Paard galoppeert goed aan en wisselt achter na een paar passen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bbpin

Paard galoppeert goed aan en wisselt achter na een paar passen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 13:51

Hey iedereen,

Aan de titel lezen jullie het al eenbeetje, maar laat ik wat dieper in details gaan.

Een aantal maanden geleden begon mijn paard staakgedrag te vertonen (trappen naar het been, boos doen bij aanspringen in de galop en het omspringen achter.)
Toen heb ik gelijk een zadelmaker erbij gehaald. Dit was niet het probleem dus toen de DA die een osteopaat/fysio aanraadde.
Dit was toen verholpen dmv een traject.
Sinds een klein maandje zijn we weer aan het rijden en ging het super goed, ze was lekker soepeltjes en deed braaf haar rondje.
Ongeveer een week geleden liet ik er iemand anders op, ik was opzoek naar een verzorger/bijrijder, alleen toen begon ze weer te trappen naar het been en boos te doen bij het aangalopperen… Ik was daarna opgestapt en toen was er niks aan de hand, en heb ik het daarbij gelaten.
Alleen nu begint ze datzelfde gedrag weer te laten zien… Ik heb vanavond les met mijn instructrice en ga vragen of ze er extra op wil letten maar misschien dat jullie ook een mening willen delen en evt. ervaringen?

Edit: Ohja, is misschien belangrijk om te vermelden dat ze dit gedrag niet vertoond op buitenrit! Enkel in de bak!

Elisa2

Re: Paard galoppeert goed aan en wisselt achter na een paar passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 14:03

Wat voor een probleem vond de fysio/ osteo?

Is het een merrie of ruin?

Dit kan echt zoveel oorzaken hebben, van problemen in het SI gewricht, tot gewone scheefheid, tot balans problemen. Zelfs maagzweren kunnen boosheid en bokken naar het been veroorzaken.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 14:05

Gevoelsmatig zou ik zeggen dat er wellicht toch problemen zitten rondom je SI/Lumbaal regio.
Maar dan zou de dierenarts daar achter gekomen moeten zijn.

Misschien scheefheid vanuit het lichaam, dat uit onbalans omspringt?

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 14:08

Elisa2 schreef:
Wat voor een probleem vond de fysio/ osteo?

Is het een merrie of ruin?

Dit kan echt zoveel oorzaken hebben, van problemen in het SI gewricht, tot gewone scheefheid, tot balans problemen. Zelfs maagzweren kunnen boosheid en bokken naar het been veroorzaken.

Het is een merrie, momenteel ook wel hengstig (kan dit invloed hebben?)
Ze had problemen met de stand van benen, dit leidde tot ongemak in het SI gewricht idd. Haar stand is nu iets gecorrigeerd door de bekapper maar dit heeft natuurlijk tijd nodig. (af en toe kon je haar knieën horen knakken als ze stapte of haar gewicht verplaatste)
Ik had maagzweren genoemd bij de DA maar die heeft dat met volle zekerheid uitgesloten dus dat laat ik aan de zijlijn aangezien ze er lichamelijk ook goed bij staat!
En tot hoe verre scheefheid, ze is heel erg links gebogen, merk dat ze ook moeilijker doet op de rechter hand omdat ze aan die kant eenmaal stijver is als linksom.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 14:09

Saaams schreef:
Gevoelsmatig zou ik zeggen dat er wellicht toch problemen zitten rondom je SI/Lumbaal regio.
Maar dan zou de dierenarts daar achter gekomen moeten zijn.

Misschien scheefheid vanuit het lichaam, dat uit onbalans omspringt?

Er is idd sprake van scheefheid, maar aangezien ze dat omspringen eerst niet deed lijkt het me gek dat ze dat nu wel doet. Idd problemen rond de SI die behandeld zijn!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 14:10

Wat heeft de fysio gevonden en welk traject hebben jullie doorlopen?

Paard geeft duidelijk aan dat er iets niet lekker zit qua gedrag. Ik zou dus een stap terug doen in het proces of toch de dierenarts/fysio weer laten komen.

Lees nu stand correctie en scheef. Dat los je niet op in een maand rijden, hoeveel wordt er recht gericht (aan de hand) met dit dier? En in hoeverre ben jij zelf hier in getraind om je paard daar goed in te begeleiden?

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 14:13

MarliesV schreef:
Wat heeft de fysio gevonden en welk traject hebben jullie doorlopen?

Paard geeft duidelijk aan dat er iets niet lekker zit qua gedrag. Ik zou dus een stap terug doen in het proces of toch de dierenarts/fysio weer laten komen.

