Omdraaien en naar huis (willen) rennen op buitenrit. Hoe oplossen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iejoorr

Omdraaien en naar huis (willen) rennen op buitenrit. Hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-25 20:54

Goed, ik ga proberen dit verhaal zo logisch mogelijk te schrijven. Maar als er onduidelijkheden zijn dan hoor ik het graag :D

Sinds een jaar of 2 rij ik heel geregeld buiten met mijn paard. Zo nu en dan stopte hij opeens en probeerde door middel van een ''hopje'' om te draaien. Tot dan toe altijd goed op te lossen met even been geven en een flinke ''denk er om, doorlopen nu!''. Dan was het ook klaar en dan heb ik de rest van de rit nergens last van.
Tot september.
Hij stopte weer om om te draaien, ik paste mijn normale oplossing toe en vervolgens gingen we weer verder. Echter 2 passen later draait hij volle vaart om, om er in volle galop vandoor te gaan de kortste route naar huis. Tijdens deze actie ben ik vol met mijn been tegen een boom geklapt, een beugel verloren en daarna maar zoveel mogelijk vast blijven houden. Ik ben tegen hem gaan praten en heb hem midden op de heide om een boom heen kunnen draaien waardoor hij tot stilstand kwam.

Als we samen met een ander paard zijn doet hij dit overigens niet. Alleen als ik ''alleen'' op pad ga (ik rij nooit alleen, er is dan altijd iemand lopend of op de fiets mee).
Het gevolg van deze acties is dat ik bang ben om nog op pad te gaan. Sinds die keer in september lijkt het namelijk heftiger te zijn geworden met als toppunt dat hij vandaag op zijn achterbenen ging staan. Hij wilde namelijk persé naar rechts (huis), ging stilstaan en met geen mogelijkheid weer vooruit. Degene die lopend mee was heeft hem vastgepakt om mee te nemen waarop hij omhoog kwam. Ik ben toen afgestapt en er was niks meer aan de hand en kon hem zo meenemen.

Ik ken mijn paard best aardig ondertussen en zie dus ook dat dit geen angst is. Hij heeft ook totaal geen last van verlatingsangst (kan gemakkelijk alleen op de wei blijven als de rest binnen/weg is).

Ik ben benieuwd of iemand dit herkend en weet hoe dit eventueel is op te lossen. Of moet ik accepteren dat mijn paard niet alleen op buitenrit kant? Of is dit puur uitproberen hoever hij kan gaan zodat hij naar huis mag? (denkt een paard zo?)

Muze

Re: Omdraaien en naar huis (willen) rennen op buitenrit. Hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 20:55

En waarom denk je dat dit geen angst is?

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-25 21:06

Ik zie als hij iets eng vindt het sowieso altijd aan zn hoofd/oren. En zijn angstreactie is veel plotselinger. Dat is echt: iets eng vinden -> wegwezen. Hij is dan een echte flight.
Hier gaat hij eerst rustig stilstaan om te kijken wat hij wil en zodra ik aangeef dat dat is wat ik niet wil, dan wordt het lastig.

Daarnaast is dit gedrag altijd op de heenweg van de buitenrit, nooit op de terugweg.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 21:16

Misschien geen acute verlatingsangst, maar hij is liever bij zijn matties dan alleen op buitenrit.
Ik zou gaan overleggen en trainen met een kundige instructeur, want blijkbaar worden er signalen gemist waardoor hij zich steeds meer ruimte heeft om zijn eigen plan te trekken.
Wellicht ook met grondwerk jullie basis versterken.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 21:21

Waarschijnlijk duw je hem dan toch net over t randje.
Z’n emmer zal al bijna vol zitten en als hij dan t gevoel heeft geen keus te hebben, kiest hij toch voor zn eigen veiligheid

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 21:28

Iejoorr schreef:
Ik zie als hij iets eng vindt het sowieso altijd aan zn hoofd/oren. En zijn angstreactie is veel plotselinger. Dat is echt: iets eng vinden -> wegwezen. Hij is dan een echte flight.
Hier gaat hij eerst rustig stilstaan om te kijken wat hij wil en zodra ik aangeef dat dat is wat ik niet wil, dan wordt het lastig.

