Ik heb Henk zo'n 2,5 jaar geleden als een bereden niks-bijzonders-kunner gekocht, mede vanwege mijn zeer beperkte budget van toen

We hebben nog eind van de zomer 2022 een heel toegankelijk bixie-niveau crosslesje gepakt wat op zich goed beviel, daarna paar maanden pauze gehad doordat Henk zich wist te blesseren in de wei

Citaat:Ik heb mijn wanhopige pogingen om Henk om te toveren tot een eventer voorlopig opgegeven, blijkbaar schiet mijn overtuigingskracht in dit opzicht wat tekortBehalve een deukje in mijn ego zijn we met al die crossstunts gelukkig geen noemenswaardige schade opgelopen dus - met pijn in mijn hart en al - hebben we best vlot overstap gemaakt naar het goeie ouwe springen.
En omdat beeldmateriaal meer waard is dan 1000 woorden, bij deze een plaatje voor het idee

1.

Op de foto Henk die zijn best doet om tijdens een bixie-niveau oefencross panisch weg te rennen voor een boomstammetje van zo'n centimeter of 40 hoog

We zijn daarna vooral lekker veel gaan springen en dat ging wel lekker en met oortjes erop

Henk is overigens echt een goudeerlijk en onwijs lief paard, ook zo vergevingsgezind als wat

Maar goed terug naar het verhaal, tussen mei 2023 en zomer 2024 heb ik Henk uberhaupt geen enkele crosshindernis laten zien en de droom maar best definitief opgegeven.
En hier komt de twist uiteraard

En toen kon het allemaal ineens wel

2.

Slechte foto, maar ik denk dat het verschil t.o.v. nr 1 redelijk voor zich spreekt

Henk vond die hindernissen nog steeds wat gek maar ik zat echt in zo'n ultieme zen-modus dat het wel lukte en hij er ook maar steeds stoerder van werd. Het voelde op dat moment gewoon zo kinderachtig om je druk te maken dat je van je paard af ging vallen want hoe erg is dat nou? die zen is inmiddels trouwens helemaal uitgewerkt hoor, denk dat je vaker in allerlei afgronden moet vallen voor een blijvend effect :’)
En met nog een gelukte les een een leerzame oefencross erbij zo zijn we bij ons SGW-debuut aangekomen. Allereerste wedstrijd heb ik helaas geen beeldmateriaal van want voor hindernis 6 zat ik al op de grond

Cross nr 2 nog steeds een uitsluiting omdat er een greppel in zat die écht te gek was en waar ik telkens veel te hard op af kwam rijden in het kader van overtuiging uitstralen

3.

4.

Dit is wel een beetje gek om te springen, dan maar gepaste afstand houden
5.

Henk heeft bij spanning al snel de neiging om steeds harder te gaan richting de hindernis terwijl zijn focus daar totaal niet op is. Denk dat meerdere mensen het kunnen herkennen, paarden die hindernissen juist lijken aan te vallen en daarna ogenschijnlijk uit het niets opzij springen of in de ankers gaan. Dus volgende cross maar - niet heel intuitief voor mij - bij elk twijfelmomentje maar terug gaan rijden zodat die alle tijd had om te kijken. Voor hindernis 2 zelfs heel eventjes laten stappen, de afspraak was dat springen niet hoeft zolang je wel aan de voet van de hindernis komt

En dan met cross nr 3 op deze manier wel door de finish met slechts een enkele stop

6.

Gaan met die banaan!
7.

Hoe gaaf is deze foto

8.

9.

10.

Dat is mijn niet al te charmante noodrem-actie al na de finish, Henk zag paar rood-witte hekjes staan die bedoeld waren als omheining van het crossterrein en besloot dat hij die ook nog even kon meepakken

11.

Na de afloop lekker samen patatje eten

Na cross nr 3 een maand pauze gehad voor nr 4, daardoor was het allemaal toch weer wat gek en helaas net voor de finish uitgesloten

12.

Lekker begonnen

13.

En daarna begon Henk iets teveel zijn eigen feestje te vieren

14.

Het concept van je teugels vasthouden is dan weer iets waar ik maar geen grip op krijg

15.

Richitng het einde wel kunnen herpakken
Daarna weer een maandje niet kunnen crossen mede door allemaal niet paard-gerelateerde omstandigheden. Op dat punt besloten om dan maar oefencross te rijden in Rekken want officieel starten leek mij niet heel eerlijk naar mijn paard toe. Cross was wel hetzelfde als de KNHS B de dag ervoor dus wel leerzaam! Met 3 hindernisfouten door de finish, vooral het heksenoog was een heel vreemd iets maar wat hebben wij allebei onwijs genoten! Het blijft zo leuk om met dit paard op pad te gaan.