Buitenrijden langs de grens, regels…

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Do_

Buitenrijden langs de grens, regels…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 13:36

Hoi allemaal,

Ik hoop dat dit het goede topic is.

Mijn vraag. Wij wonen aan de grens en hebben sinds kort een pony. Nu rij ik graag buiten en langs de grens zijn mooie lange slootkanten waar je mag wandelen/rijden.
Nu kan ik ook aan de Duitse kant rijden.

Volgens mij betekent dit dat je dan officieel je paspoort van je pony/paard bij je moet hebben.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt

Ibbel

Re: Buitenrijden langs de grens, regels…

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 13:47

Rijdend hoef je nooit je paspoort van je paard mee te nemen. Alleen als je je paard transporteert met een trailer/vrachtwagen etc.

Wat je wel officieel moet doen zodra je de grens over gaat, ook onder de man, is een NVWA-keuring.
Wat natuurlijk ondoenlijk en onbetaalbaar is, dus dat doet niemand. Er wordt wel gezegd dat je 24 uur op Duits grondgebied zou mogen zijn zonder keuring, maar bij mijn weten is dat niet waar. Er wordt wel aan gewerkt om zo'n soort uitzondering te maken voor grensruiters, maar die bestaat nog niet.

Hier staat nog wat meer info, of die klopt en volledig is, weet ik ook niet:
https://www.ruiterenenmennen.nl/C100-Re ... sland.html

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 13:53

Wij wonen in België vlakbij de Nederlandse grens. Paarden staan in Nederland en wij, en bijna iedereen met ons, passeren de grens doorlopend. Veel natuur is ook grens overschrijdend dus soms weet je niet eens in welk land je bent.

Ik heb nog nooit gehoord dat dit een probleem zou zijn.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 14:06

De grens met België is een andere dan die met Duitsland.
Tussen Nederland, België en Luxemburg zijn afspraken gemaakt, waardoor je de grens met je paard gewoon mag passeren al rijdend. Of zelfs om hem in de wei te zetten aan de ene kant en op stal aan de andere kant van de grens. Alleen wanneer er een commercieel belang gediend wordt (bijvoorbeeld commercieel transport) en bij definitieve verplaatsing van NL naar BE of andersom (bij verhuizing of verkoop van het paard naar de andere kant van de grens), moet er een traces certificaat bij.

Met Duitsland lopen alle pogingen om dit óók af te spreken tot nog toe dood. De deelstaten aan de Nederlandse en Belgische grens willen dit wel, maar de overige deelstaten zien het nut er niet zo van in, en stemmen daarom niet voor, althans dat is de uitleg die ik er ooit over gekregen heb.

Dus, voor Duitsland geldt niet dat bij een tijdelijke passage van de grens, er geen traces certificaat nodig is.
Maar, wat ibbel ook al zegt, iedereen die gewoon vanaf stal gaat rijden, de grens passeert en weer terug naar huis rijdt (en dus nogmaals de grens passeert), doet dat "gewoon" zonder traces.

Ik meen dat ik ooit eens een stuk Duitse lokale wetgeving heb gelezen waarin zou staan dat wanneer je maximaal 24 uur in Duitsland verblijft, je geen traces zou hoeven hebben.
Echter hebben wij dat in de Nederlandse wetgeving verder niet staan en dat betekent dat je oversteek van NL-->DE wel zou mogen en van de Duitsers moet je dan ook weer terug, maar die oversteek van DE-->NL is dan alsnog illegaal.

In de praktijk zullen deze grensgevallen niet vaak een ambtenaar tegenkomen die naar een traces zal vragen, maar het is wel goed om je er bewust van te zijn wat de regels zijn m.b.t. het passeren van de grens met een paard.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 14:35

Ibbel schreef:
Rijdend hoef je nooit je paspoort van je paard mee te nemen. Alleen als je je paard transporteert met een trailer/vrachtwagen etc.

Wel als je de grens overgaat.
Dit geldt ook voor mensen en huisdieren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 14:43

Nee, je paardenpaspoort hoef je rijdend niet mee te nemen. Je eigen paspoort in principe wel, dat klopt.
Voor je paard moet je een gezondheidscertificaat van de NVWA meenemen - zie boven.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 14:44

Brainless schreef:
Ibbel schreef:

Wel als je de grens overgaat.
Dit geldt ook voor mensen en huisdieren.

Dat klopt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 14:45

Ibbel schreef:
Nee, je paardenpaspoort hoef je rijdend niet mee te nemen. Je eigen paspoort in principe wel, dat klopt.
Voor je paard moet je een gezondheidscertificaat van de NVWA meenemen - zie boven.

Nee het paspoort
Ze moeten de chipcode kunnen lezen.

En ook het gezondheidscertificaat.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 16:39

Mijn paard staat net over de grens in Duitsland, het bos ligt in Nederland. Wij gaan gewoon heen en weer de grens over naar het bos, sta er al 18 jaar, nog nooit controle gehad. De douane heeft wel betere dingen te doen dan ieder paard dat de grens over komt te controleren. Ze weten ook wel dat de paarden daar gestald staan en ook weer terug gaan naar die stal.