blind aan een oog paard kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jacomijn1

blind aan een oog paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 10:33

Nadat ik in okt mijn paard ben verloren aan koliek, krijg ik de mogelijkheid om een ongelofelijk braaf paard te kopen wat blind is aan een oog, door een ontsteking twee jaar geleden.
Ze is 6 en pas vorig jaar ingereden. Is een fokmerrie geweest ( dochter van Zirocco Blue).
Ik mag haar een paar weken proberen en ze heeft mijn hart echt gestolen.
In de eerste week al zonder zadel, met bbp gereden. Zou een politiepaard worden, maar daar is ze niet door heen gekomen omdat ze te ongeduldig was.
Wat ik graag wil weten hoe ik in training met haar het beste kan aanpakken. Longeren is bijna niet te doen want ze ziet me niet aan die kant...
Wat ziet ze eigenlijk wel...Ze houd haar hoofd steeds een heel klein beetje scheef.
Wie heeft er ervaring hiermee?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 10:37

Ik heb verschillende paarden getraint die blind waren aan een oog of het oog helemaal miste. Maar ik heb er geen problemen mee gehad. Zowel in de omgang niet als onder het zadel, voor de wagen of longeren. Ze leren het wel snel aan om ermee om te gaan :j natuurlijk is het ene paard het andere niet. Dit waren nuchtere brave Friezen van 3 jaar oud

Apple

Re: blind aan een oog paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 10:57

Ik heb ook meerdere paarden gekend die blind waren aan 1 oog. Dit gaf over het algemeen geen enkel probleem. Hoofd beetje scheef houden is herkenbaar, zo proberen ze toch te kijken aan de kant die ze niet zien.

Paard wat ik zelf gereden heb (jaren geleden) was een manegepaard. Dat was vooral dressuurmatig in de bak en buitenritten, je merkte in praktijk niets van het gemis.
Ander paard heb ik niet zelf gereden, maar de wederhelft wel regelmatig op jacht. Dat was dus galopperen door de velden en springen over natuurlijke hindernissen. Ook dat was geen enkel probleem. Paard in kwestie draaide haar hoofd een beetje zodat ze de hindernissen goed kon zien en als ze werd ingehaald aan de kant waar ze blind was dan draaide ze haar hoofd ook.
Tenslotte heb ik ooit een stalgenoot gehad met een dressuurpaard aan 1 oog blind. Ook zij heeft nooit problemen ervaren.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 11:02

Ik heb ervaring met een half blind paard, die stootte vooral z'n hoofd eigenlijk en zag me soms letterlijk niet staan := longeren deden wij dan ook nooit. Ik lees over die ontsteking trouwens. Was dat echt een ontsteking of was het maanblindheid? Mocht het maanblindheid zijn geweest is enige terughoudendheid bij de koop niet vreemd. Het is een verschrikkelijke ziekte en dit paard kan het ook krijgen in het goede oog. Dat gebeurde bij die van mij, kwam nog een ontsteking bij en heb ik hem moeten laten inslapen

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 11:10

Het aan 1 oog blinde paard wat ik ken daar kun je alles probleemloos mee doen. Longeren, wedstrijden, buitenrijden etc.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 11:24

Als het paard me bevalt dan zou ik het zonder meer kopen, want met vrijwel elk paard is wel iets op een of andere manier. Maar ik vind wel dat het prijsverlagend werkt (zoals ook alle andere soorten van gebreken).

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 11:31

vikawiek schreef:
Ik heb ervaring met een half blind paard, die stootte vooral z'n hoofd eigenlijk en zag me soms letterlijk niet staan := longeren deden wij dan ook nooit. Ik lees over die ontsteking trouwens. Was dat echt een ontsteking of was het maanblindheid? Mocht het maanblindheid zijn geweest is enige terughoudendheid bij de koop niet vreemd. Het is een verschrikkelijke ziekte en dit paard kan het ook krijgen in het goede oog. Dat gebeurde bij die van mij, kwam nog een ontsteking bij en heb ik hem moeten laten inslapen

Dit... Paard dat blind is aan één oog zou me niet echt tegenhouden, zeker niet als ze zo braaf is, maar hóe is het blind geworden. Maanblindheid is bijzonder pijnlijk, vaak terugkerend (recidiverende uveïtis) en behandelen kost tijd en moeite. Mijn paard heeft het ook gehad en gelukkig waren wij er heel snel bij (wordt wel eens over het hoofd gezien bij diagnosticeren) en kon het oog behouden worden.

