Paard wordt heet met springen tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardjes101

Paard wordt heet met springen tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 13:02

Ik ben sinds kort aan het springen en het ging eigelijk super goed, maar door het frisse weer zitten we een beetje in een dipje. Mijn instructrice is er door bepaalde redenen even een tijdje tussen uit en ik begin nu toch een beetje vast te lopen. Ze wordt namelijk zo ontzettend heet met springen dat ik de controle kwijt raak. Gisteren werd ze ook weer zo erg heet. We komen daardoor als max verstappen op de dubbel afrijden, daardoor kwamen we niet uit en weigerde ze op het laatste moment. Dus toen kon ik gezellig zandhappen. Vrijdag is er onderlinge springwedstrijd waar ik me voor ingeschreven heb, maar ik begin nu toch een beetje te twijfelen wat denken jullie? Iemand tips/oefeningen die ik met haar kan oefenen? Qua dressuur zit het goed en bij andere mensen doet ze het ook heel erg. Verder is lessen pas over 2 weken weer mogelijk.

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 13:15

Ik zou als ik jou was de wedstrijd afzeggen en wachten met springen tot je weer kan lessen :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 18:43

Kirrietje schreef:
Ik zou als ik jou was de wedstrijd afzeggen en wachten met springen tot je weer kan lessen :j

Dit is het meest verstandige advies.

Daarnaast zou je kunnen proberen vanuit een langzame draf aan te komen rijden en een volte te draaien zodra het paard het over wilt nemen. Paard moet leren wachten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 18:56

Wat mijn zus deed als haar merrie zo heet werd op de sprong toe:

Vlak voor de sprong een volte rijden, dus niet voorspelbaar maken voor je paard dat je gaat springen. Doe ook eens wat anders dus richting de hindernis rijden en dan op 3m ervoor afwenden en een volte maken of wat dressuur tussen de hindernissen door. Zo hou je de focus van het paard ook meer bij jou.

Als je dit doet en je merkt dat ae rustig blijft dan kan je proberen om weer richting de sprong te rijden.
Blijf de laatste 4 galoppassen goed doorzitten (je wat zwaarder maken zorgt ook voor dat je paard minder snel gaat), pas uit het zadel komen als je paard omhoog gaat, niet eerder want dan is de kans op vallen veel groter als het paard plots weigert.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 19:08

Art_Ificious schreef:

Vlak voor de sprong een volte rijden, dus niet voorspelbaar maken voor je paard dat je gaat springen. Doe ook eens wat anders dus richting de hindernis rijden en dan op 3m ervoor afwenden en een volte maken of wat dressuur tussen de hindernissen door. Zo hou je de focus van het paard ook meer bij jou.

Als je dit doet en je merkt dat ae rustig blijft dan kan je proberen om weer richting de sprong te rijden.
Blijf de laatste 4 galoppassen goed doorzitten (je wat zwaarder maken zorgt ook voor dat je paard minder snel gaat), pas uit het zadel komen als je paard omhoog gaat, niet eerder want dan is de kans op vallen veel groter als het paard plots weigert.

Dit is goed advies als je je paard wil leren om langs de hindernissen te lopen ipv te weigeren.
Daarbij zorgt zwaar maken er juist voor dat je paard harder gaat lopen als het goed is.
Om terug te komen moet het achterbeen er onder komen en de rug opbollen. Als je daar zwaar op gaat zitten, maak je het je paard heel onnodig moeilijk.

Ik zou ts adviseren om of een andere lesgever te zoeken al dan niet tijdelijk, of te wachten met springen op je oude lesgever.

Wat je in de tussentijd wel kan doen is met wat balkjes op de grond oefenen. En dan geen moeilijke dingen. Gewoon wat balkjes neerleggen ( niet achter elkaar maar gewoon los door de bak) en daar iedere keer dat je rijdt over heen te stappen en draven ( wel pas als je paard ontspannen is).
Het moet ook normaal worden voor hem.
En vooral dressuren, want het probleem heeft te maken met de basis die niet goed genoeg voor elkaar is ...

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 19:09

Heet worden wil niet altijd zeggen dat het paard het heel leuk vindt om te springen. Het kan ook zijn door pijn of ongemak. Het zouden idee zijn om de rug en je zadel te laten checken, om daarmee wat lichamelijke zaken uit te sluiten

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 19:28

Elisa2 schreef:
Kirrietje schreef:

Dit is het meest verstandige advies.

