Onze eerste endurance oefenwedstrijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monody

Onze eerste endurance oefenwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-24 10:11

Een paar maanden geleden heb ik mij ingeschreven voor de oefenendurance wedstrijd in de impulsklasse van Etten-Leur. Officieel is dit een mendurance wedstrijd maar ruiters onder het zadel konden meedoen om te kijken of de endurance sport wat voor hun is. De afgelopen zomer ben ik met Marnix veel naar buiten geweest om conditie op te bouwen en ineens was het 12 oktober en D-day voor ons :D

Ik had er onwijs veel zin in maar was ook erg benieuwd hoe Marnix het allemaal zou vinden. We komen niet dagelijks paarden in een of tweespan tegen. Eenmaal aangekomen op het wedstrijdterrein was Marnix wat nerveus door alle indrukken maar gelukkig was er ook veel gras waar hij zijn aandacht op kon richten.

Mijzelf aangemeld bij het secretariaat, mijn hesje opgehaald en toen door naar de voorkeuring. Marnix doorstond deze voorkeuring glansrijk en ook het voorlopen deed hij alsof hij nog nooit anders gedaan had! Met een hartslag van 56 mochten we van start.

We waren wat vroeg dus daarna hadden we even de tijd om te aarden. Marnix vond het vooral heel raar dat andere paarden vertrokken en hij nog moest wachten. Gelukkig zakte deze spanning ook naarmate er meerdere combinaties op pad waren gegaan.
Wij moesten als laatste vertrekken, omdat we ook de enige waren die startte in onze klasse (impuls oefenwedstrijd 20 km onder het zadel). Marnix was het hier niet mee eens en dribbelde veel rond tijdens het warmlopen :+

Daarna mochten wij eindelijk van start gaan en wat hebben we genoten! Marnix deed het op en top braaf. Hij vond wel wat situaties onderweg spannend maar toch liep hij erlangs. We zijn een keer verkeerd gereden doordat ik een pad later insloeg dan op de GPS aangegeven, oeps. Daardoor zijn we wel wat tijd verloren, maar verder ging alles helemaal voorspoedig!
1,5 km voor de finish ben ik gaan stappen met hem. Hij heeft al een flinke wintervacht aangemaakt en had het daardoor best zwaar. Toen we over de finish kwamen werd direct zijn hartslag gemeten: wederom 56! Dus onze tijd werd direct genoteerd.

Na een half uur moet je weer naar de nakeuring. Marnix zijn hartslag was toen zelfs gedaald naar 48 en ook de nakeuring doorstond hij glansrijk. Met een gemiddelde snelheid van 9.3 was dit ons debuut in de endurance sport. Ik ben zeker van plan om voor volgend jaar mijn startlicentie aan te vragen en voor echte punten te gaan rijden met mijn topper *\o/*

Geniet van de foto's die onderweg geschoten zijn.

1. Klaarmaken voor de wedstrijd
Afbeelding

2. Warmstappen op het terrein
Afbeelding

3. Niet mee eens dat hij moest wachten om te vertrekken :+
Afbeelding

4. Onderweg!
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14. Vlak voor de finish
Afbeelding

15. Luisteren naar de hartslag
Afbeelding

En voor de geinteresseerden: dit was mijn 'vetkaart'

https://boktimg.nl/img/m/kmnvuB.png

Bedankt voor het kijken *\o/*

jeetje77

Re: Onze eerste endurance oefenwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 10:26

Echt wat een onwijs leuke pony lijkt me dit. En mooi dat het een goede ervaring was.

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 11:23

Super goed gedaan! Ik word helemaal vrolijk van jullie foto’s <3 Tof dat je volgend jaar officieel wilt gaan starten, gaat helemaal goed komen!

Etten-Leur wil ik graag ook een keertje rijden maar tot nu toe is het steeds in een weekend dat ik niet kan :')

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-24 14:47

jeetje77 schreef:
Echt wat een onwijs leuke pony lijkt me dit. En mooi dat het een goede ervaring was.

