Na een tijdje kocht de eigenaresse ze een 10 jarige merrie aan om nieuw bloed in haar programma te introduceren, en dit paard bleek ook ingereden te zijn. Ik mocht haar ook gaan rijden én uitbrengen op lokale wedstrijden! (buiten wedstrijden uiteraard, Corona safe). In het begin was het nog een beetje aftasten want Nike had een tijdje stil gestaan en ze kon nogal schrikkerig zijn. En ik ben van mezelf ook niet echt een held. Nu, een jaar later, weten we wat we aan elkaar hebben en vertrouwen we elkaar!
Omdat de afstanden hier zo groot zijn en we een uur moeten traileren naar onze instructeur lessen we helaas maar weinig. Voordat ik naar Amerika verhuisde had ik een basiskennis van het western rijden, en door veel te oefenen, mezelf te filmen, en veel op YouTube te kijken probeer ik steeds bij te leren. Tips zijn uiteraard welkom maar nou er rekening mee dat ik in de prairie woon waar sommige dingen nou eenmaal niet voor handen zijn

1. Truffles is er niet blij mee dat ze nu de aandacht moet delen.

2. Hier kun je goed zien hoe droog het dit jaar is. Onze velden zijn compleet verdord en de paarden hebben eigenlijk bijna geen gras kunnen eten dit jaar (het groene stuk achter de bosjes is alfalfa van de buren en op de heuvels daar achter zie je waar het tarwe geoogst is). We hebben dit jaar twee hittegolven van 40-45 graden gehad. Gras staat er niet meer tenzij je irrigeert en de hooi prijzen zijn momenteel verdubbeld. Er zullen dit najaar wel veel paarden te koop komen te staan want als je geen hooi kunt inkopen hebben je paarden letterlijk niks te eten. Wij voeren ze al weken hooi terwijl dat normaal pas in oktober hoeft.

3. Instappen met lange teugel. Waarom zou je op mij letten als je ook op de andere paarden kunt letten?

4. Ik rij niet met sporen want daar vind ik mezelf nog niet kundig genoeg voor.

5. Nike is jarenlang alleen maar gebruikt voorbuitenritten, dus ik ben continu bezig met verbinding maken en weer loslaten. Dit is haar favoriete houding, lekker makkelijk met het hoofd omhoog.

6. Stapje per stapje gaat het beter. Ik longeer haar sinds kort ook regelmatig met touwtjes (zo'n 10 minuten per keer) om haar te helpen de juiste houding te vinden en spieren op te bouwen. Ik kom er meestal drie keer per week waarvan ik 1 keer rij, 1 keer longeer, en 1 keer een klein stukje buiten rij.

7. Het kan niet altijd goed gaan natuurlijk. (Ze is in april gedekt en in mei drachtig bevonden. Volgens mij zit er inderdaad een veulen in. Binnenkort wordt ze weer gecontroleerd).

8. Ik ben blij dat ze tenminste goed haar best doet.

9. Stukje achteruit. Ze kent dit prima en ik trek echt niet, maar ik moest hier even contact maken.

10. Zo zag het er vorig jaar uit toen ik haar net reed (en het een stuk groener was).

11. Een van de hengsten houdt ons goed in de gaten.

Zoals je kunt zien hebben we beiden nog veel te leren, maar aangezien ik het grotendeels zelf moet ontdekken ben ik al best tevreden met hoe het gaat.