Beste beugellengte voor schrikkend paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amdejong555

Beste beugellengte voor schrikkend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 14:30

Hallo allemaal!

Denken jullie dat je beter kan blijven zitten op een op hol geslagen paard met kortere beugels?

Wat context voor de mensen die er interesse in hebben. Ik heb een 6 jarige KWPN merrie die erg snel schrikt. Ze staat op de stal waar ze geboren en getraind is en toch kan ze uit het niets flippen over de kleinste dingen. Ze bokt niet, ze begint gewoon als een idioot rond te galopperen. Een paar maanden geleden struikelde ze ook al hierna in de galop waardoor ik eraf vloog.

Ik rij in een springzadel maar wanneer ik niet spring vind ik het prettiger om met lange dressuurbeugels te rijden aangezien ik hiermee beter kan werken aan mijn galop houding (die is namelijk niet geweldig). Afgelopen donderdag had ik dressuurles en mijn beugels waren dus ook langer. Ze schrok van iets in de hoek en vloog ervan door, stond stil bij een ander paard in de bak en vloog er toen opnieuw van door. Bij deze tweede keer kon ik mijn balans niet houden en viel ik er vanaf. Ik ben op mijn rug beland en heb er nu nog steeds erg last van en mag van de huisarts ook nog niet rijden (ik denk niet eens dat ik er op kan komen).

Dit hele verhaal puur om te vragen of jullie denken dat je beter kan blijven zitten op een paard wanneer je beugels korter zijn?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 14:37

Ja over het algemeen wel ja.
Met kortere beugels kun je algemeen gezien de beweging beter volgen.

En in een springzadel zit de kniewrong ook zo geplaatst dat je daar met kortere beugels je plaatsing van je been goed hebt.

Ik heb zelf tot en met M2 gestart met een springzadel :P
En ik zat zeker niet kort kort als ik dressuur reed want inderdaad dat zit niet lekker met dressuur.
Maar zeker ook niet met een echte dressuurlengte want dat past niet bij het type zadel.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 14:39

Heb je enig idee van de oorzaak van de schrikkerigheid? Schrikt ze omdat ze van nature nerveus is (sommige KWPNners hebben dat) of kan het ook zijn dat ze te veel binnen staat, of dat ze te 'heet' voer krijgt? Of omdat ze nog te kort onder het zadel is en onvoldoende vertrouwen heeft?

Ayasha
Blogger

Re: Beste beugellengte voor schrikkend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 14:43

Ik zit liever korter op een paard dat mogelijk gaat huppelen. Maar dat hangt helemaal af van hoe je uit zit. Ik ga staan in mijn beugels en met kortere beugels is dat iets makkelijker. Als je liever achterover zit dan werken korte beugels eerder tegen lijkt me.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 14:51

Het is maar net waar je je comfortabel bij voelt, ik voel me met korte beugels tevel 'op' het paard zitten, dus ik zit liever lang :) Ook als ie gaat huppelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 15:00

Je beugels moeten zo lang zijn dat als je gaat staan dat je net je kont uit het zadel kunt krijgen. Je hebt met langere benen meer balans en weerstand tegen snel wegdraaien en door te gaan staan krijg je geen lanceermoment.

Overigens vind ik een paard wat zo uit het niets lijkt te reageren levensgevaarlijk en ongeschikt als recreatiepaard.

amdejong555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 15:07

Lindsey_99 schreef:
Heb je enig idee van de oorzaak van de schrikkerigheid? Schrikt ze omdat ze van nature nerveus is (sommige KWPNners hebben dat) of kan het ook zijn dat ze te veel binnen staat, of dat ze te 'heet' voer krijgt? Of omdat ze nog te kort onder het zadel is en onvoldoende vertrouwen heeft?

ik denk echt dat het gewoon van nature in haar zit. In de zomer stond ze eigenlijk de hele dag en nacht in een groot veld in groepsverband en toen had ze deze zelfde problemen al. Op het moment krijgt ze eigenlijk alleen nog maar kuil aangezien ik inderdaad dacht dat haar vorige voer misschien te veel voor haar was en we zijn niet in zware training op het moment.

van wat ik heb begrepen was haar moeder precies hetzelfde toen ze jong was en dat is nu een geweldig paard. Dus nu hoop ik gewoon dat het met meer vertrouwen en training vanzelf wat minder wordt.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 15:11

Een lengte waarbij je nog net in de verlichte zit kunt. Inderdaad zodat als je paard een sprongetje of bok doet, je niet van je zadel een tik na tegen je achterste krijgt die je er alsnog af kan gooien

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 15:12

De mensen die reageren je moet nog net kunnen staan.
Hebben jullie een spring zadel zoals ts?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 15:15

amdejong555 schreef:
..Op het moment krijgt ze eigenlijk alleen nog maar kuil aangezien ik inderdaad dacht dat haar vorige voer misschien te veel voor haar was en we zijn niet in zware training op het moment. .
Kuil/voordroog zou ik dan zeker niet voeren; dat is vaak wat te 'vet' /eiwitrijk voor paarden. Beter is het dan om alleen grof onverpakt hooi te voeren. Dat is een stuk soberder waardoor ze minder 'heet' worden.

