Eigenwijs/ puber gedrag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jabo_equos

Eigenwijs/ puber gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 17:10

Hey hey, ik heb een vraagje voor mensen die ook al gemalen hebben gehad met een paard dat doet wat die wilt

Ik heb een 4 jarig springpaard en hij is altijd braaf geweest. De laatste 2 maanden doet hij zowel onder het zadel als aan de hand wat hij wilt.

Ik focus nu meer op grondwerk, maar gisteren is dit helemaal mis gegaan en dit is niet de eerste keer..
Hij heeft mij helemaal plat geduwd tegen de kant, is zo stijgeren omgedraaid en heeft mij bijna meegesleurd op straat. Ook loopt hij van mij weg en ik krijg hem niet gestopt.
Onder het zadel trekt hij als een gek, negeert mijn hulpen en stijgert hij wanneer hij z’n zin niet krijgt.
Buiten dat probeert hij mij in de stal ook te trappen zodra ik afkom met mijn hoofdstel ookal vraag ik hem om om te draaien.

Ik heb al gebrocheerd dit rustig aan te pakken, maar hij toont geen respect terug. Hetzelfde geldt als ik kordaat ben. Ik tolereer slecht gedrag totaal niet bij paarden, eender welke leeftijd.
Jammergenoeg, en ik ga hier heel eerlijk over zijn, maak ik mij vaak te kwaad uit frustratie en dit helpt totaal niet. Het maakt alles alleen maar erger. Ik schaam mij hier ook voor en doe mijn best om hier verandering van te maken.

Ik heb al heel vaak jonge paarden beleert, maar zo erg heb ik het nog nooit gehad en ik sta er helemaal alleen voor.. Ik durf niet meer te rijden en überhaupt grondwerk te doen na wat er de afgelopen keren is gebeurd want hij brengt me in gevaar.

Kan iemand me uit de nood helpen? Ik waardeer alle kleine dingen qua hulp

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 17:12

Wat vervelend dat het niet goed gaat.
Ik zou er iemand bij halen die je kan helpen om dit gedrag te verhelpen. Voorat er ongelukken gebeuren :)

Verder, komt hij buiten?

jabo_equos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 17:14

Earth schreef:
Wat vervelend dat het niet goed gaat.
Ik zou er iemand bij halen die je kan helpen om dit gedrag te verhelpen. Voorat er ongelukken gebeuren :)

Dat is het probleem.. ik heb niemand die mij kan helpen aangezien mijn paarden bij m’n thuis staan. Ik ken wel mensen, daar niet van, maar ik heb geen contact meer met hun en die personen werken zelf heel veel.

Earth

Re: Eigenwijs/ puber gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 17:15

Je kunt op internet wel iemand zoeken. Of misschien via hier, waar woon je?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 17:16

Is hij gezond?
Geen pijn of gebreken dat dit de oorzaak kan zijn?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 17:17

Is het paard medisch in orde?

Het klinkt als extreem gedrag en ik vind dit wel erger dan puber gedrag. Is het twee maanden geleden uit het niets ontstaan of heeft het zich langzaam opgebouwd?

Is het anders een idee om het paard in training te zetten? Uit welke regio kom je? Ik heb zelf goede ervaringen met cornerstone Horsemanship in Zwolle maar er zijn er veel meer

jabo_equos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 17:17

mika11 schreef:
Is hij gezond?

Nope, geen pijn

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 17:18

Volgens je profiel ben je 15.
Waar zijn je ouders in dit verhaal?

Denk dat je met hen moet bespreken dat dit dier wat te veel is voor je, en samen met hen naar oplossingen moet gaan kijken..

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 17:19

Hoe weet je dat zo zeker? Heb je hem gekeurd bij aankoop?
No offence, ik zie dat je 15 bent, ik dacht toen ook dat ik alles wist maar dat viel best tegen op dat moment :P

jabo_equos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 17:22

Earth schreef:
No offence, ik zie dat je 15 bent, ik dacht toen ook dat ik alles wist maar dat viel best tegen op dat moment :P

Ja, hij is gekeurd bij aankoop. Ik neem dat ook niet slecht op hoor, geen zorgen Ik heb veel ervaring met jonge paarden qua zadelmak maken en verdere training. Maar als dat je eigen paard is is het toch heel anders merk ik

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 17:27

Je hebt een instructeur of gedragstrainer nodig die je kan helpen hiermee.
Die zijn online of viavia wel te vinden.

Waarom denk je dat je het alleen moet oplossen? Een instructeur hoef je niet al te kennen.
Of mag je niemand vragen hiervoor?

jabo_equos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 17:29

Temeraire schreef:
Je hebt een instructeur of gedragstrainer nodig die je kan helpen hiermee.
Die zijn online of viavia wel te vinden.

Waarom denk je dat je het alleen moet oplossen? Een instructeur hoef je niet al te kennen.
Of mag je niemand vragen hiervoor?

