Baron bitloos en springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Baron bitloos en springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 19:44

Vandaag wou ik met Baron eens bitloos proberen.
Ik wil een sidepull aanschaffen, dus voorlopig met touwhalster gereden, maar teugels aan die speciale knoop aan de onderkant vastgemaakt.

Hij deed het eigenlijk wel braaf.

Heb gefilmd, helaas vanuit een slechte hoek met meer lichtinval dus gsm maakte het wat donkerder door het tegenlicht.
Ik heb de screenshots wat lichter proberen te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De oxer was wat spannend. Ik was te lui om de balken te wisselen (na een andere ruiter die de hindernissen gezet had) naar allemaal dezelfde kleur, was dus de eerste keer met verschillende kleuren balken, hij keek er wel wat naar waardoor hij met twijfel eroverheen ging.

Hoogste balk lag op 75cm.

Afbeelding

Afbeelding

Tips mogen, hou het lief
de grootste werkpuntjes aan mezelf ken ik al wel :)
Schouders recht, bekken kantelen (op m'n billen zitten) en misschien iets meer meegeven met de handen boven de sprong, en mijn benen op hun plaats houden niet naar achter brengen :+

Wie graag bewegend beeld wil voor eventueel tips te geven mag me een PB doen.

Elisa2

Re: Baron bitloos en springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 10:05

Wat een braverd!

Zou alleen als tip willen geven dat een grondbalk gebruiken wijs is bij jonge paarden, kunnen ze de afstand beter inschatten.

En uit onderzoek kwam dat de sidepull het minst vriendelijke bitloze hoofdstel is, dus wellicht is een ander soort beter.

Ik vind het echt een leuk dier!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 10:15

Met de grond balk tip ga ik mee.

Maar wat zijn jullie een leuk stel samen.
Ziet er fijn uit.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 10:17

Elisa2 schreef:
Wat een braverd!

Zou alleen als tip willen geven dat een grondbalk gebruiken wijs is bij jonge paarden, kunnen ze de afstand beter inschatten.

En uit onderzoek kwam dat de sidepull het minst vriendelijke bitloze hoofdstel is, dus wellicht is een ander soort beter.

Ik vind het echt een leuk dier!
dank je.
Grondbalk doe ik soms wel, maar op wedstrijd is deze er ook niet altijd dus laat ik die daarom ook weg bij thuis trainen.

Welke bitloze optoming zou dan wel vriendelijk zijn?

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 10:21

Wat doet Baron het goed!

Elisa2 schreef:

Ik ben wel benieuwd naar dit onderzoek! Heb je een bron?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 10:29

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 10:34

Dat is kingekruisd zoals ik het zie?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 10:38

Hij is ook zo braaf in elk topic wat ik zie, echt zijn gewicht in goud waard

Ik dacht trouwens dat een sidepull het meest vriendelijke was omdat je direct een release hebt, waarbij je dat bij kin/kaak gekruisd niet hebt. Een sidepull staat er ook om bekend dat makkelijk accepteren omdat de signalen dus duidelijk zijn.
Er staat in de tweede link dat de sidepull minder vriendelijk is omdat het een dunne stijve neusriem heeft, maar dat ligt natuurlijk echt aan het type hoofdstel

Edit: net als met bitten is het met bitloze hoofdstellen een aanrader om er meerdere te proberen en te kijken waar je paard het beste op reageert

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 10:40

Dankjewel Elisa!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 10:48

Graag gedaan :-)

Dat laatste wat je schrijft Amber is denk ik nog wel het beste idee, ieder paard en combinatie is anders natuurlijk.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 10:54

Dank jullie, hij is idd zijn gewicht in goud waard.
Echt mijn beste maatje, het paard wat ik moest vinden voor mezelf heb ik in hem gevonden.

Naast springen (wat we niet meer dan 2x per week doen) rij ik hem ook dressuurmatig en heb ik al schouderbinnenwaarts en wijken voor been geïntroduceerd, aan de hand begonnen dmv grondwerk en dit verder gebracht naar onder het zadel.

Uiteraard krijgt hij ook genoeg rust hij is immers nog in de groei :)

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 10:56

Elisa2 schreef:
Hier staat meer informatie en er is door te klikken naar verdere informatie:
https://thehorse.com/1104886/researcher ... to-horses/

https://www.horseandhound.co.uk/news/bi ... udy-641821

Zo te lezen zijn de Dr. Cook hoofdstellen een betere keuze.

