Opnieuw op buitenrit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Idifix

Opnieuw op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 17:52

Ik heb onlangs een pony overgenomen van iemand met wel wat ervaring qua op jumping gaan enzo en normaal gezien ook op buitenrit (vooral in groep).
Ik ben zelf de laatste jaren niet meer veel buiten geweest omdat mijn andere merrie hier te gevoelig voor is maar zou het dus bij deze pony wel opnieuw willen proberen.

Gisteren een eerste keer aan de hand een rondje gemaakt, ik merk dat ze zenuwachtig is maar is ook niet abnormaal aangezien er een jaar niets meer mee gedaan was.

Ze bleef vlot maar wel bij me, en leunt wel een beetje op mij dat merk ik. Ze kijkt op het begin wat achterom maar heeft toch niet de intentie om terug te draaien ofzo.

Maar wat is nu het beste, nog wat km'ers eerst aan de hand of afwisselend met iemand erbij.
En als het aan de hand is wat is het veiligste qua getuig, had nu een touwhalster met touw en nog een gewoon halster met extra touw rond de hals erbij.
Wat zijn jullie ervaringen?

Ik hoop gwn op termijn af en toe een stukje alleen met haar te kunnen gaan doen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 08:39

Wat leuk dat je ook weer buiten wil proberen. Heb je kennis van grondwerk of mogelijkheid les te nemen? Kunt ook online filmpjes kijken daarvan.
Ik vind fijn om alles basis vaardigheden vanaf de grond te doen.
Dus ho wanneer stoppen etc en naar achter wanneer ik vraag. Dat stukje training kun je dan erbij pakken als je buiten nodig hebt.of jij of zij t even niet meer weet.
En km maken en wanneer jij je ok voelt er buiten bij een bankje stil zetten,( wat je natuurlijk al getraind hebt in de veilige bak) en er eens op en af. Touwhalster met lang touw gebruik ik ook voor wandelen.
Leuk traject. Veel plezier

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-25 09:54

Ja, dat ik daar zelf nog niet bij stil gestaan heb. Idd, ken wel enkele basis dingetjes zoals uit mijn ruimte blijven enzoverder..
Commando's zouden we mss beter aan huis idd nog even oefenen met mijn andere merrie heb ik soort van "eigen taaltje" zeg maar maar dat heb ik uiteraard met haar nog niet.

Thnx

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 10:20

Idifix schreef:
Ik heb onlangs een pony overgenomen van iemand met wel wat ervaring qua op jumping gaan enzo en normaal gezien ook op buitenrit (vooral in groep).
Ik ben zelf de laatste jaren niet meer veel buiten geweest omdat mijn andere merrie hier te gevoelig voor is maar zou het dus bij deze pony wel opnieuw willen proberen.

Gisteren een eerste keer aan de hand een rondje gemaakt, ik merk dat ze zenuwachtig is maar is ook niet abnormaal aangezien er een jaar niets meer mee gedaan was.

Ze bleef vlot maar wel bij me, en leunt wel een beetje op mij dat merk ik. Ze kijkt op het begin wat achterom maar heeft toch niet de intentie om terug te draaien ofzo.

Maar wat is nu het beste, nog wat km'ers eerst aan de hand of afwisselend met iemand erbij.
En als het aan de hand is wat is het veiligste qua getuig, had nu een touwhalster met touw en nog een gewoon halster met extra touw rond de hals erbij.
Wat zijn jullie ervaringen?

Ik hoop gwn op termijn af en toe een stukje alleen met haar te kunnen gaan doen.

Ik zou eerst even aan de hand vertrouwen opbouwen, wat het veiligste is hangt geheel van je paard af. Ik doe er meestal gewoon een hoofdstel in en zweepje mee om paard ten alle tijden voorwaarts te kunnen houden (zodat ze niet zijwaarts de weg oplopen/ springen en voor een auto komen)
Maar ieder heeft z'n eigen manieren daar voor.

Als jullie een beetje vertrouwen in elkaar hebben en je weet wat ze doet, dan ohz gaan met iemand erbij de eerste keren totdat dit ook gewoon vertrouwd gaat.

Rubs

Re: Opnieuw op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 10:27

Daar sluit ik mij bij aan. Vooral als je je paard nog niet zo lang hebt, rustig opbouwen en niet te ver van huis, eerst er naast met bit in (wintertijd zijn ze toch vaak wat frisser). En aftasten hoe ver je kunt gaan. Je moet je paard ook goed leren lezen

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 10:38

Idifix schreef:
Ja, dat ik daar zelf nog niet bij stil gestaan heb. Idd, ken wel enkele basis dingetjes zoals uit mijn ruimte blijven enzoverder..
Commando's zouden we mss beter aan huis idd nog even oefenen met mijn andere merrie heb ik soort van "eigen taaltje" zeg maar maar dat heb ik uiteraard met haar nog niet.

