Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Hedi schreef:Ja die dingen staan inderdaad ook op mijn 'nadelen' lijstje. Maar ik ken zelf niemand die er ook echt ervaring mee heeft, vandaag mijn vraag hier.
Het heeft allebei voor en nadelen, zo vind ik het ook wel 'mooi' om het beestje te zien opgroeien.
elnienjo schreef:Ik heb op de manege waar ik reed ook veulens zien opgroeien, maar ik kreeg pas een band met zo'n beestje als ik ze zadelmak mocht gaan maken (rond 2,5) en er dus ook echt wat mee kon gaan doen. Zelf heb ik niet zoveel met dat getut er naast. Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk. Bovendien was een paard dat als veulen mijn voorkeur had onder 't zadel minder fijn en het irritante veulen werd uiteindlijk nog bijna m'n eigen paard. Voor mijn 'klik' is onder het zadel dus essentieel.
PerleB schreef:Ik heb recent een veulen gekocht. Het is inderdaad zo dat je de eerste jaren investeert in iets waar je niets mee bent. Toch vind ik het wel een voordeel om een veulen/jaarling te hebben. In de eerste plaats weet ik zeker (dat ze komt van een dichte kennis heeft er ook veel mee te maken) dat er nog geen rare dingen mee gebeurd zijn en dat er nog geen trauma's/(verborgen) blessures zijn. Bovendien kan je een veulen zelf helemaal naar je eigen hand zetten/dingen leren die jij belangrijk vind ect. Volwassen paarden hebben meestal al hun eigen gewoontes. En daarnaast vind ik het ook een voordeel dat veulens en jaarlingen qua aankoopprijs een stuk goedkoper zijn dan een volwassen/beleerd paard.
SDLT schreef:Ik ben in deze situatie voor een veulentje gegaan, ik heb beide situaties gehad. Echter is een bereden paard kopen mij niet goed bevallen, misschien pech maar van de 2 jaar dat ik hem heb gehad maar een half jaar kunnen rijden en uiteindelijk als weidepaard moeten verkopen.
Het is trouwens nog al een hele zoektocht om een leuke quarter te vinden die niet op 2 jarige leeftijd is ingereden, dit was voor mij een reden om dus voor een veulen te gaan. Hierdoor kan ik zelf bepalen wanneer ze ingereden wordt en heb ik alles in de hand qua opgroeien en opvoeding. Ook is het zo dat de prijs van een quarter die het een beetje leuk doet in de sport enorm gestegen is vergeleken bij een aantal jaar terug, mocht je dit willen dan zit je toch wel in de categorie €10.000 tot 25.000 of duurder.
Wij zijn met een budget van max €15.000,- een hele boel troep tegen gekomen, o.a. 3 jarigen die net onder het zadel waren en al peesblessures hadden. Dus zeker bij deze paarden even keuren en bloed laten testen.
bettyvn schreef:fokken is gokken, je weet niet hoe het veulen uiteindelijk uit groeit, en je betaald 3 jaar voor een paard waar je niet op kunt rijden, daar komt nog eens bij dat het je eerste eigen paard is. hoeveel ervaring je ook hebt, een (1e) eigen paard is toch 'nieuw', en brengt veel onzekerheden en vraagtekens met zich mee, en alle verantwoordelijkheid komt op jou aan, iedere keuze die je maakt beinvloed zo'n dier, en ben wel van mening dat je pas weet hoeveel keuzes er zijn als je een eigen paard hebt (gehad). een jong paard doet dat ook. mijn jonge paard hebk als groene 4 jarige gekocht, ik had toen al eigen paarden (aan huis), en ook dat gaf wel weer heel veel onzekerheden. het zadelmak maken is goed gegaan, maar de periode erna echt doorrijden valt/viel me wel tegen. had verwacht nu verder te zijn. super leuk hoor, alles zelf kunnen bepalen en kiezen, maar makkelijk is dat echt niet.
ik zou zeker als het om eerste paard gaat een volwassen paard kiezen met een fijne basis.
_Hedi schreef:bettyvn schreef:fokken is gokken, je weet niet hoe het veulen uiteindelijk uit groeit, en je betaald 3 jaar voor een paard waar je niet op kunt rijden, daar komt nog eens bij dat het je eerste eigen paard is. hoeveel ervaring je ook hebt, een (1e) eigen paard is toch 'nieuw', en brengt veel onzekerheden en vraagtekens met zich mee, en alle verantwoordelijkheid komt op jou aan, iedere keuze die je maakt beinvloed zo'n dier, en ben wel van mening dat je pas weet hoeveel keuzes er zijn als je een eigen paard hebt (gehad). een jong paard doet dat ook. mijn jonge paard hebk als groene 4 jarige gekocht, ik had toen al eigen paarden (aan huis), en ook dat gaf wel weer heel veel onzekerheden. het zadelmak maken is goed gegaan, maar de periode erna echt doorrijden valt/viel me wel tegen. had verwacht nu verder te zijn. super leuk hoor, alles zelf kunnen bepalen en kiezen, maar makkelijk is dat echt niet.
ik zou zeker als het om eerste paard gaat een volwassen paard kiezen met een fijne basis.
Bedankt voor je advies. Het is alleen niet mijn eerste eigen paard, maar dat had ik inderdaad niet gemeld in de OP