'Hangende' ruiter simuleren, creatieve tips gezocht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

'Hangende' ruiter simuleren, creatieve tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 10:30

Hoi allemaal!

Ik ben momenteel mijn 3.5 jarige Haflinger ruitermak aan het maken.
Zadel kent hij, hangen ook, leunen ook, aanraken ook.
Volgend jaar gaat hij van augustus tem oktober op training om echt doorgereden te worden.

Ik heb er nu 3 keer opgezeten en de eerste 2 keer ging dat vlekkeloos.
De 3e keer vond ik het afstapje niet soepel waardoor mijn been achter zijn heup bleef haken en daar is hij mij toch een partijtje van geschrokken...

Ik ben dus op zoek naar hoe ik dit gevoel voor hem creatief kan gewend maken, op vele verschillende manieren, met verschillende attributen ofzo.

Het is belangrijk om weten dat ik zelf gedeeltelijk immobiel ben :)
In het verleden paar rugwervels gebroken, tibiaplateaufractuur, en dat zal nooit veranderen.
Ik ben niét soepel met afstappen, mijn lichaam staat dat niet toe, mijn heup kan maar een bepaalde hoek 'openen' zeg maar.

Ik zal dus altijd zéér onelegant van mijn paard kruipen/glijden omdat ik ook niet zomaar met 2 benen op de grond kan landen.

Ik kan wel een gezonde ruiter vragen om hulp, echter is dit gewoon iets dat ik dien aan te leren en ik wil nu ook geen gezonde ruiter risico laten nemen om er af te kletteren als ik dit eerst op andere manieren kan simuleren :D

(uiteraard hoeft dit niet allemaal nu, uiteraard kan de trainer volgend jaar dat ook gerust zelf doen, uiteraard ga ik dit pas verder opnemen nu in het voorjaar, je moet geen onnodige risico's nemen, echter wil ik er wel heel goed over nadenken want ik wil een ruitermak paard naar een zelfstandige ruiter sturen, met zo weinig mogelijk risico voor die persoon, ik denk hier oprecht héél diep over na :) )

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:34

Ik zou gaan oefenen met er naast op een krukje staan en dan dingen op zijn kont doen. Liefst wel met een helper erbij. Bij spanning door blijven gaan tot hij ontspant. Dan is de beloning weg uit de oefening.

Is je pony een binnenvetter, dan moet je nog meer opletten dat hij echt ontspant.

Doe maar expres “stom” terwijl je er naast staat. Expres een poetskist omgooien, een borstel laten vallen. Je jas uitdoen en die over hem heen gooien, wapperen etc.

Als dat kan in ontspanning, dan zou ik een gezonde ruiter erop laten en die het op en af stappen laten oefenen. Eerst “normaal” maar wanneer dat goed gaat, expres ook weer stom in stapjes. Wel met een helper die hem met handschoenen aan, aan een lijn heeft zodat het veilig blijft.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:41

Ik zou juist een gezonde ruiter dit gaan laten doen. Eerst normaal en daarna steeds 'lomper' en met dingen die bij jou voor kunnen komen. Maar die gezonde ruiter kan schakelen als het paard spanning krijgt en dus voorkomen dat er zulke dingen gebeuren of dat jij weer een ongeluk krijgt. Dat zorgt ervoor dat het paard geen extra nare ervaringen krijgt, want juist bij het zadelmak maken en 1r tijd kunnen er dingen fout gaan die bij paarden kunnen blijven hangen.

Dus eerst weer stappen terug en hem laten wennen aan normaal op en afstappen zodat de schrik weg is en hij daar weer volledig ontspannen mee is. Of eerlijk? Wachten tot hij weggaat om doorgereden te worden en daar ook dit stuk mee laten pakken. Of op zoek naar iemand die ook echt inrijdt en niet alleen doorrijdt.

pol013

Re: 'Hangende' ruiter simuleren, creatieve tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:46

Ik ben vóórdat ik er op ging al lekker lomp aan de slag gegaan met mijn paard.
Op een hek staan en daar lawaai op maken. Naast een kruk staan en die omgooien. Op de kruk staan en mijn been op zijn bips slingeren. Eroverheen leunen (niet hangen) en aan de andere kant een snoepje geven.

Als je zelf niet lenig genoeg bent kun je een (been van een ) legging vullen met vulmateriaal en die er omheen slingeren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:52

Er zijn wel wat dingen die je kunt doen bij wijze van 'sacking out' zoals Westernruiters dat noemen.

Longeersingel om en flapperende handdoeken die ook z'n flanken raken eraan binden. Later vervangen door plasticzakken, die maken ook nog eens geluid.
Stap later: lege 5 liter jerrycans (wasmiddel, wasverzachter, Aspen-brandstof voor bosmaaiers, dat soort jerrycans) aan een touwtje er aan binden. Staartriem aan je singel en de jerrycans aan de staartriem binden zodat ze op z'n kruis en in z'n flanken rammelen en stuiteren.

Alles uiteraard eerst in stilstand, dan in stap, wachten tot je paard het accepteert voor je stopt met laten bewegen. Tenslotte ook in draf en galop.