Thnx

Graag gedaan, is toch weer echt wennen

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 11:21

Het begin is al goed, je kunt haar ook met hoofdstel meenemen op de wandelingen, en dan op de terugweg erop gaan zitten. Verder rustig uitbouwen, en de 'wandel'tijd steeds inkorten zodat je er steeds sneller op gaat. Je merkt wel zodra je vertrouwen in haar krijgt, en van stal kunt vertrekken. Desnoods neem je iemand mee de eerste paar keer.

Wat wel een dingetje is; buitenrijden moet net als alle andere disciplines onderhouden worden. Dus wil je het blijven doen, doe het dan regelmatig. Desnoods eens per week buiten uitstappen, maar blijf regelmatig naar buiten gaan. Dan blijft het voor haar erbij horen en is het relaxter dan 'af en toe'. Want dat is voor veel paarden veel moeilijker. Ook bij rotweer, toch even een kort rondje doen. Veel plezier met je nieuwe paard!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 11:36

Ik zou erop gaan en dan samen met een ander compleet bomproof paard mee die nooit ergens op reageert. Is voor jullie allebei goed want de meeste paarden zijn heel braaf als ze met een braaf en rustig paard mogen meelopen

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-25 11:53

Dorine92 schreef:
Ik zou erop gaan en dan samen met een ander compleet bomproof paard mee die nooit ergens op reageert. Is voor jullie allebei goed want de meeste paarden zijn heel braaf als ze met een braaf en rustig paard mogen meelopen

Ja, dat weet ik dat dat altijd gezelliger en relaxter is maar er moet ook een ander paard zijn. Voorlopig staat ze even op stal maar eens thuis zullen we helaas ook alleen moeten vertrekken en liefst wanneer we der zin in hebben :D

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-25 11:56

Lindsey_99 schreef:
Het begin is al goed, je kunt haar ook met hoofdstel meenemen op de wandelingen, en dan op de terugweg erop gaan zitten. Verder rustig uitbouwen, en de 'wandel'tijd steeds inkorten zodat je er steeds sneller op gaat. Je merkt wel zodra je vertrouwen in haar krijgt, en van stal kunt vertrekken. Desnoods neem je iemand mee de eerste paar keer.

Wat wel een dingetje is; buitenrijden moet net als alle andere disciplines onderhouden worden. Dus wil je het blijven doen, doe het dan regelmatig. Desnoods eens per week buiten uitstappen, maar blijf regelmatig naar buiten gaan. Dan blijft het voor haar erbij horen en is het relaxter dan 'af en toe'. Want dat is voor veel paarden veel moeilijker. Ook bij rotweer, toch even een kort rondje doen. Veel plezier met je nieuwe paard!

Ja. Al is het maar idd buiten uit stappen is zo fijn toch! Bedankt voor de tips.
Gezadeld vertrekken deed ik met vorige pony overigens ook Ja en dan onderweg proberen opstappen, maar denk dat we maar eerst even wat commando's erop gaan proberen zetten.

Eergisteren waren ze aan het jagen waar we voor bij kwamen dus echt vlakbij en ondanks wat getrippel toch echt wel flink bij me gebleven, dus heb goede hoop :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 12:03

Idifix schreef:
Dorine92 schreef:

Ja, dat weet ik dat dat altijd gezelliger en relaxter is maar er moet ook een ander paard zijn. Voorlopig staat ze even op stal maar eens thuis zullen we helaas ook alleen moeten vertrekken en liefst wanneer we der zin in hebben :D

Nou als ze nu op een stal staat kan je toch nu gebruik maken van het feit dat je dan de eerste keren samen met een ander paard kunt om vertrouwen op te bouwen? Ik snap je gedachtegang niet eigenlijk. Is juist een voordeel die je nu nog kunt pakken

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-25 12:27

Laten we zeggen dat de meesten bij ons op pensioen staan. Of mensen gewoon niets doen met hun paard laat staan ernaar kijken. Hoe jammer ook..
Tot zover mijn gedachtegang :D

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 12:44

Ik ga ook meestal alleen op pad. Ik heb ook een pony die zich niet aan andere optrekt. Als hij niet wil lopen ( hij is 2 de uk) dan loopt ie ook niet als de rest wel loopt. Erg grappig nog nooit meegemaakt.
Dus als je samen met je merrie de weg wil gaan, is dat alleen maar prima

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 13:30

Idifix schreef:
Laten we zeggen dat de meesten bij ons op pensioen staan. Of mensen gewoon niets doen met hun paard laat staan ernaar kijken. Hoe jammer ook..
Tot zover mijn gedachtegang :D

Ah ok ja dan snap ik het als er niemand mee kan

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 16:01

Ik zou ook eerst aan de hand beginnen. Elkaar beter leren kennen.
Als je altijd een ril paard onder je kont hebt gehad, ga je misschien ook met die verwachting op deze zitten, terwijl dat waarschijnlijk niet nodig is. (Ik zou dat wel doen..) Dan snapt de pony jou ook niet meer.
Aan de hand kan je wat toch wat afspraken maken, zodat je met een gerust gevoel opstapt. Voor je pony ben jij tenslotte ook nieuw.
Langs de weg zou ik wel een optoming nemen waarbij je in geval van nood resoluut kan ingrijpen.