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 11:58

Dank voor de snelle antwoorden, ik weet dat t geen maanblindheid is geweest.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 12:12

Dat is heel fijn, jacomijn1. :) Ik zou wel nog even goed navragen wat voor ontsteking het is geweest en wanneer enzo. Misschien dat het oog in de toekomst nog verwijderd moet worden, maar dat zou mij dan dus niet tegenhouden, als je zo'n enorme klik hebt met haar.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 12:51

jacomijn1 schreef:
Dank voor de snelle antwoorden, ik weet dat t geen maanblindheid is geweest.

Ah gelukkig, dan hoop ik dat je nog een mooie tijd met dit paard mag doorbrengen :D

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 12:57

Wat is je doel met het paard? Vanwege de opmerking dat ze haar hoofd steeds een beetje scheef houdt is dat wel een beperkende factor voor dressuurwedstrijden. Hoewel iedere jury snapt waarom het paard het hoofd een beetje scheef houdt zullen ze er wel een opmerking over moeten maken en punten voor moeten aftrekken. Hoewel er ook paarden zijn die aan 1 oog blind zijn die op hoog(ste) niveau dressuur lopen, dus onmogelijk is het niet.
Springen lijkt me nog een categorie lastiger, maar daar heb ik niet zoveel verstand van.

Als je even zoekt op paarden die aan 1 oog blind zijn kom je wel succesverhalen tegen.
Realiseer je wel dat de niet-succesverhalen niet gepubliceerd worden.

Wil je het paard recreatief rijden en het is echt zo braaf als je zegt, dan is een advies van een terzake kundige keuringsdierenarts verstandig om te doen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 13:30

longeren beide kanten prima te doen en hele leven, maar dat is met elk paard, duidelijk zijn, veel kletsen dat ze weet waar je bent al ziet ze je niet, longeren aan blinde kant longeer zweep ertussen komt ze naar binnen zweep ertussen zodat ze er tegenaan loopt en dan gelijk weg commando, zal je verbazen hoe snel ze dat oppakken wat dat betekend.

heb er 1 gehad met 1 oog, wel mee geboren maar weinig beperkingen, ik deed aan western en heel veel buiten rijden, bijna alleen maar, koeien was moeilijk daar draaide ze hele lichaam mee om te kunnen kijken, was meer angst voor de koe, en de smid had er last van, aan kant met oog probeerde ze altijd in zijn kont te bijten, andere kant niet. Maar verder deed ik alles met haar.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 14:07

Ik zou geen paard kopen dat blind is aan een oog.
Maar goed, ik zit dan ook niet in de situatie dat ik verliefd geworden ben op een paard dat blind is aan een oog.

Wat ik "altijd" doe met een paard met een gebrek, is denken aan het worst case scenario. Stel dat na een tijd blijkt dat de beperking wel een belemmering is en ik mijn dromen en doelen moet inperken. Zou ik dat dan doen en hoe zou ik me erbij voelen? En worst case, stel dat de belemmering er op den duur voor zorgt dat ik mijn dromen en doelen helemaal aan de kant moet schuiven en dat genieten van wat wel nog kan het enige is wat overblijft. Zou ik dat dan doen en hoe zou ik me erbij voelen?

De antwoorden op die vragen stellen mij in staat om te bepalen of ik effectief verliefd ben op het paard of dat ik het paard leuk vind om op te rijden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:03

Mits de prijs ernaar is zou ik het doen.

Houd er wel rekening mee dat in de toekomst doorverkopen mogelijk heel complex gaat zijn.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:16

Ik zou daar geen probleem in zien als het inderdaad geen maanblindheid is geweest.

Meerdere paarden met 1 oog in mijn leven tegengekomen. 1 liep geloof ik zelfs Z dressuur en Z springen. En als ik mij niet vergis zelfs cross.

Ook een manegepony die zijn oog verloren is. Na genezing nog net zo braaf in de les. Helemaal geen probleem mee.

Ook wel een paard in training gehad met een oog. Ook daar geen hinder van gehad.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:27

speurneusc schreef:
longeren beide kanten prima te doen en hele leven, maar dat is met elk paard, duidelijk zijn, veel kletsen dat ze weet waar je bent al ziet ze je niet, longeren aan blinde kant longeer zweep ertussen komt ze naar binnen zweep ertussen zodat ze er tegenaan loopt en dan gelijk weg commando, zal je verbazen hoe snel ze dat oppakken wat dat betekend.

heb er 1 gehad met 1 oog, wel mee geboren maar weinig beperkingen, ik deed aan western en heel veel buiten rijden, bijna alleen maar, koeien was moeilijk daar draaide ze hele lichaam mee om te kunnen kijken, was meer angst voor de koe, en de smid had er last van, aan kant met oog probeerde ze altijd in zijn kont te bijten, andere kant niet. Maar verder deed ik alles met haar.