Daarnaast is dit gedrag altijd op de heenweg van de buitenrit, nooit op de terugweg.

Dit laatste zegt genoeg. Dat klinkt wel degelijk als een vorm van verlatings angst. Waarschijnlijk raakt je paard in de stress zodra hij buiten gehoorafstand is, of juist nog net zijn kuddegenoten kan horen roepen, waardoor hij terug wil. Paarden kunnen elkaar nog over zo'n 4,5km horen, iets verder dan je waarschijnlijk zou verwachten. :)

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 21:31

Waar woon/ rij je? Misschien ruikt je paard toch iets wat wij niet waar kunnen nemen en is het toch angst.
Mijn pony is ook echt topbraaf buiten maar vorig jaar dit ze dit ook 2x op buitenrit, later bleek dat daags daarvoor in dat gebied de wolf diverse schapen had gepakt.
Soms is ze nu alerter dan “vroeger” en vermoed ik dat ze weer de wolf ruikt. Ik woon/rij in het drentsfriese wold een echt wolfengebied.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-25 21:36

Dat dat zo'n afstand is wist ik inderdaad niet! Goed om te weten.
Echter vind ik het zo vreemd dat, zoals vandaag, ik even ben afgestapt. Een paar honderd meter verderop (niet richting huis) ben ik weer opgestapt en toen was alles weer koek en ei en niks aan de hand.
Ook als ik gewoon aan de hand een rondje door het bos loop is er nooit wat aan de hand. Alleen als ik er op zit.

Momenteel rijden we op de noord-veluwe. Maar toen hij in Spijkenisse stond deed hij dit ook. Ik betwijfel dus of het aan de locatie ligt..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 21:41

Het kan natuurlijk best zijn dat hij voelt dat iets spannend is. Of eng. Of hij zich op welke manier dan ook niet "veilig" voelt en je hem inderdaad over het randje duwt op dat moment.

Ik zou zeggen dat de oplossing is: zorgen dat je paard niet naar huis hoeft om zich veilig te voelen, maar dat hij leert om op jou te vertrouwen, zich bij jou helemaal veilig te voelen. En een belangrijk onderdeel daarvan is in mijn ervaring dat je soms zo'n punt kan hebben waarop ze niet verder willen. Dan is er toch iets waardoor ze zich niet op hun gemak voelen.

Die van mij heeft in het begin ook zo'n periode gehad dat ze ergens niet verder wilde en liefst om wilde draaien en naar huis rennen. Als je dan stevig doorduwt dan kan het zijn dat je er vanaf bent en er geen last meer van hebt. Maar kans is ook dat je er de eerste keer / keren misschien nog wel mee weg komt omdat je het dier wat overbluft, maar al snel kunnen ze wat pittiger worden en besluiten om om te draaien en er vandoor te tetteren :(:)

In mijn ervaring werkt het dan het beste om echt alle tijd voor een ritje te hebben. Dat je voor een rondje van een (half) uur gewoon de hele dag de tijd hebt, verder nergens naartoe moet en je niet gaat zitten ergeren ofzo.

Als paard dan ergens "stokt" dan probeer je eerst gewoon rustig en met vertrouwen zachtjes verder te duwen van "niks aan de hand, loop maar door" maar als je ziet dat beestje echt niet wil en het zover komt dat ze achteruit gaan lopen / om willen draaien / weg willen rennen dan is het stresslevel te hoog en moet je echt even stoppen.

Ik laat paard dan op de plek staan. Prima dat je (nu) niet door wilt lopen. Maar terug is geen optie. Je mag van mijn part de rest van de dag blijven staan, ik heb de tijd :j Maar we gaan niet terug. Niet boos doen, niet geïrriteerd doen. Gewoon vriendelijk maar standvastig uitstralen dat er niks aan de hand is en blijven staan of doorlopen de enige optie is.

Uiteindelijk kiezen ze over het algemeen dan toch wel eieren voor hun geld.

