Paardrijden op Bonaire!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sure_lee

Paardrijden op Bonaire!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 22:40

Hoi!

Leuk dat je mijn topic bekijkt.
De afgelopen 3,5 maanden zijn mijn vriend en ik op Bonaire geweest. Ik zag een oproep op FB van iemand die oppas zocht voor hun hond omdat zij naar NL wilden.
Spontaan een berichtje gedaan en zo zaten we ineens op Bonaire :+
Toen ik wist dat we gingen heb ik Horse Ranch Bonaire een berichtje gedaan of ze mijn hulp kon gebruiken in de tijd dat wij er zouden zijn. Het was niet mogelijk om daar te werken maar wel om tegen hulp ritjes te mogen doen. Dat vond ik helemaal prima want ik wilde toch wel een paar keer paardrijden.

Eerst ging ik een paar keer per week om te helpen met mesten en om paarden te masseren. Maar uiteindelijk ging ik iedere dag minimaal 2 uur en als er tours waren ook wel 4 uur.
Ik masseerde nog steeds paarden maar ik mocht ook een paard trainen. Dit paard was na een blessure totaal onbenaderbaar geworden. Zodra je maar haar richting op liep dan rende ze met haar oren in haar nek op je af met haar mond open en draaide ze ook haar kont naar je toe.
Dat vond ik wel een hele mooie uitdaging!
Want eigenlijk durfde er niemand bij in de buurt te komen.
Met heel veel rust, geduld, begrip en massages zijn we heel ver gekomen!
Zie hier het mooie compliment van de eigenaar van de Horse Ranch <3

Afbeelding

Ik heb uiteindelijk ook nog zelf even op haar gereden. Ik hielp voornamelijk de eigenaar om ook het vertrouwen qua rijden weer terug te vinden. Maar ik vond het wel een leuke afsluiting van het project.

Afbeelding

Wij wandelden ook 2 x per dag met de hond. Dat was echt in een super mooie omgeving. Ik heb daarom ook een nieuwe tour route bedacht. Ik vond het wel echt de mooiste van de tours die nu aangeboden worden.
Kijk mee!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook ging mijn vriend weleens mee maar dan niet een hele lange tour.
Afbeelding

Er waren ook 2 stagiaires waar ik het super goed mee kon vinden. Op het laatst hebben we ook een ritje met zijn allen gedaan.

Afbeelding

Het is vanaf het paard heel mooi. Maar met wandelen ook echt fantastisch.

https://boktimg.nl/img/m/6zP5uM.jpg

Dit was de oppas hond. <3
https://boktimg.nl/img/m/SkW24I.jpg

We hebben echt ontzettend genoten van ons avontuur op Bonaire. We hebben ook zoveel leuke mensen ontmoet. We zijn wel een beetje verliefd geworden op het eiland.
Het was vanmorgen wel even wennen om aan te komen in het grauwe koude Nederland!
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 11-11-24 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in links geplaatst, maximaal 15 zichtbare afbeeldingen toegestaan

gomir

Re: Paardrijden op Bonaire!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:52

Welkom terug in Nederland!

Leuk om nu de foto's bij elkaar te zien, zo te zien hebben jullie het echt fantastisch gehad daar!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:56

Het lijkt me echt vreselijk om dan terug te komen in grijs en koud Nederland. Leuk verslag en mooi compliment!

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:57

Leuk om te zien zeg!!

Ze waren vast ook blij met de spulletjes die je voor ze had +:)+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:58

Wat leuk! Dat klinkt geweldig!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 09:34

Bedank voor de leuke reacties! Het was echt fantastisch.
Gelukkig vandaag weer een zonnetje in Nederland haha

Mocht er iemand denken nou dat wil ik ook graag. Ze kan altijd hulp gebruiken van vrijwilligers of stagiaires.
De stagiaires die er nu waren deden een buitenland stage van 10 weken. Ze doen de opleiding Hippische Bedrijfskunde.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 09:45

Wat ik me nu wel echt afvraag, zie jij dan niet dat sommige paarden op je foto wel heel iel zijn en de mensen erop wat te stevig?

Wat voor jouw misschien een hele mooi reis moet zijn, zie ik alleen maar te magere paardjes met te zware toeristen voor de paarden om te dragen.