Met de jaren kan een paard idd wat rustiger worden al zou ik daar niet vanuit willen gaan :)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 15:18

DuoPenotti schreef:

Tijdens het springen zou ikzelf wel iets korter zitten dan dat, maar daarbuiten niet.

Zelf zit ik stabieler met meer lengte om het paard heen, maar dat is niet perse voor iedereen hetzelfde

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 15:21

DuoPenotti schreef:

Ik rijd western, dus in hoeverre is een springzadel relevant mbt staan??

Ik heb vroeger veel gesprongen toen ik nog Engels reed, maar nooit de behoefte gehad om mijn beugels korter te maken.

amdejong555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 15:25

DubbelFun schreef:
amdejong555 schreef:
..Op het moment krijgt ze eigenlijk alleen nog maar kuil aangezien ik inderdaad dacht dat haar vorige voer misschien te veel voor haar was en we zijn niet in zware training op het moment. .
Kuil/voordroog zou ik dan zeker niet voeren; dat is vaak wat te 'vet' /eiwitrijk voor paarden. Beter is het dan om alleen grof onverpakt hooi te voeren. Dat is een stuk soberder waardoor ze minder 'heet' worden.

Met de jaren kan een paard idd wat rustiger worden al zou ik daar niet vanuit willen gaan :)

Daar was ik me niet van bewust! Kuil is gewoon wat de stal aanbied dus ik zou eens vragen of er de mogelijkheid is misschien ergens hooi te bewaren zodat ik het zelf kan aanschaffen.

Voor nu hou ik nog steeds hoop dat ze gewoon meer vertrouwen en ervaring nodig heeft. Ik zie namelijk al echt vooruitgang in haar gedrag. Ze schraapt bijna niet meer tijdens het opzadelen, ze probeert niet meer weg te stormen op het moment dat je het bit in hebt en ze blijft stilstaan wanneer ik opstap.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 15:29

Dat klinkt al positief, hopelijk zet dit gedrag zich door. Maar ik zou toch eens investeren in een paar kleine baaltjes grof hooi. Met een week zou toch al wel duidelijk moeten zijn of dit iets doet.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 15:33

Voordroog hoeft echt niet slecht te zijn voor paarden. Wij hebben voordroog waar vrijwel geen eiwit in zit (ook weer niet de bedoeling natuurlijk, beetje ongelukkige batch). Voordroog kan net zo droog zijn als hooi.
Echt kuil zoals je ziet bij koeien zou ik inderdaad niet doen.

Wat betreft je vraag, het is ook vaak wat je zelf prettig vindt. Met kortere beugels kun je makkelijker mee bewegen met grote sprongen. Met lange beugels kun je makkelijker je zwaartepunt dicht bij je paard houden en je benen 'om' het paard vouwen. Voor een paard dat alleen 'rechtuit' galoppeert en/of juist scherpe bochten maakt, zou mijn voorkeur dus uitgaan naar langere beugels (maar wel met de vrijheid om enigszin uit het zadel te kunnen voor een kleine sprongetjes). Voor een paard dat voornamelijk bokt/springt, zijn kortere beugels vaak prettiger.

Maar ik vind een paard dat vanuit het niets er ineens vandoor gaat ook een slecht teken. Ik zou toch wel proberen achter de oorzaak te komen. Of ze nou toch ergens van schrikt, of dat het een pijnreactie is. En zeker met het verhaal van de moeder die het ook deed, maar nu niet meer, denk ik bijvoorbeeld aan kissing spines wat bij de moeder ondertussen is vastgegroeid.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 15:36

DubbelFun schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik rijd western, dus in hoeverre is een springzadel relevant mbt staan??

Ik heb vroeger veel gesprongen toen ik nog Engels reed, maar nooit de behoefte gehad om mijn beugels korter te maken.

Omdat de meeste ruiters in een spring zadel al korter zitten en niet op dressuur lengte.

TS heeft het nu over dressuur lengte.
Imo is dat niet fijn rijden met een spring zadel.

Als ze daarmee bedoeld tussen spring en dressuur lengte in dan kan dat prima.

