Ik ben momenteel mijn 3.5 jarige Haflinger ruitermak aan het maken.
Zadel kent hij, hangen ook, leunen ook, aanraken ook.
Volgend jaar gaat hij van augustus tem oktober op training om echt doorgereden te worden.
Ik heb er nu 3 keer opgezeten en de eerste 2 keer ging dat vlekkeloos.
De 3e keer vond ik het afstapje niet soepel waardoor mijn been achter zijn heup bleef haken en daar is hij mij toch een partijtje van geschrokken...
Ik ben dus op zoek naar hoe ik dit gevoel voor hem creatief kan gewend maken, op vele verschillende manieren, met verschillende attributen ofzo.
Het is belangrijk om weten dat ik zelf gedeeltelijk immobiel ben

In het verleden paar rugwervels gebroken, tibiaplateaufractuur, en dat zal nooit veranderen.
Ik ben niét soepel met afstappen, mijn lichaam staat dat niet toe, mijn heup kan maar een bepaalde hoek 'openen' zeg maar.
Ik zal dus altijd zéér onelegant van mijn paard kruipen/glijden omdat ik ook niet zomaar met 2 benen op de grond kan landen.
Ik kan wel een gezonde ruiter vragen om hulp, echter is dit gewoon iets dat ik dien aan te leren en ik wil nu ook geen gezonde ruiter risico laten nemen om er af te kletteren als ik dit eerst op andere manieren kan simuleren

(uiteraard hoeft dit niet allemaal nu, uiteraard kan de trainer volgend jaar dat ook gerust zelf doen, uiteraard ga ik dit pas verder opnemen nu in het voorjaar, je moet geen onnodige risico's nemen, echter wil ik er wel heel goed over nadenken want ik wil een ruitermak paard naar een zelfstandige ruiter sturen, met zo weinig mogelijk risico voor die persoon, ik denk hier oprecht héél diep over na