Het spijt me maar dat maakt voor mij de fotos niet mooi.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 09:55

Dat sommige van de paarden ielig zijn dat klopt. Ik heb ook veel meegedacht met het voerbeleid. Er is al best wat veranderd en er komen nog meer veranderingen aan.
Paarden houden en goed houden is echt wel een uitdaging op Bonaire. Er is gewoon weinig te krijgen qua voer. Het zou ook mijn keuze niet zijn om op dit eiland paarden te houden... of je moet echt genoeg geld hebben om alles heel duur te importeren.
Naar de stevigheid qua ruiters wordt wel goed gekeken vind ik. Het is soms op het randje.
Kijk het blijft altijd lastig als er geld verdiend moet worden over de ruggen van paarden.
Ik heb mijn best gedaan om daar zoveel mogelijk bij te ondersteunen en te adviseren binnen de mogelijkheden die er waren.
Ze worden echt liefdevol verzorgd met de beste bedoelingen.
Zijn ze daar net zo ver in dierenwelzijn als wij hier in Nederland...Nee zeker
niet! Ze lopen in mijn ogen nog zo'n 10 a 15 jaar achter...Dus er blijft altijd ruimte voor verbetering.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 12:13

mvermeulen1 schreef:
Wat ik me nu wel echt afvraag, zie jij dan niet dat sommige paarden op je foto wel heel iel zijn en de mensen erop wat te stevig?

Poeh, ik schrik daar ook wel van eerlijk gezegd -O-
Ik vind daar echt iets van.

Desalniettemin een prachtige ervaring voor jou geweest, volop genieten.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 12:48

Met het grijze weer hier, heerlijke foto's. :)

Wat heet dat ene paard op zijn rug? Littekens?

Het zou mijn keuze niet zijn om met korte broek te rijden. Zeker niet in de hitte, ik voorzie blaren alom := (en zo te zien doet TS dat ook niet).

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 13:11

Nee, dat zijn gewoon spikkels in haar vacht.
Haha mij krijg je idd niet met een korte broek op een paard. Als kind teveel blaren gehad.
Maar de stagiaires reden wel altijd met korte broek. Ze hebben geen blaren gehad. De handdoeken ertussen hielpen waarschijnlijk voldoende.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 18:35

Wat een leuk avontuur zeg <3

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 18:45

Wauw, heel gaaf. Genoten van je post :)

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 22:19

Een prachtige ervaring en leuk dat je dit initiatief hebt genomen! Mooie fotoreeks. Heb je bij het Lac met de paarden gezwommen, dat leent zich er uitstekend voor! Je zou toch wensen zsm terug te kunnen gaan ;)

Op de ABC-eilanden wordt sinds jaar en dag gebruik gemaakt van Paso fino's, een fijn gebouwd en sterk ras, gemoedelijk van karakter maar zeker niet vies van een beetje pit. Heel geschikt door zijn gangen, vrijwel iedere klant stapt er zo mee weg. Met goede voeding en training moeten dat toch prachtige bodybuilders kunnen zijn.
Ruwvoer regelen is een opgave mits je niet beschikt over goede contacten. Niet voor niets foeragerenpaarden soms ook langs de weg, op relatief veilige plaatsen dan. Hooi kan uit Venezuela of Amerika komen maar geeft ook wel problemen wanneer er op het vasteland ziekte is en er een importverbod geldt. Paarden houden in de tropen is een uitdaging maar zeker niet onmogelijk! Ik ben nog benieuwd waarin je vindt dat men 10-15 jaar achterloopt.

Noby24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 11:28

Wauw! Wat geweldig! En super knap dat jij het wel aandurfde met het paard!

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 19:20

Lijkt me een hele gave ervaring! Alleen schrik ik ook wel van de conditie van de paardjes.. Heel tof dat je je best hebt gedaan om te adviseren en te helpen. Maar uiteindelijk ga je er zelf ook op zitten omdat je het leuk vindt om te rijden. Als je weet dat de manier van houden niet optimaal is (en de zadels zullen vast ook niet ideaal zijn geweest) zou ik zelf niet zo gauw opstappen. Maar daar iedereen andere ideeen over hebben

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 21:06

Poeh, ik schrik ook van de conditie van de paarden. Zeker de twee links op je laatste foto, daar ga je toch niet op zitten? ;(

Het is een prachtige omgeving om paard te rijden, maar ik zou absoluut niet kunnen genieten als er zulke magere paarden meelopen...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 09:07

Leuk hoor. Het is alleen wel erg warm op Bonaire. Je kunt daar ook perfect duiken :D