Na ons grote succes op de centrale keuring in september, begon ik toch meer na te denken over de abop proef om hem toch dit jaar nog te gaan rijden. In eerste instantie was het plan om hem volgend jaar te rijden. Nadat meerde mensen om mij heen vertelden dat wij het dit jaar ook wel konden doen, hebben wij ons ingeschreven.
De abop proef is een gebruiksproef voor fjordenpaarden. Wij hebben gekozen voor de zadelproef. Tijdens deze proef moet je het paard opzadelen, een dressuurproef rijden, 2 hindernissen van 60 centimeter springen en buiten een stuk rijden.
Over de dressuur en het buiten rijden maakte ik mij geen zorgen. Maar het springen vond ik toch wel spannend. Na een flinke val een paar jaar geleden ben ik toch best bang geworden en ben ik een echte dressuurruiter

We begonnen met het opzadelen in de bak. Je wil het liefste dat je dit alleen kan doen en dat je paard stil blijft staan. En dat deed Skjelt fantastisch!

Daarna begonnen we met de dressuurproef. Beetje vergelijkbaar met een B/L1 proefje. Hier worden de onderdelen niet specifiek beoordeeld maar meer de gangen, wendbaarheid en gehoorzaamheid. We reden een super proef!

Samen met mijn steun en toeverlaat

Daarna het springzadel opgedaan en moesten we springen. Een oxer en een stijl. Allebei van beide kanten. Ik dacht, als ik maar ritme heb komt alles goed. En of we ritme hadden, hij ging als een speer en vloog over de hindernissen! Wat genieten was dit

Daarna gingen we een weiland in waar een vierkant was afgezet met een parasol, witte lijn op het gras en een grasmaaier. Hier moest je paard doorheen lopen en een stukje draven. Skjelt deed dit weer perfect!

Daarna was het wachten op de uitslag. Omdat wij in de eerste groep zaten, werden wij als eerste benoemd.. We hoopten op een A beoordeling, want als hij de juiste punten haalt volgend jaar op de keuring, kan Skjelt sterruin worden. Meerdere mensen om ons heen zeiden al, je hebt minimaal een A.
Maar onze verwachtingen werden nog overtroffen! Met maarliefst 98 punten kregen wij een AA beoordeling, het hoogst haalbare

Super trots op knappe Skjelt die dat toch allemaal maar doet met zijn 5 jaar! Nu trainen we rustig verder voor het L2, en wie weet nog een keer een oefenparcour