Beginselen Working Equitation

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Beginselen Working Equitation

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 21:01

Hallo,
Ik heb over 2 weken een clinic van Working Equitation. Ik heb een 10 jarige friese merrie welke momenteel M1 loopt. Mocht ik de Z1 behaald hebben wil ik graag een andere richting in slaan. Ze is al ZZ in het enkelspan. Zo heb ik mij net opgegeven voor een clinic om te zien of dit iets is. Het heeft wel mijn interesse en het ziet er leuk uit. Merrie is ook bekend met springen en kan een L parcour springen. Het hek openen en sluiten kunnen wij ook vanaf de rug. Dit doe ik al thuis omdat ik te lui ben om af te stappen :+

Hebben verder nog mensen tips die ik deze week kan meenemen in de trainingen? Zodat ik een beetje voorbereid de clinic in ga

En mocht ik dit wel leuk vinden, waar kan ik wedstrijden vinden? Gewoon via knhs?

PreHungaro

Re: Beginselen Working Equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 21:07

Wat leuk dat je een clinic gaat volgen. Ik ben sinds vorig jaar begonnen en kan het alleen maar aanraden. Een goede dressuurbasis is belangrijk. Maar dat zit bij jullie wel goed!

Je bent daardoor al een heel eind denk ik. Ik zou de clinic gewoon zo beginnen zonder er al te veel mee bezig te zijn. Dan kun je de dingen ook meteen goed aanleren. Zijwaarts over een balk zou je al wel thuis mee kunnen nemen om te oefenen. Start de eerste keer wat lager om een goede ervaring te hebben beide.

Zelf heb ik weer Facebook aangemaakt om de evenementen in de gaten te houden. Tot nu toe TWE wedstrijden gereden. Maar er zijn ook WEH wedstrijden. Ze lijken op elkaar, wat kleine verschillen.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 21:14

Wat leuk, ik heb sinds kort de WE ook opgepakt. Wedstrijd van de WE voor je op hun site Working Equitation Holland. Zoals al genoemd, gewoon lekker blanco heen gaan en je laten verassen en van daaruit dingen thuis gaan trainen.

Waar heb je de clinic en van wie?

Christel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 22:26

Leuk zeg! ik volg maandelijks WE les bij onze vereniging. Mijn paard vindt stilstaan vooral lastig en dit komt veel voor. Zo hebben wij in de les vaak het hek open en dicht doen, twee staanders met beker over zetten, sta tafel waarbij je een kan boven je hoofd moet houden. Het ene paard vind dit heel makkelijk maar die van mij vind het maar raar haha.

Verder zou je op de site van Working Equitation Holland kunnen kijken en het regelboek raadplegen voor meer informatie. Hier staat ook wat voor obstakels/onderdelen er allemaal zijn. Ik vind het ontzettend leuk om op een andere manier dressuurmatig bezig te zijn :D alvast veel plezier!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 23:12

Jullie hoeven niet voorbereid de clinic in te gaan.
Zolang ze aan de hulpen staat(doet ze sws al...) en ze niet angstig aangelegd... Dan gewoon erheen en hoppa.

Zodra als dat jullie de wedstrijden zouden doen, gaan jullie sws wel als een malle erdoorheen.
Layka vond WE leuker om te doen dan "saai" dressuur....

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 08:55

Het leuke van WE is dat je zelf de klasse kunt kiezen, je hoeft niet onderaan te beginnen. Dat zou de knhs ook moeten invoeren. Scheelt veel kosten en stress.
Zo'n clinic is leuk, maar ik zou wel voor een priveclinic kiezen. Ik heb het 1 keer gedaan met een bekende WE ruiter (is inmiddels overleden), en werd met iemand ingedeeld die dus een angstig paard had. Omdat ik ook betaald had voor de clinic zat er niets anders op dan zelf maar gaan rijden en niet wachten op die ruiter, want dan stond ik alleen maar stil. Uiteindelijk is iemand anders in de bak gekomen om mij nog wat oefeningen te geven, maar les heb ik dus niet gehad.
Ik heb natuurlijk ook een paard wat het tegenovergestelde is van bang, dus zo'n garocha, hop in galop er mee, niks beginnen in stap. Niemand wilde het kleine sprongetje rijden, ik heb een springpaard. Niets in stap of draf blijven doen, als het in WE3 in galop moet doen, dan doe ik het ook in galop, want dat is mijn startklasse voor wedstrijden. Niet lager.

