Tempo verlagen: wat kan (verder) helpen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cholwell

Tempo verlagen: wat kan (verder) helpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 17:15

Dochter en ik hebben een super brave merrie (13), nog nooit gekkigheid in gedrag van haar gezien. Een introverte dame en is met andere paarden 'cool'. Rijdt met minimale extra aansporing solo voor het eerst het strand op. Dat werk. Gelukkig heeft ze ook een ontwikkelpuntje :D

Het is een voorwaarts paard. Niet hysterisch knallen maar gewoon een tandje te vlot. In groepslessen is dat onrustig want ze loopt alles en iedereen voorbij. Lange passen (1m76, tja...) en een hoog basistempo. Als ik dat toesta dan rijdt ze ontspannen en soepel maar dan een oefening oppakken (wijken of zo) wordt ingewikkeld. Dus: eerst het tempo eruit. Dat vindt ze moeilijk. Ze zoekt naar balans en het hoofd komt 'uit de ontspanning'. Veel op de buitenteugel gewerkt, heeft een beetje effect maar nog niet de oplossing. Martingaal heeft geen zin, ze komt zelden omhoog, en een elastiek helpt ook nauwelijks. Haar custom zadel is recent onderhanden genomen, wat zeker een positief effect heeft maar we zijn er nog niet.

Waar kunnen we nog meer aan denken? Nou ja, aan duizend dingen natuurlijk maar mss zit er zo'n eitje van Columbus tussen _/-\o_

n.b. needless to say is dat beide ruiters ook bewust aan hun eigen zit werken...

Celebi

Re: Tempo verlagen: wat kan (verder) helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:22

Een hoog basis tempo zonder daarbij af te gaan en weg te racen is heerlijk. Helaas is het ook vaak een tegen van niet voldoende spierkracht zei mijn instructeur me ooit. Ze gaan harder en harder omdat dat makkelijker is dan beheerst en verzameld lopen. Heel logisch. Ik kreeg toen oefeningen voor meer kracht. Kort achter elkaar van draf naar galop en terug een paar keer. Of diverse rijtjes balkjes, een klein sprongetje. En de moeilijkere oefeningen zoals het wijken en schouderbinnenwaarts etc. eerst vanuit stap rustig opbouwen. Stapje voor stapje. Blij zijn met een correcte meter ipv meteen een hele lijn.

Maar goed dit is puur wat mijn instructeur me verteld heeft. Verder heb ik zelf niet onwijs veel kennis. :+

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:22

Het ei van Columbus is wat mij betreft tempocontrole door middel van zit. Langzamer lichtrijden bijvoorbeeld kan echt het tempo beïnvloeden. Dat kun je ook met doorzitten doen, maar ook in stap of galop. Hierbij druk je je kruis iets in het zadel en vertraag je het ritme. Maar het kan ook andersom, je kruis iets liften of openen en je zitbeweging versnellen.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:24

Tja is groeps lessen maakt niks uit gewoon elke keer terug na jou tempo elke x gewoon terug nemen en gelijk ontspan. gaan we weer harder dan weer terug en ja duurt effe maar het kan... Al blijven sommig paarden gewoon vlot.
En als eerste de vraag is het tempo ook te vlot ? Of vinden anderen dat om dat je ze inhaalt/ voorbij rijd ( maakt je paard netjes zijn passen af?)

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:26

Zomaar een paar dingetjes: stil (passief) zitten in het zadel, langzaam of klein lichtrijden, staan-zit-staan-staan-zit-staan-zit-zit-staan-zit etc. in draf, bewust ademen naar de buik, voltes rijden, er zijn wel wat hulpjes die je kan toepassen. Maar hoogstwaarschijnlijk is het ook een balansprobleempje bij je paard, snel gaan betekent vaak makkelijker balans houden. Als zij door oefeningen sterker wordt, zal ook de balans verbeteren en dus ook het tempo.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:27

Ik neem aan dat je het probleem alleen hebt in manegelessen waar je in een rijtje achter elkaar moet?

Dan zou ik lekker overstappen naar priveles.
Een paard dat een lekker voorwaarts tempo heeft en zelf loopt zonder te rennen of te schieten is heel fijn. Dat voorwaartse moet je niet afpakken. Echt doodzonde als je dat eruit rijdt. Wel moet je natuurlijk leren zelf het tempo te regelen.
Als je dan toch in de les moet of wil rijden, vraag dan of je achteraan kunt en af en toe een extra volte tussendoor kunt rijden.

Cholwell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 17:43

Op onderdelen mist ze idd wrs spierkracht (rug) maar tegelijk springt ze probleemloos over een meter, zij het wat lomp. Intervaltraining zou een goede kunnen zijn.

Het effect van langzamer lichtrijden is (vooralsnog) minimaal want daar loopt ze grotendeels doorheen. Maar, zit is alles, we weten het.

Haar tempo is dus niet te vlot, ze loopt gewoon groot. (Hoewel, na een proefje vroeg ik aan de jury of er mss ook een prijs was voor het snelste proefje :D. Die was er niet, maar ze had zich wel geamuseerd met o.a. een volte in 'rengalop'. Dat was een incident, wrs was de ruiter vooral gespannen O:) )

Ik ben gestopt met groepslessen, dat voegt niet zoveel meer toe, rijd alleen privelessen.

DoCumera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 18:19

Mijn “grote” ruin van 1.70m heeft van zichzelf ook een hoog basis tempo. Mede door zijn lange benen. Wat mij erg veel heeft geholpen zijn oefeningen om de achterhand sterker te maken want zoals de anderen ook al zeiden is het vaak een balans/kracht probleem. Naarmate zijn achterhand sterker werd ging hij steeds rustiger lopen omdat hij meer kon dragen en verzamelen.

Oefeningen die mij veel geholpen hebben zijn bijvoorbeeld een paar pasjes achterwaards en dan weer weg draven. Veel overgangen achter elkaar dus stap-draf-galop-draf-galop-draf-stap bijvoorbeeld. En ook eens halt houden tussendoor. En balkjes draven heeft ook veel geholpen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 19:49

Cholwell schreef:
Het is een voorwaarts paard. Niet hysterisch knallen maar gewoon een tandje te vlot. In groepslessen is dat onrustig want ze loopt alles en iedereen voorbij. Lange passen (1m76, tja...) en een hoog basistempo.

Heerlijk hoor, zo'n paard!
En inmiddels zijn de groepslessen verleden tijd, begrijp ik...?

Citaat:
Als ik dat toesta dan rijdt ze ontspannen en soepel maar dan een oefening oppakken (wijken of zo) wordt ingewikkeld. Dus: eerst het tempo eruit. Dat vindt ze moeilijk. Ze zoekt naar balans en het hoofd komt 'uit de ontspanning'.

Even voor mijn duidelijkheid: wat is nu precies het ontwikkelpuntje...?
Als ze in haar (hoge) basistempo loopt is ze ontspannen. (De eerste twee 'traptreden' van "das Skala der Ausbildung".)
En bij een oefening zoals wijken 'wordt het ingewikkeld' - dat kan. Zijwaarts bewegen (deels zijwaarts ;) ) kan wennen zijn.
En begrijp ik dat jij het tempo er uit wil halen om het voor haar makkelijker te maken...? Soms is dat een zinnige strategie - maar soms ook niet.

Als het paard goed in het eigen basistempo kan ontspannen maar het maar ingewikkeld vindt om terug in het tempo te komen - dan is dat voorlopig 'de oefening' en ga dan niet het wijken er nog eens bovenop doen.

Wat een andere 'aanvliegroute' ;) kan zijn is hoe/ waar je wijkt.
Veel mensen doen wat in het proefje staat: afwenden bij A of C en dan terug naar de hoefslag.
Je zou ook kunnen spelen met de binnenhoefslag: soms gewoon 'los over de lange zijde', soms drie passen wijken terug naar de hoefslag, en op gegeven moment just for fun van de binnenhoefslag twee of drie passen naar het midden (en dan hetzij rechtuit, hetzij terug naar de binnenhoefslag of naar de 'echte' hoefslag). En probeer het ook eens op de 'open' plekken van de grote voltes: efkes een paardbreedte opzij.
... omdat je maar een paar passen vraagt is het waarschijnlijk makkelijker voor je dier, en zeker de variant terug naar de hoefslag kan erg geruststellend werken.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 20:17

Ik vind de berichten iets tegenstrijdig, gaat ze nou te snel of loopt ze groot?

