Arven (9 jaar Arabier) is in training voor een 1* 100km over een aantal weken en in de aanloop ernaar toe rij ik graag een 30km en 20 km ronde op het wedstrijd tempo vanuit huis.
Op wedstrijden kunnen paarden soms moeite krijgen met het moeten vertrekken uit de vetgate (rustplaats). Door het vanuit huis te trainen maak je het aantrekkelijker om thuis te blijven en kan ik in rust het paard motiveren zonder wedstrijd stress. Gelukkig heeft Arven hier weinig last van, en huppelde hij vrolijk weer weg thuis alsof hij geen 30 km gelopen had.
Ook zijn deze trainingen een test voor je tuig, zeker met deze afstanden wil je geen schurende materialen hebben en ik ben (was) nog ontzettend zoekende naar een fijne singel voor bij zijn nieuwe zadel. Door een langere training in te lassen kun je eventueel kleine schuur plekjes al opsporen en daarop actie ondernemen. Mijn schoenen zijn ook nog vrij nieuw, dit was ook een test of ik geen last van mijn tenen zou krijgen wat gelukkig ook niet was. Alleen mijn rijbroek, een speciale anti schuur broek van SGC international, is wat te ruim geworden. Deze broek bestaat uit 2 lagen, een strakke legging en de buiten broek. Hierdoor ontstaat de wrijving tussen de 2 broeken in plaats van tussen huid een broek. Hier dus een kleinere maat van besteld maar doordat ik al een tijd met deze broeken rij verwacht ik hier geen problemen mee.
Dus al met al lijken we er klaar voor. Maar geniet vooral van deze foto’s!