Ze zeggen dat het verschil klein is en schrijven bovendien dat de sidepull een smalle en harde neusriem had. Ik zou niet radicaal andere keuzes maken op basis van dit onderzoek. Door te zeggen dat een sidepull het "minst vriendelijk is" (een conclusie die al op losse schroeven staat in het artikel), impliceer je ook, bedoeld of onbedoeld, dat het dus 'onvriendelijk' is. Dat is niet zo. Kies gewoon een degelijke sidepull en er is niks aan de hand.

Een sidepull heeft inderdaad een directe release wat de communicatie makkelijker maakt. Als je gaat voor een hoofdstel met een brede, zachte neusriem wordt de druk ook nog eens mooi verdeelt.

In plaats van een touwhalster kun je eens proberen de teugels aan een stalhalster te maken. Dan heb je meer een sidepull effect. Kun je eens testen hoe je paard daarop reageert. Mocht dat niet werken, kun je eens verder kijken naar andere typen hoofdstellen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 11:09

Thnx ga ik idd eens proberen.

Helaas mag bitloos niet overal op wedstrijd dus zal ik wel met bit moeten blijven rijden. Maar ik vind het enorm fijn om afwisseling te kunnen hebben.
Ik heb zelfs al een paar jaar een neckrope liggen thuis, nooit gebruikt. Wie weet gaat dat bij Baron wel eens kunnen.

nile

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 11:05

Hai Elisa,
In het onderzoek is een sidepull met een “stiffer noseband” gebruikt, noemen onderzoekers als verklaring. De meeste sidepulls die ik in Nederland langs zie komen zijn heel zacht. Mijn monster vind stalhalster evenwel fijner dan een onderlegde biothane sidepull, en gelukkig voor haar heeft ze een lui baasje :D.

NB Dr Cook is kaakgekruist, in zijn soort een hele fijne, paard is zelfs wel eens op de teugel gaan staan en zat zelfs daarna niet strak achter de oortjes.

Baron is zoo leuk en braaf!
Vond je St Hubertus topic ook heel leuk!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 11:53

Het nalanta bitloze hoofdstel lijkt mij enorm vriendelijk. Ik rijd zelf met bit, maar mocht ik ooit bitloos gaan proberen dan is dat hoofdstel een reële optie.

Leuke combinatie zijn jullie samen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 12:04

Een gewone lederen brede sidepull is een zachte optie, de onderzoeken die Elisa blijft aanhalen zijn niet de type sidepulls die je bij Engels rijden gebruikt en er is sowieso niet zo'n harde conclusie als het nu lijkt in dat artikel. Runa heeft het in principe al netjes uitgelegd.

Onderzoeken aanhalen en bronnen tonen is heel goed, als je begrijpt wat ze nu precies aantonen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 12:12

Ik heb hier zowel een sidepull met zacht neusstuk, hackamore met nog breder en zacht neusstuk en een kaak gekruiste met zacht neusstuk liggen.

En deze ondertussen op meerdere paarden gebruikt en alle reageerden ze feller op de kaak gekruiste dan op de andere 2.
En dat vind ik niet raar, want je knijpt als het ware het hele hoofd bij elkaar en zet overal druk. Uiteraard heel overdreven geschreven maar hoop daarmee duidelijkheid te creëren. Daarnaast is de release altijd achter de feiten. Ook al laat hij best snel los, het moet toch het hele hoofd rond.

De hack daaraan merk je de hefboom, zowel bij de korte sleutel variant als een langere schaar.
Maar geen paard reageerde er overdreven groot op. Release is natuurlijk direct en dat is fijn.
Mijn nadeel, ik wil zelf mijn hand wel eens breed zetten, niet naar met toe, maar breed als ze iets spannend vinden om er langs te gaan en dan kantelt de kleine schaar.

En sidepull is gewoon duidelijk. En nee in geen 100 jaar dat ik mij daar voor kan stellen dat die het strengste inwerkt.
Ja zo'n hard touw op de neus wel ja, meet niet de zachte lederen varianten zonder hard in de kern die je hier meestal ziet.

Dus ts lekker een sidepull kopen Je merkt zelf wel welke voor jou en je paard fijn werken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 12:47

Dank allemaal, ook voor de verduidelijking van sidepull of kaakgekruist.

Ik had voorheen een sidepull maar meegegeven met de verkoop van mijn draver. Dus voor Baron zal ik een nieuwe moeten aankopen.

Vandaag eerst zijn sokken scheren, ik vind dit netter en ook makkelijk in onderhoud zeker voor peesbeschermers om te doen aangezien hij op ijzers staat.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 15:38

Ziet er goed uit!