Daarnaast zou je kunnen proberen vanuit een langzame draf aan te komen rijden en een volte te draaien zodra het paard het over wilt nemen. Paard moet leren wachten.

Ja ik denk dat ik dat ook ga doen inderdaad, aangezien ik toch wel een beetje last heb met rijden aan me stuitje door de val merkte ik vandaag. Ik zou woensdag nog een keer met een vriendin gaan oefenen en dan kijk ik even of het gaat.

Bedankt voor de tip die ga ik zeker uitproberen!

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 19:30

Art_Ificious schreef:

Oke bedankt voor de tip. Ik vind heg alleen een beetje lastig met een volte indraaien, aangezien ik bang ben dat je dan alsnog tegen de sprong aanknalt ofzo.
Het zwaarder zitten moet ik zeker nog aan werken inderdaad, dankjewel.

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 19:35

Sky_As schreef:
Art_Ificious schreef:

Dit is goed advies als je je paard wil leren om langs de hindernissen te lopen ipv te weigeren.
Daarbij zorgt zwaar maken er juist voor dat je paard harder gaat lopen als het goed is.
Om terug te komen moet het achterbeen er onder komen en de rug opbollen. Als je daar zwaar op gaat zitten, maak je het je paard heel onnodig moeilijk.

Ik zou ts adviseren om of een andere lesgever te zoeken al dan niet tijdelijk, of te wachten met springen op je oude lesgever.

Wat je in de tussentijd wel kan doen is met wat balkjes op de grond oefenen. En dan geen moeilijke dingen. Gewoon wat balkjes neerleggen ( niet achter elkaar maar gewoon los door de bak) en daar iedere keer dat je rijdt over heen te stappen en draven ( wel pas als je paard ontspannen is).
Het moet ook normaal worden voor hem.
En vooral dressuren, want het probleem heeft te maken met de basis die niet goed genoeg voor elkaar is ...

Helaas mag dat niet op de vereniging waar ik met mijn paard spring. De springlessen zijn per 3 lessen bij elkaar gegooid en worden nu door een invaller geleid. Ik heb alleen niet zo’n goede ervaring met drukke lessen en mijn paard dus ik heb besloten te wachten. De dressuur lessen gaan wel gewoon door en daar gaat het super mee. maar zodra ze een sprong ziet wordt ze enthousiast.

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 19:38

MissyNr1 schreef:
Heet worden wil niet altijd zeggen dat het paard het heel leuk vindt om te springen. Het kan ook zijn door pijn of ongemak. Het zouden idee zijn om de rug en je zadel te laten checken, om daarmee wat lichamelijke zaken uit te sluiten

Vorige jaar hebben we samen een ongeluk gehad. Ze is toen helemaal door de molen gehaald (ook met aankoop) en ze was helemaal goed. Het zadel wordt elk halfjaar gekeurd en ligt ook goed. Verder is er met dressuur niks aan de hand, maar met bosritten en springen wordt ze erg enthousiast. In het bos kan ik haar makkelijker corrigeren als ze te heet wordt, maar met springen vind ik dag lastiger omdat ze dan ook makkelijker kunnen vallen als je te veel inhoud.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 19:40

Een goede instructeur moet je daar wel mee kunnen helpen. Zelf ben ik ook niet van de voltes rijden, maar van oefeningen doen op de lijn zelf. Dus halthouden bij aanrijden achterwaarts gaan etc. Dus je paard scherper aan de hulpen zetten en leren om deze manier op jouw te wachten. Maar het is handig als je een instructeur hebt die vanaf de grond je hierbij kan helpen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 19:56

Heb je al geprobeerd om gewoon in de bak te rijden met alle sprongen. Dus niet springen maar gewoon dressuur rijden

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 20:56

Earth schreef:
Een goede instructeur moet je daar wel mee kunnen helpen. Zelf ben ik ook niet van de voltes rijden, maar van oefeningen doen op de lijn zelf. Dus halthouden bij aanrijden achterwaarts gaan etc. Dus je paard scherper aan de hulpen zetten en leren om deze manier op jouw te wachten. Maar het is handig als je een instructeur hebt die vanaf de grond je hierbij kan helpen.

Ja klopt ik heb ook een hele goede instructeur, maar die is door een persoonlijk situatie een tijdje uit de roulatie. En de invaller is ook heel goed, alleen durf ik met die van mij niet in een hele grote groep te rijden.

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 20:56

Amber_anne schreef:
Heb je al geprobeerd om gewoon in de bak te rijden met alle sprongen. Dus niet springen maar gewoon dressuur rijden

Wow nee daar had ik helemaal nog niet over nagedacht. Ik vind dit echt een hele goeie super erg bedankt!

