Wat is de "ideale" lengte-stokmaat verhouding?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lucy_121

Wat is de "ideale" lengte-stokmaat verhouding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-24 00:35

Hoi lieve medebokkers,

De discussie over iemand die te lang is voor een paard is veel mensen hier op Bokt denk ik wel bekend. Ik lees ook regelmatig opmerkingen dat iemand voor het plaatje te lang is. Ik ben zelf 1.62 en vraag me af wat jullie ongeveer de ideale stokmaat vinden voor mijn lengte.

Natuurlijk verschilt dit per type paard. Ik ben zelf vooral fan van volbloeden dus om de discussie een beetje richting te geven zou ik vooral focussen op de ietwat smallere paarden.

Brand los en mocht je zelf ook nieuwsgierig zijn, plaats vooral je lengte en voorkeur qua paard in de reacties!

Sheran

Re: Wat is de "ideale" lengte-stokmaat verhouding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 00:38

Hangt ook van jouw bouw af, en of je lange benen hebt of juist niet.
Ik vind het persoonlijk het mooist staan als je benen in de stijgbeugels net niet onder de buik uit komen. Indien zeer forse ruiter en een iel paard zou ik ze misschien nog liever heel iets hoger zien. Ook van het bovenlichaam vind ik het voor het plaatje het mooist als het niet erg boven het paard uittorent.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 01:09

Zelf ben ik 1m61 geen professionele ruiter.
Heb wel diverse paarden en ponies gehad.

De kleinste was 1m42 dat kon nog net, hij was ook wel smal.

Daarna eigenlijk altijd iets groter gegaan van iets bredere pony van 1m45 tot smalle draver van 1m68.

Huidige paard is 1m53 kruising tinkerxfries.
Momenteel nog niet superbreed gebouwd (moet nog uitzwaren vergeleken met de draver is hij wat smal nog)
Maar het plaatje misstaat zeker niet.

Afbeelding

Persoonlijk wil ik zelf niet kleiner meer gaan dan 1m48.

Mijn draver was 1m68

Afbeelding

Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 01:16

Met mijn 1.59 zit ik op 1.39. Past zeg maar net aan. Kom zeker niet onder de buik uit, maar ik kom eerder snel met mijn gewicht in de knoei. Dus lichter zadeltje en beetje op mijn figuur letten maar. Het is ook wel een stevig gebouwde en wat bredere pony die gewoon maat full dekjes en een 17 inch zadel past. Dat scheelt ook erg in het plaatje en of het überhaupt past natuurlijk.

Ik heb zelf geleerd dat je ongeveer met je borstbeen bij de schoft/rug moet komen, dan heb je een beetje je minimale maatje.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 01:18

Hangt idd ook erg van je eigen bouw en verhoudingen af, maar voor 1,62m zou ik als ideale stokmaat ook 1,62m nemen eigenlijk

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 01:22

Ik vind het ideale plaatje 10cm kleiner dan je grootte. Dus in jouw geval zou ik mikken op een paard/e-pony van 1.50-1.55.

Jasper valt met 1.55-1.60 daar net iets boven voor mij, ik ben 1.63. Egvar is met 1.78 daar ruim boven en dat is niet alleen met rijden verre van optimaal, maar ook naast het paard. Bij Jasper kan ik er altijd goed overheen kijken, bij Egvar (en mijn vorige paard die vergelijkbaar groot was) kan ik niet zien wat er aan de andere kant gebeurt.

Jasper is gekocht met 15 maanden en een paar cm groter geworden dan verwacht, daarnaast is mijn moeder, waarvoor hij ook gekocht is, een paar cm groter dan ik. Dus daarvoor komt het wel mooi uit.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 09:16

Ladyson schreef:
Hangt idd ook erg van je eigen bouw en verhoudingen af, maar voor 1,62m zou ik als ideale stokmaat ook 1,62m nemen eigenlijk

Dat hangt m.i. compleet van de bouw van het paard af, en in mindere mate die van de ruiter. Bijvoorbeeld de draver van 1.68 van Artificious; die lijkt aan de smalle kant, dan ziet het plaatje er anders uit dan bij een brede. Ik ben 1.60 met korte benen en bij mijn rondgeribte bijrijdpaard van 1.64 leek ik net een kabouter. Mijn paard is ca. 1.45 en dat past prima. Bewijsmateriaal:

Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 09:37

Wat ik het mooiste vind is de voetzolen ongeveer gelijk met de buik.
Niet eronder dat is niet mooi vind ik.
Dan vind ik een kleinere ruiter die een stuk boven de buik zit mooier.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 09:42

DuoPenotti schreef:
dat hangt toch ook af van de lengte van de steigbeugels?