Dressuur lengte is wat jullie zeggen. Net kunnen gaan staan.
Wat idd fijn zit in een dressuur zadel. Zo is het zadel ook ontworpen. ( en ik vermoed ook western maar geen ervaring mee)

Oh ja.
Voordroog is niet bij voorbaat hoger in in voedingswaarde.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 15:42

Wellicht is het goed om eens een analyse op te vragen van wat er nu gevoerd wordt. Als het energiegehalte ervan hoog is dan kan dat wel een rol spelen in haar gedrag. En testen of het met onverpakt hooi (met analyse) voeren dan te merken is.
Dat zijn niet al te ingewikkelde zaken om te proberen. Het kost alleen even wat tijd, en een objectieve blik.

amdejong555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 15:44

Bowo schreef:
Voordroog hoeft echt niet slecht te zijn voor paarden. Wij hebben voordroog waar vrijwel geen eiwit in zit (ook weer niet de bedoeling natuurlijk, beetje ongelukkige batch). Voordroog kan net zo droog zijn als hooi.

Wat betreft je vraag, het is ook vaak wat je zelf prettig vindt. Met kortere beugels kun je makkelijker mee bewegen met grote sprongen. Met lange beugels kun je makkelijker je zwaartepunt dicht bij je paard houden en je benen 'om' het paard vouwen. Voor een paard dat alleen 'rechtuit' galoppeert en/of juist scherpe bochten maakt, zou mijn voorkeur dus uitgaan naar langere beugels (maar wel met de vrijheid om enigszin uit het zadel te kunnen voor een kleine sprongetjes). Voor een paard dat voornamelijk bokt/springt, zijn kortere beugels vaak prettiger.

Maar ik vind een paard dat vanuit het niets er ineens vandoor gaat ook een slecht teken. Ik zou toch wel proberen achter de oorzaak te komen. Of ze nou toch ergens van schrikt, of dat het een pijnreactie is. En zeker met het verhaal van de moeder die het ook deed, maar nu niet meer, denk ik bijvoorbeeld aan kissing spines wat bij de moeder ondertussen is vastgegroeid.

Ik kan eigenlijk iedere keer vinden waar ze van schrikt. Soms zijn het wat logischere dingen zoals iemand die het klittenband van hun handschoenen los maakte en soms was het wat meer onderzoeken (het geluid van zand wat loskwam achter de bak rand nadat een ander paard er tegen aan had geschopt). Dat en het feit dat mijn vorige bijrij paard kissing spines had en daarbij kon ik echt merken dat het pijn was zorgt ervoor dat ik nu nog niet denk dat het een pijnreactie is. Ze reageert ook heel heftig op harde regen en wind, ook wanneer ik buiten loop naar de bak toe.
Laatst bijgewerkt door amdejong555 op 10-02-25 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

amdejong555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 15:46

Lindsey_99 schreef:
Wellicht is het goed om eens een analyse op te vragen van wat er nu gevoerd wordt. Als het energiegehalte ervan hoog is dan kan dat wel een rol spelen in haar gedrag. En testen of het met onverpakt hooi (met analyse) voeren dan te merken is.
Dat zijn niet al te ingewikkelde zaken om te proberen. Het kost alleen even wat tijd, en een objectieve blik.

Het was nog niet in mij opgekomen om te kijken naar het voer aangezien ze gewoon hetzelfde krijgt als de andere paarden op stal maar ik zou er nu zeker eens beter naar kijken! Bedankt voor het advies.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 16:04

Het schrikken en zeker ook de reactie is wel te trainen. Je kan het nooit voorkomen, maar een paard hoeft echt niet van alles te schrikken.
Paard heeft natuurlijk wel dagelijks vrije beweging nodig en passend voer.

Het verschilt per springzadel, maar in principe zou je daar het lekkerste in zitten als je met niet te lange beugels rijdt, maar het kan natuurlijk wel.

Ik denk dat het vooral verstandig is om inderdaad naar het management te kijken, wat de basis van de training is en dan naar jouw zit en rijden.
Een goede zit en houding vraagt echt wel meer uitleg en moet er echt iemand irl bij je staan. Maar kort gezegd kom je in een vicieuze cirkel als je gespannen bent en spanning is heel slecht voor je zit. Dan val je doorgaans ook sneller. En je geeft de spanning ook door aan je paard.

Als je goed zit en ook op de juiste manier kan ontspannen, kan je ook beter mee gaan in bewegingen en een keer opzij springen bijv goed opvangen. En als jij kan ontspannen, is dat ook fijn voor je paard.

Maar zo online heb je eigenlijk niks aan een advies, doe ze 1 gaatje langer of korter. Het zal misschien nu een totaal pakketje zijn en daarvoor zou je eerst meer van het management moeten delen en evt beeldmateriaal van jouw zit en houding.

Ik zou wel echt de tijd nemen voor je herstel en wat oefeningen doen voor je er weer op stapt. Er zijn wel online filmpjes van ruiterfitheid die ook helpen voor je weer gaat opstappen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 17:21

Vind het lastig om antwoord op te geven, waar zit je zelf voor je gevoel beter en steviger in? Welk zadel?