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 21:30

Ik kan je niet helpen behalve mijn ervaring delen met mijn eerste paard, die had dit ook. Die sprong 3 grondbalken tegelijk, zo gepassioneerd...

Bij mij hielp het totaal niet om een volte voor de sprong te maken, of halt te houden,.. werd ze alleen maar heter van.

Veel blijven doen zodat het minder 'bijzonder' wordt is het enige wat ik kan bedenken, en haar eens laten springen met een ervaren ruiter, misschien helpt dat?

Eerst 'moe' maken door longeren, rijden en dan pas springen?

Ik kon op zich goed springen maar was nooit een springruiter, denk dat dat ook niet hielp aan de situatie. Dat voelen paarden ook.

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 22:26

Beemsterkaas schreef:
Ik kan je niet helpen behalve mijn ervaring delen met mijn eerste paard, die had dit ook. Die sprong 3 grondbalken tegelijk, zo gepassioneerd...

Bij mij hielp het totaal niet om een volte voor de sprong te maken, of halt te houden,.. werd ze alleen maar heter van.

Veel blijven doen zodat het minder 'bijzonder' wordt is het enige wat ik kan bedenken, en haar eens laten springen met een ervaren ruiter, misschien helpt dat?

Eerst 'moe' maken door longeren, rijden en dan pas springen?

Ik kon op zich goed springen maar was nooit een springruiter, denk dat dat ook niet hielp aan de situatie. Dat voelen paarden ook.

Wat een goed idee dat longeren voor het rijden dat vind ik wel een fijn idee. Ja daarom heb ik me ook voor veek (oefen)wedstrijden ingeschreven om juist lekker veel te oefenen, maar ik schrok toch wel een beetje gister. Voriger week heeft er een ervaren ruiter opgereden en daar was ze ook heel erg heet bij. Nou ging die snel met haar de hoogte in, waardoor ze het juist goed kon gebruiken voor de sprong. Dankjewel voor de tips!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 22:35

Ook bij een hogere hindernis kan je " heet " niet goed gebruiken. Paard moet gewoon in controle op een sprong af lopen, en zolang die controle ontbreekt moet je al helemaal niet de hoogte in willen bouwen of hele parcoursen door willen gaan.

Ga eens terug naar de basis. Balkjes draven, balkjes galopperen, lage sprongetjes en cavaletti's. Kan allemaal vanuit draf begonnen worden. Laat die oefenparcoursen maar even voor wat het is, zonder controle kan je geen heel parcours normaal en veilig doorkomen en crash je weer in de dubbel.

Voor de hindernis wegtrekken moet je niet willen. Die van mij doet het wel goed op regelmatig even halthouden. Ver voor de hindernis, wat dichter op de hindernis, zo snel mogelijk na de hindernis. Lekker afwisselen, maar houd ze wel aan de hulpen. Maar maak er geen touwtrek spel van, je paard moet wel netjes terugkomen op je zit. Als dat al niet goed gaat, is dat stap 1.

Maak van het springen geen groot ding. Staan de hindernissen altijd in de bak? Ga er lekker tussendoor rijden. Is paard rustig en braaf, kan je af en toe eens 1 of 2 sprongetjes meepakken en daarna doe je weer lekker dressuur rijden. Hou het laag, hou het simpel. Hele parcoursen en de hoogte in komt wel weer als je weer begeleiding krijgt van je instructrice.

En nee, het helpt dan niet om er een "ervaren" ruiter op te zetten die het paard vervolgens nogsteeds laat jakkeren, maar dan over een hoge hindernis.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 22:44

Citaat:
Maak van het springen geen groot ding. Staan de hindernissen altijd in de bak? Ga er lekker tussendoor rijden. Is paard rustig en braaf, kan je af en toe eens 1 of 2 sprongetjes meepakken en daarna doe je weer lekker dressuur rijden. Hou het laag, hou het simpel. Hele parcoursen en de hoogte in komt wel weer als je weer begeleiding krijgt van je instructrice.

Deze pik ik eruit.
Scheelt type werk op mijn gsm als fossiel :+
Maar helemaal eens

Lekker rijden tussen de sprongen.
Heeft hij rust pak je een sprongetje.
Blijft de rust nog een.
Zoniet. Dressuur tot de rust terug is.
Duurt dat lang dan helaas geen sprong meer.
Volgende keer weer.