Of bedoel je dan eerder wanneer je in zadel zit zonder steigbeugels?

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 09:43

Ik heb altijd geleerd dat 10 cm kleiner als je lengte perfect is.

Ikzelf ben 1.62m en mijn pony 1.45m en dat past prima.
Afbeelding
Afbeelding
Veel kleiner zou ik wel niet meer gaan. Toen ik op zoek ging zocht ik tussen 1.43m en 1.53m, wel smalgebouwd. Hiervoor reed ik een arabier van 1.51m en dat paste ook prima, maar vond ik al wat de max. Ik heb hoogtevrees. :')

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 09:57

Ik ga mee met team geen voeten onder de buik (als je je beugels op de juiste lengte hebt voor de discipline die je doet).

Mijn paard is 3cm kleiner dan ik ben én absoluut niet smal, en dat kan precies qua plaatje imo. Het verschilt per paard en ruiter dus de combinatie is belangrijk.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 10:07

Kom ik aan met 1.70 bij 1.40, 8-) wel een tinker, maar breed is 'ie niet. Ik vind gewicht belangrijker, houd die 20% aan en je kunt prima met je voeten eronderuit steken, let er wel op dat de hefboomwerking groter is. Een goede balans is dus belangrijk. Met een beginnende ruiter is een groter paard fijner.
Hoewel qua beenlengte het een prima richtmaat is, zegt het niets over het bovenlijf, een langer bovenlijf lijkt mij, voor het paard, meer het balans verstoren dan iets te lange benen waarmee je kunt drijven met je kuit. Ofwel; ligt aan de combi.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 10:35

Ik vind de stelling van gigixponys wel mooi. Ik ben 1.73 en ik zou een paardje van 1.63 wel mooi voor mezelf vinden. Mijn merrie is tegen de 1.60 en ze had van mij wel iets groter gemogen, hoewel ik er qua lengte zeker wel op pas

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 10:42

Ik ben 1.70 en 70 kilo, het beste passen vind ik paarden tussen 1.60 en 1.68.
Wat kleiner zou ook kunnen als het een wat breder gebouwd paard is.
Maar groter in ieder geval niet.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 10:54

Ik "reken" grofweg heel simpel: zelf een meter in de 60 = een paard dat ook een meter in de 60 is :)
Natuurlijk heb je natuurlijk ook factoren als bouw (zowel die van de ruiter als die van het paard) ed, maar grofweg komt dat vaak wel uit :)

Ik ben 1.58m, mijn merrie was 1.55m. Vond ik altijd perfect, ik kon nét over haar rug heen kijken van op de grond, en geraakte ook zonder al te veel gedoe op haar haha.

Snelsnel foto opgesnord, zonder zadel maar 't is wel duidelijk denk ik. Ik vond dit altijd een mooie verhouding :) Met zadel zat ik altijd vrij kort haha, dus dit is waarschijnlijk sowieso een beter beeld :)

Afbeelding

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 11:21

Art_Ificious schreef:
DuoPenotti schreef:
dat hangt toch ook af van de lengte van de steigbeugels?

Of bedoel je dan eerder wanneer je in zadel zit zonder steigbeugels?

Natuurlijk hangt het daar van af.
Maar als je dan verplicht als jockey gaat zitten is het ook geen gezicht natuurlijk.

Als je in een nette dressuur houding zit vind ik het het mooiste als de voet ongeveer gelijk aan de buik loopt. En een gaatje meer of minder is dan echt niet wat je direct ziet.

Bij een spring zadel uiteraard korter. Maar daar word sowieso niet zo naar het plaatje gekeken. Dus ging van dressuur uit.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 11:28

Ik vind net gelijk aan of net een paar cm onder de buik uitsteken het mooiste. Persoonlijk vind ik een te kleine ruiter op een te groot paard echt niet mooi, maar goed het kan geen kwaad natuurlijk.

De ideale stokmaat hangt erg af van de bouw van het paard. Zowel bij mijn volbloed van 160 als bij mijn new forest van 145 zitten mijn voeten gelijk met de onderkant van de buik (ik ben 164).