Als een paard onder mij vandaan loopt ga ik achtjes rijden of draai ik een kleine volte. Helpt eigenlijk altijd wel

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 20:21

Ik mis eigenlijk nog het advies om hier aan de longe mee aan de slag te gaan. Zou niet alleen (zonder bijzet) beginnen met veel tempowisselingen binnen de verschillende gangen, maar zou ook zorgen dat de stemhulp voor terugkomen in tempo goed bevestigd is. Zo werk je tegelijkertijd aan haar kracht, balans en kun je er een stemhulp op zetten die helpt wanneer je zithulp niet goed begrepen wordt.

Als je paard tijdens het wijken begint te rennen, zou ik beginnen met het wijken in stap goed te krijgen. Die stap wordt veel te vaak over geslagen en geeft het paard en de ruiter de tijd om de plaatsing van de benen goed onder de knie te krijgen, voor je het in de snellere draf doet.
Daarnaast worden bij de zijgangen in de stap de kleinere stabilisatie spieren getraind, die weer helpen met balans en dus met terug komen in tempo
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 21-10-24 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 20:23

Ik vind slalommen rond pionnetjes een leuke oefening waarbij ook het paard vaak snapt waarom het helpt om een beetje minder vlug te willen. Sowieso is buiging heel nuttig, dus slangevoltes, kleine voltes of gewoon willekeurig wat door de bak slingeren werkt ook, maar een slalom geeft ook een fijn houvast.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 20:34

Ik zie heel veel tips om oefeningen te doen zodat een paard minder hard gaat, maar een paard moet toch gewoon aan de hulpen staan? :P
Als een paard niet goed reageert op zit dan is dat wat mij betreft punt 1 om aan te werken. Tempocontrole en daarbij activiteitcontrole is voor mij een basisonderdeel wat ik in mijn lesgeven ook heel vroeg al behandel. Wil je een paard sterker krijgen, dan is het zaak dat je controle krijgt over het tempo en over de activiteit. Zodat je Het paard van achteruit kunt rijden, die motor aan zetten.
Bijvoorbeeld actieve tempowisselingen rijden, een voorwaarts gereden overgang van draf naar stap bijvoorbeeld, die kun je enkel fijn rijden als je dat op zit doet, zonder druk aan de voorkant. Langzamer lichtrijden maar toch been kunnen geven om activiteit te behouden.

Cholwell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 21:03

Bij motorcross training (tja..) was achtjes draaien dé oefening voor mij. Nooit aan gedacht om dat op 1pk ook 's uit te proberen. Slalommen en slangevoltes zijn ook prima natuurlijk.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 22:20

Ben je bekend met verticaal evenwicht? Blijft ze in de wendingen mooi met haar gewicht recht boven haar voeten?

Om voor te stellen hoe het voelt, als jij op je motor schuin in de bocht gaat hangen, zorgen zwaartekracht en snelheid dat je niet omvalt. Als jij op een heel langzaam tempo door de bocht gaat en je gaat op diezelfde manier scheef hangen alsof je de motoGP aan het rijden bent....dan val je om. Is voor je paard niet anders. Als jij af probeert te remmen terwijl ze in de bochten hangt, is dat een goede reden voor haar om door te blijven lopen. Paarden zijn er in grofweg 2 categorieën als het hierover gaat. Je hebt een groep die niet meer wil lopen als ze geen balans hebben, die denken ik houd m'n benen wel mooi aan de grond. Vaak onbegrepen en weggezet als lui terwijl in het juiste evenwicht ze best wel willen lopen. En dan heb je de paarden die snelheid gebruiken om het probleem op te lossen en dus eigenlijk niet goed langzamer durven omdat de balans niet daar is. Wat mij betreft, eerst evenwicht, dan tempocontrole.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 22:38

Bij mij is de key ook blijven lachen in mijn sleutelbeen, dus rechtop in de schouders, en zelf recht blijven. Beenligging netjes terug houden en juist niet “in de remmen” gaan zitten. Bij mijn merrie hielp een neckrope, om haar daarmee iets terug te halen op het borstbeen. Dat zou je ook nog kunnen proberen. Dus als extra toevoeging, niet alleen een necktope.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 22:45

Is het paard loperig? Want dat is vaak een balans probleem.

