Buiten rijden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bbpin

Buiten rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 19:13

Hoi!

Na de dramatische ervaringen vandaag op buitenrit (naja eigenlijk meer langs de weg) wil ik toch me best doen om deze situaties te voorkomen voor de veiligheid van mezelf en m’n paard.

Mijn merrie is eigenlijk gewoon verkeersmak. Een paar specifieke dingen die ze dan eng vindt (menkar, brommers of voertuigen met een harde uitlaat etc.) Dit kan ik haar niet kwalijk nemen. Echter, als ze iets eng vindt gaat ze op zwart en trekt ze een enorm harde sprint. Dit is natuurlijk super gevaarlijk, al helemaal als het op een verharde weg gebeurd. Hierna is ze ook moeilijk weer rustig te krijgen en vindt ze zelfs een fietser eng.
Zijn er mensen die tips hebben voor omgang met deze situaties? (ik was vandaag gewoon met een ander paard en ze rent er dan vol langs)

Ik hoor het graag!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 20:28

Zet haar voorlopig achter een bomproof paard die nergens van opkijkt. Want dit is echt niet ok. Belangrijk voor jou is dat je de teugels niet strak trekt want daar worden ze ook bang van.
Beter is het om aan de onderlinge band te werken en met een mooi zacht mond contact je paard te rijden.

BoktVerlaten

Re: Buiten rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 20:41

Eigenlijk moet de basis gewoon goed zijn, voordat je buiten gaat rijden. In dit geval is de basis nog onvoldoende. Werk aan wederzijds vertrouwen, werk aan minder schrikgedrag/doe schriktraining, leer het paard afvloeien en op jouw vertrouwen in spannende situaties, zorg voor controle over je paard. Dan pas kun je veilig buiten rijden zonder je zelf en mede weggebruikers in gevaar te brengen.

En begin klein: begin in veilige buitenomgeving zoals een klein bos of pad rond de weilianden oid, niet meteen langs de weg met verkeer, rijd met bomproof paard samen, desnoods eerst aan de hand.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 20:52

Even niet naar buiten, dit soort dingen zorgen voor ongelukken met alle gevolgen van dien... Brommers, harde geluiden, etc, kom ik hier standaard 10 keer tegen met een rondje wandelen buiten.
Er zal altijd iets zijn waar je paard van kan schrikken, als je 100 keer die brommer oefent, komt er een aanhanger voorbij. Je zal aan de gang moeten met haar schrikreactie, waarom is die zo heftig? Daarin zou ik gaan lessen met grondwerk, wederzijds vertrouwen en ook dat jij leert loslaten. En dan geen ''schriktraining'' waarna je paard erdoorheen moet tot ze op slot schiet. Ik vind Cat-H fijn werken(even op youtube kijken) maak je paard nieuwsgierig. Is er iets eng? Neem je tijd, raakt ze het aan met der neus, een snoepje. Mijn tinker loopt uit zichzelf naar de engste dingen toe, krijgen ze veel zelfvertrouwen van.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 21:09

pien_2010 schreef:
Zet haar voorlopig achter een bomproof paard die nergens van opkijkt. Want dit is echt niet ok. Belangrijk voor jou is dat je de teugels niet strak trekt want daar worden ze ook bang van.
Beter is het om aan de onderlinge band te werken en met een mooi zacht mond contact je paard te rijden.

Bomproof paard helpt niet, schiet ze zo voorbij. Spanning vloeit wel af als ik haar een goede aai geef, maar ik voel dan snel daarna weer spanning opbouwen. Had graag gewild dat ze de rust zou kunnen houden…

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 21:11

BoktVerlaten schreef:
Eigenlijk moet de basis gewoon goed zijn, voordat je buiten gaat rijden. In dit geval is de basis nog onvoldoende. Werk aan wederzijds vertrouwen, werk aan minder schrikgedrag/doe schriktraining, leer het paard afvloeien en op jouw vertrouwen in spannende situaties, zorg voor controle over je paard. Dan pas kun je veilig buiten rijden zonder je zelf en mede weggebruikers in gevaar te brengen.

En begin klein: begin in veilige buitenomgeving zoals een klein bos of pad rond de weilianden oid, niet meteen langs de weg met verkeer, rijd met bomproof paard samen, desnoods eerst aan de hand.

Schriktraining geeft ze niks om! We nemen al grondwerkles, morgen is onze 3e les samen. We hebben helaas niet veel rustige paden in de buurt, je moet altijd wel ergens langs. Aan de hand is ze enorm braaf, het ergste wat ze doet is dan stilstaan om te kijken, of even opzij schrikken
Laatst bijgewerkt door bbpin op 23-10-24 21:20, in het totaal 2 keer bewerkt

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 21:12

Anastasia24 schreef:
Even niet naar buiten, dit soort dingen zorgen voor ongelukken met alle gevolgen van dien... Brommers, harde geluiden, etc, kom ik hier standaard 10 keer tegen met een rondje wandelen buiten.
Er zal altijd iets zijn waar je paard van kan schrikken, als je 100 keer die brommer oefent, komt er een aanhanger voorbij. Je zal aan de gang moeten met haar schrikreactie, waarom is die zo heftig? Daarin zou ik gaan lessen met grondwerk, wederzijds vertrouwen en ook dat jij leert loslaten. En dan geen ''schriktraining'' waarna je paard erdoorheen moet tot ze op slot schiet. Ik vind Cat-H fijn werken(even op youtube kijken) maak je paard nieuwsgierig. Is er iets eng? Neem je tijd, raakt ze het aan met der neus, een snoepje. Mijn tinker loopt uit zichzelf naar de engste dingen toe, krijgen ze veel zelfvertrouwen van.