Lees nu stand correctie en scheef. Dat los je niet op in een maand rijden, hoeveel wordt er recht gericht (aan de hand) met dit dier? En in hoeverre ben jij zelf hier in getraind om je paard daar goed in te begeleiden?

Aan de hand doe ik ongeveer 1 of 2x per week grondwerk met belangstelling voor het rechtrichten. Hier krijg ik meestal les in maar mn instructrice is nu even weg. Aan de longe doe ik laag in stellen en gebruik ik dubbele longe, Qua rijden krijg ik wekelijks privéles. Osteopaat is 12 feb geweest, moest na 2 weken even een update sturen om te bepalen of een vervolgbehandeling nodig is maar gebaseerd hierop weet ik bijna zeker van wel..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 14:24

Ik zou eerder zeggen dat de ruiter niet consequent genoeg is. Vaak is er bij omspringen sprake van te weinig impuls. Heb je al geprobeerd om na het aanspringen met meer tempo weg te rijden? Springt het paard dan nog om?
Heb je wel de juiste teugeldruk? Daar willen ze ook wel eens op omspringen. En niet onbelangrijk bij het bokken of trappen naar het been: heb jij je been niet te ver naar achteren?
En wat gebeurt er aan de longe? Dan ook dat gedrag?

Ik heb persoonlijk nog nooit enig effect gezien op een osteopathie behandeling bij het paard. Dus ik zou het eerder rijtechnisch zoeken i.p.v. meteen medisch. En dus kijken wat er aan de longe gebeurt, als je wat meer tempo rijdt, op je buitenbeen letten, enz.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 14:30

Aan de longe vertoont ze dit gedrag niet.
Over dat osteopathie geen effect heeft ben ik niet mee eens, ik heb wel echt verbeteringen gemerkt ook in gevoeligheid op de rug. Ook maakt ze haar passen beter af en is de beweging vloeiender.
Vanavond krijg ik les dus zal ik me vooral gaan focussen op het rijtechnische deel!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 14:40

Hoe lang is het paard onder het zadel?
Aan de longe niet maar onder het zadel wel is ofwel pijn ofwel een probleem met haar balans. Op buitenrit springt ze vermoedelijk in de voorkeursgalop aan en gaat het veelal rechtuit.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 14:42

Ayasha schreef:
Aan de longe niet maar onder het zadel wel is ofwel pijn ofwel een probleem met haar balans. Op buitenrit springt ze vermoedelijk in de voorkeursgalop aan en gaat het veelal rechtuit.

Al redelijk lang, 2 jaar ongeveer.
Op buitenrit springt ze aan op mijn commando dus afhankelijk wat ik vraag springt ze in die galop aan. Kan dus in beide

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 15:24

bbpin schreef:
Ayasha schreef:

Op buitenrit springt ze aan op mijn commando dus afhankelijk wat ik vraag springt ze in die galop aan. Kan dus in beide

Heb je een filmpje van galop aan de longe?
Als het iets fysiek is tonen ze dat veelal ook wel aan de longe. Als je kan filmen wat onder het zadel gebeurt zou nog beter zijn.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 15:49

Ayasha schreef:

Op buitenrit springt ze aan op mijn commando dus afhankelijk wat ik vraag springt ze in die galop aan. Kan dus in beide[/quote]
Heb je een filmpje van galop aan de longe?
Als het iets fysiek is tonen ze dat veelal ook wel aan de longe. Als je kan filmen wat onder het zadel gebeurt zou nog beter zijn.[/quote]

Ik heb aan de longe wel een filmpje, onder het zadel (van dat gedrag) niet. Zal het filmpje van aan de longe even toevoegen:
https://youtube.com/shorts/-guBDIB0PbU? ... U4Q-d3cc4l

Ze valt hier veel op de voorhand, wellicht dat ze het moeilijk vindt om haar gewicht op de achterhand te verplaatsen en daardoor verzet vertoont onder het zadel? Aan de dubbele longe oprichten vindt ze ook nog moeilijk, af en toe biedt ze het zelf korte stukjes aan

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 15:51

Is het gedrag linksom erger?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 15:52

Als het ook op die hand gebeurt met rijden, dan verwacht ik echt een rijtechnisch probleem. Zeker omdat het niet gebeurt op buitenrit, maar alleen in de bak.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 15:53

Ayasha schreef:
Is het gedrag linksom erger?

Nee rechtsom juist, omdat ze links gebogen is.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 15:55

germie schreef:
Als het ook op die hand gebeurt met rijden, dan verwacht ik echt een rijtechnisch probleem. Zeker omdat het niet gebeurt op buitenrit, maar alleen in de bak.

