Ik start met mijn Fjord Gio in de klasse B paarden. De crossen gaan hem prima af, maar we leveren vaak in op de ideale tijd. Gemiddeld zitten we er 30 seconden over.
Qua conditie zou je zeggen dat hij prima zit. Na springen / voor cross is hij vaak klinisch dood met 40, in Renswoude zelfs 32. Na de cross zit hij gemiddeld op de 52.
Toch is hij op 3Kwart van de cross wel redelijk op. Hij blijft mooi foutloos en groot springen maar qua tempo is het op. Ik train hem net zoals mijn vorige cross fjord, die standaard te vroeg binnen was. Grote verschil was wel dat die ook echt altijd power had, ook in de binnenbak of op buitenrit.
Gio word 2x per week nu longeerlijn getraind voor conditie. Dan houdt hij netjes 3 a 4x 7min galop prima vol.... daarnaast rijden we gewoon lekker buiten, dressuur en 1x per 2 weken springen. Hij heeft 2, soms 3 dagen, per week vrij.
Hij krijgt 1 kilo sport muesli en 1 kilo sport brok. Elke dag schep Vitamine E en voor / na cross de Elektrolyten.
Nu snap ik dat hij niet gemaakt is om op mega snelheid de cross te lopen, maar ik wil voornamelijk kunnen bereiken dat hij van begin tot eind op "tempo" kan lopen.
Doe ik iets fout of heeft iemand tips?
(Overigens is Gio gelukkig niet te dik. )