Ik ga kijken! Grondwerkles nemen we al, ik zal eens vragen hoe ik kan werken aan haar schrik reactie. Een enge brommer kan ze natuurlijk niet aanraken, maar ik snap het principe. Zal het eens proberen!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 21:15

Ze schrikt dus niet als je ernaast loopt?

Kan het zijn dat jij zelf spanning op bouwd omdat je die geluiden zelf spannend vind als je erop zit?

Je zou kunnen kijken of iemand met een brommer op het terrein wil oefenen. En ook laten claxoneren.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 21:16

BeFunny schreef:
Ze schrikt dus niet als je ernaast loopt?

Kan het zijn dat jij zelf spanning op bouwd omdat je die geluiden zelf spannend vind als je erop zit?

Ze schrikt wel, maar dat is dan even een korte schrik zegmaar. Geen hele sprint. Aan de hand krijg ik haar bijv ook sneller langs iets engs gelopen als wanneer ik erop zit. Dat is denk ik omdat ze mij dan kan zien en ziet dat het “oke” is

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 21:20

Is het dan niet een idee om iemand lopend mee te nemen, of zelf te lopen en iemand anders erop te zetten? Dat kun je daarna uitbreiden naar fietsen

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 21:23

Amber_anne schreef:
Is het dan niet een idee om iemand lopend mee te nemen, of zelf te lopen en iemand anders erop te zetten? Dat kun je daarna uitbreiden naar fietsen

Ja dat doen we regelmatig! Ze plakt dan heel erg aan de fietser/wandelaar, het voelt dan alsof ik zelf niet het woord heb. Hetzelfde asl met een ander paard eigenlijk, als ze echt schrikt schiet ze er gewoon langs…

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 21:57

Wellicht dat je bij je grondwerk instructrice kan vragen of zij kan helpen met het trainen van je paard in hoe om te gaan met vluchtgedrag. Van nature vluchten ze (met hun hoofd in de lucht) en denken ze niet meer (goed) na. Je kunt dit trainen dat ze nogsteeds kunnen schrikken maar na de eerste schrikreactie ook weer gaan nadenken en dat je dus kunt communiceren met ze.
Mijn paard was in het begin echt heftig als ze schrok; was de eerste zoveel tijd niets mee te beginnen. Inmiddels is het zo als ze schrikt dat ze alleen een schijnbeweging maakt en daarna weer open staat om na te denken en te communiceren met mij.
Ook is het nu zo dat als ze iets spannend vind dat ze er voor open blijft staan om ervan te leren en te groeien. :D

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 04:14

Ik herken dat het paard aan de hand veel rustiger is dan als ik erop zit. Dat is toch een kwestie van training, denk ik, zowel grondwerk als erop. Zo pakken we hier in ieder geval het trailerlaadprobleem aan: het moet al goed zitten aan de hand in de piste voordat we zelfs maar de laadklep opgaan. Hij moet mij goed volgen en vlot reageren op druk, maar ook zelfstandiger worden. Dus niet aan mij kleven en zelf de wereld in rust bekijken. Klinkt wolliger dan het is, het werkt als een tierelier. Simpele oefening: een tijd stil staan op een afstand van mij aan de leadrope zonder naar mij toe te komen, en dan ontspannen.

Als ik onder het zadel in mijn eentje naar buiten ga, let ik op de omstandigheden en bouw ik het op. Met name geen harde wind (dat is bij de mijne een trigger) en ik doe korte stukjes en keer om als het nog goed gaat. Zo steeds verder uitbouwen. Als het nodig is, stap ik af en gaan we te voet voorbij die paardetende bloempot. (Of een lijn op de weg of zo, landbouwverkeer en ander geraas vindt hij dan weer niets van, mal paard.)

In gezelschap kan ik verder weg, maar dan enkel met brave paarden. Ik parkeer 'm dan wel gewoon in een kont van de voorste als het moet.

Disclaimer: tot nu toe kan ik 'm nog bij me houden en/of 'omtrekken', die veiligheid heb ik dan nog wel.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 07:01

Mee eens met advies om eerst basis vertrouwen goed te krijgen.
Paardje met samenwerking vanaf de grond te laten omgaan met stress.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 09:08

bbpin schreef:
Hoi!