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 11:32

LWDaisy schreef:
Ik "reken" grofweg heel simpel: zelf een meter in de 60 = een paard dat ook een meter in de 60 is :)
Natuurlijk heb je natuurlijk ook factoren als bouw (zowel die van de ruiter als die van het paard) ed, maar grofweg komt dat vaak wel uit :)

Ik ben 1.58m, mijn merrie was 1.55m. Vond ik altijd perfect, ik kon nét over haar rug heen kijken van op de grond, en geraakte ook zonder al te veel gedoe op haar haha.

Snelsnel foto opgesnord, zonder zadel maar 't is wel duidelijk denk ik. Ik vond dit altijd een mooie verhouding :) Met zadel zat ik altijd vrij kort haha, dus dit is waarschijnlijk sowieso een beter beeld :)

[ Afbeelding ]

Mijne is 8cm kleiner dan mij maar ik geraak er zonder krukje niet op als ik erop wil zonder zadel :+

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 11:39

Ik ben 1,64m en vind grote paarden al snel te groot en niet comfortabel haha. Ik ben echt een ponymens. Ik had voorheen een haflinger van 1,42m en wilde daarna voor een E-pony gaan maar kwam toch met een D van rond de 1,45m thuis. Wel een breed gebouwd dier, dat toont dus al heel anders dan een smallere pony.

Afbeelding

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 11:40

Art_Ificious schreef:
LWDaisy schreef:

[ Afbeelding ]

Mijne is 8cm kleiner dan mij maar ik geraak er zonder krukje niet op als ik erop wil zonder zadel :+

Oh maar ik bedoelde ook niet dat ik er als een cowboy op geraakte hoor haha, ik had altijd een klapstoeltje, of in het bos een bankje om er op te geraken :')

Maar mijn vorige paard (Art_Ificious kent hem en weet hoe groot die was haha) was +1.80m, daar geraakte ik zonder voetje absoluut niet op zonder zadel. Mét zadel was al een hele gebeurtenis, ik moest mijn linkerbeugel altijd een stuk verlengen puur om er op te geraken haha. En dat 'probleem' had ik niet bij mijn kleinere merrie niet, ik kon mijn beugels gewoon op mijn eigen (vrij korte) lengte laten staan en kon op een normale manier van op de grond opstappen, zonder dat het er absurd uitzag :')

Ik moet even op zoek naar een foto, want àls ik dan eindelijk op mijn reus geraakte, zag het er imo nogal belachelijk uit :')
Edit - foto gevonden :')
Afbeelding

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 11:51

Ik ben zelf 1.76 en heb een paard van 1.72 gehad, vond dat wel echt een mooie maat voor mij.
Afbeelding

Heb nu een vrij brede lusitano van 1.62 en vind dat ik voor het mooie net te lang ben.
Afbeelding

Mooie combi waren jullie LWDaisy!!

Vind ik mooi passen Leo!!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 11:53

@LWDaisy: wat een leuke foto die eerste zonder zadel, roept bij mij echt nostalgie op, lol met je pony en dan zo heerlijk in de zomer <3

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 11:58

Ik ben 1,72
Alleen de laatste is met dressuurzadel.

paard 159
Afbeelding

147
Afbeelding

172
Afbeelding

165
Afbeelding

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 12:01

Ik ben 1m67 en heb pony's van 1m46 en 1m41 gehad en een paard van 1m80. Kon allemaal wel vond ik :+

1m46
Afbeelding

1m41 (tinker, dus iets breder gebouwd)
Afbeelding

1m80
Afbeelding

Ben ook wel echt meer een ponymens, dus groter dan 1m55 hoeft absoluut niet.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 12:16

Sheran schreef:
@LWDaisy: wat een leuke foto die eerste zonder zadel, roept bij mij echt nostalgie op, lol met je pony en dan zo heerlijk in de zomer <3

Dankjewel, ook jij Flubberboot!

Het zijn de herinneringen van 11 jaar en half een team te zijn geweest. Daisy is vorig jaar in mijn armen overleden (ingeslapen), en zulke momenten vonden wij allebei het leukste. Ik was zeker niet de beste ruiter, en helaas had Daisy al heel vroeg artrose, maar echt: wat een lol hebben wij samen gehad <3