Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kirrietje schreef:Ik zou als ik jou was de wedstrijd afzeggen en wachten met springen tot je weer kan lessen
Art_Ificious schreef:Wat mijn zus deed als haar merrie zo heet werd op de sprong toe:
Vlak voor de sprong een volte rijden, dus niet voorspelbaar maken voor je paard dat je gaat springen. Doe ook eens wat anders dus richting de hindernis rijden en dan op 3m ervoor afwenden en een volte maken of wat dressuur tussen de hindernissen door. Zo hou je de focus van het paard ook meer bij jou.
Als je dit doet en je merkt dat ae rustig blijft dan kan je proberen om weer richting de sprong te rijden.
Blijf de laatste 4 galoppassen goed doorzitten (je wat zwaarder maken zorgt ook voor dat je paard minder snel gaat), pas uit het zadel komen als je paard omhoog gaat, niet eerder want dan is de kans op vallen veel groter als het paard plots weigert.
Elisa2 schreef:Kirrietje schreef:Ik zou als ik jou was de wedstrijd afzeggen en wachten met springen tot je weer kan lessen
Dit is het meest verstandige advies.
Daarnaast zou je kunnen proberen vanuit een langzame draf aan te komen rijden en een volte te draaien zodra het paard het over wilt nemen. Paard moet leren wachten.
Art_Ificious schreef:Wat mijn zus deed als haar merrie zo heet werd op de sprong toe:
Vlak voor de sprong een volte rijden, dus niet voorspelbaar maken voor je paard dat je gaat springen. Doe ook eens wat anders dus richting de hindernis rijden en dan op 3m ervoor afwenden en een volte maken of wat dressuur tussen de hindernissen door. Zo hou je de focus van het paard ook meer bij jou.
Als je dit doet en je merkt dat ae rustig blijft dan kan je proberen om weer richting de sprong te rijden.
Blijf de laatste 4 galoppassen goed doorzitten (je wat zwaarder maken zorgt ook voor dat je paard minder snel gaat), pas uit het zadel komen als je paard omhoog gaat, niet eerder want dan is de kans op vallen veel groter als het paard plots weigert.
Sky_As schreef:Art_Ificious schreef:Wat mijn zus deed als haar merrie zo heet werd op de sprong toe:
Dit is goed advies als je je paard wil leren om langs de hindernissen te lopen ipv te weigeren.
Daarbij zorgt zwaar maken er juist voor dat je paard harder gaat lopen als het goed is.
Om terug te komen moet het achterbeen er onder komen en de rug opbollen. Als je daar zwaar op gaat zitten, maak je het je paard heel onnodig moeilijk.
Ik zou ts adviseren om of een andere lesgever te zoeken al dan niet tijdelijk, of te wachten met springen op je oude lesgever.
Wat je in de tussentijd wel kan doen is met wat balkjes op de grond oefenen. En dan geen moeilijke dingen. Gewoon wat balkjes neerleggen ( niet achter elkaar maar gewoon los door de bak) en daar iedere keer dat je rijdt over heen te stappen en draven ( wel pas als je paard ontspannen is).
Het moet ook normaal worden voor hem.
En vooral dressuren, want het probleem heeft te maken met de basis die niet goed genoeg voor elkaar is ...
MissyNr1 schreef:Heet worden wil niet altijd zeggen dat het paard het heel leuk vindt om te springen. Het kan ook zijn door pijn of ongemak. Het zouden idee zijn om de rug en je zadel te laten checken, om daarmee wat lichamelijke zaken uit te sluiten
Earth schreef:Een goede instructeur moet je daar wel mee kunnen helpen. Zelf ben ik ook niet van de voltes rijden, maar van oefeningen doen op de lijn zelf. Dus halthouden bij aanrijden achterwaarts gaan etc. Dus je paard scherper aan de hulpen zetten en leren om deze manier op jouw te wachten. Maar het is handig als je een instructeur hebt die vanaf de grond je hierbij kan helpen.
Beemsterkaas schreef:Ik kan je niet helpen behalve mijn ervaring delen met mijn eerste paard, die had dit ook. Die sprong 3 grondbalken tegelijk, zo gepassioneerd...
Bij mij hielp het totaal niet om een volte voor de sprong te maken, of halt te houden,.. werd ze alleen maar heter van.