Wat verder een goede oefening is, is de 'hindquarter yield', het omstappen en onderstappen met het binnenachterbeen. Daarmee haal je de 'motor' weg, met gekruiste achterbenen kan je paard niet wegsprinten. Je vraagt die oefening met 1 hand, zodat je diezelfde manoeuvre ook vanuit het zadel kunt doen - de one rein stop. Die niet als noodrem is bedoeld, maar om terug te vallen op de aangeleerde beweging: achterhand omzetten = ontspanning.

De truc van deze oefening is om laten stappen tot je paard traag wordt en zélf wil stoppen en wil ontspannen. Dan stoppen met vragen maakt dat de link gelegd wordt tussen: oh als ik stop met weg willen, en stop met draaien, dan mag ik ontspannen.

Voordat je met sacking out begint, kun je het beste deze reflex er in trainen, dan gaat dat accepteren van al die enge dingen nl veel sneller.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 11:03

(Aan je openingspost te lezen ben je tot nu toe heel goed bezig en weet je ook prima wat je doen) +:)+

Aangezien je paard nu een negatieve ervaring heeft opgedaan.
Het lijkt mij heel belangrijk dat je in de training hierop heel goed op de grens van je paard gaat letten.
Liever iets te lang doen over dit opbouwen in vertrouwen dan je paard overdonderen, bij spanning zou ik dus juist de training "kleiner" maken tot dit veilig voelt, en dan langzaam uitbouwen.

Een deel van de aangerade trainingen hierboven kan volgens mij tot learned helplesness leiden en volgens mij is dat niet jouw doel :o

Wat ik kan verzinnen aan iets om dit in de praktijk te oefenen is een pool noodle. Wegen vrijwel niks, kosten ook vrijwel niks en kunnen ook makkelijk ingekort worden als de volledige lengte in het begin nog te spannend is.
Je hebt ook holle poolnoodles, daar kan je eventueel een (bezem) steel in doen om in een later stadium met een steviger hulpmiddel te werken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 11:10

Als je niet handig genoeg bent om je benen te gebruiken bij oefenen met lomp opstijgen, gebruik je je armen als "been". Stap op je krukje dichtbij paard, leun een beetje over paard en zwaai arm over de kont, eerst netjes en daarna onhandiger. Rest circus van raar doen als ruiter op paard kan wachten, eerst maar leren negeren als ruiter onhandig opstapt.
Iemand die wel handiger is met lijf is daarna inderdaad handig om wat simpele gym oefeningen op paard te doen als been over en rondje op paard doen en jas aan/uit, uitrijdeken op/af, etc. Maar stomweg lomp kunnen opstappen begint bij er naast gecontroleerd lomp doen vanaf een krukje, kan ook zonder zadel er op, zou die 2 dingen even eerst loskoppelen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 12:10

Ik ga straks even thuis alles rustig lezen, bedankt al voor de input! :D

Ik train ondertussen 12 jaar met clickertraining, geef ook al sinds 2015 lessen/lezingen ivm positieve paardentraining.
Ik ben een Agility'er in hart en nieren, grondwerk heeft weinig geheimen, echter is dit onderdeeltje toch eentje met tussenstappen waarvan ik er enkele mis ten gevolge gebrek aan ervaring in dit deel van paarden trainen.

Bijvoorbeeld 'zogenaamd' van het trapje donderen, zou ik nooit op gekomen zijn, maar is wel een ideale aangezien ik effectief door de knie durf zakken zonder aanleiding.

Keep on sharing ladies! :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 12:23

Om specifiek een haperend been te simuleren denk ik aan een zwemnoodle en bezemsteel.
Maar eigenlijk kan je het voor de rest zo gek maken als veilig is. Longeersingel aan en daar kan je heel wat attributen aanhangen. Dingen naar mijn paard gooien heeft er ook voor gezorgd dat ze niet meer schrikt bij plotse aanrakingen. Sponzen, knuffels, ballen,... alles wat uiteraard geen pijn doet.
Benen vind ik ook een belangrijke. Dat een paard niet meteen panikeert als er iets of iemand tussen de benen belandt. Een omvallende borstel of emmer bv. Ook hier begin je met zachte objecten.
Altijd rekening houdend dat je de moeilijkheid pas verhoogd wanneer je paard ontspannen en oké is met de vorige stap.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 12:34

Toen ik nog paarden zadelmak maakte.
Klopte ik met hangen overal.
Op de kont, flanken overal.
En inderdaad als idee dat als er iets mis gaat ze daar niet van schrikken. Beugelriemen met een klats naar beneden. Springen er naast. Hoog op je krukje staan en daar wat zwaaien.

Dat soort acties

Webding

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 13:23

Neem zeker eens contact op met Horse Connection. (Veronique Maes). Zij kan jou hier ongetwijfeld en op een fijne manier mee verder helpen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 13:28

DuoPenotti schreef:
Toen ik nog paarden zadelmak maakte.
Klopte ik met hangen overal.
Op de kont, flanken overal.
En inderdaad als idee dat als er iets mis gaat ze daar niet van schrikken. Beugelriemen met een klats naar beneden. Springen er naast. Hoog op je krukje staan en daar wat zwaaien.

Dat soort acties

Hier precies hetzelfde. En met het longeren direct de beugels naar beneden. Schrikken ze er ook niet meer van, als je die een keer verliest tijdens het rijden. Ik longeer een jonkie vooral om eerst de stemhulpen voor stap, draf en galop te bevestigen.