Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Idifix schreef:Ik heb onlangs een pony overgenomen van iemand met wel wat ervaring qua op jumping gaan enzo en normaal gezien ook op buitenrit (vooral in groep).
Ik ben zelf de laatste jaren niet meer veel buiten geweest omdat mijn andere merrie hier te gevoelig voor is maar zou het dus bij deze pony wel opnieuw willen proberen.
Gisteren een eerste keer aan de hand een rondje gemaakt, ik merk dat ze zenuwachtig is maar is ook niet abnormaal aangezien er een jaar niets meer mee gedaan was.
Ze bleef vlot maar wel bij me, en leunt wel een beetje op mij dat merk ik. Ze kijkt op het begin wat achterom maar heeft toch niet de intentie om terug te draaien ofzo.
Maar wat is nu het beste, nog wat km'ers eerst aan de hand of afwisselend met iemand erbij.
En als het aan de hand is wat is het veiligste qua getuig, had nu een touwhalster met touw en nog een gewoon halster met extra touw rond de hals erbij.
Wat zijn jullie ervaringen?
Ik hoop gwn op termijn af en toe een stukje alleen met haar te kunnen gaan doen.
Idifix schreef:Ja, dat ik daar zelf nog niet bij stil gestaan heb. Idd, ken wel enkele basis dingetjes zoals uit mijn ruimte blijven enzoverder..
Commando's zouden we mss beter aan huis idd nog even oefenen met mijn andere merrie heb ik soort van "eigen taaltje" zeg maar maar dat heb ik uiteraard met haar nog niet.
Thnx
Dorine92 schreef:Ik zou erop gaan en dan samen met een ander compleet bomproof paard mee die nooit ergens op reageert. Is voor jullie allebei goed want de meeste paarden zijn heel braaf als ze met een braaf en rustig paard mogen meelopen
Lindsey_99 schreef:Het begin is al goed, je kunt haar ook met hoofdstel meenemen op de wandelingen, en dan op de terugweg erop gaan zitten. Verder rustig uitbouwen, en de 'wandel'tijd steeds inkorten zodat je er steeds sneller op gaat. Je merkt wel zodra je vertrouwen in haar krijgt, en van stal kunt vertrekken. Desnoods neem je iemand mee de eerste paar keer.
Wat wel een dingetje is; buitenrijden moet net als alle andere disciplines onderhouden worden. Dus wil je het blijven doen, doe het dan regelmatig. Desnoods eens per week buiten uitstappen, maar blijf regelmatig naar buiten gaan. Dan blijft het voor haar erbij horen en is het relaxter dan 'af en toe'. Want dat is voor veel paarden veel moeilijker. Ook bij rotweer, toch even een kort rondje doen. Veel plezier met je nieuwe paard!
Idifix schreef:Dorine92 schreef:Ik zou erop gaan en dan samen met een ander compleet bomproof paard mee die nooit ergens op reageert. Is voor jullie allebei goed want de meeste paarden zijn heel braaf als ze met een braaf en rustig paard mogen meelopen
Ja, dat weet ik dat dat altijd gezelliger en relaxter is maar er moet ook een ander paard zijn. Voorlopig staat ze even op stal maar eens thuis zullen we helaas ook alleen moeten vertrekken en liefst wanneer we der zin in hebben