Trainingsschema maken 13-jarige groene merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EvaC

Trainingsschema maken 13-jarige groene merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-24 17:15

Na wat rondzoeken toch maar een eigen topic aanmaken. In andere topics vond ik wel wat info, maar die passen niet bij mijn situatie.

Sinds half september heb ik een 13 jarige, beleerde fokmerrie. Na een paar weken wennen op haar nieuwe plek en de aanschaf van een zadel zijn we nu sinds 2 weken bezig met "rijden".

Wat doe ik?
Sinds ik haar heb ben ik begonnen met om de dag longeren. Eerst om te zien hoe haar daadwerkelijke conditie was, daarna om alvast een beetje aan het werk te gaan en als extra beweging naast weidegang. Longeren deed/doe ik tussen de 10-15 minuten, afhankelijk van wat ze aangeeft aan te kunnen op dat moment. Gewoon lekker stappen en draven aan een halster, niks bijzonders. Eenmalig met bijzetteugels geprobeerd. Daar waren we beiden nog niet kundig genoeg voor, dus die liggen weer tijdelijk in de kast.

In de afgelopen 2 weken heb ik er nu 4 keer opgezeten, telkens tussen de 15 en 30 minuten. Ook weer afhankelijk van wat zij aangeeft aan te kunnen. We stappen veel en draven een klein beetje. Ik merk aan haar dat het haar conditioneel niet zo veel doet. Ze raakt niet buiten adem en zweet ook niet. Wat ik wel merk is dat ze, uiteraard, slap, scheef en wat uit balans is. Na het rijden is ze voornamelijk mentaal moe. Daarom krijgt ze altijd minimaal een dag rust na een werkdag.

Wat wil ik?
Ik zou graag tips willen hoe ik haar netjes in conditie krijg zonder haar compleet te overvragen of te vervelen. Mijn uiteindelijke doel is om een netjes gereden paard te hebben waar ik lekker mee door de bossen kan. Ons eerste kleine buitenritje in stap tussen 2 stabiele en ervaren paarden staat over 3 weken gepland. Het is een ontzettend braaf en lief paard dat haar eigen grenzen nauwelijks aangeeft, dus ik moet echt goed opletten dat ik niet over haar heen loop. Onze lessen starten over 2 weken, dus daar ga ik vast ook veel uit halen.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 18:42

Als je doel is om lekker buitenritten te gaan maken, zou ik vooral daar mijn focus op leggen. Veel km’ers in stap maken en als je nog niet alleen op pad wil, zou ik gaan wandelen. Lekker onbelast maar toch fijn samen wennen en conditie trainen.

Als je de mogelijkheid hebt in de omgeving ook zo nu en dan eens een heuvel training ertussen doen. Zeker niet alle keren maar als afwisseling en ook dit weer lekker in stap. Je moet aanhouden dat je maar 1 ding tegelijk aanpast. Wil je meer tempo gaan rijden, maak de afstand vooral niet langer, liever korter. Wil je meer km‘ers dan de snelheid weer omlaag.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 18:44

Je zou eens contact op kunnen nemen met Monique de Boer, zij geeft endurance trainingen, dus daar ligt vooral heel veel focus op correct conditie en bespiering opbouwen, ze geeft ook privé trainingen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 18:49

Ik denk eigenlijk dat je al heel goed bezig bent :j
Je lijkt heel goed aan te voelen wat je paard aankan en daar handel je naar.
Je kijkt niet alleen fysiek maar ook naar het geestelijke.

Blijf voelen, ga niet teveel in je verstand zitten en ik denk dat het bij jou "vanzelf" wel goed komt.
Dit lijkt misschien een bleu antwoord, maar denk gewoon echt dat het wel goed komt zo.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 18:59

Gefeliciteerd met je nieuwe paard! :D

Dit is waarschijnlijk niet het antwoord waar je op zat te wachten, maar het klinkt alsof je al heel goed bezig bent. Zeker gezien je binnenkort al een les gepland hebt staan. Elk paard is natuurlijk anders en een ervaren instructeur die jullie aan het werk ziet zal je een trainingsschema kunnen geven wat het best bij je paardje past.