Onder het zadel doet ze het beide kanten, als ze al een aantal keer heeft gegaloppeerd doet ze het niet meer.
Hoop zelf stiekem echt dat het een rijtechnisch probleem is, ben benieuwd wat m’n instructrice zegt…

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 15:57

Ik vind haar links achter het been apart neer zetten. Alsof ze het been niet wil onder brengen, sowieso vind ik haar erg zwak tonen in de achterhand.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 15:59

Ayasha schreef:
Ik vind haar links achter het been apart neer zetten. Alsof ze het been niet wil onder brengen, sowieso vind ik haar erg zwak tonen in de achterhand.

Klopt zeker!! Door de belemmering maakt ze een uitwaartse beweging voordat ze haar been voorwaarts onder kan brengen, dit door de stand en haar knie wat dus steeds in en uit knakt. Daarvoor was de behandeling en zijn haar hoeven gecorrigeerd

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 16:05

Heb je meer beelden in beweging?

Adhv je omschrijving zou ik denkem aan SI-problemen.
Maar zo op het filmpje in dit topic zie ik daar weer niet direct iets aan.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 16:09

Sherivey schreef:
Heb je meer beelden in beweging?

Adhv je omschrijving zou ik denkem aan SI-problemen.
Maar zo op het filmpje in dit topic zie ik daar weer niet direct iets aan.

Ik heb nog wel filmpjes van voordat ze dit gedrag begon te vertonen, kan zometeen vragen aan mn instructrice of zij wat wil filmen om een recenter beeld te vormen. Ze heeft wel echt SI- problemen, je kan het vergelijken met kissing spines, alleen kan het dus wel (uiteindelijk) verholpen worden

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 16:12

Mij lijkt het niet zo ingewikkeld. Ze is behandeld, daar knapte ze van op en nu valt ze weer terug. Dit soort zaken zijn zelden met 1 behandeling opgelost.
Dus je kan weer een vervolgbehandeling inplannen. Zoals al besproken met je behandelaar dat je dit na een paar weken af zou stemmen.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 16:16

Temeraire schreef:
Mij lijkt het niet zo ingewikkeld. Ze is behandeld, daar knapte ze van op en nu valt ze weer terug. Dit soort zaken zijn zelden met 1 behandeling opgelost.
Dus je kan weer een vervolgbehandeling inplannen. Zoals al besproken met je behandelaar dat je dit na een paar weken af zou stemmen.

Ze heeft nu 2 behandelingen gehad, in eerste instantie zou ze er 2 nodig hebben. Werd mij al verteld dat ze iets terug zou vallen maar dit gedrag laat me weer precies denken aan fase 1, vandaar dat ik me zorgen maak.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 17:46

Leuk paardje! Als ik haar zo zie galloperen dan lijkt ze vrij stijf en ook de achterhand wat stijf en strak te houden allemaal. Wat doet ze als je gaat schakelen zo aan de longe in galop? Als ze dan ook omspringt of bokt oid dan weet je dat ze het moeilijk vindt en dat daar toch ergens een blokkade zit.

Hengstigheid kan er zeker mee te maken hebben, sommige merries houden hun lendenen strakker en boller als ze hengstig zijn en kunnen minder goed van achter naar voren lopen dan.

Wat ik zou doen is schakelen, schakelen, schakelen..in draf totdat ze echt lekker goed aan het been is en naar voren en haar op die manier voorwaarts in de galop "laten vallen" en in die galop weer verder gaan schakelen. Als ze de galopovergang voorwaarts maken dan kunnen ze niet bokken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 18:04

Dat staakgedrag zou ik zelf toch wel duidelijk zien als ongemak, maar wat er precies is, is natuurlijk de vraag. Als de osteopaat helpt om het deel wat vast zit wat los te maken, maar de oorzaak niet weggenomen wordt, is het niet gek dat de klachten weer terugkomen.

Hoe is je paard in draf? Daar zie je onregelmatigheden makkelijker in dan in galop.

Dat staken in de bak en niet op buitenrit is hier herkenbaar trouwens. Buiten vond hij altijd super leuk dus gaat hij makkelijker door de pijn heen. En vaak speelt er dan een stukje adrenaline mee. In de bak hebben paarden dat vaak minder en tonen ze sneller staakgedrag als het gaat om ongemakken in het lijf. Mijn paard was gewoon rad maar had wat licht staakgedrag in de bak en opeens uit het niets was hij stokkreupel op buitenrit. Artrose in de heup bleek dat te zijn en iets met zijn voorknie maar dat kon eventueel door compensatie zijn.