VuurVleugels schreef:Ik zeg ook niet dat dressuurruiters het allemaal goed doen want iedereen weet wat voor prutsers er rond rijden in alle disciplines

Veel dressuurruiters houden hun evenwicht bijvoorbeeld door hun bovenbenen te klemmen, dat is bij western echt not done. Daarnaast moet je dieper in het zadel zitten dan de gemiddelde dressuurruiter gewend is en wordt veel western ruiters aangeleerd de tenen naar buiten te keren. Nou, dat is in de dressuur not done natuurlijk...
Om er een paar te noemen.
Bovenbenen klemmen is altijd slecht. Vandaar ook dat veel dressuur gewoon niet goed is.
Er wordt je niet geleerd de tenen naar buiten te draaien. Er wordt misschien minder op gelet als je het doet. Je mag vooral je voeten verder in de beugels doen.
LindyH; Dat! Het is een denkwijze die anders moet. Vroeger keek ik anders tegen de western aan toen wij pas begonnen zo een 25+jr geleden ergens. Destijds kon je amper zeggen dat je western reed........
Later kwam de grote overstap, maar daardoor vind ik zelf dat ook deels veel dingen uit de engelse sport zijn meegenomen en dat vind ik oprecht zonde. Dat loslaten, het paard vertrouwen geven, hem het werk laten doen etc zie je te weinig.
Maar ik heb altijd beiden les gegeven en ook in het engels dat veel meer overgebracht. Juist omdat ik in de western zoveel meer heb geleerd.
Mijn man reed niet en had geen moeite met de western. Ik had meer moeite met kleine veranderingen of eigenlijk mijn fouten afleren. Want ondanks genoeg engels niveau en basis, kwam ik slechter weg op een western gereden paard. Andersom gaat vaak wel, dat western ruiters een engels paard netjes rond rijden.
Ik heb tijdens en na de zwangerschap weinig tot niet gereden en daarna het western oppakken ging veel makkelijker.
Alleen mn pinken leiden na 25+jr nog steeds een eigen leven en ik druk misschien soms mijn hakken iets te ver uit, maar dat doe ik met fietsen ook. Dat is me zo hard aangeleerd, zelfs op de sportschool vonden ze het abnormaal hoe ik mijn hak naar beneden kan drukken.
Het is al veeeeeeeeeel minder, maar ik heb dara geen kracht of spanning voor nodig, dus het gebeurt snel.
Ik zie overigens veel dressuur ruiters met aangetrokken kruis en holle rug rijden. Dat hoort ook echt niet, dus dat is niet de gewenste houding.