Dankjewel!! Hij is ook onwijs leuk :D

lideli schreef:
Super goed gedaan! Ik word helemaal vrolijk van jullie foto’s <3 Tof dat je volgend jaar officieel wilt gaan starten, gaat helemaal goed komen!

Etten-Leur wil ik graag ook een keertje rijden maar tot nu toe is het steeds in een weekend dat ik niet kan :')

Wat lief dankjewel! <3
Ah wat jammer zeg! Hopelijk volgend jaar, het was echt een leuke, afwisselende route die ze hadden uitgestippeld :)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 10:53

Mooie prestatie +:)+ . En wat is Marnix leuk!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 10:59

wat een leuk topic, en wat een leuke en relaxte ponie heb je, :)
Ik heb ook eens gekeken en binnenkort is er ook nog een impuls rubriek in de Mortel.
Hoeveel km is zo'n rubriek? en hoe werkt dat met de gps coördinaten, gaat dat gewoon op je telefoon?

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-24 11:30

prompter schreef:
Mooie prestatie +:)+ . En wat is Marnix leuk!

Dankjewel prompter! :D

Oehlala schreef:
wat een leuk topic, en wat een leuke en relaxte ponie heb je, :)
Ik heb ook eens gekeken en binnenkort is er ook nog een impuls rubriek in de Mortel.
Hoeveel km is zo'n rubriek? en hoe werkt dat met de gps coördinaten, gaat dat gewoon op je telefoon?

Dankjewel!! Klopt dat is de laatste van het seizoen, 26 oktober. Bij ons was de impulsrubriek 20 km maar dit kan soms uitwijken naar 21/22 km, ligt aan de definitief uitgestippelde route.
Je krijgt van te voren in het informatieboekje een link naar de route en die kan je dan downloaden en in een gewenste gpx app weer neerzetten. Tijdens de rit had ik mijn mobiel op mijn arm met daarop de route maar als je een smartwatch hebt die dit ook kan opslaan, kan je ook via je smartwatch de route zien. Ik heb de app locus map lite gebruikt :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 12:10

Zo leuk!

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 13:59

Wat een pretletter lijkt hij te zijn! Fijn dat jullie zo'n mooie dag samen hadden.

Dieselpip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 14:41

Heel leuk! De foto's zijn leuk om naar te kijken!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 14:55

Superleuk en heel inspirerend! Wat een enorm leuke pony!

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 15:56

Wat een ontzettend leuke pony! <3

Veel succes met de "echte" wedstrijden volgend jaar!

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 16:27

Ziet er heel leuk uit!
Wat heb je er voor zadel op liggen? Dat ziet er erg comfortabel uit ....

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-24 17:16

Dankjulliewel voor jullie leuke en lieve reacties! Toen ik Marnix bijna 5 jaar geleden kocht zei ik tegen de keurende dierenarts dat ik graag in de toekomst met hem een endurance wedstrijd zou willen rijden en of dit mogelijk was met hem. Hij was namelijk te dik en in mei van dat jaar hoefbevangen geweest. De dierenarts dacht dat dit wel mogelijk was. Het was echt even een besef momentje afgelopen zaterdag dat vijf jaar na die keuring we nu staan waar ik van droomde toen ik hem kocht !

kerstkransje schreef:
Ziet er heel leuk uit!
Wat heb je er voor zadel op liggen? Dat ziet er erg comfortabel uit ....

Dit is een Edix Equis met zadelbontje. Zit heerlijk! :)

Luckyy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 21:22

Wat een toffe prestatie! *\o/*

BoYo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 11:00

Wat een leuk paard! Goed gedaan!

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 15:02

Dat heb je goed gedaan zeg en een hele nette hartslag daar ga je nog veel profijt van hebben bij toekomstige wedstrijden. Veel plezier met je topper

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 21:19

Dankjulliewel voor jullie lieve reacties! <3 Nu al zin in volgend seizoen