Paard gaat “rennen” in bepaalde hoek bak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shannak21

Paard gaat “rennen” in bepaalde hoek bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 20:57

Hoi allemaal,
Sinds de winter een beetje is aangebroken hebben mijn paard en ik moeite met een bepaalde hoek van de bak.

Wat er eigelijk gebeurd is, zodra ik wil aanspringen in die hoek van de bak zet hij hem op het sprinten. Hij crosst dan vanuit die hoek helemaal naar de andere kant van de bak, pas daar krijg ik hem weer halt. In draf en stap is er niks aan de hand in die hoek en als ik in een andere hoek aanspring in galop is er ook niks aan de hand. Hij doet dit trouwens alleen op de linker hand. Zodra dit gebeurd probeer ik hem al op de volte te trekken maar dat heeft geen zin/red ik niet.

Heeft er iemand tips om dit op te lossen? Zou het misschien kunnen zijn dat hij nu minder buiten staat dan in de zomer? Hij is 4 jaar dus wel jong.

Bedankt alvast voor de tips.

Lindsey_99

Re: Paard gaat “rennen” in bepaalde hoek bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 21:05

Misschien heeft hij toch een associatie in die hoek, het kan een raar geluid zijn geweest, waardoor hij het moeilijk vindt. Gewoon een tijd in de andere hoeken aanspringen, en over een tijd/aantal weken weer proberen. Afdwingen gaat toch niet.
Niet in een volte trekken, die stress breng je over. Alles zoveel mogelijk vanuit ontspanning doen. Desnoods rijd je daar iets vaker een volte terwijl je een vrolijk liedje fluit of zingt. En vergeet niet te belonen ;)

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 22:27

Zo maar een idee…kan dat rechter oog misschien wat slechter zijn?
Ik zou eens iets leuks gaan doen in die hoek , poetsen , snoepjes op de rand leggen of een emmer voer.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 22:31

Niet meer in die hoek in galop aanspringen?

Shannak21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 23:06

office schreef:
Zo maar een idee…kan dat rechter oog misschien wat slechter zijn?
Ik zou eens iets leuks gaan doen in die hoek , poetsen , snoepjes op de rand leggen of een emmer voer.

Nu je het zegt, hij heeft wel een varkensoog/mensenoog alleen rechts. Ik weet alleen niet of dat perzee tot minder zicht kan leiden maar dat ga ik even uitzoeken.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 00:51

Andere oefening in die hoek doen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:41

Shannak21 schreef:
Hoi allemaal,
Sinds de winter een beetje is aangebroken hebben mijn paard en ik moeite met een bepaalde hoek van de bak.

Wat er eigelijk gebeurd is, zodra ik wil aanspringen in die hoek van de bak zet hij hem op het sprinten. Hij crosst dan vanuit die hoek helemaal naar de andere kant van de bak, pas daar krijg ik hem weer halt. In draf en stap is er niks aan de hand in die hoek en als ik in een andere hoek aanspring in galop is er ook niks aan de hand. Hij doet dit trouwens alleen op de linker hand. Zodra dit gebeurd probeer ik hem al op de volte te trekken maar dat heeft geen zin/red ik niet.

Heeft er iemand tips om dit op te lossen? Zou het misschien kunnen zijn dat hij nu minder buiten staat dan in de zomer? Hij is 4 jaar dus wel jong.

Bedankt alvast voor de tips.

Dat kan zeker een rol spelen dat hij minder buiten staat en het is ook de leeftijd waarop ze weleens een keer iets proberen.

Maar goed, voorkomen is het allerbeste dus gewoon niet meer in die hoek in galop aanspringen. Slimmer zijn dan je paard. :)

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:47

Misschien ben jij ook onbewust al voorbereid op een sprintje als je hem in die hoek aanzet in galop en voelt hij dat aan?
Ik zou aan de andere kant een volte inzetten en regelmatig overgangen rijden, terwijl je de volte steeds groter (ovaler) rijdt en uiteindelijk op de volledige hoefslag beland .

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:54

Als het te voorkomen valt zou ik inderdaad de komende tijd gewoon niet aanspringen in die hoek.
Dat komt wel weer over een tijdje. Dan denk je er zelf ook niet zo bij na en brengt op die manier geen spanning over naar je paard.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:47

In die hoek vanaf nu telkens iets anders doen. Een keer helemaal niets doen daar is ook "iets anders".
Paarden zijn gewoontedieren, en of het nou komt door slecht zicht of "er is daar iets gebeurd" - het aanspringen en wegspurten daar is een gewoonte geworden. Doorbreek die :)

Kan je iemand voor je laten rijden? Eens de gewoonte doorbroken is, zou ik dat een keer proberen. Iemand voor je laten rijden en diegene daar rustig & beheerst laten aanspringen, en jij daar in een normaal tempo netjes achteraan :)

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 12:23

Let er ook op dat je niet aan de teugels rukt als ze weg schiet. T kan de angst in stand houden. Zoiets als; daar is t eng en ze schiet weg, krijgt een ruk in der mond en doet pijn. Zie je klopt. Dus soms helpt om je hand juist naar voren te steken. Wat soms ook helpt is als ze na het wegschieten terug komt juist gas te geven. Laat der maar tien munuten galoperen. Op een gegeven moment zijn ze t wel zat.

Of de hoek met rust laten. En steeds iets meer opzoeken. Ik wend dan af waar t goed gaat en na een aantal ronde kan je er gewoon langs. Lekker bezig houden, goed aan t werk zetten dat ze geen tijd hebben om rare dingen te bedenken.

Zo werkt er voor elk paard weer wat anders.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 13:51

Aan het werk houden.

Volges rijden en steeds groter, afwenden en overgangen en dan "onbewust" steeds meer die kant op rijden.

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 14:42

Ik heb altijd geleerd dat als iets 3x gebeurd dat het een patroon is. Dus net als anderen is mijn advies om voorlopig niet meer aan te springen in die hoek omdat je dan het patroon alleen versterkt. Leer je paard dat die hoek leuk is en vooral te vertrouwen. Ga bijvoorbeeld even stilstaan in de hoek en geef je paard een pauze met de teugels lang, of geef even een snoepje in de hoek als je stilstaat en ga dan weer rustig verder. Let ook heel goed op je eigen lichaamshouding en ademhaling in de bewust hoek. Breng je aandacht even bewust naar je voeten in de beugels, hebben ze gelijke druk?
En verder op zoek naar wat wel goed gaat. Op een andere plek in galop aanspringen. Kort stukje galopperen en belonen voor het rustig aanspringen.
Veel succes.