Rust en blijven gehoorzamen is altijd de basis.
Juist hoe hoger het word hoe belangrijker.

Dus dit moet er eerst inzitten. Dan kun je pas verder.

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 22:54

prugelpiet schreef:
Ook bij een hogere hindernis kan je " heet " niet goed gebruiken. Paard moet gewoon in controle op een sprong af lopen, en zolang die controle ontbreekt moet je al helemaal niet de hoogte in willen bouwen of hele parcoursen door willen gaan.

Ga eens terug naar de basis. Balkjes draven, balkjes galopperen, lage sprongetjes en cavaletti's. Kan allemaal vanuit draf begonnen worden. Laat die oefenparcoursen maar even voor wat het is, zonder controle kan je geen heel parcours normaal en veilig doorkomen en crash je weer in de dubbel.

Voor de hindernis wegtrekken moet je niet willen. Die van mij doet het wel goed op regelmatig even halthouden. Ver voor de hindernis, wat dichter op de hindernis, zo snel mogelijk na de hindernis. Lekker afwisselen, maar houd ze wel aan de hulpen. Maar maak er geen touwtrek spel van, je paard moet wel netjes terugkomen op je zit. Als dat al niet goed gaat, is dat stap 1.

En nee, het helpt dan niet om er een "ervaren" ruiter op te zetten die het paard vervolgens nogsteeds laat jakkeren, maar dan over een hoge hindernis.

Dankjewel voor de tips ik ga ze zeker proberen

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 22:54

Ik bedoel met volte ook niet vlak voor de sprong. Maar zo'n 3 a 4 galopsprongen voor de sprong al afwenden, dit heeft bij de merrie van mijn zus echt goed geholpen.

En idd ook het gewoon dressuren tussen de sprongen heen, ze moeten niet heet worden als ze een sprong zien, het moet doodnormaal worden dat er sprongen staan in de piste en dat je er gewoon dichtbij kan komen zonder dat je paard heet wordt.

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 22:55

DuoPenotti schreef:
Citaat:

Deze pik ik eruit.
Maar helemaal eens

Blijft de rust nog een.
Volgende keer weer.

Ik vond dat inderdaad ook een super handig tip.

kiki1976

Re: Paard wordt heet met springen tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 08:56

Die van mij kon ook echt enorm heet worden van springen.

Ik lees hier verschillende adviezen en tips.
Ik moet zeggen dat een volte draaien voor de hindernis echt verschillend is per paard.
Bij mijn merrie met een enorme balken drang werkte dat echt niet in ons nadeel. In haar geval leerde we ( in combi met andere oefeningen) haar niet aan erlangs te gaan. Maar juist bij ons te blijven. Evenals gewoon dressuurmatig tussen de hindernissen rijden.
In het begin kreeg ze daar echt wel een error van. Want wilde over iedere hindernis die ze zag.

Maar uiteindelijk na veel trainen in de lessen is dit goed hanteerbaar geworden.

Helaas voor haar mag ze door een blessure niet meer. Maar als ze mijn stalgenootje een sprongetje ziet bouwen staat ze vooraan bij het hek. Mag ik mee, mag ik mee....

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 09:10

DuoPenotti schreef:
Citaat:

Deze pik ik eruit.
Maar helemaal eens

Blijft de rust nog een.
Volgende keer weer.

Volledig eens met dit.

Mijn paard wordt ook makkelijk heet bij het springen. Rust is echt belangrijk. Probeer tussen hindernissen door te rijden, zonder de intentie om ook maar te springen. Pas als je denkt, nu is hij echt rustig kan je eens een sprongetje proberen. Sprongen vooral laag zouden, want als het niet lukt op een lage sprong, heeft in de hoogte gaan absoluut geen zin, buiten het paard nog meer op te fokken.
Wat bij mijn paard helpt is na de sprong zo snel mogelijk weer naar stap te gaan en dit verder en verder uit te bouwen als ze rustiger is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 09:27

Eerst even een aanvullende overall tip op de goede tips die je al krijg:. Ga niet overcompenseren en ónder het tempo rijden. Daarmee maak je het veel paarden dan te moeilijk waardoor ze alleen nog maar harder willen gaan om terug te komen in hun comfortzone.