Na de dramatische ervaringen vandaag op buitenrit (naja eigenlijk meer langs de weg) wil ik toch me best doen om deze situaties te voorkomen voor de veiligheid van mezelf en m’n paard.

Mijn merrie is eigenlijk gewoon verkeersmak. Een paar specifieke dingen die ze dan eng vindt (menkar, brommers of voertuigen met een harde uitlaat etc.) Dit kan ik haar niet kwalijk nemen. Echter, als ze iets eng vindt gaat ze op zwart en trekt ze een enorm harde sprint. Dit is natuurlijk super gevaarlijk, al helemaal als het op een verharde weg gebeurd. Hierna is ze ook moeilijk weer rustig te krijgen en vindt ze zelfs een fietser eng.
Zijn er mensen die tips hebben voor omgang met deze situaties? (ik was vandaag gewoon met een ander paard en ze rent er dan vol langs)

Ik hoor het graag!

Ik zou dit thuis gaan oefenen als je de mogelijkheid hebt, dus in een bak gaan rijden met een menkar zodat ze went aan het geluid. Eventueel eerst er naast lopen als dat veiliger is voor je.
Kijk of je iemand kan vinden met een brommer en doe hetzelfde, juist deze situaties opzoeken en creeren in een veilige omgeving om haar ermee te leren omgaan.

Daarnaast buiten, is het belangrijk om dit voor te zijn. Wat ik doe als een paard iets eng vind en ik zie het al aankomen en ik heb de mogelijkheid.Dat is een dam ingaan, paard omdraaien en laten kijken. Op die manier heb je iets meer marge als ze wel schrikt maar vaak als ze iets kunnen zien neemt de spanning af. Ook is het belangrijk om te leren hoe je je paard kan houden, wat vaak werkt is een beetje contrastelling naar de korte/ holle kant en been er aan. Door de contrastelling kan ze geen vaart maken.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 17:28

Ik heb vandaag met m’n les eraan gewerkt. Ze bood aan om me wat meer te leren over “in hand” werken. Uiteindelijk stuk langs de weg gelopen en alles kwam tegelijk langs (denk aan auto’s, brommers, fietsers, voetgangers) Dat waren natuurlijk enorm veel prikkels maar met dank aan in hand kon ik haar de kleine volte in draaien en was de spanning daarna ook gelijk afgevloeid!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 17:45

Fijn zeg! Gewoon lekker uitbouwen.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 17:50

Misschien kan je een oornetje met geluiddempers om doen?
En een tijdje naast haar buiten gaan wandelen, zodat ze zich aan jou optrekt en rustig blijft?
Ik vind het een hele gevaarlijke situatie.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 17:52

Rubs schreef:
En een tijdje naast haar buiten gaan wandelen, zodat ze zich aan jou optrekt en rustig blijft?

Ik vind een dempend oornetje eigenlijk eenbeetje het probleem negeren. Aangezien ze echt best mag schrikken en op dingen mag reageren, maar gewoon niet op DIE manier.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 21:00

bbpin schreef:
Rubs schreef:

Ik vind een dempend oornetje eigenlijk eenbeetje het probleem negeren. Aangezien ze echt best mag schrikken en op dingen mag reageren, maar gewoon niet op DIE manier.

Mja, ik ben niet tegen tussenstapjes die naderhand geleidelijk weer kunnen weggelaten worden. Met het risico om ietereen op mijn dak te krijgen, durf ik er nog een paar noemen: een iets lager aangelegde martingaal of zelfs een correct afgestelde thiedeman. Een pelham die je met 2 teugels rijdt ( voor handige, gevorderde ruiter); zoals Elisa zegt ergens aan de kant gaan staan en laten kijken, een fietser meenemen, in groep rijden, tijdig afstappen, je paard redelijk vrij laten en je erdoorheen bluffen ( maar als ze dan toch aan de kletter gaat, ben je natuurlijk te laat met je reactie. Ik deed dit in mijn jeugd vaak, maar heb toch een paar keer slecht gevaren.) Nu kies ik voor het omgekeerde: ik begin mijn paard echt duidelijk stelling te rijden. In moeilijke situaties zorg ik dat ik het gevaar in tegengestelde richting passeer.

Allemaal hulpmiddeltjes voor als het spannend wordt. Je moet uitvissen wat voor jou en voor jouw eigen paard werkt.

Geluiddempende oortjes vond ik vroeger wat flauw.
Maar nu ik zelf hoorapparaten draag, ondervind ik dat sommige geluiden vreselijk irritant kunnen zijn. Ik ben er meer over gaan nadenken. Misschien hoort een paard wel bepaalde geluiden veel scherper dan wij. Mijn paard heeft bijvoorbeeld een vreselijke hekel aan knetterende luidsprekers rond een springpiste. Hij heeft er al eentje aan diggelen geslagen, terwijl hij anders nooit uithaalt en behoorlijk chill is.
Dus die oortjes, voor mij kan het.

Daarnaast is grondwerk natuurlijk altijd nuttig en vele opzichten. Daar doe ik niets van af. Bovendien is het ook leuk en ontspannend om te doen.