Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pien_2010 schreef:Zet haar voorlopig achter een bomproof paard die nergens van opkijkt. Want dit is echt niet ok. Belangrijk voor jou is dat je de teugels niet strak trekt want daar worden ze ook bang van.
Beter is het om aan de onderlinge band te werken en met een mooi zacht mond contact je paard te rijden.
BoktVerlaten schreef:Eigenlijk moet de basis gewoon goed zijn, voordat je buiten gaat rijden. In dit geval is de basis nog onvoldoende. Werk aan wederzijds vertrouwen, werk aan minder schrikgedrag/doe schriktraining, leer het paard afvloeien en op jouw vertrouwen in spannende situaties, zorg voor controle over je paard. Dan pas kun je veilig buiten rijden zonder je zelf en mede weggebruikers in gevaar te brengen.
En begin klein: begin in veilige buitenomgeving zoals een klein bos of pad rond de weilianden oid, niet meteen langs de weg met verkeer, rijd met bomproof paard samen, desnoods eerst aan de hand.
Anastasia24 schreef:Even niet naar buiten, dit soort dingen zorgen voor ongelukken met alle gevolgen van dien... Brommers, harde geluiden, etc, kom ik hier standaard 10 keer tegen met een rondje wandelen buiten.
Er zal altijd iets zijn waar je paard van kan schrikken, als je 100 keer die brommer oefent, komt er een aanhanger voorbij. Je zal aan de gang moeten met haar schrikreactie, waarom is die zo heftig? Daarin zou ik gaan lessen met grondwerk, wederzijds vertrouwen en ook dat jij leert loslaten. En dan geen ''schriktraining'' waarna je paard erdoorheen moet tot ze op slot schiet. Ik vind Cat-H fijn werken(even op youtube kijken) maak je paard nieuwsgierig. Is er iets eng? Neem je tijd, raakt ze het aan met der neus, een snoepje. Mijn tinker loopt uit zichzelf naar de engste dingen toe, krijgen ze veel zelfvertrouwen van.
BeFunny schreef:Ze schrikt dus niet als je ernaast loopt?
Kan het zijn dat jij zelf spanning op bouwd omdat je die geluiden zelf spannend vind als je erop zit?
Amber_anne schreef:Is het dan niet een idee om iemand lopend mee te nemen, of zelf te lopen en iemand anders erop te zetten? Dat kun je daarna uitbreiden naar fietsen
bbpin schreef:Hoi!
Na de dramatische ervaringen vandaag op buitenrit (naja eigenlijk meer langs de weg) wil ik toch me best doen om deze situaties te voorkomen voor de veiligheid van mezelf en m’n paard.
Mijn merrie is eigenlijk gewoon verkeersmak. Een paar specifieke dingen die ze dan eng vindt (menkar, brommers of voertuigen met een harde uitlaat etc.) Dit kan ik haar niet kwalijk nemen. Echter, als ze iets eng vindt gaat ze op zwart en trekt ze een enorm harde sprint. Dit is natuurlijk super gevaarlijk, al helemaal als het op een verharde weg gebeurd. Hierna is ze ook moeilijk weer rustig te krijgen en vindt ze zelfs een fietser eng.
Zijn er mensen die tips hebben voor omgang met deze situaties? (ik was vandaag gewoon met een ander paard en ze rent er dan vol langs)
Ik hoor het graag!
Rubs schreef:Misschien kan je een oornetje met geluiddempers om doen?
En een tijdje naast haar buiten gaan wandelen, zodat ze zich aan jou optrekt en rustig blijft?
Ik vind het een hele gevaarlijke situatie.
bbpin schreef:Rubs schreef:Misschien kan je een oornetje met geluiddempers om doen?
En een tijdje naast haar buiten gaan wandelen, zodat ze zich aan jou optrekt en rustig blijft?
Ik vind het een hele gevaarlijke situatie.
Ik vind een dempend oornetje eigenlijk eenbeetje het probleem negeren. Aangezien ze echt best mag schrikken en op dingen mag reageren, maar gewoon niet op DIE manier.