Veel blijven doen zodat het minder 'bijzonder' wordt is het enige wat ik kan bedenken, en haar eens laten springen met een ervaren ruiter, misschien helpt dat?
Eerst 'moe' maken door longeren, rijden en dan pas springen?
Ik kon op zich goed springen maar was nooit een springruiter, denk dat dat ook niet hielp aan de situatie. Dat voelen paarden ook.
Citaat:Maak van het springen geen groot ding. Staan de hindernissen altijd in de bak? Ga er lekker tussendoor rijden. Is paard rustig en braaf, kan je af en toe eens 1 of 2 sprongetjes meepakken en daarna doe je weer lekker dressuur rijden. Hou het laag, hou het simpel. Hele parcoursen en de hoogte in komt wel weer als je weer begeleiding krijgt van je instructrice.
prugelpiet schreef:Ook bij een hogere hindernis kan je " heet " niet goed gebruiken. Paard moet gewoon in controle op een sprong af lopen, en zolang die controle ontbreekt moet je al helemaal niet de hoogte in willen bouwen of hele parcoursen door willen gaan.
Ga eens terug naar de basis. Balkjes draven, balkjes galopperen, lage sprongetjes en cavaletti's. Kan allemaal vanuit draf begonnen worden. Laat die oefenparcoursen maar even voor wat het is, zonder controle kan je geen heel parcours normaal en veilig doorkomen en crash je weer in de dubbel.
Voor de hindernis wegtrekken moet je niet willen. Die van mij doet het wel goed op regelmatig even halthouden. Ver voor de hindernis, wat dichter op de hindernis, zo snel mogelijk na de hindernis. Lekker afwisselen, maar houd ze wel aan de hulpen. Maar maak er geen touwtrek spel van, je paard moet wel netjes terugkomen op je zit. Als dat al niet goed gaat, is dat stap 1.
Maak van het springen geen groot ding. Staan de hindernissen altijd in de bak? Ga er lekker tussendoor rijden. Is paard rustig en braaf, kan je af en toe eens 1 of 2 sprongetjes meepakken en daarna doe je weer lekker dressuur rijden. Hou het laag, hou het simpel. Hele parcoursen en de hoogte in komt wel weer als je weer begeleiding krijgt van je instructrice.
En nee, het helpt dan niet om er een "ervaren" ruiter op te zetten die het paard vervolgens nogsteeds laat jakkeren, maar dan over een hoge hindernis.
DuoPenotti schreef:Citaat:Maak van het springen geen groot ding. Staan de hindernissen altijd in de bak? Ga er lekker tussendoor rijden. Is paard rustig en braaf, kan je af en toe eens 1 of 2 sprongetjes meepakken en daarna doe je weer lekker dressuur rijden. Hou het laag, hou het simpel. Hele parcoursen en de hoogte in komt wel weer als je weer begeleiding krijgt van je instructrice.
Deze pik ik eruit.
Scheelt type werk op mijn gsm als fossiel
Maar helemaal eens
Lekker rijden tussen de sprongen.
Heeft hij rust pak je een sprongetje.
Blijft de rust nog een.
Zoniet. Dressuur tot de rust terug is.
Duurt dat lang dan helaas geen sprong meer.
Volgende keer weer.
Rust en blijven gehoorzamen is altijd de basis.
Juist hoe hoger het word hoe belangrijker.
Dus dit moet er eerst inzitten. Dan kun je pas verder.
DuoPenotti schreef:Citaat:Maak van het springen geen groot ding. Staan de hindernissen altijd in de bak? Ga er lekker tussendoor rijden. Is paard rustig en braaf, kan je af en toe eens 1 of 2 sprongetjes meepakken en daarna doe je weer lekker dressuur rijden. Hou het laag, hou het simpel. Hele parcoursen en de hoogte in komt wel weer als je weer begeleiding krijgt van je instructrice.
Deze pik ik eruit.
Scheelt type werk op mijn gsm als fossiel
Maar helemaal eens
Lekker rijden tussen de sprongen.
Heeft hij rust pak je een sprongetje.
Blijft de rust nog een.
Zoniet. Dressuur tot de rust terug is.
Duurt dat lang dan helaas geen sprong meer.
Volgende keer weer.
Rust en blijven gehoorzamen is altijd de basis.
Juist hoe hoger het word hoe belangrijker.
Dus dit moet er eerst inzitten. Dan kun je pas verder.