Ik heb een trainer, maar ik heb geen camionette om tot bij hem te geraken aangezien mijn paardjes aan huis staan.. Ik mag iemand zoeken voor wat hulp, maar ik moet ook alles zelf regelen hier

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 17:30

jabo_equos schreef:
Earth schreef:

Ja, hij is gekeurd bij aankoop. Ik neem dat ook niet slecht op hoor, geen zorgen Ik heb veel ervaring met jonge paarden qua zadelmak maken en verdere training. Maar als dat je eigen paard is is het toch heel anders merk ik

Dat is het ook. Ik was toen ook best handig met paarden maar een eigen paard hebben is toch heel anders.
Geen ander die mee kijkt enzo. Staat hij alleen aan huis?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 18:06

Is dit echt opeens de laatste 2 maanden ontstaan en was het paard daarvoor een brave?

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 18:18

Zo maar wat vragen die in me op komen voor ik tips kan geven:

Hoe oud was het paard toen hij ingereden werd en hoeveel is er in de tussentijd met hem gedaan?

Hoe vaak rij je hem nu?

Is het een ruin of hengst?

Hoelang komt ie buiten? Met hoeveel andere paarden?

Wat en hoeveel voer je?

Is alles medisch uitgesloten door een dierenarts?

Past het harnachement nog steeds goed?

En veel ervaring op je 15e kan eigenlijk niet. Je bent immers nog maar 15 dus zo heel veel jaar ervaring kan dat niet zijn. ;)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 18:23

fohadie schreef:
Zo maar wat vragen die in me op komen voor ik tips kan geven:

Hoe oud was het paard toen hij ingereden werd en hoeveel is er in de tussentijd met hem gedaan?

Hoe vaak rij je hem nu?

Is het een ruin of hengst?

Hoelang komt ie buiten? Met hoeveel andere paarden?

Wat en hoeveel voer je?

Is alles medisch uitgesloten door een dierenarts?

Past het harnachement nog steeds goed?

En veel ervaring op je 15e kan eigenlijk niet. Je bent immers nog maar 15 dus zo heel veel jaar ervaring kan dat niet zijn. ;)

Dit.
Scheelt typewerk.

Verder iemand aan huis laten komen. Paard hoeft daar helemaal de vrachtwagen niet voor op.
Thuis heb jij genoeg te doen. Dus daar de hulp.
Rijden nu zeker niet doen

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 19:35

Het klinkt ook dat het dier wat te hoog gegrepen is voor jou.
Of het klikt niet met elkaar, kan ook.

Hoeveel ervaring heb je en met welke soort ponys waren dat dat je in had gereden?
Je bent nog maar 15 lees ik, goed dat je hulp gaat zoeken, kun je veel van leren.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 19:45

Er zijn genoeg instructeurs die aan huis komen om je te helpen. Je zou ook kunnen overwegen tijdelijk je paard te stallen bij een trainer, zodat zij je paard en jou kunnen begeleiden. Dan zou je een keertje een trailer/wagentje moeten huren, of vragen of de desbetreffende trainer je paard bij jou thuis kan ophalen.

Bovenstaande kost uiteraard wel geld en is alleen zinvol als pijn is uitgesloten.

Dit zelf doen is niet succesvol gebleken en zou ik ook zeker niet opnieuw proberen als het gevaarlijk wordt. Dan heb je echt professionele hulp nodig.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 20:03

jabo_equos schreef:
mika11 schreef:
Is hij gezond?

Nope, geen pijn

Hoe weet je dat als hij niet onderzocht is?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 20:08

Puber gedrag kan niet, puberen heeft te maken met geslachtsrijp worden en dat is je paard al lang (of niet meer. :D)

Vaak rond deze tijd ga je ze wat meer oppakken en meer vragen waardoor ze dingen niet begrijpen/snappen/kunnen.

Ik zou eerst medisch alles uitsluiten en dan wellicht een stapje terug in wat je van hem vraagt.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 20:26

Dit is geen pubergedrag... Zo plotseling, en zo heftig gedrag dan is er absoluut meer aan de hand.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 21:58

Het is een kwestie van oorzaak en gevolg. Wat ik schrijf is niet leuk om te lezen vrees ik...
Je bent duidelijk nog te onervaren om dit springpaard op de juiste manier te beleren zonder goede begeleiding. Gelukkig zie je dat zelf ook, dat is het eerste gewin.

Citaat:
Hij heeft mij helemaal plat geduwd tegen de kant, is zo stijgeren omgedraaid en heeft mij bijna meegesleurd op straat. Ook loopt hij van mij weg en ik krijg hem niet gestopt.
Onder het zadel trekt hij als een gek, negeert mijn hulpen en stijgert hij wanneer hij z’n zin niet krijgt.
Buiten dat probeert hij mij in de stal ook te trappen zodra ik afkom met mijn hoofdstel ookal vraag ik hem om om te draaien.

Paard is nog maar 4 jaar...
Hij is blijkbaar goed beleerd, want was braaf in het begin?

Wat moet het paard nog meer aangeven om te zeggen dat hij totaal geen vertrouwen (meer) in je heeft? Het ligt niet aan het paard; je intenties zijn wel goed maar het ontbreekt aan voldoende kennis zijn signalen op de goede manier te interpreteren en goed erop te reageren. Ik vermoed dat je veel te veel wilt en veel te snel wil gaan, sneller dan het jonge dier aankan of kan verwerken. En dan kan dit gevaarlijke gedrag het gevolg zijn.