27 jaar geworden en geen dag spijt van gehad.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:28

Grootste nadeel voor mij zou t risico zijn dat er wat met t andere oog gebeurt

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:47

Ik merk in de dagelijkse omgang ook weinig dat mijn paard maar 1 oog heeft, ik hoor ook vanuit stal daar niks over. Nu is hij ondertussen ook niet anders gewend (op 1,5 jarige leeftijd oog verloren). Inrijden ging gewoon prima, kan beide kanten op stappen, longeren gaat goed, zowel met enkele, dubbele als geen lijn. Werk aan de hand gaat prima, naar buiten ook, alleen daar moet ik wel rekening houden met spannende stukken dat ie het wilt zien en dan uit spanning mij kan vergeten. Hij staat nu 24/7 in een kudde en ik zie regelmatig filmpjes langskomen dat ie in volle galop daar de paden over vliegt hahah.
Gaat om een springpaard, top braaf met echt een nuchter en super fijn karakter.

Ladyson schreef:
Grootste nadeel voor mij zou t risico zijn dat er wat met t andere oog gebeurt

Dit is idd wel een risico, op het moment dat er wat gebeurt met zn andere oog, wordt het toch wel een ding... Ik ga geen paard houden zonder ogen namelijk.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 16:03

Dat is waar, maar… ik denk dat er meer paarden een been breken dan een oog verliezen.
De kans dat je paard een been breekt is groter en dan heeft hij ook nog eens 4 benen.
Hij heeft nu maar 1 oog. Dus die kans is kleiner.

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 16:40

Ik gebruik t paard alleen voorde recreatie.
Geen wedstrijd ambities. Wel dressuur.
Word een familiepaard waar anderen af en toe een rondje op mogen rijden onder begeleiding. Heb een in en uitloopstal en ze crost me door t land, ze is al goed gewend aan de omgeving.
Voor de politie waar ze zes weken heeft gestaan was een oog geen belemmering.
Alleen dat ongeduld wel want ze moeten daar lang stilstaan zoals ik al schreef. En ze is ook echt onverschrokken en nieuwsgierig maar houd wel echt de omgeving in de gaten.
Verder flipt ze helemaal als ik met een ander paard even wegga het bos in.
Brave paarden vind je niet makkelijk en een oog, dat risico neem ik dan maar.
Je weet niet hoe de toekomst eruit gaat zien.
Wat er op je pad komt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 16:49

Ik zou een paard daar ook niet om laten staan als het verder aan je wensen voldoet. Zolang het inderdaad geen maandblindheid was is het risico om het andere oog te verliezen niet zo groot.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 17:00

Als het paard, op het ongeduld na, door de politiekeuring is heen gekomen, braaf is, je een klik hebt, en niet van plan bent richting de Olympische Spelen te gaan: zou ik het gewoon doen als het goed voelt.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 17:33

jacomijn1 schreef:
Nadat ik in okt mijn paard ben verloren aan koliek, krijg ik de mogelijkheid om een ongelofelijk braaf paard te kopen wat blind is aan een oog, door een ontsteking twee jaar geleden.
Ze is 6 en pas vorig jaar ingereden. Is een fokmerrie geweest ( dochter van Zirocco Blue).
Ik mag haar een paar weken proberen en ze heeft mijn hart echt gestolen.
In de eerste week al zonder zadel, met bbp gereden. Zou een politiepaard worden, maar daar is ze niet door heen gekomen omdat ze te ongeduldig was.
Wat ik graag wil weten hoe ik in training met haar het beste kan aanpakken. Longeren is bijna niet te doen want ze ziet me niet aan die kant...
Wat ziet ze eigenlijk wel...Ze houd haar hoofd steeds een heel klein beetje scheef.
Wie heeft er ervaring hiermee?

kan dit komen door de reden waarom ze blind is geworden, scheef is wel al wat onbalans en dan is keuren wel een must, C1, C2 om te kijken of daar geen "letsel" is.

en verder gebruik je ervaring van/met je andere paard en werk aan twee kanten, jij bent dan het "oog" aan die kant met misschien iets meer stem en een hand die aangeeft dat het goed is
veel succes,
Laatst bijgewerkt door mce op 17-01-25 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 17:41

Longeren met dubbele lijnen zal waarschijnlijk wel kunnen :)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 18:49

Ik heb een manegepony gereden die maar aan een kant kon zien. Nooit nergens last mee gehad, gouden diertje.

Maar 2 jaar geleden ging ik naar een paard kijken dat blind was aan 1 oog en aan het worden was in het andere oog. Superlief dier. Toch heb ik hem niet genomen omdat in dat ras maanogen veel voorkomen en dat was dus waarom hij blind werd.

Dus ik denk dat je heel erg helder moet hebben, wat er exact aan de hand is geweest. Want als ze het ook in het andere oog kan krijgen, dan wordt het erg lastig. Je kunt ook zoeken op welke rassen vaker maanogen hebben.