'Gokje' Gamble gaat op schriktraining!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

'Gokje' Gamble gaat op schriktraining!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 21:08

Eind september vloog ik terug vanuit Praag. Ik hield mijn oog al op een veilingssite waar een paard op stond waar ik erg geïnteresseerd in was, maar deze liep af terwijl ik in het vliegtuig zat. Voor we opstegen had ik nog een bod gedaan, maar bij de landing was deze natuurlijk allang overboden. Maar ik had geluk, na de landing was er nog zo'n 5 minuten veilingtijd over. Ik deed een bod en 5 minuten later had ik ineens een paard gekocht. Ongezien, alleen vanaf de foto's en video's. Absoluut niet hoe het moet :+ Ik ben ook eigenlijk helemaal geen held, dus dit was natuurlijk een grote gok.

2 weken later op 5 oktober heb ik haar opgehaald. Gamblite Proosthof Z (oftewel Gamble) is een 8 jarige Zangersheide gefokte merrie van George Z x Arezzo VDL. Ze is als 5-jarige zadelmak gemaakt en is daarna een jaar uitgebracht op springwedstrijden. Daarna heeft ze een veulen gehad en voor de veiling is ze weer licht opgepakt. Dat het veulen net afgespeend was zag je heel duidelijk. Gamble was echt nog wel wat te licht en ook haar bespiering was praktisch niet-bestaand. Maar niks wat goed voeren en training niet op kon lossen.

1. De verkoopfoto, totaal niet in fatsoenlijke rij-conditie :+
Afbeelding

2. Maar wel heel blij ermee!
Afbeelding

In het begin hebben we vooral gefocust op voeren en vetjes erop. Omdat ik haar nog niet proefgereden had en ik dus zeker geen held ben, duurde het ook even voor ik opgestapt was. Nadat ze ongeveer een maand bij ons had gestaan en ik haar wel wat aan de longe had gewerkt ben ik er een keer opgestapt. Ik merkte direct dat het een fijngevoelig dier is, maar wel enorm fijn aan de hulpen stond. Ik hoefde maar te denken en ze deed het. Helaas voor mij hadden we hierdoor ook een miscommunicatie waardoor ik vliegles kreeg :') Ik kwam hard neer en kneusde mijn heup flink en verrekte daarnaast ook nog een spier in mijn nek. Ik ben natuurlijk wel direct weer opgestapt, maar zodra ik er daarna vanaf kwam was lopen of een andere kant opkijken niet echt meer te doen. Nadat ik weer een beetje hersteld was ben ik er weer opgeklommen, maar we hadden allebei wel een deukje in het vertrouwen opgelopen. Gelukkig bleef de vliegles daarna uit, maar het was wel duidelijk dat we nog echt een combinatie moesten vormen. Ik had anderhalve week later echter een schriktraining op de planning staan, en dat ging ik niet doen voor ik er een paar keer op gezeten had. Dus ik gaf mezelf een schop onder mijn hol en heb nog een paar keer gereden van tevoren.

De dag van de schriktraining kwam en terwijl ik naar de eerste groep zat te kijken had ik een hartslag van 120 in rust. Compleet ontspannen dus :+ Tijdens het losrijden zat er nog flink wat spanning aan beiden kanten, maar uiteindelijk toch wel fijn kunnen rijden voor we de binnenbak in moesten met alle enge objecten.

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. Tussen de parasols door was geen enkel probleem! Zelfs niet toen ze maar 10cm uit elkaar stonden.
Afbeelding

7. Tsja, je bent een springpaard of je bent het niet :+
Afbeelding

8. Nope!
Afbeelding

9. Maar uiteindelijk toch heel braaf eroverheen! <3
Afbeelding

10. Gamble vond de ballenbak helemaal geweldig :D
Afbeelding

11. De poolnoodles waren daarentegen niet helemaal favoriet :') Maar ze deed het wel! Dit ging steeds soepeler.
Afbeelding

12.
Afbeelding

https://youtube.com/shorts/X5rhMjECKnk?feature=share

13. En de bellenblaas was ook geen probleem :)
Afbeelding

14. Dit is toch geweldig, lekker aan een los teugeltje tussen alle 'enge' objecten!
Afbeelding

De schriktraining heeft veel goeds gedaan voor het vertrouwen. Inmiddels zijn we 3 weken verder en iedere keer denk ik dat het nooit enger kan zijn dan deze training :+ We zijn lekker aan het rijden en iedere keer stap ik af met een glimlach en zijn we weer een stukje vooruit gegaan. Ik ben echt heel blij met mijn 'gokje' Gamble. Ze is wat mij betreft een lot uit de loterij :D

Want inmiddels gaan we zo rond:
https://youtu.be/gwFKsv5qOJQ
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 23-12-24 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Filmpjes in links geplaatst, maximaal 15 zichtbare afbeeldingen toegestaan

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 21:40

Wat een avontuurlijke manier om een paard te kopen :D
ze is leuk maar waarom voelde je je speciaal tot haar aangetrokken?
Leuke manier van gokken ..

goldenarrow

Re: 'Gokje' Gamble gaat op schriktraining!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 22:16

Ja, ik kan het niet goed verwoorden. De blik in haar ogen denk ik. Daarnaast vond ik haar op de filmpjes eigenlijk ook wel ontspannen en fijn ogen. Ik ben zeker geen prof, dus ik zocht geen paard wat al 1.40m sprong oid, maar er stonden wel filmpjes bij van parcours op 1m/1.10m en daar ging ze wel comfortabel doorheen. Het zag er in ieder geval niet uit alsof de ruiter er echt hard aan moest werken.

En ik weet van mezelf dat ik me van tevoren op de grond helemaal gek maak, maar als ik er eenmaal op zit kan ik er wel gewoon aan rijden. Dus ik had in die zin wel vertrouwen in mezelf dat dit wel ging lukken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 09:29

Leuk gokje! Ze ziet er uit als een brave en fijne merrie en gelukkig al een stuk opgeknapt bij jou. Zo'n schriktraining is enorm leerzaam. Ik vind dat ze het alsnog allemaal vrij braaf doet.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 19:05

Wat een mooi en lief paard heb je gevonden! Je hebt volgens mij het juiste paard getroffen. Het is wel durven, zo op deze manier. Maar jullie zijn een leuke combinatie! Ik wens jullie heel veel plezier en succes samen. Het komt vast en zeker goed!