Natuurlijk wel mits er echt niks akeligs op die route is, en je wel een beetje een vertrouwensband hebt, dat dier wel weet dat je okee bent en te vertrouwen bent. En het helpt natuurlijk ook wel als je een rit maakt die voor het paard zelf ook leuk is. Dat je bvb. een rit maakt waar paard onderweg wat lekkers te wachten staat, of een fijn galop pad, of iets waardoor dier er zelf ook zin in heeft en niet alleen maar als vervoer dient zeg maar :=

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 21:47

Iejoorr schreef:
Dat dat zo'n afstand is wist ik inderdaad niet! Goed om te weten.
Echter vind ik het zo vreemd dat, zoals vandaag, ik even ben afgestapt. Een paar honderd meter verderop (niet richting huis) ben ik weer opgestapt en toen was alles weer koek en ei en niks aan de hand.
Ook als ik gewoon aan de hand een rondje door het bos loop is er nooit wat aan de hand. Alleen als ik er op zit.

Momenteel rijden we op de noord-veluwe. Maar toen hij in Spijkenisse stond deed hij dit ook. Ik betwijfel dus of het aan de locatie ligt..

Het kan natuurlijk best dat je paard andere paarden hoort (wat wij als mens dus niet oppikken) en daarop reageert. Het blijven natuurlijk kudde dieren. Zodra hij niets meer hoort ziet hij misschien ook geen reden om terug te keren. Dat zou ook verklaren waarom hij dit gedrag niet altijd / en op verschillende plekken vertoont. Onzekere/ voorzichtige paarden laten zich vaak beter leiden aan de hand dan onder het zadel. Ik heb er zelf ook zo één gehad. ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 21:52

Mijn welsh ruin deed dit ook toen hij jonger was.
Ik liet hem dan eigenlijk stilstaan, sprak hem juist lovend toe,van ja goed zo braaf,,knappe vent!
En dan had ik wel wat snoepjes in mijn jaszak en dan kreeg hij die en mocht even in de berm grazen.
Dit doorbrak zijn paniek,want dat was het.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 21:53

Oho; dit mag geen patroon worden!
wat ik zou proberen te doen:
- als ik hem in de namiddag mee wil nemen op buitenrit, zou ik zeker ervoor zorgen dat hij in de voormiddag kon uitrazen in de weide zodat alvast zijn stalmoed weg is. (liefst nog meer buiten, maar kom.)
- ik zou een steviger bit in steken (vb. pelham met 2 teugels) tot dit gedrag over is. (Nu krijg ik vast het hele forum over me heen.)
- Ik zou nu even de enge plaatsen vermijden en altijd ritjes in een cirkelvorm maken. Ik bedoel dat je zorgt dat je nooit moet "omdraaien en terugkeren" maar wel via een andere weg naar huis kunt. Je paard leert dan dat hij vooruit moet om thuis te komen. Is jullie zelfvertrouwen na een tijdje weer gegroeid dan maak je het weer moeilijker.

- Een paard dat plots stress krijgt op buitenrit is natuurlijk altijd proberen aan te voelen wat de oorzaak en de juiste aanpak is bij jouw eigen paard.
De ene moet even de tijd krijgen om het te bekijken en als veilig te beoordelen.
Uitzonderlijk stap ik ook wel eens af om het enge voorwerp te passeren. Meestal keer ik dan nog meermaals om, meerdere keren te voet en daarna meerdere keren te paard. Dit is echt uitzonderlijk want het mag geen beloning worden voor slecht gedrag.
De andere moet je overtuigen door zelf totaal ontspannen en ongeïnteresseerd voor het enge voorwerp te zijn. Er zéker niet op focussen.
Nog een andere moet je gewoon aan het werk zetten zodat hij zijn aandacht bij jou moet houden. Stelling links, stelling rechts ...
Of de stress laten afvloeien door van in het begin van je rit echt lange tijd gelijkmatig te gaan draven.
En tenslotte zijn er ook paarden die je echt uittesten en waarmee je eerst een paar oorlogjes moet uitvechten voor ze jou willen geloven.

