Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Earth schreef:Wat vervelend dat het niet goed gaat.
Ik zou er iemand bij halen die je kan helpen om dit gedrag te verhelpen. Voorat er ongelukken gebeuren
Earth schreef:Hoe weet je dat zo zeker? Heb je hem gekeurd bij aankoop?
No offence, ik zie dat je 15 bent, ik dacht toen ook dat ik alles wist maar dat viel best tegen op dat moment
Temeraire schreef:Je hebt een instructeur of gedragstrainer nodig die je kan helpen hiermee.
Die zijn online of viavia wel te vinden.
Waarom denk je dat je het alleen moet oplossen? Een instructeur hoef je niet al te kennen.
Of mag je niemand vragen hiervoor?
jabo_equos schreef:Earth schreef:Hoe weet je dat zo zeker? Heb je hem gekeurd bij aankoop?
No offence, ik zie dat je 15 bent, ik dacht toen ook dat ik alles wist maar dat viel best tegen op dat moment
Ja, hij is gekeurd bij aankoop. Ik neem dat ook niet slecht op hoor, geen zorgen Ik heb veel ervaring met jonge paarden qua zadelmak maken en verdere training. Maar als dat je eigen paard is is het toch heel anders merk ik
fohadie schreef:Zo maar wat vragen die in me op komen voor ik tips kan geven:
Hoe oud was het paard toen hij ingereden werd en hoeveel is er in de tussentijd met hem gedaan?
Hoe vaak rij je hem nu?
Is het een ruin of hengst?
Hoelang komt ie buiten? Met hoeveel andere paarden?
Wat en hoeveel voer je?
Is alles medisch uitgesloten door een dierenarts?
Past het harnachement nog steeds goed?
En veel ervaring op je 15e kan eigenlijk niet. Je bent immers nog maar 15 dus zo heel veel jaar ervaring kan dat niet zijn.
Citaat:Hij heeft mij helemaal plat geduwd tegen de kant, is zo stijgeren omgedraaid en heeft mij bijna meegesleurd op straat. Ook loopt hij van mij weg en ik krijg hem niet gestopt.
Onder het zadel trekt hij als een gek, negeert mijn hulpen en stijgert hij wanneer hij z’n zin niet krijgt.
Buiten dat probeert hij mij in de stal ook te trappen zodra ik afkom met mijn hoofdstel ookal vraag ik hem om om te draaien.
jabo_equos schreef:Hey hey, ik heb een vraagje voor mensen die ook al gemalen hebben gehad met een paard dat doet wat die wilt
Ik heb een 4 jarig springpaard en hij is altijd braaf geweest. De laatste 2 maanden doet hij zowel onder het zadel als aan de hand wat hij wilt.
Hij is altijd braaf geweest, wat is er veranderd sinds die twee maanden?
Ik focus nu meer op grondwerk, maar gisteren is dit helemaal mis gegaan en dit is niet de eerste keer..
Hij heeft mij helemaal plat geduwd tegen de kant, is zo stijgeren omgedraaid en heeft mij bijna meegesleurd op straat. Ook loopt hij van mij weg en ik krijg hem niet gestopt.
Klinkt als paniek, waarom deed hij dit? Zorg dat je niet meer tussen paard en de kant staat, dat er voldoende ruimte is. Houdt het paard voorwaarts in beweging en als het weg wil lopen zet je hem schoudervoor of draai een volte om jou heen. Ik zou sowieso het grondwerk maar even laten totdat je prof hulp hebt.
Onder het zadel trekt hij als een gek hij kan alleen maar trekken als hij iets heeft om aan te trekken, loslaten aan de voorkant en been geven., negeert mijn hulpen en stijgert hij wanneer hij z’n zin niet krijgt.
Voorwaarts houden, dan kan hij niet steigeren. Eventueel met hulp, iemand erbij die hem longeert en voorwaarts houdt.
Buiten dat probeert hij mij in de stal ook te trappen zodra ik afkom met mijn hoofdstel ookal vraag ik hem om om te draaien.
Klinkt als een paard die hele slechte associaties met jou en het hoofdstel heeft. Is het gebit in orde? Past het zadel nog goed?
Anyway, vastzetten met een halster om zijn hals kan helpen.. maar eigenlijk denk ik dat dit paard heel duidelijk aangeeft het rijden niet prettig te vinden.
Ik heb al gebrocheerd dit rustig aan te pakken, maar hij toont geen respect terug. Hetzelfde geldt als ik kordaat ben. Ik tolereer slecht gedrag totaal niet bij paarden, eender welke leeftijd.
Jammergenoeg, en ik ga hier heel eerlijk over zijn, maak ik mij vaak te kwaad uit frustratie en dit helpt totaal niet. Het maakt alles alleen maar erger. Ik schaam mij hier ook voor en doe mijn best om hier verandering van te maken.
Paarden reageren niet zomaar slecht, ze spiegelen en laten zien waar je zelf tekort komt. Als je gefrustreerd voelt ga wat anders doen, stap af.. maar reageer het niet af op het paard want dan maak je het alleen maar erger.
Ik heb al heel vaak jonge paarden beleert, maar zo erg heb ik het nog nooit gehad en ik sta er helemaal alleen voor.. Ik durf niet meer te rijden en überhaupt grondwerk te doen na wat er de afgelopen keren is gebeurd want hij brengt me in gevaar.
Denk dat dit paard een maatje te groot voor je is. Echt, prof hulp inschakelen.
Kan iemand me uit de nood helpen? Ik waardeer alle kleine dingen qua hulp
Captain schreef:Puber gedrag kan niet, puberen heeft te maken met geslachtsrijp worden en dat is je paard al lang (of niet meer.)
Vaak rond deze tijd ga je ze wat meer oppakken en meer vragen waardoor ze dingen niet begrijpen/snappen/kunnen.
Ik zou eerst medisch alles uitsluiten en dan wellicht een stapje terug in wat je van hem vraagt.