Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Ook als ie gaat huppelen. Lindsey_99 schreef:Heb je enig idee van de oorzaak van de schrikkerigheid? Schrikt ze omdat ze van nature nerveus is (sommige KWPNners hebben dat) of kan het ook zijn dat ze te veel binnen staat, of dat ze te 'heet' voer krijgt? Of omdat ze nog te kort onder het zadel is en onvoldoende vertrouwen heeft?
amdejong555 schreef:Kuil/voordroog zou ik dan zeker niet voeren; dat is vaak wat te 'vet' /eiwitrijk voor paarden. Beter is het dan om alleen grof onverpakt hooi te voeren. Dat is een stuk soberder waardoor ze minder 'heet' worden...Op het moment krijgt ze eigenlijk alleen nog maar kuil aangezien ik inderdaad dacht dat haar vorige voer misschien te veel voor haar was en we zijn niet in zware training op het moment. .
DuoPenotti schreef:De mensen die reageren je moet nog net kunnen staan.
Hebben jullie een spring zadel zoals ts?
DubbelFun schreef:amdejong555 schreef:Kuil/voordroog zou ik dan zeker niet voeren; dat is vaak wat te 'vet' /eiwitrijk voor paarden. Beter is het dan om alleen grof onverpakt hooi te voeren. Dat is een stuk soberder waardoor ze minder 'heet' worden...Op het moment krijgt ze eigenlijk alleen nog maar kuil aangezien ik inderdaad dacht dat haar vorige voer misschien te veel voor haar was en we zijn niet in zware training op het moment. .
Met de jaren kan een paard idd wat rustiger worden al zou ik daar niet vanuit willen gaan
DubbelFun schreef:DuoPenotti schreef:De mensen die reageren je moet nog net kunnen staan.
Hebben jullie een spring zadel zoals ts?
Ik rijd western, dus in hoeverre is een springzadel relevant mbt staan??
Ik heb vroeger veel gesprongen toen ik nog Engels reed, maar nooit de behoefte gehad om mijn beugels korter te maken.
Bowo schreef:Voordroog hoeft echt niet slecht te zijn voor paarden. Wij hebben voordroog waar vrijwel geen eiwit in zit (ook weer niet de bedoeling natuurlijk, beetje ongelukkige batch). Voordroog kan net zo droog zijn als hooi.
Echt kuil zoals je ziet bij koeien zou ik inderdaad niet doen.
Wat betreft je vraag, het is ook vaak wat je zelf prettig vindt. Met kortere beugels kun je makkelijker mee bewegen met grote sprongen. Met lange beugels kun je makkelijker je zwaartepunt dicht bij je paard houden en je benen 'om' het paard vouwen. Voor een paard dat alleen 'rechtuit' galoppeert en/of juist scherpe bochten maakt, zou mijn voorkeur dus uitgaan naar langere beugels (maar wel met de vrijheid om enigszin uit het zadel te kunnen voor een kleine sprongetjes). Voor een paard dat voornamelijk bokt/springt, zijn kortere beugels vaak prettiger.
Maar ik vind een paard dat vanuit het niets er ineens vandoor gaat ook een slecht teken. Ik zou toch wel proberen achter de oorzaak te komen. Of ze nou toch ergens van schrikt, of dat het een pijnreactie is. En zeker met het verhaal van de moeder die het ook deed, maar nu niet meer, denk ik bijvoorbeeld aan kissing spines wat bij de moeder ondertussen is vastgegroeid.
Lindsey_99 schreef:Wellicht is het goed om eens een analyse op te vragen van wat er nu gevoerd wordt. Als het energiegehalte ervan hoog is dan kan dat wel een rol spelen in haar gedrag. En testen of het met onverpakt hooi (met analyse) voeren dan te merken is.
Dat zijn niet al te ingewikkelde zaken om te proberen. Het kost alleen even wat tijd, en een objectieve blik.
amdejong555 schreef:Bowo schreef:Voordroog hoeft echt niet slecht te zijn voor paarden. Wij hebben voordroog waar vrijwel geen eiwit in zit (ook weer niet de bedoeling natuurlijk, beetje ongelukkige batch). Voordroog kan net zo droog zijn als hooi.
Echt kuil zoals je ziet bij koeien zou ik inderdaad niet doen.
Wat betreft je vraag, het is ook vaak wat je zelf prettig vindt. Met kortere beugels kun je makkelijker mee bewegen met grote sprongen. Met lange beugels kun je makkelijker je zwaartepunt dicht bij je paard houden en je benen 'om' het paard vouwen. Voor een paard dat alleen 'rechtuit' galoppeert en/of juist scherpe bochten maakt, zou mijn voorkeur dus uitgaan naar langere beugels (maar wel met de vrijheid om enigszin uit het zadel te kunnen voor een kleine sprongetjes). Voor een paard dat voornamelijk bokt/springt, zijn kortere beugels vaak prettiger.
Maar ik vind een paard dat vanuit het niets er ineens vandoor gaat ook een slecht teken. Ik zou toch wel proberen achter de oorzaak te komen. Of ze nou toch ergens van schrikt, of dat het een pijnreactie is. En zeker met het verhaal van de moeder die het ook deed, maar nu niet meer, denk ik bijvoorbeeld aan kissing spines wat bij de moeder ondertussen is vastgegroeid.
Ik kan eigenlijk iedere keer vinden waar ze van schrikt. Soms zijn het wat logischere dingen zoals iemand die het klittenband van hun handschoenen los maakte en soms was het wat meer onderzoeken (het geluid van zand wat loskwam achter de bak rand nadat een ander paard er tegen aan had geschopt). Dat en het feit dat mijn vorige bijrij paard kissing spines had en daarbij kon ik echt merken dat het pijn was zorgt ervoor dat ik nu nog niet denk dat het een pijnreactie is. Ze reageert ook heel heftig op harde regen en wind, ook wanneer ik buiten loop naar de bak toe.