En om dressuur te combineren met balken: Leg 2 balken op de grond, ongeveer 21 meter uit elkaar maar het komt niet heel precies. Galoppeer er eerst gewoon in je natuurlijke galop overheen en tel de sprongen tussen de balken. Ga nu dressuurmatig aan de slag. Kun je het aantal sprongen er tussen mooi gelijk houden? Kun je er 1 meer tussen krijgen? Kun je dan weer terug naar je basis aantal? Kun je er ook 2 meer tussen kriijgen. Kun je er 1 minder tussen krijgen (al is dit in jouw geval niet je eerst stap, uiteindelijk wil je ook over een grotere galop controle krijgen) Etc etc.
Je kunt hier uiteindelijk ook cavaleties van maken of kleine hindernisjes

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 09:44

Op zich is een paard dat heel eager is op de sprong, een groot goed. Maar je moet dat wel goed kunnen managen.
Je bent nu zo te lezen nog niet toe aan een parcours springen. Eerst 10 stappen terug en je basis met springen op orde krijgen. Springen is niets anders als dressuur waarbij je af en toe iets tegenkomt.

Grote fout die vaak gemaakt wordt met hete paarden op de sprong, is dat de ruiter zelf ook heel druk wordt met tegenhouden in het aanrijden en met veel teugeldruk het paard probeert af te remmen. De kunst van het springen is, juist met een hete, dat je 1 rustig ritme onderhoudt, naar de sprong toe en ook na de sprong. Niet hectisch worden. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar hier zijn hele eenvoudige oefeningen voor.

Begin eens met een kruisje (mag ook gewoon in het begin een balk of een cavaletti zijn) op X te zetten, op zo'n manier dat je dat kruisje tegenkomt als je een grote volte rijdt bij A of C. Ga na het losrijden gewoon op een fijn ritme galopperen, ga meetellen zodat je ook echt bewust bent van dat je 1 ritme aanhoudt en stuur dan eens die grote volte op en pak die balk of kruisje mee. Gewoon dressuur rijden, doe of die balk er niet ligt. Gewoon doortellen en jouw enige taak is met een zachte hand en met je zit dat zelfde ritme te onderhouden. Niet naar de sprong toerijden, meer de sprong op jou af laten komen! Jij verandert niet. Dus niet gaan trekken en blijven wachten tot het paard echt springt. Na de sprong direct weer zitten en zelfde ritme. Hij zal in het begin echt wel erop af schieten, druk gaan doen, maar jij moet rustig blijven, stoicijns blijven in waar je mee bezig bent, volte, 1 ritme, handen zacht en laag houden en die sprong is niets meer als iets dat je toevallig tegenkomt. Als jij niet verandert in je rijden naar de sprong, gaat dat kwartje echt wel vallen. Met 1 hindernis kun je dit linksom en rechtsom oefenen (volte bij A en volte bij C). Je bent pas tevreden op het moment dat de sprong echt gewoon aanvoelt als elke andere galopsprong op die volte (het is dus zaak dat het gewoon een lage hindernis is). Dit kun je gewoon heel regelmatig in je training meenemen, het moet normaal worden.

Verder in-uitjes. 3-4-5- achter elkaar. Gewoon rustig in draf inrijden en laat het hem maar uitzoeken. Hij gaat zelf merken dat het niet lukt als hij er als een jekko doorgaat.

Voorlopig nog niet in lange lijnen naar een sprong toerijden, veel te veel tijd en ruimte om tegen elkaar te gaan lopen vechten. Wat je wel kan doen is 2 balken op de grond op een meter of 15 afstand in een lijn en ga daar in een ritme doorheen galopperen. Hoeveel galopsprongen maakt hij tussen de balken. Verlaag eens je ritme (niet pas tussen de balken maar gewoon in zij geheel) en kijk of je daarmee een galopsprong meer tussen de balken krijgt, zonder dat het trekken en hectisch wordt. En rij dan ook een een hoger ritme, en een galopsprong minder. Leer eerst dat soort basis controle met balken/hindernisjes voordat je een parcours in gaat.
Als je gaat oefenen met een dubbelsprong, leg een galopbalk tussen de sprongen. Dus sprong, galopbalk op ca 3,5 meter, en dan nog een sprongetje na 3,5 meter. Dan leert ie niet als een kanon over die eerste te gaan om totaal niet uit te komen op de tweede. Laat hem meedenken en laat het hem gaan snappen, jij moet vooral rustig rijden, 1 ritme aanhouden, wachten op de sprong, sprong naar je toe laten komen en niet op de sprong afrijden. Vooral niet gaan trekken, niet druk gaan doen en vooral niet op het laatste moment hem gaan overvallen met rare acties als hem er voor wegtrekken omdat het te hard gaat. Laat hem de fout maar maken, daar leert hij van.

Heel veel succes!