Bovenbeenspanning verhelpen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Bovenbeenspanning verhelpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-24 11:08

Hallo allemaal,
Met mijn vorige paard had ik heel hard het probleem dat mijn bovenbenen gespannen waren (vooral tijdens doorzitten en galopperen was dit een probleem) dit kwam door stress en angst voornamelijk. Nu merk ik dat ik ook naast het paard mijn benen niet lekker kan ontspannen. Kan ik hiervoor terecht bij een houding en zit instructeur?
ik ga ook een tijdje weer op manegepaarden rijden en op ons ander heel braaf paard om vertrouwen terug te winnen, dus ik hoop dat dat ook al iets helpt.
Zijn hier nog bokkers die dezelfde ervaring hebben?

Rintah

Re: Bovenbeenspanning verhelpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 11:15

Als de spanning in het been er ook naast de paarden (en niet in de buurt van paarden) aanwezig is zou ik eerder eens naar een fysio gaan als het zittechnisch op proberen te lossen. Klinkt alsof er in je lijf wat vast/geblokkeerd zit.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-24 13:42

Rintah schreef:
Als de spanning in het been er ook naast de paarden (en niet in de buurt van paarden) aanwezig is zou ik eerder eens naar een fysio gaan als het zittechnisch op proberen te lossen. Klinkt alsof er in je lijf wat vast/geblokkeerd zit.

Dat zou kunnen, het is echt spierspanning. Ik dacht dat een fysiotherapeut vooral gewrichten deed?

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 14:23

Ik heb dit ook. Met name met doorzitten en in de galop trek ik mijn benen iets op, waardoor ik mijn voeten niet goed in de beugel kan houden. Er zit geen druk meer op de beugel.

Naast het paard (thuis op de bank bijvoorbeeld) heb ik ook altijd een wat aangespannen spierspanning. Ik ben daarom dit jaar meer gaan sporten. Juist om de spierspanning op te zoeken en te oefenen met ontspanning daarna.
Het helpt iets, maar nog niet voldoende.

Ik lees even mee in dit topic voor ideeën en oplossingen!

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-24 14:37

7September schreef:
Ik heb dit ook. Met name met doorzitten en in de galop trek ik mijn benen iets op, waardoor ik mijn voeten niet goed in de beugel kan houden. Er zit geen druk meer op de beugel.

Naast het paard (thuis op de bank bijvoorbeeld) heb ik ook altijd een wat aangespannen spierspanning. Ik ben daarom dit jaar meer gaan sporten. Juist om de spierspanning op te zoeken en te oefenen met ontspanning daarna.
Het helpt iets, maar nog niet voldoende.

Ik lees even mee in dit topic voor ideeën en oplossingen!

Dit is inderdaad exact wat ik bedoel!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 14:41

Fysio doet juist ook spieren en oefeningen geven om de spieren te rekken en te ontspannen.

Zeker omdat eht naast het paard ook zo is moet je eerst naast het paard aan de slag. Dat red je niet met alleen een houding en zit les. Sowieso werkt het zelfs bij heel veel houding problemen die wel vooral of alleen te paard zichtbaar of merkbaar zijn beter om naast het paard eraan te werken en niet alleen erop.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 15:11

Is je bovenbeen gespannen, of ben je helemaal wat gespannen?

Goed om te weten is dat je middenrif en bekkenbodem in verbinding staan met je voetboog/zool.

Als je probeert je 'tenen langer te maken' ontspan je ook bovenstaande.

En om je daarvan bewust te maken; probeer je tenen maar eens stevig op te krullen -als je gewoon thuis zit- dan voel je al dat dat invloed heeft op diverse spieren/spierspanning.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 16:16

Wat je op je paard kan proberen is je beugels uit doen en je benen zo lang mogelijk maken. Hoeft er niet mooi uit te zien, het gaat erom dat je daarmee je bovenbenen loslaat.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 17:28