Een jong paard leert door het aan te moedigen, te belonen als het iets goed doet, dan de hemel in belonen, eraf gaan, singel los, en hup, op de wei. Les voor vandaag is klaar.
Dát is hoe ze leren; als ik mijn best doe en ik doe het goed dan is het klaar.

Volgende keer doen ze weer hun best, en lukt het niet, dan niet doorgaan maar stoppen. Morgen is er weer een dag. Je mag ze niet overvragen, en helemaal het geduld niet verliezen als ze het niet gelijk begrijpen.

Kortom; stop, ook met grondwerk en zoek hulp, die je help met het begrijpen van dit paard, herkennen van signalen, daarop correct reageren, plus het opbouwen van een band die zowel voor het paard als voor jezelf plezier geeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 23:44

jabo_equos schreef:
Hey hey, ik heb een vraagje voor mensen die ook al gemalen hebben gehad met een paard dat doet wat die wilt

Ik heb een 4 jarig springpaard en hij is altijd braaf geweest. De laatste 2 maanden doet hij zowel onder het zadel als aan de hand wat hij wilt.
Hij is altijd braaf geweest, wat is er veranderd sinds die twee maanden?

Ik focus nu meer op grondwerk, maar gisteren is dit helemaal mis gegaan en dit is niet de eerste keer..
Klinkt als paniek, waarom deed hij dit? Zorg dat je niet meer tussen paard en de kant staat, dat er voldoende ruimte is. Houdt het paard voorwaarts in beweging en als het weg wil lopen zet je hem schoudervoor of draai een volte om jou heen. Ik zou sowieso het grondwerk maar even laten totdat je prof hulp hebt.

Onder het zadel trekt hij als een gek hij kan alleen maar trekken als hij iets heeft om aan te trekken, loslaten aan de voorkant en been geven., negeert mijn hulpen en stijgert hij wanneer hij z’n zin niet krijgt.
Voorwaarts houden, dan kan hij niet steigeren. Eventueel met hulp, iemand erbij die hem longeert en voorwaarts houdt.
Klinkt als een paard die hele slechte associaties met jou en het hoofdstel heeft. Is het gebit in orde? Past het zadel nog goed?
Anyway, vastzetten met een halster om zijn hals kan helpen.. maar eigenlijk denk ik dat dit paard heel duidelijk aangeeft het rijden niet prettig te vinden.

Ik heb al gebrocheerd dit rustig aan te pakken, maar hij toont geen respect terug. Hetzelfde geldt als ik kordaat ben. Ik tolereer slecht gedrag totaal niet bij paarden, eender welke leeftijd.
Jammergenoeg, en ik ga hier heel eerlijk over zijn, maak ik mij vaak te kwaad uit frustratie en dit helpt totaal niet. Het maakt alles alleen maar erger. Ik schaam mij hier ook voor en doe mijn best om hier verandering van te maken.
Paarden reageren niet zomaar slecht, ze spiegelen en laten zien waar je zelf tekort komt. Als je gefrustreerd voelt ga wat anders doen, stap af.. maar reageer het niet af op het paard want dan maak je het alleen maar erger.

Ik heb al heel vaak jonge paarden beleert, maar zo erg heb ik het nog nooit gehad en ik sta er helemaal alleen voor.. Ik durf niet meer te rijden en überhaupt grondwerk te doen na wat er de afgelopen keren is gebeurd want hij brengt me in gevaar.
Denk dat dit paard een maatje te groot voor je is. Echt, prof hulp inschakelen.

Kan iemand me uit de nood helpen? Ik waardeer alle kleine dingen qua hulp

Het is goed dat je eerlijk durft te zijn maar ik denk dat jezelf kwaad maken het alleen maar erger maakt. Frustratie is onmacht. Je mist de handigheid om met het paard om te gaan. Ik raadt ook met klem prof hulp/ les aan maar zal in het zwart een paar tips neerzetten. Handigheidjes voor de veiligheid.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:16

Captain schreef:
Puber gedrag kan niet, puberen heeft te maken met geslachtsrijp worden en dat is je paard al lang (of niet meer. :D)

Vaak rond deze tijd ga je ze wat meer oppakken en meer vragen waardoor ze dingen niet begrijpen/snappen/kunnen.

Ik zou eerst medisch alles uitsluiten en dan wellicht een stapje terug in wat je van hem vraagt.

Goeie inderdaad! Veel mensen wijten dit gedrag aan pubertijd, maar dat heeft een paard al tussen de 1 en 2 jaar. Net wat je schrijft, ze moeten wat meer doen, krijgen wat meer conditie en dan ook soms wat meer babbels.

TS, als je paard medisch in orde is dan zou ik er een instructeur bij halen. Er komen er genoeg aan huis die met je mee kunnen kijken en je tips kunnen geven voor oplossingen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:57

Ik zou eerst medisch onderzoeken of er iets is. Daarna kun je verder kijken naar andere problemen.