Grondwerk, dressuurles, veel en veelzijdig rijden, de rantsoenen onder de loep nemen, niet scheren zijn ook allemaal positief.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-25 22:10

Pmarena; Dank voor je tips! Dat gewoon laten stilstaan en even afwachten is inderdaad een goeie. Ga ik eens proberen.
Uiteraard ga ik niet direct in de aanval naar hem als hij even stil staat, (want soms moet hij ook gewoon even poepen/plassen) maar na een paar keer rustig been geven en hand naar voren wil ik wel graag een reactie krijgen :))

journee; dankjewel. Dit kan inderdaad wel iets verklaren. Het is inderdaad ook altijd op een andere plek.

koend; Ook hele fijne tips, dankjewel!
Een ander bit heb ik geprobeerd, maar maakte 0 verschil. Het laten uitrazen of aan het begin wat draven is ook een goed idee.
We rijden eigenlijk altijd wel cirkels. Maar in die cirkels lopen weer verschillende route's, en dus ook verschillende wegen die naar huis gaan. Het wat meer aan het werk zetten tijdens een ritje is ook het proberen waard.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 22:23

One-rein stop? Moet je er wel snel mee zijn. Evt. instructeur op de fiets mee? Even duidelijk zijn kan geen kwaad, heeft een dier soms ook baat bij, grenzen stellen.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 23:08

Ik rij een merrie die dit ook kan. Dan wel het stilstaan, om willen draaien of achterwaarts (richting/in sloten) gaan. Ik heb destijds ook een topic geopend en het is al enorm verbeterd maar het is vaak nog steeds de eerste 15-30 minuten gedoe, eenmaal onderweg doet ze het niet meer gelukkig.

Ik had die tip van het stilstaan ook gekregen, maar die hielp bij ons niet. Ze bleef of net zolang stilstaan totdat ik toch zelf weer moest drijven, of ze wilde niet stilstaan en bleef achterwaarts gaan en omdraaien.

Bij ons helpt het om gewoon even af te stappen, een 100 meter te lopen en weer op te stappen. Blijkbaar zit haar emmer dan vol en blokkeert ze letterlijk. Als ik afstap is het prima, dan loopt ze netjes mee en als ik opgestapt ben kunnen we (soms alsnog met wat aarzeling) weer verder. Ze haalt naar mijn idee meer steun van het ernaast staan dan van het erop zitten als we langs engs moeten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 23:36

Anastasia24 schreef:
One-rein stop? Moet je er wel snel mee zijn. Evt. instructeur op de fiets mee? Even duidelijk zijn kan geen kwaad, heeft een dier soms ook baat bij, grenzen stellen.

1e dat in mij opkwam.

Hier was het een patroon geworden. Eenmaal doorbroken was het goed. Duurde lang! Afstappen was t slechtste idee, stond ik zonder paard. Uiteindelijk de one rein stop goed onder de knie gekregen én vanuit daar tig keer hetzelfde stuk gelopen: als hij wegrende, liet ik hem weer dat stuk teruglopen. Elke keer weer. Net zolang tot hij wél rustig erdoor ging en toen uitgebreid beloond etc.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 23:54

Doet hij dit ook als je gaat wandelen? Anders is een stukje ernaast lopen, voordat hij gaat staken mss een optie?

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 07:37

Zorg dat je paard jou kan vertrouwen. Je ziet het wellicht niet, maar hij bouwt blijkbaar dus wel zo veel spanning op dat vluchten zijn enige uitweg nog is. En dat moet je voorkomen, niet met harder aanpakken, hulpteugels, scherpere bitten enz. Daarmee ga je je paard niet extra vertrouwen geven.

Op het moment dat je merkt dat hij spanning opbouwt en zijn emmertje bijna vol zit, stap je gewoon af en ga je een stukje naast m lopen tot je het idee hebt weer rustig op te kunnen stappen zonder dat hij omdraait en naar huis rent met jouw ene voet in de beugel.

Zoek niet het gevaar, maar het vertrouwen op

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 07:53

Veel tips zijn al gegeven. Maar mijn ervaring is dat sommige paarden het gewoon niet fijn )veilig) vinden om alleen op pad te gaan. Zeker wanneer het vertrouwen van de ruiter een klap heeft gekregen. Soms kun je beter met iemand samen gaan. Dat kan overigens ook iemand op de fiets zijn.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 09:27

Amado schreef:
Op het moment dat je merkt dat hij spanning opbouwt en zijn emmertje bijna vol zit, stap je gewoon af en ga je een stukje naast m lopen tot je het idee hebt weer rustig op te kunnen stappen zonder dat hij omdraait en naar huis rent met jouw ene voet in de beugel.