Ik rijd zelf ook wel eens met touwhalster voor de afwisseling. Maar wel altijd met losse teugel. Het is meer een neck reining idee. Want touwhalsters zijn er niet voor gemaakt om met contact mee te rijden

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 20:14

MissyNr1 schreef:
Ziet er goed uit!

Ik rijd zelf ook wel eens met touwhalster voor de afwisseling. Maar wel altijd met losse teugel. Het is meer een neck reining idee. Want touwhalsters zijn er niet voor gemaakt om met contact mee te rijden

Dank je

Klopt vind touwhalster net iets te scherp idd.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 08:58

Leuk dier!

Ligt je zadel wel lekker? Misschien dat de foto's vertekenen, maar hij lijkt erg bergop te liggen ipv vlak en op de schouder.

2x per week springen is wel stevig hoor voor een jong dier, dat zou ik niet wekelijks doen. Je geeft aan dat er op wedstrijd geen grondbalk ligt, dat klopt, maar je bent nog niet op wedstrijd niveau neem ik aan? Dan zou ik in de training juist wel die grondbalk neerleggen, daar leer jij en je paard op timen. Als dat lekker gaat, kan je gaan werken met les aan springen zonder grondbalk, aan lijntjes enz.

Ik heb geen idee van jouw trainingsopbouw met dit dier, ga puur even op de tekst en foto's af van dit topic!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 09:14

MarliesV schreef:
Leuk dier!

Ligt je zadel wel lekker? Misschien dat de foto's vertekenen, maar hij lijkt erg bergop te liggen ipv vlak en op de schouder.

2x per week springen is wel stevig hoor voor een jong dier, dat zou ik niet wekelijks doen. Je geeft aan dat er op wedstrijd geen grondbalk ligt, dat klopt, maar je bent nog niet op wedstrijd niveau neem ik aan? Dan zou ik in de training juist wel die grondbalk neerleggen, daar leer jij en je paard op timen. Als dat lekker gaat, kan je gaan werken met les aan springen zonder grondbalk, aan lijntjes enz.

Ik heb geen idee van jouw trainingsopbouw met dit dier, ga puur even op de tekst en foto's af van dit topic!

Dank je.
Zadel ligt gewoon goed, is nagekeken door zen zadelmaker. Was wel iets naar voor geschoven in de galop.

Ik zei idd 2x per week, maar ik zou erbij moeten zetten dat hij veel rustdagen heeft ook. Als ik late heb op mijn werk rij ik hem al niet door de week omdat ik daar dan eigenlijk de tijd niet voor heb.
En met het vriesweer of heel nat weer rij ik hem ook niet. We hebben immers alleen een buitenpiste.

We hebben 2 oefenjumpings gedaan indoor, laatste was 3 december. En zijn ook 3x eens elders een parcoursje gaan doen met de instructeur ook laatste keer weer in december geweest. In januari en februari zijn we nog niet op verplaatsing geweest.

De instructeur zegt me wel wanneer de afstanden goed waren en wanneer ze niet goed waren. Wordt ook altijd gefilmd zodat ik het kan zien.
Het rijden thuis film ik ook altijd om op terug te kijken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 11:42

Een zadel dat goed ligt, hoort niet te schuiven in galop. Dan ligt het simpel weg niet goed of je hebt veel te los gesingeld, maar een stabiel zadel schuift niet.

Helemaal als je zo onregelmatig rijdt, zou ik niet in 1 week, 2x springen. Het is een jong dier begrijp ik uit de OP. Maar goed, gezien je reactie lijk je daar zelf anders tegenaan te kijken, dito met de grondbalk, en wordt alles weggewuift.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 11:50

Leuke foto's en leuk paard!
Tips qua zadel zijn al gegeven, zadel hoort idd niet te schuiven, of je moet echt niet hebben aangesingeld :P

Betreft de sidepull, probeer die van iemand te lenen voordat je het koopt.
Heb Uni een periode ivm een wond (meneer dacht dat prikkeldraad langs een route eetbaar was :') ) bitloos gereden.
Kon toen een sidepull lenen van een stalgenoot maar daar reageerde hij heel erg hevig op. Achter de ll kruipen en echt ontwijken. Hij was er niet mee te rijden, ook niet met een hele zachte hand. Ook niet na "even wennen".

Touwhalstertje of zelfs een normaal halster ging bij hem veel beter, dan durfde hij gewoon in aanleuning te komen. Dus wat hier boven staat dat het heftiger kan zijn dan lijkt sluit ik zeker bij aan.
Andere paarden lopen er weer helemaal prima op, ligt echt aan de voorkeur van je paard qua druk. Dus zou zonde zijn als je er geld aan uit geeft terwijl hij het misschien niet prettig vindt.