Wel of niet HC starten bij springen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zal ik knhs starten, of HC starten?

Gewoon knhs officeel starten
6 (100%)
HC starten
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 6

amazone0

Wel of niet HC starten bij springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-24 22:00

Hallo,

Ik heb 14 december springwedstrijd met mijn paard, dit doe ik nu in de 70cm omdat ik nog niet zo lang geleden begonnen ben met dit paard te springen. Ik had er niet bij nagedacht om HC te starten, maar nu dat ik een verhaal van een vriendin heb gehoord ben ik toch aan het twijfelen. Het verhaal gaat als volgt, ze heeft een E-pony, dus voor haar is B de 90cm. Ze had eerst een paar winstpunten in de 80 gehaald, en toen heeft ze wat winstpunten in de 90cm behaald, dus in de B. Vervolgens heeft de knhs al de winstpunten van de 90cm ingetrokken. Ik dacht dat je 2 aanliggende hoogtes mocht starten? En je begint toch bij de B?
Nou ben ik aan het denken of ik dan ook niet HC zal starten in de 70cm, zodat ik gewoon door kan groeien naar de 100cm op mijn eigen tempo.
Weet iemand of het verstandig is voor mij om 70cm te starten, of HC te starten?
En weet iemand de reden dat de winstpunten van die vriendin zijn ingetrokken?

Alvast bedankt!

Sjaco

Re: Wel of niet HC starten bij springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 22:09

Start je vriendin bij de pony's of bij de paarden?

Bij de pony's is 80 de "oude B-hoogte" sinds de categorie D en E is samengevoegd.
Ze zal dus eerst 10 w.p.'s moeten halen voordat ze naar de 90 mag promoveren.

Als ze 80 rijdt, mag ze wel 70 + 80 starten (twee naastliggende klassen). En als ze 10 w.p.'s in de 80 heeft, mag ze 80 + 90 starten.

Punz

Re: Wel of niet HC starten bij springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 23:52

Waarom zou je HC starten?
Het lijkt er inderdaad op dat je vriendin ( als ze bij de pony's start), in een 90 cm rubriek gestart is zonder dat ze daar startgerechtigd voor was.
Je moet namelijk wel eerst voldoende winstpunten hebben voordat je een klasse hoger mag starten ( in dit geval de 90 cm). Als ze die winstpunten heeft, dan mag ze flexibel starten: namelijk de 80 cm en de 90 cm.
90 cm starten zonder dat je daar in de 80 voldoende winstpunten hebt, mag niet, en de eventueel daar behaalde winstpunten zullen inderdaad ongeldig worden verklaard.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 11:36

amazone0 schreef:
Nou ben ik aan het denken of ik dan ook niet HC zal starten in de 70cm, zodat ik gewoon door kan groeien naar de 100cm op mijn eigen tempo.
Weet iemand of het verstandig is voor mij om 70cm te starten, of HC te starten?
En weet iemand de reden dat de winstpunten van die vriendin zijn ingetrokken?

Alvast bedankt!

Is jouw vriendin nog jonger dan 18 en start ze bij de pony's?

In dat geval was 80cm haar instroomhoogte (oude B). Daardoor had ze eerst 10 winstpunten in de 80cm moeten halen voordat ze 90 mocht springen, vandaar dat de winstpunten in de 90 ingetrokken zijn.

Jij gaat bij de paarden starten, dan mag je instromen in 1m of een lagere rubriek naar keuze mits je al winst in B dressuur hebt. Heb je nog geen winst in dressuur dan moet je juist in 70cm instromen. Dan is het ook veel slimmer om niet-HC te starten, zo maak je een kans om winst in 70cm te rijden waardoor je toegang tot alle rubrieken t/m 1m krijgt.

Er is geen verplichting tot promoveren dus je mag nog steeds alle tijd nemen en op je eigen tempo doorgroeien hoor :j Stel je voor dat je nu winst in 70cm rijdt mag je nog steeds de rest van je leven 70 blijven starten, je hoeft nooit hoger tenzij je daar zelf behoefte aan hebt.