Zoek niet het gevaar, maar het vertrouwen op

Dit zou ik idd ook aanraden :j
(Overigens wel met ook een scherper bit zodat áls hij omdraait je kunt voorkomen dat hij naar huis dendert.)

Ik heb eens een docu gezien waarin werd gewerkt met voer onderweg, dus iemand met een emmer lekkers steeds ergens op de route zetten, zodat vooruit blijven gaan tot een beloning leidt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 10:11

Anastasia24 schreef:

:j

Dit, en daarnaast zou ik wat meer gaan wandelen met je paard aan de hand om hem zelfverzekerder te maken.

Afstappen zou ik zelf niet snel doen, lees ook dat je paard eigenlijk heel snel omdraait en wegspurt dus dan lijkt me dat ook geen optie en zelfs gevaarlijk. Maar one rein stop aanleren, vooral LOSLATEN aan de voorkant..hoe tegenstrijdig dat ook klinkt bij een paard die er vandoor gaat en met de one rein stop stoppen. Been er aan, weer het hoofd in de goede richting parkeren en voorwaarts rijden.

Paard kan duizenden redenen hebben, en het is goed om die allemaal te bekijken zodra je veilig bent maar op zo'n moment zelf moet hij gewoon luisteren, voor de veiligheid. En tja..wat lastig is. Als je angst hebt dan voelt hij je onzekerheid dus wellicht kun je een handige ruiter inschakelen die niet bang is om dit patroon even te doorbreken samen?

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 10:16

Dit komt wel vaker voor bij paarden die alleen op buitenrit moeten vertrekken.

Het is ook echt een moeilijk probleem, je moet al erg zelfzeker zijn, goed kunnen begrenzen om hem voorwaarts te houden en te kunnen anticiperen.

Wat je hebt meegemaakt, in volle galop naar stal, is super eng en helemaal begrijpelijk dat dat sporen heeft nagelaten. Dat voelt je paard ook.

Mijn advies zou dus zijn om enerzijds veel wandelingen aan de hand te maken, en anderzijds, als je er toch op zit: beginnen met hele kleine rondjes buiten en dat steeds opbouwen. Mocht je die mogelijkheid hebben.

Het belangrijkste is dat jullie mekaar terug leren vertrouwen..

Veel mensen vinden ook dat je nooit alleen op buitenrit mag. Begrijpelijke insteek. Die afweging moet je zelf maken.. en is ook per paard verschillend.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 10:38

gerpiegorp schreef:
Ik rij een merrie die dit ook kan. Dan wel het stilstaan, om willen draaien of achterwaarts (richting/in sloten) gaan. Ik heb destijds ook een topic geopend en het is al enorm verbeterd maar het is vaak nog steeds de eerste 15-30 minuten gedoe, eenmaal onderweg doet ze het niet meer gelukkig.

Ik had die tip van het stilstaan ook gekregen, maar die hielp bij ons niet. Ze bleef of net zolang stilstaan totdat ik toch zelf weer moest drijven, of ze wilde niet stilstaan en bleef achterwaarts gaan en omdraaien.

Bij ons helpt het om gewoon even af te stappen, een 100 meter te lopen en weer op te stappen. Blijkbaar zit haar emmer dan vol en blokkeert ze letterlijk. Als ik afstap is het prima, dan loopt ze netjes mee en als ik opgestapt ben kunnen we (soms alsnog met wat aarzeling) weer verder. Ze haalt naar mijn idee meer steun van het ernaast staan dan van het erop zitten als we langs engs moeten.

