Een paar weken geleden hebben we haar al eens meegenomen naar de indoor arena waar de wedstrijd plaats zou vinden en dat vond ze een beetje spannend, maar niet zo dusdanig dat ze gekke dingen ging doen. Meestal vindt ze dingen een keer eng en daarna vindt ze het wel prima, en zo ook de binnenbak en de vreemde paarden.
Mijn vriend heeft foto's gemaakt met zijn analoge camera, en die had wat moeite met het licht in de binnenbak. Er zijn helaas geen foto's van het begin van mijn 'proef' waarin ik een halve volte van E naar B moest draven, maar wel foto's van het opstellen en het wachen voor/na de proef.
Even geruststellen voor onze klasse, denk dat er ongeveer 30 paarden in het afgezette deel van de bak aanwezig waren. In onze klasse deden 12 combinaties mee.

Voor de klasse mijn leadrope opnieuw oprollen. Het tenu voor zo'n wedstrijd is een hoed (verplicht), een bloes (er zijn verschillende stijlen mogelijk, ik hou van strak, roze, en glitters), een nette broek in een bootcut model, en laarzen. Mijn broek komt van Old Navy ($45), de bloes heb ik bij een online rodeo winkel gevonden ($50). Sommige handgemaakte blouses en jasjes kunnen door de vele Swarovski kristallen enkele duizenden dollars kosten. Je kunt het zo duur maken als je zelt wilt.

Hier hebben we net gedraafd zodat de jury haar gangen kon zien, en staan we opgesteld te wachten zodat de jury alle paarden individueel kan beoordelen. Het is de bedoeling dat het paard vierkant staat met het hoofd op schoft hoogte en de neus een beetje vooruit gestoken, en de oren vooruit.

Controleren hoe ze er bij staat. Ik ben nog niet zo lang bezig met het trainen op vierkant staan en ik vond het ook niet zo belangrijk dat ze 'perfect' stond. Zo lang ze maar rustig en ontspannen was.

Het halster is ook onderdeel van de optoming. In normale Halter klasses dragen de paarden een strak zittend zwart of bruin halster met veel zilver. Het halstertouw is van leer en heeft een soort hengstenketting die over of onder de neus gaat. Ik ben daar zelf niet zo'n fan van (zeker niet bij een jong paard) dus ik heb hem gewoon onder het halster vastgemaakt. Een eenvoudig merkloos halster als dit kost tweedehands $50, maar er zijn ook halsters van $1000 op de markt.

Elastiekjes er uit halen na de proef.

Zo saai, aldus Tulip.

Ik ben echt zo tevreden met haar gedrag en prestratie. Ze deed het zo braaf, zelfs het draven en het stilstaan was geen probleem. Hopelijk kunnen we deze zomer nog een paar wedstrijden mee pakken en dan kunnen we lekker blijven wennen en plezier hebben. Tulip vindt het allemaal wel prima, zolang het maar om haar draait.
Na de wedstrijd stond ze er snel weer zo bij.