Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MarlindeRooz schreef:Ik vraag mij bij deze post ook af waarom je na 2 maanden met sporen moet rijden... Neem aan dat dat bij de basis nog niet nodig is?
Popstra schreef:Fout nummer 1 is dat mensen denken dat ,,Western,, rijden gewoon lekker ontspannen zitten en meer niet is.
Eer het paard ontspannen verzameld loopt is er eerst een hoop werk met hulp van de teugels en ja ook been om het paard zijn buik naar boven te liften zodat zijn rug kan bollen. Ziet er in moment opnames wellicht niet zo vriendelijk uit maar bij ons is het zwart wit, dus los of vast zeg maar. Als het paard daar loopt waar je wil dan laat je los. Laten ze dan op dat moment eens een foto schieten
poes schreef:Dressuur zou ook geen trekken en constant been moeten zijnDaar ben ik veel te lui voor
connie64 schreef:ik zie bij wedstrijden op zeer hoog nivo toch echt laag en lang...…..dat wordt wel beloond door jury..denk dat dit voor jou persoonlijk misschien geld maar in wedstrijd toch echt wel.
connie64 schreef:Cinnepin je vind de sporen overdreven en de shanks en vraagt je af hoe je zacht kan rijden met zo n bit?
Dan vraag ik me af hoe je met sporen en 2 (!!!) bitten in een mond zacht kan rijden in dressuur....
zoals ze altijd zeggen, je rijdt zoals je hand is, dat geld voor western maar ook voor dressuur.
In de dressuur is het alleen zeer wenselijk om de kin op de borst te rijden terwijl in de dressuur dit absoluut niet wenselijk is. laag en lang is wel wenselijk.
Sas_Mon schreef:Ik denk dat de basis van een goed gereden dressuur en westernpaard gelijk zijn. En de ideale houding van bijde disciplines en bijbehorende tuigage en truucjes later komen. De meeste westernpaarden beginnen in mijn ogen op een snaffle en met contact en pas als het paard dat niet meer nodig heeft om in frame te blijven laat je de teugels hangen en komt er een shank voor verfijning. Zelfde voor dressuur. Pas als een paard stabiel en op eigen benen kan lopen komt het stangbit erbij. Sporen en scharenbitten zijn in mijn ogen geen dingen waar je als beginner, western of engels, mee moet willen werken. Pas als je als ruiter onafhankelijk kan zitten en je handen en benen onafhankelijk kan gebruiken in alle gangen kan je je paard ook echt helpen met sporen en scharenbit. Om te leren rijden heb je ze in mijn beleving niet nodig. Ongeacht discipline.