Als afstappen en stukje er naast lopen goed werkt, dan kan je dat gewoon doen natuurlijk :j
Maar daarbij is het risico weer dat het een soort spelletje wordt èn het moment van af- en opstijgen ben je super kwetsbaar en overgeleverd aan de goodwill van je paard....dat kan erg tricky zijn als die op dat moment tòch besluit om er vandoor te peren :=

Bij de "stilstaan routine" van terug is geen optie, je mag stilstaan of verder - is het juist super normaal dat ze blijven bewegen :j Ze proberen toch om te draaien, dribbelen, gaan achteruit lopen, willen alles behalve stilstaan. Dat hoort erbij :j

Op het moment dat paard niet verder wil en om wil draaien....dan heb je al de helft "gewonnen" wanneer die op het punt komt dat stilstaan (in plaats van zenuwachtig / omkeer gedrag vertonen) lukt. Want dan is er toch een zekere ontspanning :j

Moet je natuurlijk wel rustig stilstaan en niet zelf als een bonk spanning er op zitten met strakke teugels zeg maar :=

Maar dan zit je er gewoon ontspannen op, met ontspannen teugels, alsof je even een pauze houdt.
Beetje kletsen tegen je paard op ontspannen toon. Dat snappen ze vaak ook wel op een zeker niveau, als je gewoon vertelt wat er aan de hand is "wat ben jij een muts zeg, dat je niet verder durft. Ik zie dit-dat-dat en daar aan het eind van de weg gaan we de bocht om richting huis. Daar krijg je lekker een appeltje (vul in wat paard krijgt na een rit) en dan kan je weer fijn in de wei met je vrienden" Of zoiets.

Leg relaxed kletsend aan paard uit dat terug geen optie is en dat je heel standvastig bent en desnoods de hele dag blijft staan. Dat jij een Liga bij je hebt en een flesje water dus jij red het wel O:)

En af en toe zeg je "nou kom op, dan gaan we naar huis" en probeer je dan weer even of paard al verder wil lopen. Niet? Nou dan blijf je staan, zelf weten 8-)

Niet boos worden. Proberen niet geïrriteerd te worden. Deze dag heb je gewoon de tijd om hier samen doorheen te komen. Het kan gerust een uur duren dat paard niet verder wil. En toch ook nog een keer probeert om terug te gaan.

Maar op een gegeven moment wordt paard het echt wel zat om daar te staan terwijl die lekker op de wei zich rond kan vreten := Of wat die dan ook graag in zijn vrije tijd doet. En de angst is er ook wel af als je al zo'n tijd in een omgeving staat en het blijkt er maar een saaie boel te zijn eigenlijk :=

En dan hoor je een diepe zucht en besluit paard dan toch maar te gaan lopen _O-

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 12:50

Vanuit het perspectief van je paard is er ook een groot verschil tussen leiden aan de hand of iemand die op zijn rug zit of longeert. In het eerste geval ben vanuit kudde perspectief de leidende merrie, jij neemt alle beslissingen en als je paard je vertrouwd, zal hij je blindelings en geheel vrijwillig volgen.

Als ruiter en bij het longeren neem je juist de plek in van de drijvende hengst. Jij bepaalt met enige dwang (stem, fysieke hulpen en houding) de richting en het tempo waarin jouw paard zich moet voortbewegen. Echter zal jouw paard dan meer vertrouwen in zichzelf en in jouw keuzes moeten hebben omdat er niemand voor hem de veiligheid van de weg bewijst.

Dat vertrouwen in zichzelf en in jouw wensen/keuzes kun je wel opbouwen en verstevigen door samen veel te doen. Eerst aan de hand met grondwerk/ join up en schriktraining En als dat goed gaat kun je schriktraining ook onder het zadel oefenen. Negen van de tien keer is het opbouwen van zelfvertrouwen de oplossing. Zowel bij jezelf als bij je paard omdat je onbewust vaak zelf ook onzeker reageert op het moment dat je paard juist zekerheid nodig heeft.

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 15:06

Ik heb niet alles gelezen, maar misschien weer helemaal vanaf 0 beginnen. Dus de eerste keer echt een paar meter dan belonen wen weer terug en de volgende keer iets verder etc. Ik zou zeker niet te veel door drammen op het oude rondje, want er kunnen met dit soort acties lelijke ongelukken gebeuren. Succes! :knuffel: