Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
faunty schreef:hoi !
als je nu nog geen beschermers hebt en ook graag wil gaan crossen zou ik zelf de QHP cross beschermers aanschaffen. hier kan je uiteraard ook gewoon mee springen maar beschermen ook extra voor tijdens het crossen. Crossbeschermers zijn vaak verplicht op crossterreinen en uiteraard ook erg aan te raden.
Janneke2 schreef:In the olden days waren er pijpkousen en peesbeschermers.
Pijpkousen omsluiten het hele pijpbeen.
Peeskappen zijn van voor open en beschermen alleen de buigpezen.
... nog al wat springruiters rijden liever niet met pijpkousen, omdat het paard 'het hout' dan minder voelt.
Vandaar de peeskappen: die beschermen de buigpezen tegen een klap van de eigen achterhoef.
Ook peeskappen hebben het nadeel dat het warm wordt - en die warmte is nadelig voor een pees. Het is dus schipperen tussen twee kwaden.
(De dingen kort omdoen en daarna goed koelen.)
Springschoenen doen iets soortgelijks voor de voorhoeven: als je dier "zich vangt" (met het achterbeen het voorbeen raakt) ter hoogte van de ballen van de hoef scheelt het ook in blessures.
Lindsey_99 schreef:Als hij regelmatig de balk aantikt dan zou ik me ernstig afvragen of een Tinker wel geschikt is voor wat je voor ambities hebt. Cross met lagere hindernissen vinden ze vaak erg leuk. Echter, het zijn trekpaarden van oorsprong, en de lichtere types kunnen prima een sprong maken maar dat maakt het nog geen springpaarden. Bij zwaardere paarden komt er erg veel druk op de gewrichten, helemaal bij hogere sprongen. Daar zijn ze niet voor gebouwd.
Ze zijn reuze veelzijdig, kunnen veel, maar het paard moet wel passen bij ambities.
LoveBodin schreef:Paarden weten vaak wel wat ze doen met cross hindernissen, de meeste die ik ken beseffen wel dat ze zich daar niet aan willen stoten.
Wat betreft beenbeschermers om tegen het aantikken van balken te beschermen: ik ken niemand die dat doet. Een keer een balk aantikken is niet erg, zoals janneke2 zegt is een keer hout voelen soms alleen maar goed en blijven ze daar voorzichtiger van.
De achterkant van het been beschermen is daarentegen wel nuttig met springen, daar zijn peesbeschermers prima voor. Wat zegt je springinstructeur hierover? Ik overleg gebruik van bescherming ook graag met mijn instructeurs, die zien het paard springen en zien ook welke fouten het paard maakt, hoe die springt en welke risico's op blessures daar bij horen.
Met crossen zijn de hindernissen natuurlijk ruwer en natuurlijker, daarom dat ik (en velen met mij) wel crossbeschermers met harde plaat voor in gebruiken. Als je eens per 2/3 weken wilt gaan crossen, is dat in mijn ogen wel veel, en zou ik toch voor beschermers gaan die beter lucht doorlaten dan QHP. Je kunt natuurlijk ook eerst de QHP kopen en, mocht het bevallen, later voor betere gaan (dit heb ik ook gedaan).
Als je gaat beginnen met cross lessen, vermeld dan in elk geval duidelijk jullie niveau en ook de hoogte die jullie springen en zoek een fijne instructeur uit.

EllieCRR schreef:Ja in pijpkousen en peesbeschermers zit best een verschil, als ik hier veder over in lees hebben veel mensen anderen meningen. Ik weet niet echt wat geschrikt is ik spring 1x in de 2 weken en wil dit gaan opbouwen naar 1x in de week en straks cross 1x in de 2/3 weken.
Citaat:Voor nu is het voornamelijk spring beschermers. Ik vind het belangrijk dat hij beschermd is maar wel nog goed kan bewegen maar ook dat die niet dat de pees oververhit. Ik weet dan niet echt welke een betere optie is want ze hebben beide voor/na -delen.
Citaat:Voor springschoenen hij raakt soms wel eens de balk met zijn achter hoeven. De voorhoeven komen er altijd netjes overheen en hij raakt nooit zich met de achterbenen tegen het voorbeen.