Aan de hand van je bericht klinkt het alsof je je paard eigenlijk al goed aanvoeld toch? Zolang ze mentaal moe is zal ze zich niet vervelen. Of gaat het om de zorg dat ze mentaal sneller vooruit zal gaan dan lichamelijk en de oefeningen saai zal vinden voor ze lichamelijk meer aan kan?

In dat geval werd voor mijn paardje de training vaak een stuk interessanter door een paar balkjes toe te voegen. Kunnen gewoon stapbalkjes zijn, niks bijzonders. Ik deed dan gewoon vrijwel dezelfde oefeningen maar dan soms over de balkjes of er tussendoor etc. Ik weet niet of het voor die van jou werkt maar voor ons maakte het echt verschil.

Elisa2

Re: Trainingsschema maken 13-jarige groene merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 09:06

Ik zou gewoon net doen als dat je zou doen met een jong groen paard, rustig opbouwen, veel afwisselen, zorgen voor voldoende herstel en rust tussendoor (wat je al lijkt te doen) en dan steeds iets meer uitbouwen. Dus iets langer rijden/ iets langer longeren..en als je bang bent dat je een doodloper hebt dan altijd net een tandje terug bijstellen waar je bij een lui paard een tandje meer zou doen.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-24 15:08

Hele late reactie, maar ik heb al jullie berichten gelezen.

Dankjewel voor de complimenten! Leuk om te lezen :D

SandraWierda schreef:
Je zou eens contact op kunnen nemen met Monique de Boer, zij geeft endurance trainingen, dus daar ligt vooral heel veel focus op correct conditie en bespiering opbouwen, ze geeft ook privé trainingen.

Grappig, als pennymeisje heb ik vroeger bij hun op de manege les gehad. Dit zou zeker een optie kunnen zijn als we wat meer aan elkaar gewend zijn. Fijne mensen.

DuoPenotti schreef:
Blijf voelen, ga niet teveel in je verstand zitten en ik denk dat het bij jou "vanzelf" wel goed komt.
Dit lijkt misschien een bleu antwoord, maar denk gewoon echt dat het wel goed komt zo.

Ja, dat in m'n verstand gaan zitten is wel een dingetje. Maar dat komt omdat ik het gewoon erg graag goed wil doen voor het paard.

Tabbladen schreef:
Aan de hand van je bericht klinkt het alsof je je paard eigenlijk al goed aanvoeld toch? Zolang ze mentaal moe is zal ze zich niet vervelen. Of gaat het om de zorg dat ze mentaal sneller vooruit zal gaan dan lichamelijk en de oefeningen saai zal vinden voor ze lichamelijk meer aan kan?

Ik heb juist het idee dat ze mentaal sneller vol zit dan dat haar lijf echt moe wordt. Duidelijk is me wel dat ze in de binnenbak sneller vol zit dan in de buitenbak terwijl daar meer prikkels zijn en ze niet de steun van een bakrand heeft. Van de week gaan we oefenen met balkjes, ook op aanraden van de fysio.

Gisteren hebben we samen onze eerste les gehad en ik kwam er erg blij vanaf ondanks dat het nog verre van goed is. Terug naar de mega basis van het paardrijden en elkaar leren begrijpen is erg leuk en lijkt super te gaan.

Zoals Elisa2 ook zegt behandel ik haar qua rijden idd als een jong groen paard. Punt is dat dit mijn eerste "jonge groene paard" is en ik het vooral met boekenkennis (rondom groene paarden), logisch nadenken en veel vragen doe. Daarom ook dat we lekker samen lessen en ik hier m'n vragen stel. Maar als ik jullie zo mag geloven zijn we eigenlijk al best goed op weg :D