Dus zo'n clinic is leuk, maar je moet het niet met iemand moeten delen. Dan eindigt de clinic in een terleurstelling. De aandacht gaat altijd het meeste naar de zwakste schakel. En zelfs als het 35-25 wordt, is dat niet eerlijk naar degene die maar 25 minuten aandacht krijgt.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 10:22

germie schreef:
Het leuke van WE is dat je zelf de klasse kunt kiezen, je hoeft niet onderaan te beginnen. Dat zou de knhs ook moeten invoeren. Scheelt veel kosten en stress.
Zo'n clinic is leuk, maar ik zou wel voor een priveclinic kiezen. Ik heb het 1 keer gedaan met een bekende WE ruiter (is inmiddels overleden), en werd met iemand ingedeeld die dus een angstig paard had. Omdat ik ook betaald had voor de clinic zat er niets anders op dan zelf maar gaan rijden en niet wachten op die ruiter, want dan stond ik alleen maar stil. Uiteindelijk is iemand anders in de bak gekomen om mij nog wat oefeningen te geven, maar les heb ik dus niet gehad.
Ik heb natuurlijk ook een paard wat het tegenovergestelde is van bang, dus zo'n garocha, hop in galop er mee, niks beginnen in stap. Niemand wilde het kleine sprongetje rijden, ik heb een springpaard. Niets in stap of draf blijven doen, als het in WE3 in galop moet doen, dan doe ik het ook in galop, want dat is mijn startklasse voor wedstrijden. Niet lager.

Dus zo'n clinic is leuk, maar je moet het niet met iemand moeten delen. Dan eindigt de clinic in een terleurstelling. De aandacht gaat altijd het meeste naar de zwakste schakel. En zelfs als het 35-25 wordt, is dat niet eerlijk naar degene die maar 25 minuten aandacht krijgt.

Ben ik niet met je eens, dit is de fout van de trainster. Die hoort gewoon de tijd keurig te verdelen. Ik doe altijd groeps of duo les en krijg keurig de tijd die ik hoor te krijgen. En ook wat betreft het niveau keurig getraind daar waar wij aan toe zijn niet de andere in de groep. Een goed trainer kan schakelen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-25 14:26

Dankje voor alle tips! Wat leuk dat iedereen ook zo enthousiast is! Ik ga samen met een vriendin. Dat paard is voor de duvel niet bang dus verwacht enigszins een soepele clinic
Ik krijg les van Bodien Grijpstra

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 14:38

Bodien is een superfijne instructrice! Ik heb 2 weken geleden nog een clinic van haar gehad. Wij zijn al wat meer ervaren en de andere combinatie deed het voor de eerste keer, maar dat heeft ze heel fijn verdeeld. :) Veel plezier alvast!

Wat wedstrijden betreft heb je inderdaad de TWE en de WEH. Er zitten wel wat verschillen tussen de twee, ook qua eisen aan bijvoorbeeld de dressuurproef. Je kunt altijd even op de sites van beide kijken naar de wedstrijdkalenders. TWE Vledder is ook leuk om op facebook te volgen, zij organiseren ook een hele leuke wedstrijd weer in juli dit jaar zo uit m'n hoofd, mocht dat qua afstand voor je te doen zijn.

Zijwaarts over een balk en in een L achteruit zijn nog wel leuke oefeningen om alvast eens mee te prutsen. :j

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-25 12:04

Zijwaarts over een balk heeft ze echt moeite mee. Ze heeft dan een hele grote error

De clinic was erg leuk! Zilver deed het ook erg leuk
Bodien was erg enthousiast en zei dat ik wel kon gaan starten :D

Hier een filmpje

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 20:06

Ik had ook eigenlijk wel verwacht dat jullie het leuk zouden vinden *\%/*