Cholwell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 22:45

0000 schreef:
Wat mij betreft, eerst evenwicht, dan tempocontrole.

Je bedoelt evenwicht van de ruiter neem ik aan.
Laatst bijgewerkt door Cholwell op 21-10-24 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 22:47

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 22:47

Misschien een open deur maar misschien ook niet…..zweep en sporen thuis laten doet soms wonderen.

Cholwell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 22:52

Nog nooit (!) met een van beide op haar gereden. Het "aanwijsstokje" is niet aan mij besteed.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 23:10

Cholwell schreef:
0000 schreef:
Wat mij betreft, eerst evenwicht, dan tempocontrole.

Je bedoelt evenwicht van de ruiter neem ik aan.

Uiteraard moet je als ruiter ook in evenwicht zitten, maar verder heb ik geprobeerd uit te leggen in mijn vorige bericht waarom je paard als het niet in het juiste verticale evenwicht is, simpelweg niet langzamer kan gaan. Ongeacht hoe je het vraagt of hoe goed je zelf in evenwicht zit.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 07:18

Je hebt het over een gewoon hoog basis tempo. Dus is het basis tempo goed en wil je 'gewoon' langerzamer? Sluiten dus eigenlijk? Dat is lastig voor een paard. Vergt kracht, het is een oefening opzich.

Ik zou dus zeggen: oefenen. Veel op zit en weinig remmen op de hand. Remmen op de hand (wat Dus blijkbaar miet werkt) zorgt voor steeds meer druk in de hand. Wat uiteindelijk averechts gaat werken.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 09:34

Ik zou even het hele begrip tempo achterwege laten en proberen om je probleem te omschrijven met behulp van dingen als 'activiteit', 'impuls', en 'gedragenheid'.

Een vlot tempo zegt me niet zo veel. Een paard dat op de voorhand is gevallen en probeert met versnellen om in balans te blijven, heeft een gebrek aan gedragenheid. Een paard dat onder je vandaan loopt en alleen maar snel wil gaan, heeft een gebrek aan impuls ('voorwaartse drang, gecontroleerd door de ruiter').

Een te snel tempo klinkt voor mij als een symptoom, maar wat is de onderliggende oorzaak?

Tempo terug nemen klinkt voor mij ook gevaarlijk. Lukt het je wel om met tempo terug ook activiteit te behouden? Tempo terug zonder behoud van activiteit wordt geen enkel paard beter van, maar ik heb zo het vermoeden dat dat wel is wat er gebeurt.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 10:29

Een filmpje zou meer kunnen verduidelijken. Wat al eerder is gezegd: zijn het grote passen of te snel en op de voorhand 'wegrennen'. Is er sprake van balans (grote passen in balans) of van disbalans (weg rennen op de voorhand). Zelf denk ik dat het zou helpen je paard op de volte te zetten, dusdanig klein dat het tempo eruit gaat en dan weer rechtuit. Als ze weer te hard gaat weer op de volte en als tempo minder wordt eruit. Verder gaan werken aan meer balans en kracht van achter, door vaak overgangen te rijden. Bij wijken zou ik het tempo er niet per se uit halen, als het paard zijwaarts moet zal het (denk ik) zelf wel wat terugkomen in tempo en als het goed voorwaarts zijwaarts gaat lijkt me dat ook geen probleem. En wat gebeurt er als je haar met stelling/buiging in de hals rijdt, kan ze dan ook zo hard? Dus bijvoorbeeld met stelling naar buiten?