Door een ernstig, chronisch en te lang onbehandeld vitamine B12 tekort (ja, echt waar), heb ik helaas neurologische schade opgelopen. Dit uit zich vooral in gevoelsverlies in (hoofdzakelijk) mijn onderlichaam, en ook verminderde spierkracht en spierspanning (hoofdzakelijk benen en een klein beetje m'n armen). Ik sta nu onder goede behandeling (prik 2x per week) waardoor ik in ieder geval weer kan rijden, maar het lijkt erop dat de gedane schade zich niet meer verder gaat herstellen. Voor meer vragen over het tekort en de klachten kan je mij een PB sturen.
Tijdens het rijden merk ik dit vooral in dat ik meer moeite heb met het uitzitten van grote bewegingen, ik krijg dan vrijwel direct kramp. Ook is het voor mij lastig als een paard niet fijn aan het been te rijden is, of niet fijn aan het been blijft, omdat mijn benen snel moe zijn. Flegmatieke paarden blijven daarom voor mij altijd lastig, zelfs met een zweepje + écht consequent aan het been rijden.
Daarnaast merk ik dat als ik bijvoorbeeld opzij wil of wil buigen om mijn been, ik de spanning en kracht mis om de oefening echt door te zetten. Knap lastig dus op z'n tijd! Om het nog maar niet te hebben over het uitzitten van bokkesprongen, want die voel ik dus niet goed aan met m'n bips.

Toen ik nog mijn eigen paard had en bijrijdpaarden reed kon ik ze erop uitzoeken dat ze niet zo flegmatiek waren. Dan was ik nagenoeg volledig "functioneel". Momenteel rij ik echter alleen manegepaarden, waardoor ik niet altijd de keus heb in welk paard ik wil. Normaal geef ik mijn schade liever niet aan bij de instructeurs omdat ik een fanatiek ruiter ben, en niet anders behandeld wil worden. Echter werd mij gister een paard gegeven die ik gewoonweg vanwege zijn beweging en extreme "luiheid" totaal niet kon rijden. Toen dus toch maar even gemeld dat ik dat niet echt kon. Anyways!
Ik ben vast niet de enige met dit soort problemen. Zijn er nog meer bokkers die rijden met neurologische schade in benen en/of armen, en hoe lossen jullie dit op? Wat zijn jullie tips/tricks? Brand los!