Ik reed altijd het liefst gewoon met dressuur zadel en lange beugels. Maar bij dat soort paarden kan een bokriempje of halstertouw om de hals wel helpen voor de balans. En een one stop aanleren, en goed been er aan houden zodat je voorkomt dat ze weg kan schieten.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 19:37

Lengte van beugels is zo persoonlijk in dit soort gevallen.
Het enige wat ik wel denk bij het verhaal is dat ik het gedrag niet echt normaal vind klinken.

Hoezo stormde ze weg zodra ze een bit in had bijvoorbeeld. Is ze wel op een fijne manier beleerd? Heeft ze wel vertrouwen in het bereden worden?

En dat je zegt: ik kon steeds vinden waar het van kwam.
Dat is wel echt iets wat wij mensen doen. Zoeken naar een oorzaak. Inmiddels probeer ik dat zelf niet meer te doen. Het kan namelijk van alles zijn. Zelfs een grasspriet die scheef staat zou het kunnen zijn en heel vaak is het ook “niks”
Soms is het ook gewoon zorgen dat ze niks kunnen bedenken oftewel: zodra je erop zit moet de aandacht bij jou zijn, zet haar maar aan het werk zodat ze de kop erbij moet houden.

Even ervan uitgaand dat de basis goed is, er vertrouwen is en lichamelijk alles goed is.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 20:00

amdejong555 schreef:
Bowo schreef:

Ik kan eigenlijk iedere keer vinden waar ze van schrikt. Soms zijn het wat logischere dingen zoals iemand die het klittenband van hun handschoenen los maakte en soms was het wat meer onderzoeken (het geluid van zand wat loskwam achter de bak rand nadat een ander paard er tegen aan had geschopt). Dat en het feit dat mijn vorige bijrij paard kissing spines had en daarbij kon ik echt merken dat het pijn was zorgt ervoor dat ik nu nog niet denk dat het een pijnreactie is. Ze reageert ook heel heftig op harde regen en wind, ook wanneer ik buiten loop naar de bak toe.

Maar van klitteband enz schrikken is toch niet logisch... is ze aan de had ook zo schikking? ( zelf zit ik graag lang kan dan gelukkig ook mijn benen er om heevvouwen voor mijn gevoel) al.is mijn jonkie gelukkig niet zo aan gelegd. Hoog uit geluid ala dravende paarden achter zich draait ze op om..
Misschien indien mogelijk veel aan de hand mee geluiden/ enge dingen zoeken

amdejong555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-25 14:28

Ik kan eigenlijk iedere keer vinden waar ze van schrikt. Soms zijn het wat logischere dingen zoals iemand die het klittenband van hun handschoenen los maakte en soms was het wat meer onderzoeken (het geluid van zand wat loskwam achter de bak rand nadat een ander paard er tegen aan had geschopt). Dat en het feit dat mijn vorige bijrij paard kissing spines had en daarbij kon ik echt merken dat het pijn was zorgt ervoor dat ik nu nog niet denk dat het een pijnreactie is. Ze reageert ook heel heftig op harde regen en wind, ook wanneer ik buiten loop naar de bak toe.[/quote]

Maar van klitteband enz schrikken is toch niet logisch... is ze aan de had ook zo schikking? ( zelf zit ik graag lang kan dan gelukkig ook mijn benen er om heevvouwen voor mijn gevoel) al.is mijn jonkie gelukkig niet zo aan gelegd. Hoog uit geluid ala dravende paarden achter zich draait ze op om..
Misschien indien mogelijk veel aan de hand mee geluiden/ enge dingen zoeken[/quote]

Ja, aan de hand is ze precies hetzelfde. Om naar de bak te komen vanuit haar stal moet ik misschien 20 meter buiten lopen. Dit zelfde pad loopt ze dus haar hele leven al op, en je moet over ditzelfde pad om naar de wei te komen. Toch is ze iedere keer super alert als ik haar mee neem. En alles is eng, het draad wat er hangt, de bosjes die nu iets anders ritselen, de mest kruiwagen die opeens een kwartslag gedraaid is. En dit wordt allemaal nog veel erger als het hard waait of regent.

Ik heb in de zomer een paar pogingen gedaan om haar aan de hand mee te nemen naar de weg om op een afstandje te wennen aan het verkeer, en dit deed ik dan samen met een vriendin van mij (zei heeft een compleet verkeersmak paard die ook echt het maatje is van die van mij). Maar dat was altijd drama dus laat het nu in het najaar maar liggen zodat het weer het niet erger maakt.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 14:32

Misschien is de TRT methode geschikt voor je paard?
Het moet even in je eigen systeem komen; maar leert je paard beter omgaan met spanning.