doen met lange stukken galop rechtdoor, waarbij je ook verlichte zit rijdt, als dressuur in de bak.
- leer een B-dressuurproefje rijden : aanspringen in de hoek, korte zijde door, grote volte op de lange zijde b of e en dan in de volgende hoek weer naar draf. Dit moet routine worden tot het bijna saai aanvoelt. Daarbij heel bewust bij het aanspringen je handen extra laag en "toegeeflijk" houden. Je paard moet vooruit kunnen. Vergeet dat "aan de teugel" maar een tijdje.
- regelmatig een stukje draf doorzitten zit ook in zo'n proefje. Het helpt je zit verbeteren.
- soms helpt een correct afgestelde thiedeman. (De eerste keren met instructeur voor de correcte afstelling) Het maakt je teugelvoering gemakkelijker en geeft jullie zo misschien het nodige vertrouwen. Om echt goed te leren rijden moet die thiedeman later weer weg, maar als tussenstap kan dat voor een jaartje of zo best.
Ik
Leren rijden duurt levenslang maar net dat houdt het boeiend. Veel plezier.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:24

mika11 schreef:
Het kan zijn dat je zelf gespannen gaat zitten.
Als je je schouders en rug onbewust gespannen gaat houden, dan kan je je handen ook nooit stil houden.
Probeer je handen rustig te houden vanuit je schouders en armen.
En blijven ademen, als je niet meer ontspannen ademt werkt dat ook tegen.

Je het bovenstaande realiseren helpt ook al iets. Dan weet je in ieder geval wáár je het kunt oplossen.

Aanvullend kan je ademhaling gericht inzetten hier nog invloed op hebben. Houd je handen maar eens voor je in 'teugel positie'. Adem nu eens uit. Waar gaan je handen dan vanzelf meer naartoe?
En adem nu maar eens scherp in. Waar gaan ze nu heen?

Heel waarschijnlijk houd je je adem ook vast bij het geven van de galophulp. Dus proberen die hulp uit te voeren én door te ademen helpt je waarschijnlijk met je handen.

Als je dan daarnaast je overgang meer vanuit je zit kunt gaan rijden ipv door je benen 'aan te klemmen' zullen je schouders ook minder omhoog willen kruipen/ vast willen zetten.

Wat uiteindelijk voor jullie werkt kom je gaandeweg wel achter. Het is al goed dat je je realiseert dat iets in jouw houding effect heeft op je paard.